Att hinna leva

Habina

Trådstartare
Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.
 
jag har valt att jobba 75 %, och jobbar jag mer i perioder kan jag ändå vara ledig för hovslagare, veterinär och sånt. Ändå är det svårt att få ihop tid till socialt liv. Jag förstår inte varför det är tänkt att vi ska jobba så mkt. :cautious:
 
Storkok på ledig dag och gör matlådor så du har för hela veckan. Behöver inte ens vara storkok så som man gör på en rätt vanligtvis utan fixa olika matlådor till hela veckan om det är så och frys in så kan du ta det du är sugen på.
 
jag har valt att jobba 75 %, och jobbar jag mer i perioder kan jag ändå vara ledig för hovslagare, veterinär och sånt. Ändå är det svårt att få ihop tid till socialt liv. Jag förstår inte varför det är tänkt att vi ska jobba så mkt. :cautious:

Ja, jag hade gärna jobbat 60-80 %, men det här jobbet är 100 %, inget att diskutera. Ska försöka ta den diskussionen när jag jobbat nåt år, kanske är det förhandlingsbart. :)
 
Storkok på ledig dag och gör matlådor så du har för hela veckan. Behöver inte ens vara storkok så som man gör på en rätt vanligtvis utan fixa olika matlådor till hela veckan om det är så och frys in så kan du ta det du är sugen på.

Gör jag redan, men den maten går ju till lunchlådorna. Har varken tid, lådor eller frys för middag också. :(
 
Ja, jag hade gärna jobbat 60-80 %, men det här jobbet är 100 %, inget att diskutera. Ska försöka ta den diskussionen när jag jobbat nåt år, kanske är det förhandlingsbart. :)
Finns det uppgifter du kan göra på vägen, om du åker kollektivt. Så du kan koppla upp en dator mot mobilen och jobba?
 
Jag hade nog kört bil om du tjänar mer än en halvtimme/dag på det. Men det förutsätter ju att man har råd med det.

Man tappar väl kanske den halvtimmen de dagar det är snorhalt för man får ju köra efter väglag men det är värt det resten av dagarna.

Du håller alltså hårt på hur många timmar du måste hinna sova? Alltså när du "måste" vara i säng? Jag har varit lite fixerad vid det jag också.
Släpp det. Det värsta som händer är att du är trött en dag eller två så länge du inte drar ut på tiden i stallet för mycket.
Och så slipper du räkna timmar. Jag mår mycket bättre sedan jag lyckades sluta fundera så mycket på hur jag ska hinna sova tillräckligt.
 
Mat håller en vecka i kylen, och man kan äta samma till lunch och middag. Gör typ tre rätter du gillar på helgen och ät de hela veckan ;)
Lite mer av samma sak tar inte mycket extra tid.

God tanke! Men kylen är minimal, den rymmer ganska precis frukostsaker, mjölk, ägg och en matlåda. :(
 
Jag hade nog kört bil om du tjänar mer än en halvtimme/dag på det. Men det förutsätter ju att man har råd med det.

Man tappar väl kanske den halvtimmen de dagar det är snorhalt för man får ju köra efter väglag men det är värt det resten av dagarna.

Du håller alltså hårt på hur många timmar du måste hinna sova? Alltså när du "måste" vara i säng? Jag har varit lite fixerad vid det jag också.
Släpp det. Det värsta som händer är att du är trött en dag eller två så länge du inte drar ut på tiden i stallet för mycket.
Och så slipper du räkna timmar. Jag mår mycket bättre sedan jag lyckades sluta fundera så mycket på hur jag ska hinna sova tillräckligt.

Sömnen är ett måste. Annars blir jag sjuk. Så den är tyvärr inte heller förhandlingsbar. Suck! :(
 
Vi pendlar också och har svårt att få tiden att gå ihop. Har 4 hästar som helst ska motioneras iallafall varannan dag. Så iaf ett par om dagen. :)

Vi har löst matfrågan med en slökokare, slänger i allt på morgonen, så är maten färdig när vi kommer hem. Även köpt en riskokare så om vi ska ha ris till slänger jag i det när vi kommer hem, så sköter det sig också självt, så kan man äta när man kommer in igen. Kör vi pasta till väljer vi färsk pasta och potatis kan åka med direkt i slökokaren.

Den är iallafall vår lifesaver. :)
 
Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.
Jag är ledsen, men det hade jag helt enkelt inte fått ihop. Även utan häst känns det helt omöjligt för mig, om det gäller fem dagar i veckan.
 
Vilka tider jobbar du? Om du bara har 3 timmar och 40 minuter från att du slutar jobbet till att du måste ligga nedbäddad borde det betyda att du slutar ganska sent? Finns det några sysslor du kan göra på morgonen istället? Förbereda middag, mocka åt hästarna eller liknande?
 
Gör jag redan, men den maten går ju till lunchlådorna. Har varken tid, lådor eller frys för middag också. :(

Laga mat på söndag för lunch + middag måndag och tisdag samt lunch onsdag, sen lagar du ny mat på onsdagskvällen för torsdag och fredag. Då blir det 5 lådor åt gången, det blir ju en rejäl gryta/panna av vad du nu gör bara.
Du kan ju också ta med dig och äta middag på bussen i form av sallad, och sen bara fylla på med en macka på kvällen om du behöver.

Du verkar vara rätt inställd på att göra vissa grejer varje dag, ofta går det fortare om du inte sprider ut sysslorna. Finns det inget i stallet eller hemmet som du kan klumpa ihop? Tex packa höpåsar varannan dag eller så?
 
Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Packa höpåsar för hela veckan på helgen, dosera lusern i byttor för hela veckan på helgen. Skaffa medryttare ett par dagar i veckan så du får någon stalledig dag.
Laga mat för hela veckan på helgen (läste att du inte har frys eller matlådor för det). Köp fler matlådor, en hel del mat kan förvaras i fryspåsar. Maten håller i kylskåp längre än man tror.
Lättlagad mat = mat som lagar sig själv. Allt i en gryta och låt stå, eller in med maten i ugnen. Bort med all mat du måste stå och passa på medan den blir klar
 
Laga mat på söndag för lunch + middag måndag och tisdag samt lunch onsdag, sen lagar du ny mat på onsdagskvällen för torsdag och fredag. Då blir det 5 lådor åt gången, det blir ju en rejäl gryta/panna av vad du nu gör bara.
Du kan ju också ta med dig och äta middag på bussen i form av sallad, och sen bara fylla på med en macka på kvällen om du behöver.

Du verkar vara rätt inställd på att göra vissa grejer varje dag, ofta går det fortare om du inte sprider ut sysslorna. Finns det inget i stallet eller hemmet som du kan klumpa ihop? Tex packa höpåsar varannan dag eller så?

Jag packade påsar för hela veckan på helgen. Och kraftfoder i byttor.

Och så har vi djupströbädd i lösdriften.
 
Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.

Säger som flera andra, går det att packa höpåsar på helgen så att du har för hela veckan? Så gjorde jag och min kompis när vi hade stall ihop och båda jobbade heltid. Automatisera vattnet så att det sköter sig själv och slipper påfyllning. Hitta någon som vill rida och i gengäld kan mocka ligghall och ta lite fodringar? Gärna någon du gillar att hänga med så blir det socialt liv också, allt i ett. :) Laga mat för några dagar framåt så att du inte behöver laga varje kväll?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 673
Senast: Trott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp