Att hålla sig själv frisk....

S

Stopek

Är det någon som liksom jag har några år på nacken (eller är yngre) som märker av problem om man bara rider och inte motionerar på annat sätt? Själv börjar jag få problem med mina knän och har väl kommit fram till att det beror på den ensidiga belastningen av knäna när det bara motionerars genom ridning.

Är det någon mer som märker av problem och hur har ni i så fall kommit tillrätta med det? Förr kunde jag rida mycket utan denna typ av problem. Fast å andra sidan har jag inte tidigare haft två hästar i distansträning, utan en och sedan unghäst. Hörde av några hästmammor (varav den ena mamma till en sjukgymnast) att just ridning kan ge belastningsskador på knän och även andra problem. Kan det stämma?

Hälsning Maja
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Senast på distansgalan pratade jag med en ung distansryttare som fått problem med knäna. Troligtvis p g a ridningen.

Hade en stallkamrat som flyttade för att arbeta med hästar i Tyskland och hon kom tillbaka efter några år och hade fått knäproblem - hon red 6-8 hästar om dagen då.

Så givetvis, de flesta idrotter (inte bara ridning) ger faktiskt förslitningsskador om man inte är mycket uppmärksam och försöker träna allsidigt. Det knepiga är att det är svårt att se nödvändigheten av att träna annat än det man satsar på, och om man nu sett nödvändigheten: Faktiskt ta sig tid att göra det.

Just det här föreläste man om på Distansgalan, det var väldigt intressant.
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Jag ränkar mig till den yngre generationen, född 82, och jag har ont i knäna efter en lång ritt. Spec en distans givetvis. Jag kan knappt stå på huk, det knakar och brakar och jag får segna mig upp efter bara en liten stund för benen känns domnade.
Jag kan väl tillägga att jag inte tränar något annat än ridning... Vad tror ni är bra att träna annars för att förebygga detta? Springa, simma, gymma eller vad kan hjälpa just knäna? Nån som har en ide?
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Att simma ska vara väldigt bra har jag hört, då blir det iaf ingen belastning på knäna. :) Jogging skulle jag definitivt undvika om jag hade knäproblem. Styrketräning är bra, stärker man musklerna kring knäna klarar man av hårdare belastning :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Jag har gett mig den på att jag nu skall träna även knäna på annat sätt. Annars lär det snart vara kört för mig. Jag får ont även utan att har ridit en lång distans. Verkar bli mer ju mer jag tränar mina hästar.

Har börjat med att ha benen i 90 graders vinkel med ryggen mot väggen. Har faktiskt på kort tid märkt skillnad i hur länge jag orkar stå så. Har vikter runt vristerna och sitter på bordet i vardagsrummet och lyfter underbenet uppåt många gånger. Får hoppas att det här skall göra susen. Skall försöka göra det till en daglig vana (framför teven) då ju ridningen är en daglig vana. ;)

Har börjat hoppa av hästen sista kilometern vid avskrittning och även kanske lite tidigare även för att springa med nästsista kilometern vid den dagliga träningen.

Nu hoppas jag att det här skall hjälpa. Tycker mig märka skillnad på en till två veckor som jag hållt på. Undrar även om det kan vara specifikt med bomlösa sadlar att man får ont. En annan vinkel på knäna, mer vinklat och inte så rakt som andra sadlar. Har försökt fixa till det med sadeln med ny pad under och fixat lite inne i sadeln så att jag får benen mer lodrät. Förra året så fick jag väldigt ont i själva leden efter en åtta.

Låter som det är fler som upptäckt problemet, så då kanske det inte är bara jag som håller på att bli gammal och får artrit.

Hälsning Maja
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Jag är 30 år och har haft höftproblem sedan jag föddes (född med höftledsluxation [stavas det så??]) och har opererat höger knä två gånger (1996 och 2002). Så jag anser att jag har lärt mig en hel del om hur jag håller kroppen så pass bra att jag kan rida distans (nu vet jag inte hur långa ritter jag kommer att kunna rida - 8 mil går bra än så länge).

Jag har gått/går hos sjukgymnast och kiropraktor och har hittat sätt att hålla mig fräsch. Jag har ett sjukgymnastikprogram och då och då (ca varannan månad) justeras höft, bäcken, ländrygg för att det ska bli högre rörlighet i det området. Dessutom så joggar jag (!) vilket jag tycker går utmärkt trots knät, eftersom jag joggar i bra skor, på bra underlag och lagomt långt. Efter en halvtimmes joggingrunda så kör jag lite sjukgymnastikövningar blandat med aerobics-övningar, mest specifikt för höften och bröstryggen eftersom jag har lite problem med vänster skuldra också.

Höften är värst - den gör i princip ont jämt, som bäst är den lite stel vid rörelse, som sämst värker det och smärtar vid minsta lilla. Specilla övningar för den är t.ex att ligga på sidan med raka ben och lyfta uppåt/bakåt ett antal repetioner eller att stå på alla fyra och lyfta benet bakåt uppåt.

Knäna känner jag av en hel del vintertid och oftast är det då jag är mest lat när det gäller träningen också så det hänger väl ihop. Jag rider med rätt långa läder så att knät aldrig behöver vinklas så mycket. Specialträning är att sitta på golvet med benen framför sig, antingen med eller utan viktmanschett på vristen, och sen lyfta problembenet rakt uppåt men inte så högt - ju högre desto MINDRE belastning på knämuskulaturen. Jag repeterar ca 100 gånger, men för var 10:e så växlar jag mellan att foten pekar rakt upp och att den pekar 45 grader åt sidan (tänk bredsida när man ska sparka på en boll). Det stärker muskulaturen på insidan knät och det är mitt stora problem - jag har nämligen lite fel vinkel i knät och därför dras knäskålen utåt och hakar i lårbenet vid böjning - rätt smärtsamt... En annan bra övning är att ha en halvmjuk boll mellan knäna, pressa ihop och håll 10 sek. Upprepa 10-15 gånger. Stå på ett ben när ni borstar tänderna - mycket bra balansövning som stärker knämuskulaturen!

Övrigt när det gäller smärtande knän är att det inte gör så mycket om det gör ont UNDER träning men gör det ont EFTER så har man tagit i för mycket. Dessutom är många väldigt stela i lårmuskeln som går på utsidan låret från höften ner till knät - massera den med hästliniment genom att dra knytnäven med knogarna mot muskeln långsamt från knät till höften och upprepa tills det inte gör ont längre (jag lovar - är man spänd där behöver man bara trycka lite, lite så känns det ändå som att man kör en kniv i muskeln). Den muskeln går också att stretcha men jag duger nog inte till att beskriva den övningen i ord... :)

Ett tips till alla med problem är att gå till en bra sjukgymnast och få hjälp med övningar och även om de ser enkla och löjliga ut så ha tålamod och träna åtminstone ett par månader för att se resultat. Det är ju också remissfritt till sjukgymnast nuförtiden, iaf här?

/Camilla
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Ja simmning brukar ju kunna vara bra eftersom det inte är ngn belastning, men blir egentligen musklerna runt knäet så mkt tränade av det? Jogga är bara bra att det inte är så lämpligt när man vill träna knäna, jag avskyr att springa... :o Du nämner styrketräning, men vad för övningar kan man göra hemma? Jag har inte så jättelust att gå till ngt gym här, jag blir garanterat uttittad... Bara "stammisar" som är där.
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Ska prova dina övningar! Övningen på vardagsrumsbordet, är det typ att du "dinglar" med benen, fast du dinglar så att benet liksom är sträckt rakt ut? Har jag fattat rätt då?
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

När min kusin skadade knät så blev hon rekommenderad att cykla mycket.
Det ska visst vara bra och skonsam träning för dåliga knän.
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Rider inte distans men rider gasnka mycket och har dåliga knän. Simma är mitt bästa tips för att få dem bättre. Jag simmade regelbundet i tre månader och mina knän har aldrig vart så friska som de var då! Sedan slutade jag simma - dum som jag var och nu har jag fått tillbaka mina knän igen... suck...
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Noteca skrev:
Ska prova dina övningar! Övningen på vardagsrumsbordet, är det typ att du "dinglar" med benen, fast du dinglar så att benet liksom är sträckt rakt ut? Har jag fattat rätt då?

Jag gör med stöd av bordet på hela lårets baksida, med benet 90 graders vinkel och så lyfter upp underbenet så hela benet blir rakt. Man måste göra många för att känna av det.

Sedan har jag bara stöd för rumpan och sträcker ut hela benet, spänner musklerna runt knäet och rör benet lite upp och ner rakt ut.

Vill gärna ha fler tips.

Hälsning Maja
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Camilla_H skrev:
Jag är 30 år och har haft höftproblem sedan jag föddes (född med höftledsluxation [stavas det så??]) och har opererat höger knä två gånger (1996 och 2002). Så jag anser att jag har lärt mig en hel del om hur jag håller kroppen så pass bra att jag kan rida distans (nu vet jag inte hur långa ritter jag kommer att kunna rida - 8 mil går bra än så länge).

Jag har gått/går hos sjukgymnast och kiropraktor och har hittat sätt att hålla mig fräsch. Jag har ett sjukgymnastikprogram och då och då (ca varannan månad) justeras höft, bäcken, ländrygg för att det ska bli högre rörlighet i det området. Dessutom så joggar jag (!) vilket jag tycker går utmärkt trots knät, eftersom jag joggar i bra skor, på bra underlag och lagomt långt. Efter en halvtimmes joggingrunda så kör jag lite sjukgymnastikövningar blandat med aerobics-övningar, mest specifikt för höften och bröstryggen eftersom jag har lite problem med vänster skuldra också.

Höften är värst - den gör i princip ont jämt, som bäst är den lite stel vid rörelse, som sämst värker det och smärtar vid minsta lilla. Specilla övningar för den är t.ex att ligga på sidan med raka ben och lyfta uppåt/bakåt ett antal repetioner eller att stå på alla fyra och lyfta benet bakåt uppåt.

Knäna känner jag av en hel del vintertid och oftast är det då jag är mest lat när det gäller träningen också så det hänger väl ihop. Jag rider med rätt långa läder så att knät aldrig behöver vinklas så mycket. Specialträning är att sitta på golvet med benen framför sig, antingen med eller utan viktmanschett på vristen, och sen lyfta problembenet rakt uppåt men inte så högt - ju högre desto MINDRE belastning på knämuskulaturen. Jag repeterar ca 100 gånger, men för var 10:e så växlar jag mellan att foten pekar rakt upp och att den pekar 45 grader åt sidan (tänk bredsida när man ska sparka på en boll). Det stärker muskulaturen på insidan knät och det är mitt stora problem - jag har nämligen lite fel vinkel i knät och därför dras knäskålen utåt och hakar i lårbenet vid böjning - rätt smärtsamt... En annan bra övning är att ha en halvmjuk boll mellan knäna, pressa ihop och håll 10 sek. Upprepa 10-15 gånger. Stå på ett ben när ni borstar tänderna - mycket bra balansövning som stärker knämuskulaturen!

Övrigt när det gäller smärtande knän är att det inte gör så mycket om det gör ont UNDER träning men gör det ont EFTER så har man tagit i för mycket. Dessutom är många väldigt stela i lårmuskeln som går på utsidan låret från höften ner till knät - massera den med hästliniment genom att dra knytnäven med knogarna mot muskeln långsamt från knät till höften och upprepa tills det inte gör ont längre (jag lovar - är man spänd där behöver man bara trycka lite, lite så känns det ändå som att man kör en kniv i muskeln). Den muskeln går också att stretcha men jag duger nog inte till att beskriva den övningen i ord... :)

Ett tips till alla med problem är att gå till en bra sjukgymnast och få hjälp med övningar och även om de ser enkla och löjliga ut så ha tålamod och träna åtminstone ett par månader för att se resultat. Det är ju också remissfritt till sjukgymnast nuförtiden, iaf här?

/Camilla


Tack för svar.

Hälsning Maja
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

Stopek skrev:
Undrar även om det kan vara specifikt med bomlösa sadlar att man får ont. En annan vinkel på knäna, mer vinklat och inte så rakt som andra sadlar. Har försökt fixa till det med sadeln med ny pad under och fixat lite inne i sadeln så att jag får benen mer lodrät. Förra året så fick jag väldigt ont i själva leden efter en åtta.

Låter som det är fler som upptäckt problemet, så då kanske det inte är bara jag som håller på att bli gammal och får artrit.

Hälsning Maja

Jag får jätteont i ena knät när jag ridit i den bomlösa. Det andra knät och höfterna känner jag också av.

Sen kan jag inte rida i vanliga stigbyglar längre, då pajjar mitt ena knä ur. (blev sparkad av en häst för massa år sedan).
Nu riderjag bara med ledade stigbyglar och det fungerar mycket bättre. Kan tillock med cykla :) Vilket jag inte kunnat tidigare pga knät.

Jag har hööks kopian av sprenger, vilket fungerar bra för mig. Sprenger är lite bättre men dom är jag för snål för. Behöver ju så många par, ett par till varje sadel. Känns lite fånigt när jag rider anndras hästar, att hålla på och byta stigbyglar, men det är det värt!
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

När det gäller temat egen träning för att förebygga skador och träna upp sig så att man orkar rida bättre och mer (kanske) så kommer Stockholms distriktet ordna en hel helg på temat!!! se www.distansritt.se
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

*lånar*

Verkar som ni är många som har problem med knäna och jag hade det också tidigare. Fick då tips om att förlänga stiglädrena betydligt och faktiskt försvann alla min knäproblem all världens väg. Det tipset fick jag på Island då vi var ute på en 7dagars långritt och mina knän värkte oavbrutet, trodde jag skulle få bryta.

Islandshästridningen sker ju i regel med långa läder så det kanske inte fungerar lika bra för er fast vid en långritt kan man väl förlänga dom lite och prova?
 
Sv: Att hålla sig själv frisk....

jaca skrev:
*lånar*

Verkar som ni är många som har problem med knäna och jag hade det också tidigare. Fick då tips om att förlänga stiglädrena betydligt och faktiskt försvann alla min knäproblem all världens väg. Det tipset fick jag på Island då vi var ute på en 7dagars långritt och mina knän värkte oavbrutet, trodde jag skulle få bryta.

Islandshästridningen sker ju i regel med långa läder så det kanske inte fungerar lika bra för er fast vid en långritt kan man väl förlänga dom lite och prova?

Nu var det länge sedan jag skrev denna fråga och har kommit tillrätta med mina knäproblem helt. Lösningen var inte längre läder, snarare tvärtom. Många distansryttare rider med långa läder och så även jag.

Nåväl, jag började få mina problem när jag började rida bomlöst har jag insett. Sitsen blev mer barbackaaktig och tårna kom att peka ut istället för rakt fram som det gjort förut när jag ridit. Rakt fram, eller lite in pekar mina tår när jag går, så dit skall de även peka när jag rider. Så nu har jag vridit om min fot och inser då att hela fotleden numer slappnar av. Hälen åker ner och jag behöver därmed höja ett hål för att nå ner till stigbyglarna ordentligt.

Vikten blir nu istället mer på fötterna och hela benen än på knäna som förut. För när tårna pekade ut så blev underbenet och foten i en vinkel ut från sadeln och knäet. Nu ligger underbenet och foten lodrätt rakt under knäet. Mycket bättre.

Det går ju faktiskt att se på bilden bredvid hur jag red innan jag kom tillrätta med detta problem.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 425
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp