Att ha hund, vara singel och jobba heltid

Myrten

Trådstartare
Min hund dog idag. Vi var ute på promenad och plötsligt kunde hon inte gå. Jag bar hem henne och hon slutade andas medan jag satt i Ultunas telefonkö. Väl på kliniken konstaterade de att hon var död. Hon blev 14 år och 9 månader. Hög ålder för rasen (cocker spaniel), som vanligen lägger tassarna i vädret vid 12 +/- 1 år.

Jag har länge tänkt att jag inte ska ha någon hund efter att de jag hade var borta. Kompisen gick bort i maj 2019, även hon över 14. Men nu börjar jag tveka... Jag bor själv. Hundvakt har varit ett stressmoment i flera år. Jag vet inte om jag vill ha en hund för att ha den på hunddagis.

Så nu kommer frågan - hur löser ni som är heltidsarbetande det med hundvakt? Om jag vill byta karriär, vad finns det som kan vara lämpligt om jag vill ha möjlighet att jobba hemma och ha hund?

90114104_10157514347814825_1954777231456731136_n.jpg
 
Jag beklagar sorgen och vilken chock för dig men ändå ett bra slut för henne. Hon fick en snabb död medan hon var ute med sin älskade matte. 😢

Jag jobbar delvis skift och har turen att min granne kan ställa upp och släppa ut hundarna när jag jobbar så de rastas och får tillsyn medan jag är borta. Utan den hjälpen skulle det aldrig fungera för mig att ha hund.
 
Min hund dog idag. Vi var ute på promenad och plötsligt kunde hon inte gå. Jag bar hem henne och hon slutade andas medan jag satt i Ultunas telefonkö. Väl på kliniken konstaterade de att hon var död. Hon blev 14 år och 9 månader. Hög ålder för rasen (cocker spaniel), som vanligen lägger tassarna i vädret vid 12 +/- 1 år.

Jag har länge tänkt att jag inte ska ha någon hund efter att de jag hade var borta. Kompisen gick bort i maj 2019, även hon över 14. Men nu börjar jag tveka... Jag bor själv. Hundvakt har varit ett stressmoment i flera år. Jag vet inte om jag vill ha en hund för att ha den på hunddagis.

Så nu kommer frågan - hur löser ni som är heltidsarbetande det med hundvakt? Om jag vill byta karriär, vad finns det som kan vara lämpligt om jag vill ha möjlighet att jobba hemma och ha hund?

Visa bifogad fil 47372

Jag kan inte svara på dina frågor eftersom jag är sjukskriven och således alltid hemma, men jag vill beklaga sorgen ❤️
 
I vår familj jobbar vi båda heltid med samma arbetstider.
Jag har tidigare haft min hund på dagis, men har nu istället dogwalker. För vår del fungerar det mycket bättre.
Min hund verkar trivas med det också.
Sen får han ju sina promenader och träningar med mig efter arbetstid och på helgerna.
 
Beklagar förlusten! :(

Jag är också ensam med mina hundar, och jobbar heltid. De är hemma under dagarna och jag kommer hem på lunchen. Bor mycket nära jobbet.

Det är bara under stressiga dagar när jag behöver ta sen lunch som en hundvakt kommer till mig för att gå ut med hundarna en extrasväng på förmiddagen och det är kanske 1-2 gånger i månaden som det behövs.

Mina hundar är helt trygga med att vara hemma ensamma och får alla sina behov tillgodosedda under min fritid. Därför fungerar den här lösningen för oss och det gör att så länge jag kan lunchrasta dem så fungerar det med vilket jobb som helst för mig. Det som begränsar är vilka jobb jag kan få nära bostaden, eller vilka bostäder som går att få nära de jobb jag vill ha.
 
Beklagar förlusten ❤️

Jag bor ensam och jobbar heltid. Ruben är hos hundvakt när jag är på jobbet. Satte upp lappar i affären när jag flyttade hit för nio år sedan och fick svar från ett underbart äldre par. Det fungerar jättebra, han älskar att komma dit och är minst lika bortskämd som hemma.
 
Så nu kommer frågan - hur löser ni som är heltidsarbetande det med hundvakt? Om jag vill byta karriär, vad finns det som kan vara lämpligt om jag vill ha möjlighet att jobba hemma och ha hund?

Jag beklagar din förlust :heart

Jag är ensam och jobbar heltid eller mer, har dessutom inga anhöriga eller sånt där jag bor. Jag har ett ensamarbete där jag kan ha hunden med mig, hon har så varit sedan 12v. Jag hade aldrig kunnat ha hund annars, så jag förankrade detta med cheferna innan jag köpte henne.
Hon är på dagis 4 dagar var 6e vecka då jag har såna uppgifter på jobbet att hon ej kan vara med. Hon är även på dagis under en period på våren då det är samma sak. Jag skulle inte vilja ha den lösningen jämnt, mer för min skull än för hennes ska väl tilläggas då jag inte tror hundar generellt mår dåligt på dagis.

Om jag ska resa bort och ej kan ha med henne har jag löst det med hundpensionat eller hos en hundintresserad familj jag lärt känna på sistone.
 
Beklagar sorgen för det första.
Jag tänker att ett bra hunddagis är toppen för rätt hund en social minglare stortrivs nog på dagis och dagis är ju ett pålitligare alternativ än hundvakter.

Jag håller med angående hunddagis. Ett bra hunddagis är toppen för rätt hund. En nackdel kan vara om man jobbar lite annorlunda tider då många hunddagis inte är öppna kvällar och helger. Men jobbar vardagar dagtid och inte slutar alltför sent så är det nog ett alternativ att kolla upp. Det kan ju finnas ett bra hunddagis när en.
 
När jag var singel och jobbade heltid så kunde jag ha hund med på jobbet. Min gamla hund fick vara hemma hos mina föräldrar (som också jobbade heltid, men där var hon van att vara tillsammans med deras hundar och någon kom alltid hem på lunchen för att rasta och mata dem), men min valp som jag skaffade kunde jag ha med på jobbet.
 
Stort tack för alla svar och reaktioner!

Jag har möjlighet att jobba hemma en del enligt företagets policy. Rent praktiskt är det dock så att eftersom jag är chefen måste jag vara på kontoret en hel del för att vara närvarande och tillgänglig. För personalen är det helt ok att ta med hunden om den inte springer runt i huset. Men inte för lokalvården. Min bransch är väldigt osäker och att hitta ett jobb där man inte vistas i offentliga lokaler är svårt.

Jag inser, efter att ha tänkt över natten, att om det inte vore för min jobbsituation skulle jag börja leta valp nu, nu, NU (har redan hittat en kull jag skulle anmäla intresse på). Detta trots att jag för närvarande inte har ekonomi att köpa en valp, men sådant är ju bara att försöka lösa...

Jag känner spontant inte för hunddagis. Mina hundar var på ett superbra hunddagis i tre månader när jag jobbade på annan ort för några år sedan. Den hund som nu gick bort trivdes jättebra, men den andra fullkomligt avskydde det. Så när vi flyttade hem kontaktade jag en bekant som då inte jobbade så mycket och hen blev hundvakt. Så har det fortsatt ända till för ett par månader sedan, då hens sista hund hade gått bort. Nu vet jag att min dagishatande hund var väldigt... speciell. Hon avskydde allt som på minsta sätt påminde om kennelmiljö. Hon skulle vara i ett hus, ligga i soffan och alltid vara en del av den mänskliga familjen. Punkt. Men för egen del känner jag att hunddagis med fasta tider för hämtning och lämning skulle vara väldigt stressande. Dessutom löser det inte situationen när jag reser bort, vilket jag gör ibland.

Så jag landar i att jag nog måste kolla efter en hundvakt. Och/eller fundera över att byta karriär, men det känns väldigt avlägset. Dock ska jag kolla upp hunddagis i närområdet och se vad det finns för alternativ.

Åter, tack alla!
 
Beklagar sorgen :heart
Jag jobbar för långt från hemmet för att jag ska kunna åka hem över lunchen.

Jag har haft hundvakt tidigare vilket funkat bra men ibland händer det att rest bort, varit studenter och således jobbar de själva hela somrarna så det har alltid funnits ett litet stressmoment ändå.

Nu har jag min hund på dagis och det är så fruktansvärt skönt att veta att han har sällskap på dagarna och får komma ut och vill jag iväg utan hund på kvällen behöver jag inte ha dåligt samvete för att han är ensam hemma för mycket. Jag tycker dagis verkligen är toppen, såklart finns det hundar det inte funkar för men för mig är det super :)
 
Stort tack för alla svar och reaktioner!

Jag har möjlighet att jobba hemma en del enligt företagets policy. Rent praktiskt är det dock så att eftersom jag är chefen måste jag vara på kontoret en hel del för att vara närvarande och tillgänglig. För personalen är det helt ok att ta med hunden om den inte springer runt i huset. Men inte för lokalvården. Min bransch är väldigt osäker och att hitta ett jobb där man inte vistas i offentliga lokaler är svårt.

Jag inser, efter att ha tänkt över natten, att om det inte vore för min jobbsituation skulle jag börja leta valp nu, nu, NU (har redan hittat en kull jag skulle anmäla intresse på). Detta trots att jag för närvarande inte har ekonomi att köpa en valp, men sådant är ju bara att försöka lösa...

Jag känner spontant inte för hunddagis. Mina hundar var på ett superbra hunddagis i tre månader när jag jobbade på annan ort för några år sedan. Den hund som nu gick bort trivdes jättebra, men den andra fullkomligt avskydde det. Så när vi flyttade hem kontaktade jag en bekant som då inte jobbade så mycket och hen blev hundvakt. Så har det fortsatt ända till för ett par månader sedan, då hens sista hund hade gått bort. Nu vet jag att min dagishatande hund var väldigt... speciell. Hon avskydde allt som på minsta sätt påminde om kennelmiljö. Hon skulle vara i ett hus, ligga i soffan och alltid vara en del av den mänskliga familjen. Punkt. Men för egen del känner jag att hunddagis med fasta tider för hämtning och lämning skulle vara väldigt stressande. Dessutom löser det inte situationen när jag reser bort, vilket jag gör ibland.

Så jag landar i att jag nog måste kolla efter en hundvakt. Och/eller fundera över att byta karriär, men det känns väldigt avlägset. Dock ska jag kolla upp hunddagis i närområdet och se vad det finns för alternativ.

Åter, tack alla!
Beklagar 💔😥
Om lokalvården gnäller, säg att du städar ditt rum själv?
 
Stort tack för alla svar och reaktioner!

Jag har möjlighet att jobba hemma en del enligt företagets policy. Rent praktiskt är det dock så att eftersom jag är chefen måste jag vara på kontoret en hel del för att vara närvarande och tillgänglig. För personalen är det helt ok att ta med hunden om den inte springer runt i huset. Men inte för lokalvården. Min bransch är väldigt osäker och att hitta ett jobb där man inte vistas i offentliga lokaler är svårt.

Jag inser, efter att ha tänkt över natten, att om det inte vore för min jobbsituation skulle jag börja leta valp nu, nu, NU (har redan hittat en kull jag skulle anmäla intresse på). Detta trots att jag för närvarande inte har ekonomi att köpa en valp, men sådant är ju bara att försöka lösa...

Jag känner spontant inte för hunddagis. Mina hundar var på ett superbra hunddagis i tre månader när jag jobbade på annan ort för några år sedan. Den hund som nu gick bort trivdes jättebra, men den andra fullkomligt avskydde det. Så när vi flyttade hem kontaktade jag en bekant som då inte jobbade så mycket och hen blev hundvakt. Så har det fortsatt ända till för ett par månader sedan, då hens sista hund hade gått bort. Nu vet jag att min dagishatande hund var väldigt... speciell. Hon avskydde allt som på minsta sätt påminde om kennelmiljö. Hon skulle vara i ett hus, ligga i soffan och alltid vara en del av den mänskliga familjen. Punkt. Men för egen del känner jag att hunddagis med fasta tider för hämtning och lämning skulle vara väldigt stressande. Dessutom löser det inte situationen när jag reser bort, vilket jag gör ibland.

Så jag landar i att jag nog måste kolla efter en hundvakt. Och/eller fundera över att byta karriär, men det känns väldigt avlägset. Dock ska jag kolla upp hunddagis i närområdet och se vad det finns för alternativ.

Åter, tack alla!

Kan det funka att vara på plats halvdagar? Så gjorde min man när vi skaffade vår hund (jag jobbade på annan ort utan möjlighet att jobba hemifrån). Han åkte in till kontoret på morgonen och kom hem till lunch, gick ut med hunden och åt lunch och gjorde sedan resten av dagen hemma.

Någon dag ibland när han haft möten eller tjänsteresor har vi haft grannar som kommit och gått ut med hunden på lunch. Hade inte velat ha det så, med så många timmar själv utöver promenaden, varje dag. Men det funkade ibland!
 
Jag skaffade ett jobb där man fick ha med sig hunden. Fick gå ner i lön, men det var det värt. Jag är också singel och jobbar heltid. Har provat ett antal gånger att vara utan hund, men det går inte bra alls.
Beklagar sorgen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 962
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp