Att ha råd med häst

Jag har ungefär halva din inkomst. På den har jag försörjt mina två barn (numera utflugna), tre katter, periodvis två hundar men oftast bara en, och två hästar de senaste 10 åren. Nu har jag inga så höga krav som du har på häst men jag vill ändå ha en vettig transport och en vettig bil. Jag gjorde så att jag räknade på hur mycket två hästar skulle kosta mig i månaden och sedan la jag undan den summan varje månad. Mitt krav för att ha egen häst har alltid varit eget stall så just själva stallhyran var inte så stor del utan den ingick så att säga i boendekostnaden. Det var mer underhåll av stall och hagar som jag räknade med. Eftersom jag ville ha hästen hemma kom istället kravet på att jag var tvungen att ha två hästar. När jag hade sparat i drygt fyra år och inte rört det kontot någon gång kunde jag förverkliga min dröm om egen häst. Jag var 33 år då och det var så värt den väntan. Jag visste att jag skulle gå runt utan att behöva ligga vaken på nätterna av oro för ekonomin. Jag tror inte alls att det är någon omöjlighet att spara ihop till den hästen du vill ha. Spara bara det hästen skulle kosta dig varje månad så vet du dessutom att du har råd.
Innerst inne inser jag att det antagligen måste ta tid innan jag köper ny häst, men jag är väl som de flesta 90-talister, otålig, ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 043
Senast: MayGrace
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 191
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp