Att ha två hundar...

_Taggis_

Trådstartare
...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en?

Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har det ju varit en hel familj som haft dem, inte jag ensam. Jag har en naiv tanke om att kanske kunna skaffa en hund till i framtiden, beroende på hur min jobbsituation ser ut. Måste ha ett jobb där två kan följa med, vilket jag inte har idag. Det är nog det som blir svårast för mig att lösa dock så det är bara en hypotetisk tanke kring hur det skulle funka... men jag måste ha nåt att dagdrömma om i vilket fall, kring den dagen jag då ev är utan häst och har tid.

Det som jag tycker är skönt med en hund är att den får allt fokus. Min hund är så himla lättsam och trevlig, ffa mkt vardagslydig vilket är det jag värderar högst av allt. Hon går tex lös överallt där jag kan ha henne lös, även i stan om det är på tider när det är lugnt. Men det beror ju på att jag haft så mkt tid och fokus på att träna henne såsom jag vill ha det. Hur blir en sån sak med två hundar? Går det ens att ha samma fokus på dem och att de har det på mig, eller kommer det alltid att vara viktigare att apa efter sin hundkompis?
Jag är periodvis mkt lättstressad av mig, och tycker det är skönt med min hund som är så lydig och smidig. Jag blir sjukt stressad av olydiga yviga hundar som far omkring och härjar, både inne och ute. Fattar ju att valpar och unghundar är som de är, men jag tänker generellt ;) Är det svårt att ha samma kontakt med två hundar som en kan lyckas ha på en?

Jag tror min hund vill ha en kompis. Hon har så mkt utbyte av hundkompisar när vi träffar såna, jag ser verkligen hur mkt hon älskar det och det vore fint att kunna ge henne det. Om jag nån gång slipper lägga så mkt tid och pengar på häst, då kanske två hundar skulle funka att ha. Om jag som sagt lyckas ordna en vardag där de kan vara med.
 
Din egentliga fråga verkar vara just det som du avslutar andra stycket med: "Är det svårt att ha samma kontakt med två hundar som en kan lyckas ha på en?"

Jag tror det beror mest på hundarna i sig, inte på antalet hundar. Tittar vi på tex @Migo och hennes BCs så är det inga problem att ha utmärkt kontakt med 10 hundar samtidigt. Tittar vi istället på mig och mina salukis så får jag kämpa som en idiot för att kunna ha ens en lös, och två är minst dubbelt så svårt, det är så nära omöjligt det kan vara utan att jag ska ge upp. Men då är Migos hundar avlade för att älska jobb med människan, och mina är avlade för att självständigt jaga allt som rör sig.

Om du redan i dagsläget har en riktigt lydig och trevlig hund så har du ju helt klart kunskapen att få till sådant med en hund som passar dig. Därför skulle jag tro att det kommer gå jättebra med just "vara lös-biten" även om du har två hundar, förutsatt att du gör ett klokt rasval.

Just det här med att vara lös var en anledning till att jag var mycket tveksam till att ta en till hund. Min äldsta är otroligt lätt att ha lös (med salukimått mätt) och jag ville inte förstöra det. Men, så mycket som hon blommade ut och så lycklig hon blev av att få sällskap av en till saluki... Det har utan tvekan varit värt det. Sedan går hon mer i koppel nu, men det är mycket för att min unga förut blev sjukt jobbig i koppel om min äldsta fick vara lös och inte hon... Nu börjar hon vänja sig, så många promenader går ena kopplad och andra lös. Min unga är inte i närheten av att vara lika lätt lös som min äldsta, men vi jobbar på det... (eller ja, jag jobbar på det, hon själv jobbar mest på att hinna rusa runt så mycket det bara går åt alla håll samtidigt :cautious:)

I övrigt har jag lika bra kontakt och kommunikation med båda hundarna. Och visst, det är svårare att lämna dem till hundvakter, men å andra sidan är min äldsta nu bekvämare med att vara hemma utan mig än vad hon var som ensamhund, vilket gör att mina hundar tex kan vara hemma när jag jobbar (jag kan dock rasta dem på lunchen). Eftersom mitt behov av hundvakt inte är speciellt stort så är hundvaktbiten inget som gör att jag avstår två hundar. Hade jag varit beroende av hundvakt, då hade jag tänkt till både en och tre gånger innan jag köpt en till hund. Det ÄR svårare att hitta hundvakt ju fler hundar man har.
 
Jag har egentligen alltid haft 2 hundar tills med den senaste som jag haft i ca 4 år.

Det har aldrig varit besvärligt. Jag har ju först varit studerande med tid för hundarna och efter det när jag jobbat kunnat ha med mig dem oftast. Jag har också vänner, familj och grannar som kan ställa upp som hundvakt.

Jag har dock Papillon som ju är en liten ras som inte kräver lika mycket aktivering som en del bruksraser tex. De är också väldigt enkla att ha och göra med. Mkt will to please, sociala och glada små liv som är med på det mesta. Just det gör ju att jag enklare både kan ta med dem och att folk vill passa.

Jag tycker de haft mycket utbyte av varann också.
 
Att kunna ha med två på jobb är ganska få förunnat tror jag. Jag skulle inte skaffa två om jag inte hade råd med dagis/dagmatte som alternativ.
Våra har kul ihop, men det är dubbelt upp av allt, kul som okul. Jag tycker en är jäkla skönt, men de gillar varandra oerhört och DE föredrar att vara två framför en.
 
Tycker inte det är någon större skillnad. Har levt ensam med både två och tre. Tre kändes ibland som en för mycket, men då var den tredje också valp/unghund som inte lärt sig allt ännu.
Brukar vara tydlig med att alltid säga hundens namn innan jag ber den om något, för att förtydliga för den andra att det inte gäller dig just nu. Funkar inte alltid men ofta :p
 
Jag älskar enkelheten med att bara ha en hund men har ofta haft 2 ändå. Hundarna är mina och det är jag som sköter dem vare sig jag varit singel eller i ett förhållande. Jag tycker det är mer jobb med två men det är mycket som är roligare också. Att ha fin och bra kontakt med båda är inte svårt. Om du har en med bra vardagslydnad kan det hjälpa till i uppfostran av nästa.
 
Tack för alla svar :)

Det är som sagt inte aktuellt i dagsläget, mest pga min vardagssituation. Jag har hund tack vare att hon kan vara med mig på jobbet, det var ett kriterium då jag skaffade henne att mina chefer godkände det. Dessvärre är det så att jag har inga hundvakter här där jag bor, det blir hundpensionat om jag ska resa bort ett par dagar emellanåt. Hunddagis finns ej på tider jag jobbar, utom var 6e vecka då jag jobbar dagtid och min hund är där pga mina arbetsuppgifter dessa veckor. Så jag tror som sagt inte att det är möjligt för mig att ha två hundar, men en måste ju få dagdrömma :angel: Kanske om jag börjar jobba som lastbilschaffis på heltid, men det gäller att hitta en åkare som godkänner det isf. En hund kanske går bra, men två vetetusan. Jag har iofs en liten hundras och två små är nog lättare... liten hund är så smidigt i vardagen, om än jag ibland har suktat efter att prova ha en korthårig collie. Men två heeler är nog betydligt smidigare. Om inte annat för att en collie är tung att lyfta upp i en lastbil :o
 
Tack för alla svar :)

Det är som sagt inte aktuellt i dagsläget, mest pga min vardagssituation. Jag har hund tack vare att hon kan vara med mig på jobbet, det var ett kriterium då jag skaffade henne att mina chefer godkände det. Dessvärre är det så att jag har inga hundvakter här där jag bor, det blir hundpensionat om jag ska resa bort ett par dagar emellanåt. Hunddagis finns ej på tider jag jobbar, utom var 6e vecka då jag jobbar dagtid och min hund är där pga mina arbetsuppgifter dessa veckor. Så jag tror som sagt inte att det är möjligt för mig att ha två hundar, men en måste ju få dagdrömma :angel: Kanske om jag börjar jobba som lastbilschaffis på heltid, men det gäller att hitta en åkare som godkänner det isf. En hund kanske går bra, men två vetetusan. Jag har iofs en liten hundras och två små är nog lättare... liten hund är så smidigt i vardagen, om än jag ibland har suktat efter att prova ha en korthårig collie. Men två heeler är nog betydligt smidigare. Om inte annat för att en collie är tung att lyfta upp i en lastbil :o
Min man har med sig våra heelrar i lastbilen. Smidigt. :D
Våra hundar har ett enormt utbyte av varandra. Vill aldrig ha bara en hund. Jag tycker inte det är svårare med två hundar. Snarare underlättar det ofta då de kan röja med varandra och ha kul.
 
Min man har med sig våra heelrar i lastbilen. Smidigt. :D
Våra hundar har ett enormt utbyte av varandra. Vill aldrig ha bara en hund. Jag tycker inte det är svårare med två hundar. Snarare underlättar det ofta då de kan röja med varandra och ha kul.

Har han egen lastbil? ;)
 
Du har ingen möjlighet till hundgård @_Taggis_ ?

Utan hundgård hade jag kanske haft en hund, kanske ingen alls. Definitivt inte tre med en fjärde på gång :p

Nej, jag bor i lägenhet... kanske i framtiden när jag har hus, då vill jag bygga ett värmt och fint hundhus med rastgård. Men nånstans tvivlar jag på att min ras kommer finna sig i att bo så, de ska helst sitta i knät hela dagarna. Möjligen att det funkar om de är två.
 
Nej, jag bor i lägenhet... kanske i framtiden när jag har hus, då vill jag bygga ett värmt och fint hundhus med rastgård. Men nånstans tvivlar jag på att min ras kommer finna sig i att bo så, de ska helst sitta i knät hela dagarna. Möjligen att det funkar om de är två.

Hundhus är livet :up: våra hundar älskar att komma ut där på morgonen, även om de är lika glada när de får komma in i huset på eftermiddagen igen :D
Min labbe skulle helst vilja att jag bär runt honom innanför min tröja hela dagarna, men han finner sig mer än väl i hundhus och hundgård ändå :-)
Vänjer de sig när de är unga tror jag sällan att det blir problem, särskilt inte om man har flera. Mina sitter i varsin hundgård, men de är ju precis bredvid varandra.
 
@AraSlei Jag hoppas jag har fel men tror dessvärre att min hund skulle ha svårt för att lära sig det (däremot har hon ju numera lärt sig att sitta i box på dagis så en vet ju aldrig...). Hon är ju redan yngling och det enda vi haft bekymmer med är just biten att lära sig vara ensam. Vi har dock kommit långt. Hon skäller bara nån gng när jag går ut, om hon var inställd på att hänga med. Har hon ingen lust att följa är hon tyst och ligger kvar i soffan. Det har inget med otrygghet att göra har jag insett, utan bara att hon blir sur över att inte få följa (grannarna skiter ju dock i skillnaden då resultatet oavsett blir att hon skäller). Det är ett stort framsteg jämfört med när hon var yngre och gapade konstant oavsett det var 5 min eller 20, men det säger väl en del om viljan att vara med sin människa hela tiden och jämnt.
 
Jag är uppvuxen med tre hundar åt gången, raser som sheltie och havanais men jag skulle säga att det är mer jobb mer vår 50 kg’s hund än vad det var med de tre små. ;) Beror nog helt på vad det är för ras man har och dess storlek.

På tal om lastbil, min svägerska har med sin hund på jobbet. Hon är anställd på ett åkeri men har egen lastbil. Inga konstigheter! Det var ett av ”kraven” när hon sökte nytt jobb.
När hon körde grävmaskin förut hade hon med sig min franska bulldog när det körde ihop sig för oss. När hon var tvungen att kliva ur och jobba satte hon på hunden en reflexväst, han lärde sig att hålla sig ur vägen. Han var väldigt omtyckt :D
 
När jag bodde själv så skaffade jag en valp. Sedan tidigare hade jag en äldre hund. Valpen skaffades inte alls för den äldre hundens skull, utan helt och hållet för min skull. Jag jobbade heltid, men kunde ha valpen med mig på jobbet. Den äldre hunden var i mina föräldrars hem på dagarna, där någon av mina föräldrar alltid kom hem på lunchen för att mata och rasta hundarna (de hade själva ett par hundar).
Jag upplevde inte att det var jobbigt med två hundar istället för en. Jag hade ju bra back-up då jag bodde nära både mina föräldrar och min mormor, så om jag behövde hundvakt så fanns alltid den möjligheten.
 
Det brukar inte vara något problem även om man jobbar som anställd. Det är ofta hundar i lastbilarna! ;)

Jag har ju alltid min med när jag åker flisbil, och jag ser att fler har det. Det var också en stor faktor som vägde in då jag började med mitt körkortsprojekt - att ha en hundvänlig plan b om jag tröttnar eller nåt kör ihop sig på mitt nuvarande jobb så hunden ej kan följa med. Så en hund verkar de flesta inte ha nåt emot, jag var mer fundersam ang två...
 
När jag bodde själv så skaffade jag en valp. Sedan tidigare hade jag en äldre hund. Valpen skaffades inte alls för den äldre hundens skull, utan helt och hållet för min skull. Jag jobbade heltid, men kunde ha valpen med mig på jobbet. Den äldre hunden var i mina föräldrars hem på dagarna, där någon av mina föräldrar alltid kom hem på lunchen för att mata och rasta hundarna (de hade själva ett par hundar).
Jag upplevde inte att det var jobbigt med två hundar istället för en. Jag hade ju bra back-up då jag bodde nära både mina föräldrar och min mormor, så om jag behövde hundvakt så fanns alltid den möjligheten.

Hade älskat att ha nån sån lösning. Jag har dessvärre typ 100 mil till nåt sånt. Tanken har slagit mig på att flytta närmare, men jag trivs så otroligt dåligt i mina hemtrakter och skulle i vart fall ha minst 3 mil enkel väg hem till mina föräldrar, så det vet jag inte om det är hållbart riktigt. De skulle däremot inte ha några bekymmer med det, de älskar min hund som jag har nu och även den förra jag hade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 290
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp