Att hålla en Clinic privat?

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag ska ta ut en känd ryttare till min hemmaklubb för Clinic mm. Jag som privatperson kommer alltså hålla detta helt själv (utan något företag) tillsammans med ryttaren. Hur går jag tillväga? Exempel med biljetter? Hur säljer man biljetter så att det går rätt till? Hur gör man med pengarna som kommer in från biljetterna? Kan väl inte vara så enkelt som att dom får åka rakt in på mitt konto om man ska tänka enligt alla konstens regler? Behöver all hjälp jag kan få🙏 Tack på förhand!
 
Jag tänker mig väl att lite pengar går ju till ryttaren för att den kommer dit, en del pengar till klubben som håller med lokalerna.
Resten är jag dålig på.
 
Jag tänker mig väl att lite pengar går ju till ryttaren för att den kommer dit, en del pengar till klubben som håller med lokalerna.
Resten är jag dålig på.
Ja precis! Ryttaren ska ha 30 000kr+ moms (behöver jag ens betala moms?) Samt 50% av biljettsumman.. Har hittat en sida som heter Tixter som verkar pålitlig där man kan sälja biljetter...
 
Ryttaren ska ha 30 000kr+ moms (behöver jag ens betala moms?)

Ja.
Momsen kan vara olika mycket beroende på vad det är som säljs (jag är inte helt säker på vilken momssats som gäller i detta fall. 6%, 12% eller 25%. 25% är den vanligaste.). För privata kunder ska priset egentligen alltid anges inkl moms. Du betalar moms på allt du köper (förutom sådant som är momsfritt, tex banktjänster och försäkringar).

(Om du hade haft ett företag och varit momsregistrerad hade du kunnat dra av momsen, men du skulle ändå ha betalat den summan till ryttaren. "Dra av momsen" syftar till momssystemet, det betyder inte att en kan dra bort det beloppet från fakturan när en ska betala. Momsen är en skatt som så att säga har sitt eget system och redovisas separat från andra skatter etc.)
 
Blev det inte en nolla för mycket nu? Jag har ordnat en del clinics med duktiga ryttare och en del föreläsningar med kända människor i sitt gebit och de summorna känns ju som fantasisummor? Men ja. Du ska betala moms. I övrigt sälj biljetter, betala kostnader. Skatta på resten. Så har vi gjort.
 
Blev det inte en nolla för mycket nu? Jag har ordnat en del clinics med duktiga ryttare och en del föreläsningar med kända människor i sitt gebit och de summorna känns ju som fantasisummor? Men ja. Du ska betala moms. I övrigt sälj biljetter, betala kostnader. Skatta på resten. Så har vi gjort.

Ja jag reagerade också på att det kanske var lite väl mycket.... Ska höra mig runt med lite andra ryttare😊 När jag sen säljer biljetter.. är det då okej att biljett pengarna hamnar på mitt konto? Och ska jag bara swischa ryttaren sin andel sen tror du? Tack så hemskt mycket för hjälpen!
 
Hej! Jag ska ta ut en känd ryttare till min hemmaklubb för Clinic mm. Jag som privatperson kommer alltså hålla detta helt själv (utan något företag) tillsammans med ryttaren. Hur går jag tillväga? Exempel med biljetter? Hur säljer man biljetter så att det går rätt till? Hur gör man med pengarna som kommer in från biljetterna? Kan väl inte vara så enkelt som att dom får åka rakt in på mitt konto om man ska tänka enligt alla konstens regler? Behöver all hjälp jag kan få🙏 Tack på förhand!
Känns som risky business!!

Det är oerhört mycket pengar. Jag har precis som andra här i tråden inte hört talas om någon som begärt de fantasisummorna.
Är du säkr på att det går ihop? Vad gör du om du inte får några biljetter sålda? Måste du betala ryttaren ändå?

Jag har arrangerat en hel del saker i mitt liv och erfarenheten är att man kan ha väldigt etablerade namn men ändå ha svårt att få ihop publik. Det är inte enkelt att arrangra och det finns mängder med fallgropar.

Se till att ha ett vattentätt kontrakt med ryttaren så du inte riskerar din egen ekonomi. Se även till att teckna försäkringar så att du står fri om det värsta inträffar.
 
Ja precis! Ryttaren ska ha 30 000kr+ moms (behöver jag ens betala moms?) Samt 50% av biljettsumman.. Har hittat en sida som heter Tixter som verkar pålitlig där man kan sälja biljetter...
Självklart ska du betala momsen.
Du kan ju inte gå in i en affär och köpa något och i kassan säga att du inte vill betala moms. Så fort någon har ett företag så blir det moms.

Om du ska få ihop 37.500 kr (30 + moms) måste du sälja en väldig massa biljetter bara för det. Sedan tillkommer hyra av anläggning, försäkringar, mat, funktionärer m.m. Om du säljer via ett bolag vill de ha procent på biljetterna.

Så säg att du för säkerhets skull behöver runt 50.000 kr i intäker. Hur många betalande behöver du få då? Ryttaren ska ha hälften av biljettintäkterna förutom bokningen på 30 papp. Det rinner iväg till hiskeliga summor!

Ha du verkligen räknat på detta?
 
Ja jag reagerade också på att det kanske var lite väl mycket.... Ska höra mig runt med lite andra ryttare😊 När jag sen säljer biljetter.. är det då okej att biljett pengarna hamnar på mitt konto? Och ska jag bara swischa ryttaren sin andel sen tror du? Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Ja, det låter ju rätt saftigt. Räknar du på en 25% moms måste du ju få i 75000 bara för att gå +/- 0, helt utan övriga kostnader som ridhushyra inräknat. Jag vet inte vad du tänkt ta för biljetterna, men jag har svårt att se att en vanlig clinic kan sälja för så mycket mer än 2-300 biljetten? Då måste du ju ha flera hundra åskådare, rymmer lokalen det?
 
Ja, det låter ju rätt saftigt. Räknar du på en 25% moms måste du ju få i 75000 bara för att gå +/- 0, helt utan övriga kostnader som ridhushyra inräknat. Jag vet inte vad du tänkt ta för biljetterna, men jag har svårt att se att en vanlig clinic kan sälja för så mycket mer än 2-300 biljetten? Då måste du ju ha flera hundra åskådare, rymmer lokalen det?
Läktaren rymmer 800 personer och hade tänkt 300 per biljett. Men får nog höra mig runt till andra ryttare..
 
Säg att du måste få in 50.000 kr för att inte gå med förlust. Om ryttaren ska ha halva biljettpriset och du får halva så betyder det att du måste få in 80.000-100.000.

Hur många kan du räkna i publik? 150 personer? 200? Var går smärtgränsen för att betala för att se den ryttarens clinic?

Deet man ehöver tänka på om man planerar stor publik är att hästsport är inte något som alla människor är specialintresserade av.
Upptagningsområdeet för att få ihop så många blir stort. Är just den ryttaren tillräckligt lockade för att folk ska åka långt och kanske sova över?? Hästfok är inte gjorda av pengar. Dyra biljetter, dyr resa samt betala för boende. Det drar iväg. Då vill man ha något verkligt extra.
 
@Thathorse Om det blir av så tycker jag absolut du skall ta hjälp för att förhandla om villkoren och hur kontraktet skall skrivas. Annars är risken stor att du själv kan förlora väldigt mycket pengar om det inte går som tänkt. Att skriva den här typen av kontrakt är inte lätt ens för dem som har vana att göra affärer.
 
Tack!🙏 Har du tips på någon ryttare som du tror drar till sig mycket publik? Jag tänker allmänt Fredrik Jönsson... Men vet inte om han håller Clinics.
Nej. Tror du börjar i fel ände.

Mitt tips är istället att höra dig för med andra vana arrangörer av clinics.
Du behöver skaffa gedigna kunskaper om arrangörskap och normal prisnivå.

Vad ska man tänka på? Hur marknadsför man sig bäst och på vilka ställen. För att få ihop publik behöver du annonsera och lägga ut reklam på väldigt många ställen. Det kostar.

I den andra världen - utanför hästeriet - så kan man ha nationellt stora namn som spelar för halvtomma hus. Eller stora föreställningar där det bara sitter en handfull i publiken.

Min erfarenhet är att det inte är dt minsta svårt att få tag i akter. Alltså någon som vill uppträda/föreläsa/ha clinic.
Det svåra är att få publik. Den kommer inte av sig själv.
Annat än till Bruce Springsteen eller Håkan Hellström :D (och även de arrangörerna lägger mängder med pengar på anonsering)
 
Ja jag reagerade också på att det kanske var lite väl mycket.... Ska höra mig runt med lite andra ryttare😊 När jag sen säljer biljetter.. är det då okej att biljett pengarna hamnar på mitt konto? Och ska jag bara swischa ryttaren sin andel sen tror du? Tack så hemskt mycket för hjälpen!
Antar att det är ok med ditt konto om du inte går på socialbidrag etc. Däremot får ryttaren fakturera dig och du betalar fakturan så inte swish. Senast hade en klubb i mitt närområde en träningsclinicdag med en av sveriges kändaste dressyrryttare. Hon hade 15 ekipage och tog 1200 kronor per ekipage (45 min), pengar hon behöll. Klubben tog 50 kronor för att titta på, pengar de behöll. Men det var då en träningsdag som en klubb höll i. För att jämföra lite priser.. Runt 70 pers betalade in sig under dagen. Liten klubb. Jag tror säkert du kan få runt det men inte mycket mer och frågan är om det ör värt slitet som privatperson om ryttaren har de höga kraven i grunden?
 
Ja precis! Ryttaren ska ha 30 000kr+ moms (behöver jag ens betala moms?) Samt 50% av biljettsumman.. Har hittat en sida som heter Tixter som verkar pålitlig där man kan sälja biljetter...
30000kr/400kr/timme är 75 timmar, så hon räknar med två veckors arbete typ utan att ta med häst. Ta med häst/hästar med skaderisker och övernattning för vitt anställd personal, tja då är det nog de kostnaderna Absolut. Med en alternativintäkt på miljonklassen så ..... javisst.

Förr rekommenderade ridsportförbundet alltid att använda lokala förmågor pga kontinuitet i ridutbildning betyder mycket. Men det var länge sedan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp