Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Zindy91

Trådstartare
Jag är lite halvt bitter på inackorderingsstall över lag. Eller ja specielt på det som jag idag har min häst i.

Själv har jag haft eget stall under i princip hela mitt "häst-liv" men för ett par år sedan flyttade jg och var tvungen att stalla upp hästen hos någon annan. Detta har fungerat yffsat bra eftersom jag har fått sköta mig hyffsat bra på egen hand, ägare och personal respekterade mig, hästarna och inte minst mitt sätt att sköta MIN häst på.

Nu står jag alltså i ett inackorderingsstall och jag får känslan av att hela tiden bli mottarbetad. Min får inte göra si, inte göra så och man får heller inte möjlighet att köpa till den service som skulle behövas. Nu ska väl tilläggas att det finns massor av ollika stall med olika servicegrad men detta stallet är lite finare, byggt efter alla mått och regler och de marknadsför sig som ett stall där man ska kunna vara välkommen oavsett om man är hobbyrytatre elelr tävlingsryttare.

Exempel på saker om gör mig lite skeptisk är:
1. Vi betaler enl. kontrakt för 8kg halm/dag men under vintern kräver Stallägare aat vi bara ska ta 4kg, är det ok?
2. Vi får inte lov att låta hästarna stå inne om det inte är dag före tävling. Borde jag inte få bestämma det själv?
3. Jag får inte vistas i stallet när Stallägaren är där och morgonfodrar. Detta är INTE pga att hästarna ska ha lugn och ro utan jag får helt enkelt inte vara där.
4. Om jag på något vis inför nya skötselrutiner(etoder?) på min häst måste dessa godkännas av Stallägaren enl. avtal (?!)

Ja det är mycket som knagglar och jag känner bara: Är det så här i alla inackorderingsstall? Måste man bli påhoppad om man vill klippa sin häst, låta den få kraftfoder tre gånger om dagen eller låta den ha en saltsten i boxen?

Vill gärna höra era erfarenheter UTAN att nämna några som hellst namn eller liknande för allas trevnad!
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Tillgången på knepiga stallägare är större än efterfrågan ;)

Salt är ju något alla djur behöver, varför skulle du inte få ha det?

Vad spelar det för roll om du är i stallet vid morgonfordring? Har stallägaren nåt att dölja?

Det enda jag inte skulle acceptera av en inackordering, vid typ morgonfordring, är om denne fordrar endast sin häst och inte de andra. Ska en ha mat, ska alla få.

Står det i kontraktet att du ska ha 8kg halm, är det det som gäller.

Vad menar du med "ändring i skötselrutiner"?
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jag tycker det låter helt fruktansvärt!! :crazy: Jag har aldrig stött på liknande förhållanden.

Har du avtalat att du skall betala för visst mycket strö eller foder så ska du få använda det också. Det är väl helt självklart!? Annars må du ju säga till stallägaren att denne får reducera hyran under vintern när de drar ner på tillgången av halm. Nåt annat är kontraktsbrott och det hade jag aldrig gått med på.

Om du går på ICA och handlar apelsiner, inte betalar du 20kr för ett kilo men får bara ta ett halvt men måste ändå betala för ett helt? Då ändrar man istället kostnaden för det halva kilot.

Jag skulle inte någonsin kunna stå i ett stall som du beskriver. Men å andra sidan så är väl jag kanske van nåt helt annat. I stallet jag står inackorderad i gör vi precis som vi vill. Vi är där när vi vill, vi sköter hästarna som vi vill och fodrar så många gånger vi vill. Jag hade blivit GALEN om nån lade sig i vad jag gjorde med min häst.

Jag hoppas verkligen inte att det är verklighet att det är som du beskriver ditt stall i fler stall. Fast å andra sidan så finns det en anledning varför jag aldrig stått i stall som hålls och innehåller enbart ridfolk. Jag söker mig alltid till travstallen. Av nån anledning är det mer avslappnat och man för sköta sig själv i fred många gånger. I mitt län finns det bara ett ridstall som har bra rykte tyvärr. Vet inte vad det beror på.

Men jag hade inte accepterat dina förhållanden. Det går att ha det bättre. Det ska vara roligt att ha häst och för dem pengarna man betalar ska man fasen få göra som man vill med (så länge det inte handlar om rutiner och sådan då såklart).

Vad sas innan du flyttade dit? Vad avtalade ni om?
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jo så tänker jag emd men vad ska man göra liksom. Ägaren verkar avar av uppfattningen att vi alla är beroende av just de och stallet som de tillhandahåller och att vi då ska tvingas dansa kring deras pipa-

Skötselrutiner, ja jag vet faktiskt inte riktigt. Det står så i kontraktet. Vad jag kan förstå så skulle det betyda att om jag vill behandla mina hästar med arkupunktur så skulle stallägaren kunna sätta sig emot detta...
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Men hur länge har du stått i detta stall? Du visste väl reglerna innan du flyttade dit förmodar jag eftersom du har skrivit på ett avtal.

Personligen skulle jag absolut leta efter ett annat stall eftersom det är för mej oacceptabelt att jag inte får sköta hästen på mitt eget sätt.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Men hur länge har du stått i detta stall? Du visste väl reglerna innan du flyttade dit förmodar jag eftersom du har skrivit på ett avtal.

Personligen skulle jag absolut leta efter ett annat stall eftersom det är för mej oacceptabelt att jag inte får sköta hästen på mitt eget sätt.

Jag har stått där mer än ett år men när jag flytatde in fanns inget avtal. detta kom til för ett tag sedan och hade jag bara alternativet att skriva på eller flytta hästen, bums! Det senare alternativet var inte möjligt just då utan nu har jag skrivit på det nedrans kontarktet... grrr...
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Det är detta som gör mej så upprörd med vissa stallägare. De tror att de kan och får behandla sina hyresgäster hur som helst. Bara för att de äger stallet.

Jag vet av egen erfarenhet att man kan inte och man får inte "sätta folk på gatan" utan en rimlig rimlig chans för människan att hitta en ny stallplats. Nu pratar jag bara om vad som gäller när djur (i detta fall häst) är inblandad. Jag drev min sak vidare genom hyresnämnden och djurskyddet. Då framkom det att man har rätt till en månads uppsägningstid just för att det är en häst inblandad.

Jag fick naturligtvis stå kvar i stallet en månad och jag hann hitta ett bättre stall.
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Låter helt sjukt!! flytta omgående en sådan stallägare borde inte få några kunder
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Det låter helt horribelt! Jag tycker du ska be att få prata med stallägaren och på ett lugn och sansat sätt, berätta vad du känner. Betalar du för 8 kg halm så ska du såklart få 8 kg halm. Något annat är ju helt otänkbart. När det gäller morgonfodringsförbudet så be stallägaren om en motivering till varför. Och fråga hen om hen har något att dölja.. (jag har själv för en helt tidsålder sedan stått inackorderat i ett stall där vi hyresgäster inte fick gå upp på loftet. Och alla kvällsfodringar gjordes när ALLA vi gäster lämnat stallet. En kväll liksom av en slump var jag och min man kvar mycket sent. Vi fick då syn på det hö som lades in till hästarna... det var täckt av grönt mögel. Allt hö som stallägaren portionerade ut i boxarna under dagtid var av excellent kvalitet. Jag bytte stall illa kvickt men min häst fick bronkit den hösten/vintern i det stallet.)

Om inte stallägaren kan modifiera sina "regler" så tycker jag du borde flytta. Såna oseriösa stallägare ska inte gynnas.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Nu har du ju ett kontrakt och jag misstänker att det finns en uppsägningstid angivet. Det är nog bara att leta nytt stall, verkar inte som det går att komma överens med stallägaren i det här fallet. När det börjar detaljstyras så man inte längre har koll på vad som händer hästen under dagarna - ja, då är det nog bara att ta sitt pick och pack till annat ställe.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jo, tråkigt nog så är det här med att vara uppstallad ingen dans på rosor. Det finns helt klart gott om knepiga stallägare. Jag vet inte vad det är, men det verkar som att det inte är ovanligt att stallägare får någon slags hybris. De ska vara med överallt och ha åsikter och gör man inte som de vill så går de till handgripligheter och ser till att det blir som de vill för de vet ju faktiskt bäst vad min häst behöver...

Men så här ser verkligheten ut hur tråkigt det än är. Min egen erfarenhet är att det inte är värt att lägga energi på knasiga stallägare utan bättre att flytta. Det kostar för mycket tid och pengar att ha häst och då vill jag inte ha en massa onödiga bekymmer. Jag säger inte att det är lätt att hitta ett stall man trivs i, men oj så värt det! Ge inte upp! Det finns stallägare som är som "vanliga" människor ;)
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Exempel på saker om gör mig lite skeptisk är:
1. Vi betaler enl. kontrakt för 8kg halm/dag men under vintern kräver Stallägare aat vi bara ska ta 4kg, är det ok?
2. Vi får inte lov att låta hästarna stå inne om det inte är dag före tävling. Borde jag inte få bestämma det själv?
3. Jag får inte vistas i stallet när Stallägaren är där och morgonfodrar. Detta är INTE pga att hästarna ska ha lugn och ro utan jag får helt enkelt inte vara där.
4. Om jag på något vis inför nya skötselrutiner(etoder?) på min häst måste dessa godkännas av Stallägaren enl. avtal (?!)

Jag står också i inack. stall, det är ett superstall egentligen men genom åren har det varit perioder med missnöje o folk som flyttat eller ombetts att flytta, mm. Jag har blivit god vän med stallägaren och vi pratar mycket om hur det är, och jag måste säga att jag har fått lite annat perspektiv på saker o ting. Bl a att man ALDRIG kan göra alla nöjda, det är bara att välja dom rutiner man trivs med och fixar rent praktiskt i *sitt eget* stall, så får hyresgästerna flytta om dom inte gillar upplägget. Och att det gäller att vara övertydlig för att det ska fungera.

Betr ovanstående skulle jag säga:
1) har du frågat varför det är så? för att det låter så orimligt att det måste nästan bygga på ett missförstånd.
2) Stalläg. har säkert haft problem med hästar som inte gillar att stå inne, står o slår = förstörd inredning = kostnader, och har därför satt stopp för att hästar ska stå inne. Eller har du fått någon annan förklaring?
3) Är du säker på att det bara är du? Kan vara att äg. inte vill ha någon där som ska hålla på och vara i stallgången mm när h*n morgonfordrar, och vill ha lugn o ro? Isf är det bara att komma en halvtimme senare?
4) Inget konstigt med det tycker jag. Om du vill t ex ge din häst mat vid andra tider eller ställa krav på annan utevistelse så blir det extra besvär för stallägaren så det är helt klart att man måste komma överens.

Men som sagt, trivs du inte så flytta. :)
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jag är själv stallägare och har inhyrda i mitt stall och inte alltid det lättaste ;)
Regler är viktigt men får inte gå överstyr, man måste ha i åtanke att alla håller på med hästar för olika syften och behandlas därefter.
Så vad jag skulle göra är att flytta! Hur pass kunnig och hästvan är din stallägare?
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jag är själv stallägare och har inhyrda i mitt stall och inte alltid det lättaste ;)
Regler är viktigt men får inte gå överstyr, man måste ha i åtanke att alla håller på med hästar för olika syften och behandlas därefter.
Så vad jag skulle göra är att flytta! Hur pass kunnig och hästvan är din stallägare?

Ja h*n är väl ganska hästvan. har ridit länge men inte tävlat eller likandne utan på en hobby-nivå. Jag känner lite som du att det får inte gå över styr. Visst ska det finnas regler och riktlinjer men det får inte bli förmycket. man måste ju kunna vara ningen flexibeloch kunne anpassas sig lite efter vilka som står i stallet. Speciellt när det handlar om ett stall för 6 hästar. Det är lite svårare om det är 25 hästar...
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jag tycker det låter jättemärkligt enligt din beskrivning och jag undrar:

har du pratat med stallägaren om exakt varför man inte får vara där vid morgonfodring? kanske är det så att stallägaren inte vill att ngn kommer och börjar fixa och dona när det är denne som morgonfodrar? dvs ngn kommer och börjar fixa, men hästarna har inte fått mat än = blir störda och oroliga? Hur vet du att det inte är det som är anledningen - har du pratat med dem?

ang. skötsel av hästen: vad är det som är reglerat? du behöver specificera för att man ska förstå vad det är du skriver och vad som gäller.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Det är detta som gör mej så upprörd med vissa stallägare. De tror att de kan och får behandla sina hyresgäster hur som helst. Bara för att de äger stallet.

Tycker också det låter som ett konstigt kontrakt, MEN vill bara påpeka att i de trådar som frågeställningen är tvärtom, får nästan alltid stallägaren medhåll med orden "Ditt stall, du bestämmer..."

Men till TS, går det inte att prata med stallägaren? Vad säger de andra i stallet?

För min del har jag inte många regler alls, så länge alla sköter sina hästar på ett vettigt sätt.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Som jag sa tidigare : flytta.
Jag låter iaf alla i mitt stall sköta deras hästar hur de vill sålänge det görs på rätt sätt = att hästarna inte mår dåligt eller far illa. Det skulle jag aldrig tillåta. Men sen får dom göra lite som dom vill sålänge dom följer de regler som finns i stallet och hos mig är det bra stämning och både hästar och människor trivs!!
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

Jag tycker personligen att det du berättar om stallet du står i verkar helt sjukt.
Jag driver själv inackorderingsstall och vi följer vårat kontrakt till punkt och pricka.
Vad hästägaren gör med sin häst lägger vi stallägare oss inte i så länge hästen inte tar skada av det eller de utsätter andra hästar/människor för fara.
säkerheten framför allt! Det är ju trots allt djur på 0,5 ton vi håller på med och det ska man alltid ta hänsyn till.
Däremot kan jag som stallägare understryka att det inte är lätt att driva ett inackorderingsstall.
Har man 14 inackorderingar så finns det 14 olika sätt att sköta en häst OCH ett stall på.
Det gäller att hålla på sina principer och kunna hänvisa till kontraktet och säkerhet när diskussioner kring hästskötseln uppstår.
Vårat stall värnar om hästens hållbarhet och rätt till att leva så mycket som en häst som möjligt.
Hästar mår över lag bäst av att stå ute så mycket som möjligt och gå med hästkompisar.
 
Sv: Att ha hästen uppstallad i inackorderingsstall

min hingst som står på ridskola får jag göra vad som med... förutom ha honom lös eller med annan häst i box.. haha..

Stallpersonalen är en person som jag bara älskar.. hon ääälskar när jag är där på morgonen och då brukar jag faktiskt hjälpa till så de hinner ta en fika med mig..
Ibland pratar vi mindre, ibland väldigt mycket. Vi är som två bästa vänner och hon är 20 år äldre än mig, haha.

Hon gillar mitt sätt att hantera min hingst på, då vi tänker likadant.
De andra som inte gillar mitt sätt utan vill ha hingst kedjan superspänd så han får ont och blir lite smått stirrig (leds ut först av alla) tycker inte om mitt sätt..
Men mer och mer får man förklara varför han naffsa på just dem eller blir lite smårädd..

Nu med senare tid så leder de som vi, håller på änden på grimskaftet och han går en bit snett bakom.

Han är inte en hingst i huvudet, bara att han råkar ha kulorna kvar..

Sen verkar de tycka det är jobbigt att jag kan ha både jobb, hus och ändå tid att umgås med min häst många timmar om dagen..
Ibland skrittar jag ut en långrunda bara och kvällen rider jag exempel..
Myser och pysslar och donar osv.. Hinner ofta hjälpa till i stallet.. osv..
Blir väääldigt ofta förfrågad av stallchefen om jag kan hjälpa till att utbilda de yngre eller äldre svårhanterade då jag har vana, det gillar inte den andra ridläraren..

Det är mycket man märker, hon försöker irritera mig men jag är såååå positiv oavsett!
Hon blir inte av med mig :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 429
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 859
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp