Att ha hund, vara singel och jobba heltid

Jag kommer inte kunna ha hund igen som singel tyvärr. Förut gick det bra när jag kunde ha med på jobbet, och efter det dagmatte.

Skulle aldrig ha råd med dagis :( har man råd och möjlighet med dagis så är det ju en perfekt lösning! Eller om du hittar nån vettig dagmatte/husse.
 
Jag har mina hundar hos dagmatte, tror ingen av dem hade trivts på dagis. Den ena vill vara ifred och den andra har svårt att koppla av så hade nog varit igång hela tiden. Dagmatte passar bara mina hundar och har en egen hund. Så de är alltid de 3 och de har varit så de senaste 4 åren. Just nu jobbar jag hemma pga corona så då är de hos dagmatte 2 dagar i veckan.
 
Jag skaffade ett jobb där man fick ha med sig hunden. Fick gå ner i lön, men det var det värt. Jag är också singel och jobbar heltid. Har provat ett antal gånger att vara utan hund, men det går inte bra alls.
Beklagar sorgen!

Jag har också alltid planerat min karriär efter att kunna ha djuren som ensamstående, vill ogärna göra mig beroende av privatpersoners goda vilja även om jag haft hjälp av bekanta emellanåt. Nu är det inte alltid möjligt för alla att hundplanera sin karriär, men jag tror att endel tänker in sig i ett hörn vad gäller den saken. Ibland kan det komma lösningar lättare än en tror :)

This is my story, bara för att visa hur jag har tänkt genom åren:

När jag hade min gamla hund pluggade jag på komvux, delvis på distans och hon var bara hemma halvdagar. När jag läste på heltid valde jag bara distansutbildningar för att kunna ha hund. När jag jobbat 5-skift hade jag dogwalker - det fanns inga dagis på mina arbetstider samt att den hunden hellre var hemma än i en rörig miljö med en massa hundar.
Jobbade som uska en period och sökte då enbart nattjänster, min hund var då hemma (jobbade 10 nätter på 5v) och hade inga problem med det eftersom hon ändå sov på natten. Hon var dock 3-4 år den perioden och van att vara ensam och hade aldrig problem med det, ska väl tilläggas. Det är vanskligt att skaffa valp och ha det så att en Måste kunna lämna den vid en viss ålder. Min nuvarande hund hade aldrig fixat det i samma takt som min gamla hund som i princip ensamtränade sig själv från 12v... min nuvarande hund är drygt 1,5 år och först nu kan hon lämnas hemma 1-2 tim.

Nu har jag som sagt hunden med mig. Men som plan b tog jag lastbilskörkort förra året. Det är en bransch där många har hund, så jag räknar kallt med att kunna lösa det om/när det skulle bli så att jag inte kan ha hunden med mig på jobbet där jag är idag eller om jag tröttnar på min arbetsgivare...
 
Jag visste när jag skaffade hund att jag skulle behöva hunddagis samt hjälp av föräldrarna då jag ibland jobbar jour. Valde ras efter det, ville inte ha en hund som kunde bli för mycket enmanshund. Jag har en golden. Van att vara hos föräldrarna från 3 månaders ålder och på dagis från 6 månaders ålder. Hon är nu 3 år.
Hon älskar sitt dagis, för där bor ju kompisarna. Så ett bra dagis är super, men dyrt.
 
Beklagar 💔😥
Om lokalvården gnäller, säg att du städar ditt rum själv?

Jag tror tyvärr inte det skulle räcka. De vill inte ha hundar i lokalerna. Det blir också lite känsligt eftersom jag har den roll jag har, för om någon i personalen inte skulle tycka det var ok trots allt skulle den kanske inte "våga" säga ifrån. Om vårt kontor såg ut på annat sätt, så att det gick att använda annan ingång skulle jag definitivt kunna överväga att hitta en lösning på där. Men i nuläget känns det inte görligt. (Dock är jag asless på vårt nuvarande hus och överväger en flytt av ungefär femtielva andra orsaker...)

Kan det funka att vara på plats halvdagar? Så gjorde min man när vi skaffade vår hund (jag jobbade på annan ort utan möjlighet att jobba hemifrån). Han åkte in till kontoret på morgonen och kom hem till lunch, gick ut med hunden och åt lunch och gjorde sedan resten av dagen hemma.[...]

Jag kan inte vara halvtid på kontoret fem dagar i veckan. Typ två dagar borde kunna funka. Men sen är ju frågan hur länge jag ska ha det här jobbet. *surfar in på SKK för att se om de har något ledigt*:rofl:
 
Jag har också alltid planerat min karriär efter att kunna ha djuren som ensamstående, vill ogärna göra mig beroende av privatpersoners goda vilja även om jag haft hjälp av bekanta emellanåt. Nu är det inte alltid möjligt för alla att hundplanera sin karriär, men jag tror att endel tänker in sig i ett hörn vad gäller den saken. Ibland kan det komma lösningar lättare än en tror :)

This is my story, bara för att visa hur jag har tänkt genom åren:

När jag hade min gamla hund pluggade jag på komvux, delvis på distans och hon var bara hemma halvdagar. När jag läste på heltid valde jag bara distansutbildningar för att kunna ha hund. När jag jobbat 5-skift hade jag dogwalker - det fanns inga dagis på mina arbetstider samt att den hunden hellre var hemma än i en rörig miljö med en massa hundar.
Jobbade som uska en period och sökte då enbart nattjänster, min hund var då hemma (jobbade 10 nätter på 5v) och hade inga problem med det eftersom hon ändå sov på natten. Hon var dock 3-4 år den perioden och van att vara ensam och hade aldrig problem med det, ska väl tilläggas. Det är vanskligt att skaffa valp och ha det så att en Måste kunna lämna den vid en viss ålder. Min nuvarande hund hade aldrig fixat det i samma takt som min gamla hund som i princip ensamtränade sig själv från 12v... min nuvarande hund är drygt 1,5 år och först nu kan hon lämnas hemma 1-2 tim.

Nu har jag som sagt hunden med mig. Men som plan b tog jag lastbilskörkort förra året. Det är en bransch där många har hund, så jag räknar kallt med att kunna lösa det om/när det skulle bli så att jag inte kan ha hunden med mig på jobbet där jag är idag eller om jag tröttnar på min arbetsgivare...
Har lastbilschaffisar bälte till sina hundar? Det är ju tack och lov sedan några år tillbaka förbjudet att ha hund lös i bilar.
 
Har lastbilschaffisar bälte till sina hundar? Det är ju tack och lov sedan några år tillbaka förbjudet att ha hund lös i bilar.

Jag vet inte hur alla lastbilschaffisar har. Men det finns ju möjlighet att ha det i lastbil precis som i personbil. Samt utrymme för bur då jag har en liten hund. Jag ser inte problemet riktigt...
 
Jag vet inte hur alla lastbilschaffisar har. Men det finns ju möjlighet att ha det i lastbil precis som i personbil. Samt utrymme för bur då jag har en liten hund. Jag ser inte problemet riktigt...
Tänkte att de flesta har stora hundar, en liten bur till en liten hund är nog inget problem. :)
 
@Myrten ❤ Jag beklagar förlusten och sorgen.
Vi löser hunden tack vare att vi är flera i familjen och maken har nära hem från jobbet. Vi jobbar även på hundgård med hundhus. Nu ska vi flytta och får betydligt bättre möjligheter att ha bra hundhus och stor hundgård.
Maken skulle i värsta fall kunna ha med på jobbet, det skulle visserligen innebär tid antingen i bilen eller i arbetskupa men det skulle gå. I mitt blivande yrke finns det små möjligheter att ha med hunden mer än i undantagsfall.
 
Har lastbilschaffisar bälte till sina hundar? Det är ju tack och lov sedan några år tillbaka förbjudet att ha hund lös i bilar.
Bälten eller platsbyggda burar i bilarna är det vanligaste. Jag vet flera lastbilshundar. ;) Man ska inte göra som vår extra chaufför och knäppa loss hunden så den får röra sig fritt i lastbilen medans man fikar, då kan det hända sig att hunden låser bilen med mobilen kvar inne i bilen. 😇 Det blev en lite strulig dag kan man säga.
 
Bälten eller platsbyggda burar i bilarna är det vanligaste. Jag vet flera lastbilshundar. ;) Man ska inte göra som vår extra chaufför och knäppa loss hunden så den får röra sig fritt i lastbilen medans man fikar, då kan det hända sig att hunden låser bilen med mobilen kvar inne i bilen. 😇 Det blev en lite strulig dag kan man säga.

Det är då en ser till att ha extra nyckel i byxfickan alltid 😉 min hund är proffs på att hoppa upp med framtassarna på kanten och låsa. Tackolov öppnade hon även rutan innan hon låste den enda gången extra nyckel ej fanns med... :angel: :crazy::nailbiting:
 
Jag är sambo, har råd med dagis, har mina hundvana föräldrar på nära avstånd, jobbar minst halvtid hemifrån - och tycker ÄNDÅ att det kan vara klurigt att lösa hundpassning osv ibland. Nu är hon hos mina föräldrar 2-3 dagar i veckan (mer än så vill och orkar inte de) och jag jobbar hemifrån minst 2 dagar. Till hösten skall hon skolas in på dagis om allt går som det ska. Jag är livrädd för att hon inte ska trivas, för då vet jag inte riktigt hur vi hade löst allt. Summa summarum, jag hade inte kunnat ha hund om mina föräldrar inte hade ställt upp, för jag hade inte vågat förlita mig på dagis som enda lösning.
 
Jag tycker att den där lokalbytestanken låter som en klok idé av flera skäl. Och vad gäller resor är jag säker på att du har minst en i bekantskapskretsen som gärna är hundvakt en hel del av de tillfällena. 100% säker, till och med.
 
Beklagar sorgen!
Jag jobbar heltid, lever själv och kan sällan jobba hemma. Att ha hund funkar utmärkt men kräver såklart uppoffringar.
För det första kunde jag inte skaffa valp utan valde en omplacering, att ta ledigt så lång tid som en valp kräver hade varit omöjligt. Dessutom valde jag ras och hund utifrån att hunden måste kunna följa med överallt där hundar är välkomna utan att vara till besvär eller vantrivas. Detta handlar både om temperament, storlek, päls osv.

Min hund klarar inte av att vara ensam mer än fem minuter så han kan inte vara hemma och bara rastas på lunchen, annars är det lättare att hitta hjälp med det. Förut hade jag hundvakt, det var en ständig stress med att hitta hundvakter och hoppas att de inte blir sjuka eller ändrar sig. Dessutom blev hundvakt dyrare än dagis om man ska betala vitt. Nu har jag hunden på ett dagis nära jobbet och med lagom promenadavstånd hemifrån så att vägen till och från dagis/jobb också är två av dagens hundpromenader. Såna vardagslösningar är guld!
Handla är besvärligare. Jag småhandlar med ryggsäck innan hämtning och storhandlar med bil om vi ändå är ute eftersom hunden trivs i bilen. Dejta är svårt men jag har lyckats genom att träffa en lika hundkär person som förstår att hunden alltid går först. Det underlättar enormt att ha vänner och släktingar i samma stad som gillar hundar så att de kan passa vid behov (igen: viktigt att hunden funkar att lämna bort).

Jag ville inte heller ha en hund bara för att lämna på dagis hela dagen, men till skillnad från många andra har jag ju faktiskt resten av dygnets timmar i princip fria att ägna bara åt min hund!
 
Åter, tack för all input. Jag har naturligtvis inte fattat några beslut hur jag ska göra ännu och det lär nog ta ett tag. Men jag läser alla svar.
 
Min hund dog idag. Vi var ute på promenad och plötsligt kunde hon inte gå. Jag bar hem henne och hon slutade andas medan jag satt i Ultunas telefonkö. Väl på kliniken konstaterade de att hon var död. Hon blev 14 år och 9 månader. Hög ålder för rasen (cocker spaniel), som vanligen lägger tassarna i vädret vid 12 +/- 1 år.

Jag har länge tänkt att jag inte ska ha någon hund efter att de jag hade var borta. Kompisen gick bort i maj 2019, även hon över 14. Men nu börjar jag tveka... Jag bor själv. Hundvakt har varit ett stressmoment i flera år. Jag vet inte om jag vill ha en hund för att ha den på hunddagis.

Så nu kommer frågan - hur löser ni som är heltidsarbetande det med hundvakt? Om jag vill byta karriär, vad finns det som kan vara lämpligt om jag vill ha möjlighet att jobba hemma och ha hund?

Visa bifogad fil 47372

Beklagar din förlust!

Jag har turen att oftast kunnat haft med mina hundar(jobbar som hästtränare och annat eget företag där jag jobbar en hel del hemmifrån). Ibland kan man ju behöva åka bort för clinics eller möten/event etc och hundarna inte kunnat åka med. Då har jag då jag var singel haft hundvakt i form av förälder, granne eller kompisar. Lite som idag med iom att jag oftast är borta ihop med sambon.

Jag har kompisar som har olika lösningar med hunddagis eller dagmatte tex.

Har också kompisar som drivit både hunddagis/hotell och varit dagmattar. Mina hundar tror jag inte riktigt lämpar sig för stora hunddagis. Men de jag känner som varit dagmattar skulle jag absolut kunnat lämna mina hundar till.
Sambos dotter har sina hundar hos dagmatte under arbetsdagar. Deras dagmatte har någon egen hund och 2 till inhyrda. De vistas i dagmattens lägenhet och är ute mkt i skogen. Perfekt för deras sociala hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 926
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 016
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp