Att ha häst eller inte...

I teorin är ju det här jättebra, men med tanke på hur het marknaden varit tror jag det skulle vara svårt att få till i praktiken. Tyvärr.
Liksom, hur många säljare hade gått med på flera provridningar (som ju alltid är en risk), att få testa olika saker - evt åka till ridhus tex, framför allt om det fanns en kö med intressenter?

Det är självklart inte lätt men det är absolut inte omöjligt. Är det långt att åka brukar det gå bra att stanna över en natt och provrida två dagar i rad. Resultat osv är ju enkelt att ta reda på innan.
Välja med omsorg och köpa av någon som haft hästen i flera år kan också vara en fördel.

Lyssna på Sissi ❤️
https://fb.watch/eaV3IeSQsV/
 
Vad blev det för ras? Jag har varit inne på att byta från swb till både welsh cob och haflinger (av sportigare modell) för att höja chansen för ett stadigare lynne. Men jag hade förtvivlat svårt att hitta några att kolla på tyvärr...
Det blev en tvåårig tinker. Först kollade jag på nordsvenskar också, men så trillade jag över tinkeruppfödarens hemsida av en slump och såg lilla Elsa som var till salu. När jag bodde i Norge för flera år sedan hade jag varit medryttare på en tinker och det var verkligen en skitkul vardagshäst att köra och rida.

När jag utvärderade vad jag ville ha i en häst så var det liksom en trygg, social och allsidig kompis som också är tålig. Inte att den ska vara lobotomerad utan att grundmentaliteten ska vara att kunna reagera men inte explodera eller hänga upp sig på massa spänningar. Fullbloden har jag gillat just eftersom de kan vara reaktiva men samtidigt lätt släpper spänningar. Jag var inte rädd för de SWB/fullblod jag ridit tidigare men jag var lite trött på att aldrig riktigt kunna slappna av och bara vara med hästen på en tur, prova något nytt, kunna låta hästen stå någon dag utan att den blev tokig dagen därpå. Det tog liksom glädjen ur det hela. Det är ju inte så att alla SWB är så, men det har inte alls varit en ras jag trivits med generellt efter vad jag faktiskt vill ha häst till. Speciellt inte till den prisbilden 😅

Welsh cob är lite eldigare vad jag hört, haflinger har beroende på linje väldigt trevliga förutsättningar.
 
Jag skulle sålt och köpt en häst som känns lite för enkel, hellre än lite för svår. Ev byta ras eller byta gren/ridstil för att få en nystart och nya perspektiv.

Har haft för svåra hästar och kämpat på för länge, så jag vet hur det kan vara, det är inte roligt. Nu har jag en helt annan typ av häst och vill aldrig ha något annat igen. :)
 
Jag som letar häst för närvarande kan säga att alla jag pratat med har gått med på flerdagarsprovridning och testa olika saker som att åka transport till ridhus, rida ut, hoppa inne och ute, och såklart allmän hantering. Min uppfattning är att hästägare och uppfödare inte förväntar sig att man kan ta beslut om köp på ett ridpass.
Det skulle jag aldrig gå med på. 😳
 
Hade jag haft flera spekulanter så hade jag nog inte prioriterat ett flerggångers besök, men finns det inga andra så varför inte?
En tanke... Är man en spekulant med höga krav på att få provrida/hantera upprepade gånger och det finns andra mer snabba spekulanter kan man ju alltid prova att erbjuda sig att betala ett något högre pris som motbud. Röstar också på ett rasval där "trygg och stabil" i viss mån ingår i rasvisa krav, tex nordsvensk brukshäst.
 
Jag som letar häst för närvarande kan säga att alla jag pratat med har gått med på flerdagarsprovridning och testa olika saker som att åka transport till ridhus, rida ut, hoppa inne och ute, och såklart allmän hantering. Min uppfattning är att hästägare och uppfödare inte förväntar sig att man kan ta beslut om köp på ett ridpass.
Kul att höra att min erfarenhet inte var den enda :)
 
Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja hästen och sluta med det här...
Lång historia kort. Mitt hästeri de senaste sju åren kan sammanfattas som två, möjligen nu tre felköp av hästar som har visat sig på tok för svåra eller rentav farliga trots att jag har blivit lovad motsatsen. Den fjärde hästen hade jag i drygt 4 år men fick ta bort pga neurologisk problematik och även han var stundvis gränsfall till för svår i början. Så de senaste två åren med förlusten av min älskade häst, felköp av en unghäst som jag sedan sålde och nu köp av denna nya som jag nu haft ett halvår så har jag inte så stora marginaler för vad jag tål i motgångar tyvärr.

Jag är väl medveten om att jag inte är nån tuff ryttare. Jag är envis och konsekvent men hyggligt lättskrämd. Så när nu nya hästen har fått för sig att 1, ta bettet och sticka i paddocken (endast där) 2, stå på bakbenen och fäkta rätt vilt när jag ska leda honom från stallet, blir jag ganska uppgiven. Vid scenario 2 fick jag hjälp av min tränare som snabbt kunde på ett helt odramatiskt sätt tala om för honom att så gör vi inte och sen var han ett lamm igen. Samma tränare har dock konstaterat att det finns rätt mycket mer skärpa i honom än vad vi trodde...
Jag vet inte alls vad jag vill med tråden, men är det nästan alltid läskigt/obehagligt/ledsamt att ha häst och jag är bara en gnällig jävel? För jag kan räkna dagarna jag har njutit av det de senaste 2 5 åren på en hand... Å andra sidan, om jag slapp vara rädd, slapp skador och elände så är det här (ridning och hästar) fortfarande i princip det enda jag vill göra...
Rid ett par gånger i veckan på ridskola under några år? Har flera i min grupp som övergått från egen häst till ridskola och sedan kanske skaffar häst igen efter ett tag. Blir ju en nollställning att börja från igen efter flera krångliga felköp? Om det blir krångligt med en häst ett par gånger så får man ju en annan häst att få tillbaka självförtroendet på en annan gång. Har man blivit lite knackig kan man få en ponny med snäll gång osv.
 
Hade jag haft flera spekulanter så hade jag nog inte prioriterat ett flerggångers besök, men finns det inga andra så varför inte?
En tanke... Är man en spekulant med höga krav på att få provrida/hantera upprepade gånger och det finns andra mer snabba spekulanter kan man ju alltid prova att erbjuda sig att betala ett något högre pris som motbud. Röstar också på ett rasval där "trygg och stabil" i viss mån ingår i rasvisa krav, tex nordsvensk brukshäst.
Nordsvensk brukshäst är i många fall både känslig och reaktiv.
 
Tror det är både svårt att sälja och köpa då en häst kan vara det du söker hos en ryttare. En ryttare som inte blir rädd och därmed kan tillgodose behovet hästen har. Den motioneras ordentligt, har landat lite i det hemmet t.ex.
Sen byter den hem, nått händer och ryttaren blir rädd. Den kanske inte får utlopp för all sin energi, nya rutiner mm. De blir en ond cirkel.

Men sen finns det såklart hästar som har större eller mindre reaktioner på rädsla. Hanterar att ”bara” gå i hagen bra eller inte alls.

Det bästa är om man hinner prova flera gånger och har någon kunnig med sig vid köp som kanske är lite mer saklig än en annan 😁
 
Jag är inte så insatt i Haflinger men har en Welsh cob nu och har haft en för ett antal år sedan.
Det är jätteroliga hästar men de kan vara väldigt känsliga, reaktiva och med mycket energi, de är inte så stabila som de ser ut 😁
Igår, fick jag faktiskt lite inblick i tori-hästens lynne.
En äldre dam berättade att hennes man ville ha en lugn häst att rida ut på och umgås med.

De köpte då en fyraårig torihäst, och den var allt de önskade sig.

Det blev en lång relation då de ägde hästen till dess död när den var över 20 år.

Hon menade att det är en "halvblodshäst, lite som de var förr. Trevlig, vänlig och totalt okomplicerad I alla situationer. Från start. Inga unghästbesvär, och vi kunde rida ofta och mer sällan. Hästen var stabil i alla lägen. "

Kanske är det något att ta reda på mer om?
 
Igår, fick jag faktiskt lite inblick i tori-hästens lynne.
En äldre dam berättade att hennes man ville ha en lugn häst att rida ut på och umgås med.

De köpte då en fyraårig torihäst, och den var allt de önskade sig.

Det blev en lång relation då de ägde hästen till dess död när den var över 20 år.

Hon menade att det är en "halvblodshäst, lite som de var förr. Trevlig, vänlig och totalt okomplicerad I alla situationer. Från start. Inga unghästbesvär, och vi kunde rida ofta och mer sällan. Hästen var stabil i alla lägen. "

Kanske är det något att ta reda på mer om?
Jag var faktiskt på god väg att köpa en tori när jag letade häst, dessvärre så bestämde sig medryttaren för att h*n ville köpa hästen typ 2 dagar innan jag skulle åka upp och provrida så det blev inget med den, men tori är generellt väldigt lugna och stabila hästar som inte stressar upp sig i onödan sas. Så vill man ha en häst som är lite mer varmblodig i exteriören men har mer kallblodstemperament så är tori en rätt stark kandidat att kolla närmare på.
 
Om det inte känns kul längre så är det ju bättre att sälja. Under tiden kan du spara pengar och OM du senare vill köpa häst igen kanske du har en större budget vilket gör det lättare att hitta den där trygga hästen du egentligen vill ha. Hästar kostar ju så mycket varje månad så om man kan lyckas lägga de pengarna på hög så kommer man ju snabbt upp i en större köpsumma😊
 
Igår, fick jag faktiskt lite inblick i tori-hästens lynne.
En äldre dam berättade att hennes man ville ha en lugn häst att rida ut på och umgås med.

De köpte då en fyraårig torihäst, och den var allt de önskade sig.

Det blev en lång relation då de ägde hästen till dess död när den var över 20 år.

Hon menade att det är en "halvblodshäst, lite som de var förr. Trevlig, vänlig och totalt okomplicerad I alla situationer. Från start. Inga unghästbesvär, och vi kunde rida ofta och mer sällan. Hästen var stabil i alla lägen. "

Kanske är det något att ta reda på mer om?
Har samma erfarenhet av tori. Världens snällaste, lugnaste och stabilaste både i ridning och hantering. Trygga i sig själva. Inte haft någon själv, men sett flera. Många sådana som går turridning i stadsmiljö också (Stockholm) och det säger väl en del om psyket.
 
Något som höjde kvaliteten på mitt hästliv var att jag faktiskt köpte en helt annan ras än vad jag tidigare haft där jag och uppfödare verkligen prioriterade lynnet.

Tänkte tipsa om samma.

Köp en häst som har fyra ben på backen i de flesta situationer, även i hagen. En som har mer whoa än go. Kortare ben, längre rygg än halvbloden.
 
Det låter inte som du har så kul med din häst och det verkar som ni haft det så ett tag.

Det är inget fel i att inse att man inte är rätt för varann och faktiskt sälja hästen. Det är inte att ge upp, det är att ge er båda två en chans till något bättre.

Jag förstår att du känner dig uppgiven.

Jag hade nog tagit en paus från hästarna om jag var du, kanske ridit på ridskola eller varit medryttare på något snällt och tryggt som kan ta hand om dig och hjälpa dig hitta självförtroendet igen. Samtidigt kan du ju leta efter den där "perfekta" hästen. Den som inte har någon ras eller färg men som finns därute när du är redo :heart.
 
Fy vad jobbigt. :( Förstår verkligen att du har tappat gnistan. Det är hemskt att vara rädd!

Jag blev sparkad i huvudet för några år sedan och sedan dess är rädslan aldrig långt borta. Jag har valt att enbart hantera hästar som jag litar på (hjälper alltså inte till när folk ber mig att ta in diverse hästar från hagen eller hålla djuret när hovslagaren kommer etc.) och när jag väl hanterar hästar i situationer där jag vet att de kan bli lite på tårna så är det hjälm, väst och träns. Jag tar alltså in dem från hagen i träns, trots att det bara är ett tiotal meter. För mig gömmer sig rädslan i det ohanterliga, t.ex hästen som reser sig på stallplan eller snurrar runt och försöker klämmas i dörrar. Om jag är förberedd blir det ohanterlig mer hanterbart och då blir jag inte rädd.

Vet inte om detta är dig alls till hjälp.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 498
Senast: krambanan
·
F
Hästmänniskan Jag skulle vilja ha lite råd från hästmänniskor, ni som förstår er på detta intresse. Det är så att jag ganska nyligt har köpt en ny...
Svar
7
· Visningar
1 929
Senast: Flyleaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp