Att ha hund och vara sjuk!

Jadzia

Trådstartare
För tillfället är jag förkyld som attan och har knappt ork att gå ut med hunden. Jag vill helst bara ligga i sängen och sova.
När jag ligger där i min säng funderar jag på hur det skulle gå om jag blir så sjuk att jag inte ens kan gå ut med hunden. Jag bor ju ensam, men har tack och lov vänner på nära avstånd som säkert skulle komma och rasta min hund om jag ber dem. På så vis skulle det lösa sig under några dagar i varje fall. Om jag har riktig otur och hamnar på sjukhus eller något så har jag mamma eller före detta sambon att tillgå som hundvakt. De skulle ställa upp under några veckor i varje fall.

Det som bekymrar mig lite är inte den dagliga rastningen eftersom det går att ordna, men hur gör jag med aktiveringen?
Evita kan ta det lugnt i ett par dagar, men efter en vecka blir hon rent odräglig om hon inte får jobba med huvudet. Tasse kan sova i ett år om han så behöver, så honom oroar jag mig inte för. Jäkla krångel när man har en hund som kräver att få jobba och man blir rejält sjuk. Hela dagen idag har hon glott på mig och undrat när jag ska gå upp.

Hur gör ni om ni blir sjuka?
Har ni någon plan om ni exempelvis skulle bryta benet eller liknande?
 
Det finns ju något försäkringsbolag där man kan teckna en försäkring som täcker om man själv inte kan ta hand om sin hund, typ vid sjukhusvistelse och så. Men jag vet inte, en vilt främmande människa som kanske inte alls funkar med mina hundar. :confused:
 
Jag och min sambo var i december just i den sitsen båda sjuka rejält i influensan och en hund som behöver sina dagliga promenader. Min sambo orkade nätt och jämnt gå korta promenader med hunden, annars vet jag inte vad vi hade gjort. Våra kompisar bor en bit bort och jag är inte så säker att de hade kunnat hjälpa till.Och familj och släkt bor på annan ort.
 
Skulle det bli ett krisfall så jag hamnar på sjukhus så finns ju pojkvännen,
en av hundarna är ju dessutom hans.

Mamma,styvfar och övriga syskon skulle ställa upp
det vet jag för det har dom gjort förr :love:

Det som krisar för mig är när jag är på skolan (1dag/vecka)
eftersom Hugo inte kan vara själv så går det inte att lämna dom ensamma.
Men oftast så hjälper Brutta (här på buke) mig med att ha dom hemma hos henne då jag pluggar och pojkvännen jobbar.

Imorgon är det dock kris, pojkvännen är borta på kurs och jag har skola mellan 8:30-15:00 och sedan jobbar jag mellan 17:00-22:00
Mammsen jobbar, brutta ser efter en löptik (vi har två hanhundar) :angel:
Styvfar jobbar.. så jag hoppas verkligen att storebror kan ta dom, han är den enda som är ledig imorgon :crazy:
 
Vi har det lite lyxigt... Kompisarna som är hundmänniskor bor granne och tar gärna med honom ut på en promenad, så gör även ett annat kompispar lite längre bort. Sambos syrras med familj bor fem kilometer bort och har kullsystern till våran så där får han oxå vara. Och sambos mamma tar gärna hand om honom om det skulle vara så. Och skulle det krisa rejält så kommer min mamma och skämer bort honom. Ang aktivering så under vintern skulle nog sambons kusin ta med honom på jakt, han följer honom lika gärna som husse. Och på sommaren har vi sambons systerbarn som tränar agility så det löser sig nog. Då har jag större problem att hitta barnvakt... ;)
 
Är jag sjuk med feber och så går jag ändå på promenader, ibland upp till en timme. Men om jag brutit benet eller måste ligga på sjukhus, så har jag ju sambon, men har jobbar ju heltid och är inte hemma förrän vid 18.30. :crazy: Så då får jag höra med min ena kompis som jobbar kväll om hon kan ta hundarna på långpromenad på dagen. Eller så åker jag upp med dem till dalarna där sambons morbror bor, som älskar våra små vovvar. Där får de det riktigt bra.
 
Ibland är det skönt att bo på vishan :D bara att öppna dörren så är hundarna ute..ingen av mina blir stirriga av att inte bli aktiverade, dom brukar vara nöjda med att vara inne lika mycket som dom är ute.
 
Just nu har jag ryggskott. Mina hundar började krypa på väggarna idag och det var bara en dag utan någon större aktivitet. Jag pulade i mig en Ipren och linkade jag runt med hundarna på klubben.

För ett par år sedan bröt jag faktiskt foten. Då fick jag hjälp av sambon ett par dagar sedan klarade jag mig själv. Den gången var hundarna mer förstående än vad de är idag. Kanske tyckte de synd om mig eller så var de rädda för kryckorna :devil:. De fick faktiskt sina dagliga promenader men i lägre takt. Dock kunde jag inte köra lydnad med mera men jag körde en hel del operant träning, tex trick. Min ena hund blir helt slut om man kör operant med honom. Det är ju inte så fysiskt krävande av mig som förare.

Min plan är mao - bit ihop. :p
 
Som när jag var ensam hemma en vecka, tre trappor upp utan hiss, med hund och en hundvalp och hade nackspärr. :crazy:

Hamnar man på sjukhus så täcker försäkringen ev. hunddagis (Säkert olika i olika försäkringar??)

Jag skulle skicka de till KaZa:s hunddagis så får de säkert aktivering också, de kanske får lära sig att veta lite hut också ;)
 
Sitter här med ett brutet ben :smirk:
Inte speciellt ql när man har en S:t Bernhards valp på 7 månader att fostra. Som tur är så bor mina föräldrar 30 meter i från mig så i början så hjälpte dem mig. Men nu när styrkan har återvänt så kan jag rasta Vera själv. Men det är ju tur att hon är så lugn. Jag vet faktiskt inte hur det hade gott med en mer aktiv ras!?
Hon är så snäl och vett att matte har två kryckor som är lite svåra att gå med :rofl:
Vi kör licker träning det gör att hon får tänka lite.
 
jag var riktigt sjuk under två veckor när min labbevalp var ca 5 månader, men tack och lov fick jag hjälp av föräldrar och mormor med passning under tiden jag var inlagd. då var han ju inte heller så gammal att han behövde överdrivet mycket motion och aktivering. skulle jag bli sjuk nu hade motionen fått minskas ner och aktiveringen ske mestadels i hundrastgård och inomhus. det hade helt enkelt fått gå.
 
Lugn bara lugn, hunddagis gör underverk med hundar. De kommer att bli lugna som filbunkar efter en dag på dagis. :) :D Man har SÅ kul att man inte vill slösa energi på dumheter. :D :banana: :banana: :D
 
Tänkte mest på att 99% av den vakna tiden går ut på....

......

.......

MAT MAT MAT MAT

direkt man rör sig så är det

......

.......

MAT MAT MAT MAT

och så har man en hund som går fot inne trots att det bara var 20 min sen de fick

......

.......

MAT MAT MAT MAT

Nämen skämt å sido!

Min äldre hund försökte jag ha på hunddagis ett tag. Usch. Det gick verkligen inte bra :cry: Hon bara skrek när jag lämnade henne på morgonen och ingen i personalen fick ta på henne så hon fick ingen koppelpromenad, hon fick bara komma ut i rastgården och leka med de andra hundarna, men där tordes hon inte kissa så när jag hämtade henne vid 17 så var hon jättekissnödig :( Övrig tid satt hon i boxen och morrade när personalen gick förbi utanför.

Jag har alltid beskyllt min fd. granne för att min hund har schäferfobi, men nu när jag tänker efter så var det nog där det utvecklades. Det var en schäfer i boxen brevid och när vi gick hem för dagen och jag tog ut henne genom den lilla utehagen så kom schäfern också ut och kastade sig mot gallret och gjorde världens utfall... Sen började min hund göra likadant tillbaka.

Jag betalade för 10 ggr men jag lämnade henne inte där sista gångerna och pengarna fick jag aldrig tillbaka.
 
Hi hi...låter som våra labbar på dagis. Men de är bra de för att tänker de bara på mat så är de superduktiga på inkallning och det innebär att de kan springa och ha superkul i skogarna här omkring. Du skulle se minerna på dem idag när jag tränade "personsök". :D :D *viker mig av skratt* Jag hade när de nosa runt en bit bort klättrat upp i ett träd för att gömma mig. När de sedan inser att jag är "borta" så springer de runt runt och letar bakom varje buske och träd. De nosar och nosar och jag har världens bästa utsikt från trädet. Hade lite frolle i fickan och när första hunden närmade sig trädet droppade jag ner en frolle framför näsa och labben blev superglad. Utan tanke på varifrån det regnade frollisar. :rofl: Tillslut står där 3 st labbar och är helt förundrade över att det regnar frollisar mitt på blanka dagen. De trodde väl att gud äntligen hört deras högsta önskan om frolleregn.
 
Min yngre har jag triggat lite väl mycket på godis. Hon är ju helt gaaalen. Å andra sidan så är det rätt så bekvämt att man bara behöver låtsas borsta nått med handen över fickan så ser hon ut som en champion i alla grenar :angel: Har ni sett en hund i passage? Mycket mycket elegant. Hon svävar nästan tyngdlöst, Kyra skulle bli avundsjuk om hon såg det...
 
Ha...vi har en labradooley som går i mkt snygg passage när han ser någon snygg tjej eller man har något smaskigt i handen. :cool:

Men annars är min lilla schäfervalp suverän på fotgående om man råkar närma sig med handen mot godisfickan. :angel: Får man nämna att hon är duktig på inkallning också. :D
 
Om det bara var tillåtet att ha lite hästskit i handen under lydnadstävlingen så skulle min lilla 4-månaders snart vara i elit. :d :p :crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 944
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 164
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp