Att "hänga ut" veterinären?

Jag tycker ALDRIG man hänger ut enskilda personer oavsett om det är en bilmekaniker, veterinär, advokat, läkare, sjuksköterska, lärare, socialarbetare eller vilket yrke personen nu kan ha.

Man tar det med chefen/företaget eller via anmälan till myndighet/polis/vadsomärlämpligt. Om man nu tvunget ska skriva negativt på nätet (kan inte förstå varför men det kan väll finnas fall) så ska det isåfall vara företaget/organisationen som nämns.

Inte går jag ut och skriver skit om en specifik tandläkare som missade ta ut halva tanden ex, misstag kan göras även om det var sjukt irriterande och medförde smärtor för mig, tror knappast han gjorde det med vilja för att vara elak 🤷‍♀️ Troligare var han stressad/trött/utarbetad :(
Skulle aldrig namnge någon, men däremot är jag öppen med de felbehandlingar som jag stött på hos större kliniker. Tillhör kundgruppen som kommer med chokladtårta och dyrt vin till "min" veterinär för jag är så glad att hon/kliniken finns och är som de är ❤️
 
Fråga dig själv om du tycker att det är ok att andra hänger ut dig med "namn och nummer" på nätet för vad du eventuellt gjort eller inte gjort i ditt yrkesutövande så har du svaret på frågan..
Nu är jag inte ensam om att vara anställd på företaget men vi är inte fria från att bli kritiserade på nätet och numret till butiken finns bara en googling bort. Om jag haft en enskild firma? Ja, jag tycker ändå att missnöjda kunder ska få dela med sig även av negativa åsikter/upplevelser. Sen finns det ju grader i helvetet. Jag ser en skillnad jag avråder från X på grund av Y eller avskummet dödade min hund, här har ni hens privata nummer.
 
Jag tycker ALDRIG man hänger ut enskilda personer oavsett om det är en bilmekaniker, veterinär, advokat, läkare, sjuksköterska, lärare, socialarbetare eller vilket yrke personen nu kan ha.

Man tar det med chefen/företaget eller via anmälan till myndighet/polis/vadsomärlämpligt. Om man nu tvunget ska skriva negativt på nätet (kan inte förstå varför men det kan väll finnas fall) så ska det isåfall vara företaget/organisationen som nämns.

Inte går jag ut och skriver skit om en specifik tandläkare som missade ta ut halva tanden ex, misstag kan göras även om det var sjukt irriterande och medförde smärtor för mig, tror knappast han gjorde det med vilja för att vara elak 🤷‍♀️ Troligare var han stressad/trött/utarbetad :(
Jag varnar för företag men om företaget är en person, vad är skillnaden? Och betyder det då att enskilda firmor är immuna mot kritik?

I detta specifika fall missade veterinären att dra någon tand överhuvudtaget och ljög om att tänder dragits. Hade det hänt mig hos en tandläkare hade jag både anmält och avrått andra, oavsett om orsaken varit trötthet eller stress.
 
Jag varnar för företag men om företaget är en person, vad är skillnaden? Och betyder det då att enskilda firmor är immuna mot kritik?

I detta specifika fall missade veterinären att dra någon tand överhuvudtaget och ljög om att tänder dragits. Hade det hänt mig hos en tandläkare hade jag både anmält och avrått andra, oavsett om orsaken varit trötthet eller stress.
Räcker det inte med att anmäla till ansvarsnämnden? Och evtl ARN. Måste personen hängas ut?
 
Räcker det inte med att anmäla till ansvarsnämnden? Och evtl ARN. Måste personen hängas ut?
Ser inte vad ARN ska göra. Pengarna betalas tillbaka och kliniken erbjuder sig att åtgärda problemet, men skadan är redan skedd. Ansvarsnämnden har utfärdat flera varningar men det gör tyvärr ingen skillnad i praktiken. Djur riskerar fortfarande att råka illa ut. Men självklart rekommenderas alla drabbade att anmäla.
 
Jag har varit djurägare hela livet. Har dessutom både veterinärer och djurskötare i bekantskapskretsen.

Man lär sig sålla ut de veterinärer man inte klickar med eller som har andra åsikter än man själv anser rimliga. Man åker helt enkelt inte dit igen.

I åra trakter hade funnits en veterinär som misstagit vaccin med avlivningsvätska till en ko. En hund har dött pga annan felaktig behandling. Sakerna har retts ut rättsligt och så var et ur världen.
Skulle inte drömma om att skriva skit på nätet. Någon annan kanske har fått toppenvård för sitt djur.

På en stor klinik salubesiktade vi en häst som veterinären sa hade massor av märkliga fel. Dagen efter var jag där med en annan häst och mötte veterinären i korridoren. Han utsäktade sig och sa att han nog spårat ur lite dagen innan. Det kostade oss en månads väntan på det där fullständigt rena intyget.

Men även veterinärer är människor. Jag har fått fantastisk vård många andra gånger. Många många gånger oftare än saker gått på tok.

Det blir mycket känslor runt djur....
 
Om en person hänger ut en veterinär, borde inte vetrinären kunna anmäla den personen för förtal?
Om personen namnges ska det vara fullt möjligt lite beroende på vad inlägget innehåller? Jag är inte helt säker vad som gäller för kliniker som bara har en veterinär.
 
Ser inte vad ARN ska göra. Pengarna betalas tillbaka och kliniken erbjuder sig att åtgärda problemet, men skadan är redan skedd. Ansvarsnämnden har utfärdat flera varningar men det gör tyvärr ingen skillnad i praktiken. Djur riskerar fortfarande att råka illa ut. Men självklart rekommenderas alla drabbade att anmäla.
Om en veterinär får tillräckligt många erinringar så kan legitimationen ryka. Så det är jätteviktigt att anmäla varje enskilt fall. Vilket du alltså borde göra (tolkar dina inlägg som att du inte gjort det, utan istället överväger att hänga ut veterinären.)
 
Om en veterinär får tillräckligt många erinringar så kan legitimationen ryka. Så det är jätteviktigt att anmäla varje enskilt fall. Vilket du alltså borde göra (tolkar dina inlägg som att du inte gjort det, utan istället överväger att hänga ut veterinären.)
Jag tänkte mer en generell diskussion utifrån åsikten att man aldrig någonsin får kritisera en veterinär på sociala medier.

Det specifika fallet är anmält och har gått igenom alla instanser eftersom veterinären valde att överklaga. Vid tillfället lämnades kritik på klinikens facebooksida, denna funktionen är numera borttagen. Det jag gör nu är att avråda, på sociala medier, vid en direkt fråga om den specifika kliniken eller om människor ber om tips på kliniker och hänvisar då till veterinäransvarsnämndens beslut. De människor som kontaktar mig med berättelser om hur deras djur blivit felbehandlade uppmuntrar jag att anmäla.
 
Senast ändrad:
Jag tänkte mer en generell diskussion utifrån åsikten att man aldrig någonsin får kritisera en veterinär på sociala medier.

Att man aldrig någonsin får kritisera på sociala medier oavsett vad tror jag det är få som tycker. Jag har i alla fall aldrig stött på det i några veterinärmedicinska forum eller djurägarforum.

Att vid en direkt fråga om kliniken avråda och hänvisa till beslut från ansvarsnämnden tycker jag inte är konstigt alls. Däremot utgör den typen av kommentarer en väldigt liten andel jämfört med t.ex ”veterinär X felbehandlade min hund som nästan dog, jag bytte veterinär som ställde rätt diagnos”, där man inte har alla fakta (ofta inga fakta alls) och ärendet inte är prövat i ansvarsnämnden = bakgrunden kan vara en helt annan än den som uppges.

Side note, men ser också ibland åsikter om att inga veterinärer bör sitta i ansvarsnämnden eftersom ”de bara försvarar varandra så inga veterinärer någonsin prickas” och då har man ju verkligen missat vikten av att fallet prövas av veterinärmedicinskt kunniga personer. Men oftast tipsas det om ansvarsnämnden i de fall där det onekligen inte gått rätt till (som i ditt fall där tjänsten inte blivit utförd), och det är ju positivt!
 
Personligen skulle jag inte hänga ut någon på nätet men jag skulle prata om det och har jag haft en veterinär jag inte gillade inte gjorde tillräckligt byter jag eller så rekommenderar jag inte hen/den kliniken

T.ex min väninna behöver kolla upp något på sitt djur då rekommenderar jag henne att ta någon annan än den jag var missnöjd med och förklarar varför. Sen är det upp till henne att besluta om hon ändå vill gå dit eller söka sig någon annanstans.

Jag skulle kunna göra ett inlägg på facebook om det var riktig illa bemötande eller klanterier men då skulle jag skriva Veterinären eller kliniken inte Veterinären/Kliniken vid namn. Utan mer att jag var missnöjd i största allmänhet.

Gör de fel skulle jag anmäla.
 
Att man aldrig någonsin får kritisera på sociala medier oavsett vad tror jag det är få som tycker. Jag har i alla fall aldrig stött på det i några veterinärmedicinska forum eller djurägarforum.

Att vid en direkt fråga om kliniken avråda och hänvisa till beslut från ansvarsnämnden tycker jag inte är konstigt alls. Däremot utgör den typen av kommentarer en väldigt liten andel jämfört med t.ex ”veterinär X felbehandlade min hund som nästan dog, jag bytte veterinär som ställde rätt diagnos”, där man inte har alla fakta (ofta inga fakta alls) och ärendet inte är prövat i ansvarsnämnden = bakgrunden kan vara en helt annan än den som uppges.

Side note, men ser också ibland åsikter om att inga veterinärer bör sitta i ansvarsnämnden eftersom ”de bara försvarar varandra så inga veterinärer någonsin prickas” och då har man ju verkligen missat vikten av att fallet prövas av veterinärmedicinskt kunniga personer. Men oftast tipsas det om ansvarsnämnden i de fall där det onekligen inte gått rätt till (som i ditt fall där tjänsten inte blivit utförd), och det är ju positivt!
Det diskuterades i den andra tråden att rätt instanser inte var sociala medier och jag tycker väl att det beror på. Jag var nyfiken på var andra tycker gränsen går. Frågorna jag brukar svara på är ju på sociala medier och därmed öppet för alla att läsa. De är inte heller riktad direkt till mig eller alltid om den specifika kliniken. Vissa tycker absolut att jag snackar skit.
 
Det diskuterades i den andra tråden att rätt instanser inte var sociala medier och jag tycker väl att det beror på. Jag var nyfiken på var andra tycker gränsen går. Frågorna jag brukar svara på är ju på sociala medier och därmed öppet för alla att läsa. De är inte heller riktad direkt till mig eller alltid om den specifika kliniken. Vissa tycker absolut att jag snackar skit.
Enligt 5 kap 1 § Brottsbalken döms den som utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar ut uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, för förtal. Detta kan exempelvis ske om man skriver om en person på sociala medier, det kräver också att man utpekar personer. /källa: https://lawline.se/answers/olagligt-att-sprida-uppgifter-om-en-person-pa-sociala-medier

Så det är fortfarande enligt Svea Rikes Lag olagligt att hänga ut folk med namn i Sverige. Önskar du få ändring på detta får du skriva motion till ett parti, som sympatiserar med nuvarande regering att ändra på lagen.
 
Enligt 5 kap 1 § Brottsbalken döms den som utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar ut uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, för förtal. Detta kan exempelvis ske om man skriver om en person på sociala medier, det kräver också att man utpekar personer. /källa: https://lawline.se/answers/olagligt-att-sprida-uppgifter-om-en-person-pa-sociala-medier

Så det är fortfarande enligt Svea Rikes Lag olagligt att hänga ut folk med namn i Sverige. Önskar du få ändring på detta får du skriva motion till ett parti, som sympatiserar med nuvarande regering att ändra på lagen.
Förtal är en komplex fråga. Jag vet inte om du läste resten av texten du länkade till men det framgår redan där.
 
Förtal är en komplex fråga. Jag vet inte om du läste resten av texten du länkade till men det framgår redan där.
Men det kan fortfarande räknas som förtal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Och för att citera bibeln, vare sig man ser den som sagobok eller något annat...

"Må den som stå helt utan skuld, kasta första stenen." Så kanske det ännu lättare att tänka till och "sopa rent framför egen dörr" innan man kastar sten i glashus, om man inte är beredd på att själv bli uthöngd med namn och adress på sociala medier.

Jag personligen väljer som svensk medborgare att hålla mig inom lagens riktmärken och gå den långa vägen om jag anser mig felaktigt behandlad.

När jag bröt nacken 1999 gick jag 6 veckor med instabil nacke, jobbade som vanligt. Det var mitt arbetslag inom LSS där jag jobbade som timanställd personlig assistent, som skickade mig till vårdcentralen och vidare till neuroakuten. Efter att jag tre gånger stått på akuten, med pirrningar i ben och fingrar, ostadig gång, bredspårig gång och tappade saker efter stallolyckan. "Du har sträckt dig, hem och vila. Här har du en burk distagesic". Den läkaren blev prickad genom anmälan av neurokirurgen som hade hand om mig de 6 månader jag låg på sjukhus med stel krage och flera kurer med cortison. Men jag har inte haft tanken på att hänga ut läkaren med namn på sociala medier.
 
Senast ändrad:
Enligt 5 kap 1 § Brottsbalken döms den som utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar ut uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, för förtal. Detta kan exempelvis ske om man skriver om en person på sociala medier, det kräver också att man utpekar personer. /källa: https://lawline.se/answers/olagligt-att-sprida-uppgifter-om-en-person-pa-sociala-medier

Så det är fortfarande enligt Svea Rikes Lag olagligt att hänga ut folk med namn i Sverige. Önskar du få ändring på detta får du skriva motion till ett parti, som sympatiserar med nuvarande regering att ändra på lagen.

Jag har inte uttryckt någon önskan om att hänga ut någon med namn. Du kanske inte ska läsa mina inlägg som fan läser bibeln, på tal om bibeln.

https://lawline.se/answers/kan-man-domas-for-fortal-mot-foretag

Så här säger lawline om förtal mot företag och det finns massor av tjänster riktade mot just konsumentupplysning. Där privatpersoner uttalar sig om sina upplevelser, både positiva och negativa.
 
Det enda svaret i min värld är att man hänger inte ut privatpersoner för fel i yrkesutövningen. Särskilt inte när man vet vilket drev som skapas i sociala medier och vilka följder det får (självmord, hot, trakasserier etc.)

Om en veterinär gör fel så anmäler man det, samt kontaktar kliniken/företaget och anmäler till chef. Om kliniken/företaget inte vidtar åtgärder, ersätter extra behandlingskostnader eller liknande, så kan det finnas grund för att upplysa andra om att kliniken/företaget bör undvikas.

Om du inte tänker börja hänga ut enskilda personer på ICA, IKEA eller bilverkstan så bör du inte heller hänga ut enskilda veterinärer. Framförallt inte eftersom många uthängningar grundar sig i missförstånd hos djurägaren, eller en övertro på vad en veterinär ska kunna åstadkomma. Och i värsta fall på ideologiska idéer, som att aldrig avliva oavsett.

Jag tycker ALDRIG man hänger ut enskilda personer oavsett om det är en bilmekaniker, veterinär, advokat, läkare, sjuksköterska, lärare, socialarbetare eller vilket yrke personen nu kan ha.

Man tar det med chefen/företaget eller via anmälan till myndighet/polis/vadsomärlämpligt. Om man nu tvunget ska skriva negativt på nätet (kan inte förstå varför men det kan väll finnas fall) så ska det isåfall vara företaget/organisationen som nämns.

Inte går jag ut och skriver skit om en specifik tandläkare som missade ta ut halva tanden ex, misstag kan göras även om det var sjukt irriterande och medförde smärtor för mig, tror knappast han gjorde det med vilja för att vara elak 🤷‍♀️ Troligare var han stressad/trött/utarbetad :(
Håller helt med ovanstående!
Och tycker att har man inget positivt att säga så kan man hålla klaffen, oavsett IRL eller på nätet.

Det är inte min sak att varna, det finns en ansvarsnämnd att kolla mot om man vill. Skulle jag däremot uppleva att vi blev felbehandlade är det min sak att påtala felet till berörd person/chef/ansvarsnämnd.
 
Jag skulle aldrig hänga ut vare sig veterinär eller annan personal personligt på nätet, däremot kan jag absolut lämna omdöme, kritik eller rekommendationer om någon frågar precis som jag gör rörande andra tjänster jag köper.
 
Jag vet en avlivning som gick otroligt fel - hästen dog inte. Den avlivas sedan av lantbrukartjänst som turligt nog var tidiga till sitt uppdrag (att hämta kroppen). Kliniken fakturerar ändå fullt.
Vansinnigt fult gjort.
Önskar att det hade anmälts till ansvarsnämnden men jag tror tyvärr inte ägaren gjorde det.

Det värsta är att veterinären erkände att hen misslyckats med avlivningar förr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 895
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 065
Senast: oz_joj
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp