Att ha grannar med kamphund.

G

Generalen

Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag tänker diskutera, då jag vet att dessa, rätt uppfödda och uppfostrade precis som alla andra hundar, säkert kan vara problemfria familjehundar som vilken annan som helst. Jag anser att alla raser har rätt att finnas, åtminstone i mer eller mindre. Jag har aldrig haft problem med denna typen av ras eller dess ägare. Tills nu, vill säga.

Till saken.

Jag och min sambo bor i ett hyresområde längs en större gata mitt i Norrköping. Här hemma har vi också en liten shih-tzu kille på 7 år, Spiken. Världens gladaste och snällaste gentleman som jag givetvis älskar otroligt mycket. Vi har inte bott här alls länge, sen slutet av augusti-början av september ungefär. Spiken kom till oss genom min morbror och har bott här i ett par månader snart. Jag har haft hundar i hela mitt liv men när jag flyttade ihop med sambon fick egna tiken stanna hemma med sin bästa vän, det kändes mer rätt. Spiken har jag tagit hand om i flera år förut, lång historia. Nu har jag ändå inte kommit till sak :p. Hur som helst;

Det har blivit klart för oss att just vårat område kryllar av diverse kamphundsraser-/korsningar med ohyfsat uppförande och tvivelaktiga utländska killar som ägare. Jajamen, här har vi alla fördomar i ett! Inom bara 15-20 meters radie finns det minst 5 stycken. Två stycken stötte vi på när vi skulle handla godis i en kiosk, ägarna drog helt sonika med hundarna in. En utländsk man och en kvinna som fick dra dom fram och tillbaka. En tredje finns i huset mitt emot på våran gård, med en utländsk kille som ägare. Vi har stött på honom ett par gånger, en gång kom han muttrandes och "tyst skrikandes" på sin hund när han precis gick in i sin trappuppgång. Hunden verkade inte göra ett dyft, den gick bara bredvid men det var tydligt att ägaren var förbannad på honom. Den andra gången stod han ute på gården och borsta av honom lite snabbt och mamma som då var på besök tycktes se att hunden hade stackel på sig.

Allt frid och fröjd än så länge, dock har vi inte mött några av dessa hundar på våra promenader med Spiken. Men det har vi med de sista två... :cool:. Vi kan börja med ägarna. Typiska unga utländska killar med kriminell bakgrund, bröder. Detta vet vi med säkerhet, då både jag och sambon har gått på samma skola med dom tidigare. Som om inte det redan skulle vara packat med diverse fördomar (som i detta fall passar väl in, varenda en :angel:) så har de ju dessutom kamphundar/korsningar. Farliga sådana, givetvis. Jag har haft turen att undgå dom på mina promenader, men sambon har stött på dom 3-4 gånger. Sambon, som inte är särskilt hundvan, tog det i början ganska lätt och argumenterade gärna emot mig när jag förklarade första gången vad som faktiskt skulle hända om dessa hundar fick tag på våran hund. För det vill dom. Nu springer sambon. Varje gång som sambon stött på dessa har han fått skynda sig därifrån, då minst en av dom eller båda blir aggressiva och ägarna har svårigheterna med att hålla hundarna. De verkar rastas endast kvällstid av just denna orsak då vi stött på dom förut, endast kvällstid, men utan vår hund med oss.

Ikväll stod dessa två med sina hundar inne, på våran gård där det dessutom är förbjudet att rasta sina hundar. Man måste gå igenom antingen en port eller en grind för att komma hit, det är alltså helt inhägnat. De bor dessutom inte här utan i en huslänga bredvid vårat. Sambon hade just varit ute på en vanlig kvällspromenad när han kommer in på vår gård och stöter på dom. Genast blir deras hundar aggressiva och gör utfall, precis som alla gånger förut som sambon stött på dom, och han får springa in i våran port eftersom han ser att det inte dröjer alltför länge innan någon av dom tappar sin hund eftersom de helt klar har svårigheter att hålla dom när de börjar.

Vad kan vi göra? Går det att göra något innan det händer en olycka? Sambon blir ju rädd och jag givetvis orolig. Spiken säger inte ett knyst när han stöter på andra hundar så han utlöser därmed inget pga sitt eget beteende. Jag har mina aningar om hur denna tråd kommer sluta, men det är alltså inte dessa rasers vara eller icke vara som är frågan för mig utan hur vi ska kunna bättra på våran och hundens säkerhet. Det är än så länge "bara" dessa två som utgör ett problem eftersom vi inte stött på de andra på promenad och därför inte vet hur dessa reagerar mot just Spiken. De kan ju lika gärna vara hur snälla som helst. Uppfostrandet i koppel är en annan femma däremot *erhm*.

Långt inlägg, jag vet, men vi uppskattar alla svar vi kan få :).
Tack på förhand!

/Apo, sambon och Spiken

Och så givetvis en bild på underverket... :angel:
IMG_0237.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Kan ju nästan tro att det är mitt område du pratar om, för här kryllar det av dom med. Unga invandrarkillar med amstaff/pitbull korsningar
Vissa är väluppfostrade och jättelydiga, men inte alla.
Att hundarna sliter och vrålar i kopplet och ägarna gör allt för att försöka hålla hundarna när man passerar gör ju inte direkt att man känner sej säker.

Det finns speciellt en, en vit amerikansk bulldog som helt oprovocerat flög på svärmors höglöpande dogotik, och högg henne. Den går jag lååånga omvägar när jag ser, för den gillar tydligen inte småhundar heller.

Apropå stackel.. var det en svart hund? Har sett en svart amstaffliknande sak nere på stan flera gånger, där på baksidan av mc donalds och bion, som alltid har haft stackel på sej.

Till din fråga.. jag vet inte vad man kan göra för att förhindra att nåt händer. Tills jag kommit på svaret på den frågan så fortsätter jag gå långa omvägar när jag möter dom hundarna jag vet är lite knepiga.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag anmäler varenda hund som inte kan bete sig här till bovärden. Det har funkat ypperligt. Det första handlade om en farli gindivid. Rottis/pb korsning.
Den andra är en snäll jycke förvisso, men som far och flänger runt hela området och flamsar. Har man väl stött på den tar det tio min innan ägare lyckats få tag i den och man kan gå därifrån. Båda problemen är lösta nu :)
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag har bara en grannhund som är en kamphund ( staffordshire bullterrier som Zaga ) och faktum är att jag möter hellre honom än alla pensionärshundar som bor här ..

Jag har till och med frågat några i området om dom tycker att det är obehagligt att Zaga är en kamphund, då har dom stirrat på mig och sagt.

-Öhh är den där lilla skiten en kamphund.. ( ;) )

Men jag förstår ditt problem..
Där vi bodde tidigare bodde också ett gäng kampblandisar som inte alls var speciellt trevliga att möta.

Zaga var liten då och henne lyfte jag upp och bar förbi sådana hundar och ägare ( jag vet att det inte är det ultimata, men hellre en levande hund i knät än en söndertrasad valp på marken )
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Vi bor ju i samma stad så det kanske inte är omöjligt. Var bor du? :D
Den med eventuellt stackel är en ljust cremefärgad hane, riktigt läcker. Ägaren däremot verkar inte ha alla hästar i stallet, så att säga.

Jag har ännu inte mött dom på promenad själv, men problemet är att vi kan möta dom i ett hörn och då får man vara jävla kvick på att inte krocka. En av gångerna som sambon stötte på dom, självklart kvällstid, möttes de just vid ett av hushörnen och hade de bara varit någon halvmeter längre fram än vad de var hade Spiken fått ett bett över ryggen :crazy:.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Det finns ett flertal olika bovärdar här, så att veta vart man ska vända sig om det blir svårt. Dessutom tror jag tyvärr att de bryr sig föga mycket, då det är invandrartätt i just dessa killars husklunga. Märkligt egentligen med hur det kan bli så tydliga "linjer".

Men vad gjorde bovärden?
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag håller med tidigare inlägg om bo/hyresvärden. Ring och hjälper det inte så ring igen. Till slut får man hoppas att du blir så "obekväm" så det är lättare att göra något åt problemet än att strunta i dina åsikter. Betalar man flera tusen i hyra har man väl rätt att känna sig säker. Ang hunden med stackel, anmäl till kommunen!! Det är förbjudet i Sverige och man kan ju dessutom vara anonym när man anmäler. Du gör den stackars hunden en tjänst. Tycker det är jätteviktigt att man säger ifrån om det går med såna här saker, annars är ju utsikterna till förbättring små.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Jag förstår absolut vad du menar, men dessvärre är det inte alla flamsiga pensionärshundar som är vårt problem. Dock skulle det lätt bli det, vi bor i Norrköpings tätaste promenadstråk och 9 av 10 hundar som vi stöter på vet inte hur de ska bete sig när de möter en annan hund :cool:. Men det är en sån himla skillnad i styrka! även om jag möter en schäfer som hoppar, flamsar och skäller mot Spiken så är det inte rent hat och död jag ser i ögonen, som man kan se på dessa hundar. Dessa hundar glömmer allt annat, en schäfer är i många fall lättare att distrahera och stoppa. Pensionärens toypudel kan man ge en känga så den flyger men det är inte lika lätt med dessa "bestar" :angel:.

Nåja, du förstår vad jag menar, vet att du är kunnig i ämnet!
Och Zaga är superfin! :D

Dessvärre väger Spiken säkert 8 kilo och är inte särskilt lätt att slänga upp i famnen. Nervösast är jag nog när jag är hundvakt åt min systers ryska terrier, som bara är några månader. Han är så liten att ett hugg skulle räcka, sen skulle han kunna sväljas hel :crazy:.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Ja, det gör det :crazy:. Jag bodde med min mamma på åbygatan förut, det ligger precis bakom Marielund men jag såg konstigt nog inte skymten av en enda hund av kamphundsras/korsning. Nu finns det plötsligt flera stycken inom en liten meter radie :crazy:. Bor på nygatan nu, mittemot De Geer-gymnasiet ungefär!
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Det finns ett flertal olika bovärdar här, så att veta vart man ska vända sig om det blir svårt. Dessutom tror jag tyvärr att de bryr sig föga mycket, då det är invandrartätt i just dessa killars husklunga. Märkligt egentligen med hur det kan bli så tydliga "linjer".

Men vad gjorde bovärden?

Som sagt, det är svårt att veta till vilken man ska vända sig eftersom det är flera olika trots att husen sitter ihop så att säga. Hunden med förmodat stackel är vi ju inte säkra på, det var ju bara vad mamma trodde att hon såg men det kan ju lika gärna varit ett väldigt grovt kedjehalsband. Ska jag anmäla vill jag vara säker på min sak.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Tro mig det är inte så jäkla enkelt att bryta en Schäfer eller Rottis som går in för bett..

Men nu hamnade jag på ett jäkla sidospår, ursäkta mig.

Jag förstår dig, även jag som faktiskt är ägare själv till en kamphundsras byter gärna sida och möter ogärna kamphundsblandisar odylikt med tillhörande COOLA ägare ..

Usch..

Dock vet jag inte såhär direkt vad du kan föra för att förhindra något innan det hänt, hemskt men ja...
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Nyfiken. Vad gjorde bovärden då för att lösa problemet?

Hon sköt dom jävlarna! :devil:

Nej skämt åsido :D

Jag tror att eftersom att vi bor i Botkyrka uppmärksammas spec. hundar av kamphundstyp. Eftersom att rottis/pbn var farlig tror jag att dom tvingades gå hundkurs med hunden (som är gratis här) eller göra sig av med hunden.

I fall två tror jag att det skickades hem en varning och råd om gratis hundkurs.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

kl

Tyvärr går det inte att göra så mycket förens det smäller : (

Sen kan det ju vara så att hundarna reagerar på att alla möter dem med rädsla också.

Men jag kan ju berätta om en kille som en vän känner. Han hade det riktigt svårt, 17 bast, kriminell, suttit på undomsvård, kanrkat, supit, slagits..you name it.
Sen fick han, av sin mamma, en staffordshire/bullterrierkorsning.. Och det bara vände. Han sket i allt han hade hittat på innan, det fanns bara hunden för honom. Och lydigare hund fick man leta efter!

På tal om Schäfer/Rottis så har jag en sådan korsning.. De enda aggressiva hundarna i det området är alla som väger mindre än 5 kilo där. Mer rädd för de små än en lös pitbull!

Föresten.. Om de sköter hundarna och de itne sprungit löst i trapphus osv, så spelar det ingen roll om du ens hotar bovärden. Det de hundarna gör en bit från lägenheten är inte bovärdens ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Du kan inte sy, eller få uppsydd, en skinnväst med hantag på ryggen á la flytväst? En väst som dels ger ett extra skydd över nacke, strupe, rygg och lungor, dels fungerar som stöd för kroppen och lyfthandtag om hunden snabbt skulle behöva skopas upp.

Då skulle det åtminstone finnas lite bättre chanser för hunden om det värsta skulle inträffa. Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra innan något faktiskt har hänt, även om man är medveten om att det bara är lyckträff att inget skett.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Hon sköt dom jävlarna! :devil:

Nu satte jag frukostmackan i halsen...! :rofl:

Skitbra med gratis hundkurs! Även om problemet är allvarligt tycker jag det är superbt när man först försöker lösa problemet genom att ge ägarna en chans att få ordning på hunden.

Funkar inte det skjuter man dem sen....

;)
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Mitt tips, som jag för övrigt läst om på buke, är att du letar runt och ser till att ha koll på ställen där du kan göra av Spiken om en av de andra hundarna skulle komma lös. I kommunens sandlådor, på tak till förråd/cykelbodar m.m.
Kommer en aggressiv hund farandens är det mycket bättre än att ha hunden i famnen och själv kanske hamna mellan om den attackerande hunden blir frustrerad.
En helt vanlig sele kan vara bra att ha då, finns ett naturligt handtag att suga tag i när det är bråttom. (Drog upp min cavalier ur en isvak med en sån, jäkla tur att han hade den på sig...)
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

aha, du bor där nere.

Jag har lagt märke till en sak när det gäller den här stan.. Det verkar va på denna sidan av S.promenaden som det verkligen kryllar av såna hundar. Ljura, Hageby, Navestad osv. kommer man mot haga, eneby osv så verkar det knappt finnas nån.
 
Sv: Att ha grannar med kamphund.

Hon sköt dom jävlarna! :devil:

Det fanns en folkilsken hund i en gård ett par kilometer härifrån för ca 7-8 år sedan. En strykrädd svart sak med troligen en god portion bordercollie i sig. Den sprang jämt lös och vind för våg och den drev hjortar och rådjur och annat vilt i skogen.

Grannens barn fick springa hem för livet i bara sockarna en gång när de var ute och åkte skridskor. Andra grannar gick inte ut i skogen utan att ha en käpp med sig för att kunna freda sig.

En gång hoppade hunden på en av grannarna som har jaktmarker häromkring så att han var tvungen att sparka den som fan bara för att få den att sluta och han svor efteråt på att om han hade haft bössan med sig ut den dagen så hade han skjutit hunden.

Vi hade inte så mycket bekymmer med den eftersom den var litet rädd när man kom ridande på hästarna och om man hade ett kaxigt kroppspråk och stirrade på den och röt att den skulle gå hem om man mötte den till fots så vände den faktiskt och gick hem med svansen mellan benen.

Ingen aning vad som hände med den i slutändan, men en dag var den bara borta. Antagligen blev den väl överkörd eller nåt.

Helt klart var den dock ett orosmoment under många år.

Så farliga hundar är inte bara ett stadsproblem.

Som det är nu så har ett par av grannarna STORA hundar (bla 2 ställen med rottweiiler och ett ställe med en vorsteh...) Men alla dessa hundar är trevliga mentalt och ägs av folk som inte låter dom springa vind för våg...

/KT
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 722
Senast: Migo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp