Att ha häst eller inte?

Kan det inte vara på sin plats att ”avramlings”-träna? De hade ett inslag på Nyhetsmorgon där man tränade på att ramla rätt och stuntmännen tränar hur de ska ramla av.

Jag själv har också börjat kolla på vilka hästar som jag rider. Är 33 men rider inte längre de busigaste hästarna utan vill gärna ha min trygga ponny. Även om det är bra fart i henne, en gång fick en travare trava halva rundan för hon skrittade så fort :D
Men även att jag börjar rida mer med väst och faktiskt köpt en MIPS-hjälm. Dessutom undviker jag vissa situationer som galoppera på ängar.

Men jag skulle också funderat igenom om det var värt att rida om jag vore i ditt läge. Sökt efter möjligheter för att uppfylla drömmarna.
Jo absolut! Men hur ska det gå till? Det verkar ju tyvärr inte vara något som lärs ut på ridskolor, trots att det skulle kunna rädda liv.
 
Jo absolut! Men hur ska det gå till? Det verkar ju tyvärr inte vara något som lärs ut på ridskolor, trots att det skulle kunna rädda liv.
Inom galoppen kan man träna avfallningteknik genom att rida en plastikwonder och sen träna på att rilla av på en matta. Ta kontakt med svensk galopp för infomation! :)
 
Jag tror ändå att trots att man inte tycker man gör saker på ett sätt som medför stora risker så går det i stort sett alltid att tighta till det hela och minimera risker.

Jag har ju i många år jobbat med problemlösning, ridit in etc. Många ser mig som en galning som rider de hästar jag gör. Att det typ är tur att jag inte åker av.
Jag är extremt riskmedveten och ser alltid till att en hel del saker sitter innan jag utsätter mig för lägen som skulle kunna bli farliga/där övriga åkt av.
Både i form av omfattande hjälpgivningssystem och släcka triggers.
Då kan jag kontrollera hästen och hinna fånga upp innan man flyger.
Trots att jag ibland dagligen suttit på hästar som skickat av folk/stuckit etc så har jag ramlat av 1 gång på 15 år. Det var på min egen för att sadelgjorden gick av. 😅
Jag har en väldigt svår whiplash med mkt ligamentskador som gör att jag lättare kan bryta nacken. Alltså bör jag inte åka av

Jag har haft en del kunder som trillat av ofta(och jag sen kallas in) och slagit huvudet. Flera av dem har en ngt nedsatt balans och en motorik som är lite klumpig. Vissa av dem vet jag inte varit så jämt.
Så att ramla av tycker jag man ska försöka undvika så gott det går i de flesta fall.
Ska man göra det så rek även jag avramlingsteknik. Jag själv har fått lite träning i det av min mentor som också är gammal kampsportare. Men jag är inte lika tålig i kroppen som han är. Så jag kämpar för att sitta kvar och har fått utveckla en större sadelfasthet än honom. Han gör ibland tvärtom och låter sig åka av IOM att han har fallteknik och har en stark och tuff kropp.

Igen: slår man sig så illa och i huvudet så många gånger bör man nog göra en så nära vattentät plan man kan om man ska fortsätta. Nästa gång kan du ju bli grönsak. Googla CTE tex.
 
Jag har precis bestämt att jag ska sluta rida, men häst klarar jag inte av att vara utan. Det är alldeles för stor del av mitt liv, vet inget annat. Så nu ska jag försöka sätta mig in mer i körningens värld(har kört en hel del men nu ska jag gå all in).
Har försökt minimera riskerna att trilla av genom att byta häst(2 gånger) till en supertrygg liten ponny men när jag även flög av honom med dunder och brak så kände jag att det fick vara nog. Men för mig har aldrig ridningen varit speciellt viktig utan det har alltid varit umgänget med hästen som varit det jag tycker är kul. Har många gånger valt bort en ridtur mot att bara gå en promenad t.ex.
Största problemet just nu tycker jag mest är vad andra runt omkring tycker när man har häst utan att rida 🙄 det känns som lite tabu. Glad att jag har eget stall och inte behöver möta andra människors åsikter speciellt mycket 😅
 
Jag har precis bestämt att jag ska sluta rida, men häst klarar jag inte av att vara utan. Det är alldeles för stor del av mitt liv, vet inget annat. Så nu ska jag försöka sätta mig in mer i körningens värld(har kört en hel del men nu ska jag gå all in).
Har försökt minimera riskerna att trilla av genom att byta häst(2 gånger) till en supertrygg liten ponny men när jag även flög av honom med dunder och brak så kände jag att det fick vara nog. Men för mig har aldrig ridningen varit speciellt viktig utan det har alltid varit umgänget med hästen som varit det jag tycker är kul. Har många gånger valt bort en ridtur mot att bara gå en promenad t.ex.
Största problemet just nu tycker jag mest är vad andra runt omkring tycker när man har häst utan att rida 🙄 det känns som lite tabu. Glad att jag har eget stall och inte behöver möta andra människors åsikter speciellt mycket 😅
Strunta i vad du tror andra tycker och säger någon någonting så fråga hur den personen hur den tycker dina hästar lider av att inte ha någon på ryggen.

Mina har mer varit som 2 förvuxna hundar senaste året och mår inte ett dugg dåligt av det.
 
Jag har precis bestämt att jag ska sluta rida, men häst klarar jag inte av att vara utan. Det är alldeles för stor del av mitt liv, vet inget annat. Så nu ska jag försöka sätta mig in mer i körningens värld(har kört en hel del men nu ska jag gå all in).
Har försökt minimera riskerna att trilla av genom att byta häst(2 gånger) till en supertrygg liten ponny men när jag även flög av honom med dunder och brak så kände jag att det fick vara nog. Men för mig har aldrig ridningen varit speciellt viktig utan det har alltid varit umgänget med hästen som varit det jag tycker är kul. Har många gånger valt bort en ridtur mot att bara gå en promenad t.ex.
Största problemet just nu tycker jag mest är vad andra runt omkring tycker när man har häst utan att rida 🙄 det känns som lite tabu. Glad att jag har eget stall och inte behöver möta andra människors åsikter speciellt mycket 😅
Tycker du om att gå med hästen och kanse plocka svamp eller bara vill ha packning så rekommenderar jag en Backpack Walk-My-Horse så slipper du bära själv👍
 
Jo absolut! Men hur ska det gå till? Det verkar ju tyvärr inte vara något som lärs ut på ridskolor, trots att det skulle kunna rädda liv.
Kanske leta upp någon/några som gör stunts och fråga hur de tränar?

googlade lite snabbt och hittar att bla Varbergs ridskola hade haft en lektion i fallteknik 2009.

2010 startades en tråd på buke om just fallteknik:
https://www.bukefalos.se/threads/fallteknik.1074444/
2012 en annan:https://www.bukefalos.se/threads/fallteknik.1152410/

Jag hade själv aldrig hört om att man hade lektion i fallteknik. Men som många skriver så hjälper det inte bara att ha en lektion utan det är nått som måste tränas in i muskelminnet.
 
Jag tror ändå att trots att man inte tycker man gör saker på ett sätt som medför stora risker så går det i stort sett alltid att tighta till det hela och minimera risker.

Jag har ju i många år jobbat med problemlösning, ridit in etc. Många ser mig som en galning som rider de hästar jag gör. Att det typ är tur att jag inte åker av.
Jag är extremt riskmedveten och ser alltid till att en hel del saker sitter innan jag utsätter mig för lägen som skulle kunna bli farliga/där övriga åkt av.
Både i form av omfattande hjälpgivningssystem och släcka triggers.
Då kan jag kontrollera hästen och hinna fånga upp innan man flyger.
Trots att jag ibland dagligen suttit på hästar som skickat av folk/stuckit etc så har jag ramlat av 1 gång på 15 år. Det var på min egen för att sadelgjorden gick av. 😅
Jag har en väldigt svår whiplash med mkt ligamentskador som gör att jag lättare kan bryta nacken. Alltså bör jag inte åka av

Jag har haft en del kunder som trillat av ofta(och jag sen kallas in) och slagit huvudet. Flera av dem har en ngt nedsatt balans och en motorik som är lite klumpig. Vissa av dem vet jag inte varit så jämt.
Så att ramla av tycker jag man ska försöka undvika så gott det går i de flesta fall.
Ska man göra det så rek även jag avramlingsteknik. Jag själv har fått lite träning i det av min mentor som också är gammal kampsportare. Men jag är inte lika tålig i kroppen som han är. Så jag kämpar för att sitta kvar och har fått utveckla en större sadelfasthet än honom. Han gör ibland tvärtom och låter sig åka av IOM att han har fallteknik och har en stark och tuff kropp.

Igen: slår man sig så illa och i huvudet så många gånger bör man nog göra en så nära vattentät plan man kan om man ska fortsätta. Nästa gång kan du ju bli grönsak. Googla CTE tex.
Jag förstår vad du menar, men nu handlar det inte om att jag har blivit avkastad på något sätt. Jag kan liksom inte förebygga att jag själv blir distraherad och sitter i min egen värld. Eller att jag går ner mig psykiskt några dagar och hästen då får stå och därför kastar sig. Eller att kroppen helt plötsligt inte har några reflexer som säger "håll dig kvar för fan" utan istället bara helt avslappnat åker i backen.

Jag har haft en häst som var avkastarkung, honom åkte jag i princip aldrig av. Däremot hästen som var lugn, cool och som alla kunde rida, den åkte jag av. Han gjorde aldrig något dumt. Förutom när man hamnade lite ur balans, då tog han tillfället i akt och istället för att rädda upp situationen så gjorde han precis tvärtom. Det är sånt som jag inte kan styra över.

Och oavsett så har vi ju problemet nu att jag inte har ridit ordentligt på två år, så den största risken är ju helt klart första året som jag eventuellt bestämmer mig för att rida igen, för muskler och balans tar tid att jobba upp, framförallt för mig som inte kan bygga muskler normalt.

Jag behöver inte googla ett dugg. Jag har läst otaliga vetenskapliga artiklar om trauma mot huvudet, vilket du hade vetat om du hade läst tråden ;)

Jag kan inte se hur jag skulle göra ridandet mer vattentätt utan att helt enkelt inte rida. Att bli bättre på att hålla sig kvar funkar, men det tar tid. Och de gångerna jag sitter i min egen värld och inte hinner reagera, hur ska jag minimera de gångerna? Det går ju liksom inte. Och det är DÅ jag åker av. Inte annars.
Att få bättre motorik skulle säkert hjälpa. Men vem förutom du kan hjälpa mig att träna upp sådant? Typ ingen, ellerhur? Eventuella åtgärder måste ju vara möjliga att genomföra med. Självklart skulle det gå om jag tränade för dig varje dag i ett års tid eller mer, men den möjligheten finns ju inte.
 
@SiZo Jag tänker att vissa saker går att träna upp. Om man gör samma åtgärd varje gång så har kroppen till sist lärt sig det och gör det ”av sig själv”. Jag är inte något proffs men tänker att @tuaphua har några grejer som hon gör utan att tänka på det varje gång det finns risk för att det bär iväg på något sätt.

Jag har till exempel en väl inövad ”reflex” som gör att jag alltid driver på en häst som är på väg att snubbla. Detta har min tränare drillat mig i så det händer väldigt sällan att en häst jag rider faktiskt hinner snubbla (och i förlängningen kanske tappa ryttaren). Min kropp gör också nästan automatisk en one rein stop om jag känner att hästen vill dra/bli rädd/stöka på annat sätt. Även detta har min tränare tjatat om så länge att det nu går av sig själv. Oftast hinner det aldrig bli något mer, jag hinner stoppa i tid.

Sådana saker bör vi ju alla kunna lära oss (jag är alltså inget proffs på något vis och hobbyrider mest hemma).
 
@SiZo Jag tänker att vissa saker går att träna upp. Om man gör samma åtgärd varje gång så har kroppen till sist lärt sig det och gör det ”av sig själv”. Jag är inte något proffs men tänker att @tuaphua har några grejer som hon gör utan att tänka på det varje gång det finns risk för att det bär iväg på något sätt.

Jag har till exempel en väl inövad ”reflex” som gör att jag alltid driver på en häst som är på väg att snubbla. Detta har min tränare drillat mig i så det händer väldigt sällan att en häst jag rider faktiskt hinner snubbla (och i förlängningen kanske tappa ryttaren). Min kropp gör också nästan automatisk en one rein stop om jag känner att hästen vill dra/bli rädd/stöka på annat sätt. Även detta har min tränare tjatat om så länge att det nu går av sig själv. Oftast hinner det aldrig bli något mer, jag hinner stoppa i tid.

Sådana saker bör vi ju alla kunna lära oss (jag är alltså inget proffs på något vis och hobbyrider mest hemma).
Fast ska jag träna in en sådan reflex så måste jag ju 1 försvinna in i min egen värld 2 komma ihåg att göra grejjen och 3 göra det tillräckligt många gånger för att det ska bli en reflex. Jag måste med andra ord komma upp i hundratalet fler avtrillningar än vad jag redan är uppe i, förutsatt att jag faktiskt då kommer ihåg att göra grejen. Vilket jag såklart inte kommer, så då är det snarare tusentals avtrillningar som vi pratar om. Det känns inte som ett vinnande koncept direkt.
 
@SiZo Tanken är ju att det inte blir någon avtrillning. Men då behöver du kanske en tränare som står på backen och instruerar. Jag tycker dock att det är värt att rida mycket lektioner eftersom det ger bra verktyg när man är ensam sedan.

Men man bestämmer givetvis själv hur man vill göra. Det jag ville belysa är att det förmodligen går att träna sig till att inte ramla av så lätt/ofta.
 
@SiZo Tanken är ju att det inte blir någon avtrillning. Men då behöver du kanske en tränare som står på backen och instruerar. Jag tycker dock att det är värt att rida mycket lektioner eftersom det ger bra verktyg när man är ensam sedan.

Men man bestämmer givetvis själv hur man vill göra. Det jag ville belysa är att det förmodligen går att träna sig till att inte ramla av så lätt/ofta.

Fast hur ska jag öva en situation utan att öva situationen? Jag trillar aldrig av när jag är beredd och med. Problemet uppstår när jag sitter och sover på hästryggen. Det kan jag ju inte träna bort utan att hamna i situationen. Hade jag trillat av även när jag är med så hade jag förstått poängen. Men så ser ju inte min verklighet ut.


Jag trillar inte av ofta. Som oftast handlar det om en gång/år. Och aldrig för att hästen egentligen gör nånting speciellt som jag inte skulle klara av. Så vad ska tränaren göra? Ska jag sitta och blunda meditera samtidigt och hoppas på att tränaren kan instruera tillräckligt fort för att jag inte ska åka av? Och då samtidigt hålla tummarna för att hästen faktiskt gör något så att vi får till ett "träningstillfälle"?

Jag förstår verkligen inte hur man skulle få till nåt sånthär.
 
@SiZo Jah skulle tro att min tränare minst en gång per lektion ber mig se till att hästen har uppmärksamheten på det vi håller på med. Det är en form av det jag skrev om, är hästen med så händer sällan något som skulle kunna orsaka en avramling.

Men man behöver förstås inte göra det om man inte vill. Jag tror dock att det fungerar. Alltså bara ett tips från mig, du gör förstås ändå som du vill.
 
@SiZo Jah skulle tro att min tränare minst en gång per lektion ber mig se till att hästen har uppmärksamheten på det vi håller på med. Det är en form av det jag skrev om, är hästen med så händer sällan något som skulle kunna orsaka en avramling.

Men man behöver förstås inte göra det om man inte vill. Jag tror dock att det fungerar. Alltså bara ett tips från mig, du gör förstås ändå som du vill.
Aldrig hänt mig, sånt korrigerar jag själv automatiskt när jag aktivt rider, man lär sig fort när man rider hingst om inte annat. Problemet kommer ju när jag inte aktivt rider. När jag sitter och njuter i skogen och bara är. När jag krossade mina ryggkotor så var det precis så. Jag var ute på en tur i månskenet kl 01 på natten. Stod upp och bara tittade på allt det vackra, klätt i nysnö, i galopp. Och poff så såg hästen något och försvann under mig. Hade jag aktivt ridit så hade jag inte åkt av. Och den biten vill jag inte vara utan, för det är just dessa tillfällen som iaf för mig gör det värt pengarna, tiden och energin.

Jag är absolut positiv till träning som kan hjälpa mig. Men inte om jag inte förstår hur och varför och inte kan se hur det skulle hjälpa.
 
@SiZo Vi tänker olika helt enkelt. Jag rider alltid aktivt, på något sätt. Men som jag redan skrivit, alla gör som de vill och detta var mitt förslag.
 
@SiZo Ber om ursäkt om jag missat det i tråden, det är så långa inlägg, men hur känner du inför andra aktiviteter än ridning? Jag hade tex gärna lärt mig köra, den dagen jag inte vill rida så blir det nog att köpa nån liten käck welsh mountain eller nåt. Helst två, så jag kan lära mig köra par. Eller varför inte skogskörning med NSV brukshäst, dock behövs ju en del skog att köra i då så små körponnyer ligger mer praktiskt till hands.

Tänker om du vill syssla med avel så kanske inte ridning måste vara det primära? Många får ju tillfredsställelse av att jobba häst från marken också även om det är för lite fart för min smak så why not, om umgänget med häst är det vitkiga.
 
Appråpå att rida aktivt, det tycker jag är olika från häst till häst. Lillponnyn zoomar jag ut ibland totalt men det har faktiskt aldrig hänt under de 16år hon varit inriden att jag trillat av.
Andra ponnyn jag jag åkt av några gånger. Men med aktivt ridande så menar jag att vara här och nu. Inte nödvändigtvis sitta med korta tyglar utan bara ha koll på omgivningen.
Men lillponnyn har inte heller den flyktinstingten, hon stannar och tittar för att avgöra om hon måste fly.
Och lillponnyn är 25% arab, klok som få och helt underbar.
En kompis till mej lyckas trilla av den snällaste hästen. Han brukade aldrig snubbla men med henne på ryggen gick han omkull i skritt på rakt spår så det tjonga av det. Så det verkar vara väldigt olika.
 
@SiZo som jag ser det och förstår det har du två val. Sluta rida, eller hitta ett sätt som gör att du inte släpper fokus och hamnar i din egen värld.

Om du kan tänka dig att sluta rida är ju saken löst där. Om inte så fundera på när, hur och varför du tappar fokus och om du gör något med kroppen då. T ex om du då börjar titta ner finns små fina manicker som med vibration påminner dig att titta upp.

Så om du hittar något med kroppen som händer när du tappar fokus kanske det finns ett hjälpmedel som då kan väcka uppmärksamheten igen.

Någon annan lösning har jag svårt att se utifrån det du beskriver att du utan att hästen gjort något ramlar av pga bristande fokus/koncentration på ridningen och att du då även faller ganska poff utan att försöka ta emot dig.

Jag skulle I din sits inte sitta upp på en häst innan du löst problemet åtminstone teoretiskt. Tycker du tänker klokt att inte riskera ännu en huvudskada.
 
@SiZo som jag ser det och förstår det har du två val. Sluta rida, eller hitta ett sätt som gör att du inte släpper fokus och hamnar i din egen värld.

Om du kan tänka dig att sluta rida är ju saken löst där. Om inte så fundera på när, hur och varför du tappar fokus och om du gör något med kroppen då. T ex om du då börjar titta ner finns små fina manicker som med vibration påminner dig att titta upp.

Så om du hittar något med kroppen som händer när du tappar fokus kanske det finns ett hjälpmedel som då kan väcka uppmärksamheten igen.

Någon annan lösning har jag svårt att se utifrån det du beskriver att du utan att hästen gjort något ramlar av pga bristande fokus/koncentration på ridningen och att du då även faller ganska poff utan att försöka ta emot dig.

Jag skulle I din sits inte sitta upp på en häst innan du löst problemet åtminstone teoretiskt. Tycker du tänker klokt att inte riskera ännu en huvudskada.
Min lösning på det skulle vara en häst som helt enkelt inte går att zoona ut på. Som min förra, zoonade jag ut så ökade hon tempot DIREKT. Och om jag mot förmodan skulle zoona ut så försökte hon ju alltid fånga upp mig. Istället för hästen som var totalsäker på allt, men minsta obalans från mig och han vek av åt ena eller andra hållet så att jag åkte som en liten vante, och bara då, aldrig någonsin annars.

Men hur hittar man dessa hästar? Jag skulle tro att jag får leta bland "problemhästar" och se om jag kan få ordning på någon. Och så var det ju det där med att jag måste få upp muskulaturen först... Den perioden kommer ju alltid vara en risk hur jag än bär mig åt.

Halv KL*

Det är helt klart svårt detta hur man ska tänka och resonera. Till saken hör att jag ev får en häst i juni nästa år. Jag måste iofs inte rida den, jag kan ju tömköra, köra in och annat tills jag känner mig helt trygg med den och tills jag har tagit någon form av beslut. Men jag borde ju jobba upp ridmuskulaturen innan dess isf, och då måste jag ta ett beslut rätt så snart.

Jag ska kika och söka på avramlingsteknik och se om det kan finnas något lämpligt. Eftersom jag lätt går sönder så måste det ske under väldigt bra förhållande med extremt mjuka mattor osv. Det borde väl finnas någon galoppbana nånstans runt Uppsala som kan ha träningar tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 275
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp