Att hästen är sjuk eller har ont någonstans?

C

chrisse

Utgår ni alltid ifrån att eran häst är sjuk eller har ont någonstans om den gör något ni inte förväntat er, tex under ridningen?

Sitter ni av och leder hem hästen och ringer veterinären?
På många här låter det som om ni gör det faktiskt..?

I så fall tycker jag det är strongt gjort.
Själv utgår jag aldrig ifrån att min häst har ont men tanken finns ju alltid där om det inte skulle gå över efter tex. två dagar (vad det nu ev. skulle röra sig om i så fall)..

Hur gör ni?
 
Jag utgår inte från att hästen är sjuk. Däremot så märker jag på mina hästars beteende om dom är sjuka. Det är sällan mina hästar blir halta, så om det händer så kliver jag av och funderar ut varför hästen är halt innan jag ringer vet.

Om hästen har fått en sårskada tittar jag först på det och rengör såret, lägger om såret om det är större sår innan jag ringer vet. Förra gången då jag hade sårskada på min häst så tog det en vecka! innan jag fick ut 3:e vet. som jag pratat med.
Och då hade hästens ben svullnat upp ordentligt. Tänk er själva att man ringer vid sår skada och blivit tvungen att lägga tryckförband och ändå inte få ut vet. Det var frustrerande. :mad: Jag menar, hur lätt är det att hålla infektion borta även om man håller såret rent när det är strax ovanför kotan?

Samma sak gäller om hästen har feber. Jag tittar på hästen och kollar slemhinnor, om det är flöde i näsan, och ögonen och håller koll på tempen innan jag ringer till vet. och börjar tjata om att han måste komma ut. Kan jag klara det själv så gör jag det, men jag brukar förvarna vet. om att hästen är dålig och att dom måste komma ut om jag ser en försämring.

Här ute prioriterar vet. kobönder och inte hästägare har jag fått erfara... :(
 
Det beror på HUR hon uppför sig.

Första gången jag åkte av trodde jag att hon blev skrämd och fick en knäpp så jag satt ju upp igen men det kändes fel så jag skrittade max fem meter och ledde sedan resten av turen.

Andra gången när vi var hos I_U så var det solklart att hon hade ONT(!) och då tog jag hem henne och ringde veterinären.

Patsy är såpass positivt inställd till all form av arbete att jag kan utgå ifrån att ngt är fel om hon inte vill. Oftast handlar det om att hon har blivit aktiverad för många dagar på raken och det märker jag dan efter i så fall, har hon ont brukar hon visa var det gör ont också eller iaf försöka.

Kanonbra :)

Och jo jag ringer veterinären när jag har funderingar, det kostar ju ingenting... Hellre en gång för mkt :)
 
Jag tycker att det är jättesvårt!! Just nu är jag helt paranoid efter en hoppträning där hästen stannade ett par ggr på en övning som nog var lite för svår. (Bommar på kort avstånd framför ett litet hinder, där det var meningen att hästen skulle ta i ordentligt med bakbenen och inte bara springa på). Frågan jag håller på att älta nu är: vill pållen tala om nåt för mig, lr var det ryttaren som drev för dåligt (har precis varit sjuk). Till saken hör att massören om var ute sa att han var lite spänd i knästräckarmuskulaturen, så hon ville kolla honom igen. Fast det var inga restriktioner i ridningen. Efter att ha haft en häst som varit halt i princip i ett år har man kanske rätt att vara lite paranoid, lr??
 
Jag är ju fullkomligt hysterisk med min kuse - och så fort han protesterar minsta lilla, rycker lite med öronen när jag sadlar eller steppar till i skogen - då ringer jag kliniken... :o :D

Oftast har det också varit något (kanske inte just där jag trott - men iaf). :crazy:

Känner min häst ganska väl - och blir han sur, tvär och dum under ridning beror det antingen på att jag rider jävligt illa och han blir irriterad på att jag ställer krav på honom men inte kan rida själv - eller så har han ONT.
 
Det beror ju på vad hästen gör. Om man känner sin häst väl, så kan man ofta avgöra om det är olater eller om det verkligem är något som är fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 850
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 190
Senast: MML
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 247
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Den första tråden
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp