Att ha fri tillgång till vatten - er åsikt, tack

seaflower

Trådstartare
Nu vill jag höra era åsikter, tack! Har hästen i ett stall där de har fri tillgång till vatten i hagen dagtid, dock inte i boxen. Stallägaren menar att vildhästar inte heller har fri tillgång till vatten och att det räcker med att höet blöts och att de har vatten i hagen.

Nu håller jag visserligen med om att hästar i frihet inte dricker hela tiden, men de har ändå vissa möjligheter att leta reda på vatten om de blir törstiga, vilket en häst i box inte har. Jag vill att min häst ska ha tillgång till vatten också i boxen - alltså ser jag till att det finns vatten och byter vatten. Men i dag fick jag höra att det är onödigt att hälla bort 15-20 liter vatten varje dag (vilket jag inte gör, byter ut vattnet varannan-var tredje dag och ibland har hästen hunnit dricka upp en stor del av vattnet och ytterst sällan är det 15 liter kvar). Det är vattenbrist här i landet och det är dyrt att hålla min häst med vatten i boxen, så egentligen borde jag betala mera i hyra, men helst avstå från att låta hästen ha fri tillgång till vatten i boxen.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, fler synpunkter kanske på hur ni ser på det här med vatten? För min del lutar det ändå åt stallbyte, eftersom jag också skulle vilja att min häst fick sällskap i hagen - nu går han ensam, och dessutom går han nu i en mindre hage än förut, så det här med vattnet var bara droppen som fick det att rinna över egentligen... :rofl:
 
Dyrt med vatten? Antar att du inte bor i Sverige?

Unghästarna har tillgång till vatten dygnet runt men de andra har det inte i hagarna på vintern och de verkar klara sig bra.
 
Jösses vad e det för knäpp stallägare :eek: :confused:
Jag hade inte stannat en minut i det stallet! Som du själv skriver, det e skillnad på vildhästar och hästar som inte själv kan välja.
Min häst hade blivit uttorkad om han hade stått där. Han dricker mycket under natten och blöter dessutom höet själv efter var o varannan tugga.
Ta och dra ut skinnet på halsen och kolla så att den inte e uttorkad. Åker inte skinnet tillbaka direkt när du släpper så e hästen uttorkad.
 
Hästen ska ju ha tillgång till vatten när den får ngt att äta, hö/krafftfoder. De flesta hästar dricker då. Dessutom bör man ju givetvis ha fri tillgång jämt!

Hur länge går hästarna ute i hagen? Om de bara är inne 6 timmar per natt, så kan det ju vara OK.
 
Svar till alla:

Höet blöts, stallägaren menar att det räcker. Nu har jag haft vatten i boxen kanske en månad, dvs. sedan de började stå inne från cirka 16 till halv nio på morgonen, och jag tycker att de behöver ha fri tillgång till vatten när de står inne så länge, särskilt för en häst som rids cirka en timme om dagen i genomsnitt. Nu när det har snöat har hästen börjat dricka mindre verkar det som, tidigare kunde hinken vara nästan tom ibland, beroende på hur mycket vatten jag har fyllt på.

Jag bor visserligen inte i Sverige, men särskilt dyrt är vattnet inte, har just suttit och räknat! Det verkade snarare vara miljöaspekten, att det kan bli vattenbrist här osv. som spelade in. Jamen då duschar väl jag lite mer sällan, så att hästen får sitt dricksvatten då! :D
 
Eftersom hon tänker på det där hur vildhästar har det med vattnet så borde hon väl också tänka på att en vildhäst alltid går i flock?
 
Naturligtvis skall hästen ha tillgång till rent, friskt vatten i stallet!!

Och att blöta höet är inte att rekommendera. Det startar bara tillväxt av en massa mikroorganismer.
 
Min häst dricker för det mesta slut på sin fulla vattenhink, som rymmer 20 liter, varje natt.... :confused:
 
Är det dessutom inte lag på att hästar ska ha fri tillgång till vatten ALLTID?
 
jag tycker självklart att hästar ska ha fri tillgång till vatten! Mina egna dricker väldigt mycket under natten.
 
Lagen säger att hästen skall vattnas minst två gånger per dag men däremot finns det rekommendationer om fri tillgång till vatten.
 
För dyrt med vatten??? Vad kostar inte tex kolik vilket hästar lättare kan få pga av brist på vatten. :mad: Jag skulle aldrig gå med på att låta hästen stå utan vatten, tyvärr är det ju svårare på vintern i hagen, speciellt när det inte finns snö. Byt stall!
 
:eek: Inte fri tillgång på vatten i boxen... Hur många accepterar det, jag bara undrar...? Det tycker jag att man ska ha rätt att kräva!
 
Det där med att blöta hö är väl inte helt oomstritt. Personligen skulle jag föredra hö som inte har blötts. Men personen i fråga har hållit på med hästar längre än jag, och jag har redan märkt att det inte är populärt om jag har en annan åsikt, för jag har inte samma erfarenhet, punkt slut.

Har satt igång djungeltelegrafen och fått ett par adresser till några andra stall och mer ska jag få på måndag. Hoppas hästen får behålla det dyrbara vattnet i boxen tills dess. Eftersom jag fick höra att man får följa stallrutinerna i det stall man står, ska jag hitta ett stall med stallrutiner som passar mig :devil:

(Skönt att skriva av sig lite...)
 
Tycker att hästarna alltid ska ha fri tillgång till vatten (både i stall och hage).
I ena stallet har vi vattenkoppar (uppvärmda så att det aldrig fryser till is) både i boxar och hagar.
I det andra är det vattenkoppar inne och de får vatten ute i badkar sålänge det inte fryser till is, så under vintern har de tyvärr inget vatten i hagen där. :(
 
Jag bor i Finland, och räknade ut att för 15 liter vatten i dygnet borde jag betala 4,50 euro till i stallhyra :crazy:

Hästen som "ändå inte dricker något av vattnet i boxen" hade druckit 3/4 av vattnet i går lördag. Eller var det stalltomten som druckit av det då? :crazy:
 
Se du till att din häst får vatten även i stallet. Dricker din häst av vattnet du ställer in så visar det att hästen behöver det. Mycket ovanligt att hästar dricker när de inte behöver.
 
Det verkar ju singsing att inte se till att hästarna har fri tillgång till vatten dygnet runt. Ta ett snack med vet. och med den som äger stallet.
Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp