Att "hänga ut" veterinären?

I detta fall har veterinären gjort fel. Det finns flera varningar från veterinäransvarsnämnden utöver detta fall. Hen är även ökänd bland andra veterinärer som får in tidigare patienter.

Det finns heller inget utrymme för misstolkningar. Hunden behövde dra tänder, när hunden kommer tillbaka från operationen sitter tänderna kvar (och har kvar tandsten). Hundägaren påpekar detta och får veta att de istället dragit andra tänder men att en av tänderna har de tyvärr glömt. Denna dras under lokalbedövning. Ägaren får en dålig känsla och åker till annan klinik som konstaterar att inga andra tänder dragits.

De har dessutom gått emot normgruppens rekommendationer och varken röntgar eller intuberar hunden. De har också missat att hunden har blåsljud på hjärtat vilket upptäcks av den andra kliniken som behöver söva hunden igen för att dra de dåliga tänderna.

Tyvärr är kliniken billig och ibland går det ju bra. I detta fall var det också lätt för djurägaren att se att tänderna var kvar till skillnad från katten som kastrerades och senare drabbades av livmoderinflammationen.
Halvt ot, men det finns ändå folk som öppet på sociala medier frågar om rekommendationer om veterinär som bryter mot rekommendationerna att söva och intubera, utan tycker det ska göras på bara sedering.
Så tyvärr får uppenbarligen veterinärer som sysslar med sånt kunder.
 
Vi lever i en ganska otäck värld där alla ser som sin skyldighet att för säkerhets skull lägga ut varningar för allmän beskådan. Det som läggs ut på nätet ligger alltid där. Någon kan alltid googla fram något. Förr i tiden, innan internet, så kunde man inte göra samma skada mot andra, eftersom man inte kunde nå ut lika effektivt. Att lägga ut saker i tryckt media innebar att det skulle passera en ansvarig utgivare, som naturligtvis stoppade sådant som inte var lämpligt. Idag finns inte det filtret och folks omdöme är många gånger under all kritik. Många verkar tro att det inte spelar någon roll om man hänger ut någon annan för om den personen visar sig vara oskyldig så är ju ingen skada skedd. Att man ska tåla att bli uthängd är också en märklig inställning. Samtidigt märker vi djurägare att det är brist på veterinärer. Vem vill jobba med nojjiga djurägare som kommer att förstöra ens liv om denne anser att man inte gjort ett bra jobb?

Om veterinären gör ett dåligt jobb, anmäl det till rätt instans!
 
Halvt ot, men det finns ändå folk som öppet på sociala medier frågar om rekommendationer om veterinär som bryter mot rekommendationerna att söva och intubera, utan tycker det ska göras på bara sedering.
Så tyvärr får uppenbarligen veterinärer som sysslar med sånt kunder.
Jag har viss förståelse för det om man har riktigt dålig ekonomi, faktiskt. Jag betalade 13 000 för borttagning av 6 tänder för någon månad sedan. Min mor betalade runt tusenlappen för borttagning av 11 eller 12 tänder. Plus att den hunden hade mängder med tandsten också.

Jag tror att det blir en chock för många att sådana enorma summor kan uppkomma utan att försäkringen täcker alls. Och ja, jag borstar tänderna på mina hundar. De har till det yttre väldigt fina tänder, ingen tandsten. Men den ena får tyvärr varbildningar vid tänderna trots det.
 
Jag har viss förståelse för det om man har riktigt dålig ekonomi, faktiskt. Jag betalade 13 000 för borttagning av 6 tänder för någon månad sedan. Min mor betalade runt tusenlappen för borttagning av 11 eller 12 tänder. Plus att den hunden hade mängder med tandsten också.

Jag tror att det blir en chock för många att sådana enorma summor kan uppkomma utan att försäkringen täcker alls. Och ja, jag borstar tänderna på mina hundar. De har till det yttre väldigt fina tänder, ingen tandsten. Men den ena får tyvärr varbildningar vid tänderna trots det.

Det blir ju tyvärr mycket dyrare om hunden/katten behöver spendera några dygn på IVA för att den har aspirerat skit under "tandvården" gjord under bara sedering. Det händer, på riktigt.
 
Det blir ju tyvärr mycket dyrare om hunden/katten behöver spendera några dygn på IVA för att den har aspirerat skit under "tandvården" gjord under bara sedering. Det händer, på riktigt.
Absolut. Men så mycket kunskap har inte gemeneman. De ser bara prislappen.
 
Men det kan fortfarande räknas som förtal.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Och för att citera bibeln, vare sig man ser den som sagobok eller något annat...

"Må den som stå helt utan skuld, kasta första stenen." Så kanske det ännu lättare att tänka till och "sopa rent framför egen dörr" innan man kastar sten i glashus, om man inte är beredd på att själv bli uthöngd med namn och adress på sociala medier.

Jag personligen väljer som svensk medborgare att hålla mig inom lagens riktmärken och gå den långa vägen om jag anser mig felaktigt behandlad.

När jag bröt nacken 1999 gick jag 6 veckor med instabil nacke, jobbade som vanligt. Det var mitt arbetslag inom LSS där jag jobbade som timanställd personlig assistent, som skickade mig till vårdcentralen och vidare till neuroakuten. Efter att jag tre gånger stått på akuten, med pirrningar i ben och fingrar, ostadig gång, bredspårig gång och tappade saker efter stallolyckan. "Du har sträckt dig, hem och vila. Här har du en burk distagesic". Den läkaren blev prickad genom anmälan av neurokirurgen som hade hand om mig de 6 månader jag låg på sjukhus med stel krage och flera kurer med cortison. Men jag har inte haft tanken på att hänga ut läkaren med namn på sociala medier.
Det där med läkaren låter hemskt. Det har ju varit väldigt omöjligt på den tiden att kritisera läkare men nu har väl det vänt litegrann iallafall. Det är några riktiga rötägg som har förlorat legitimationen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: oz_joj
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 780
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp