Att hitta i vårdkarusellen

Elo

Trådstartare
Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC?

Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården men vet inte vart jag ska vända mig.

1, skruvarna på mitt ben har börjat skava = jag tror de flyttar på sig och behöver tas ut. VC? Kirurgen? Ortopeden? Barnmorska?

2, båda mina föräldrar har nu drabbats av samma sorts bröstcancer. Jag behöver kolla om det finns en genetisk komponenet (som drabbat mig). VC? Nån annan stans?
 
Du börjar på VC med båda. Benet behöver röntgas och sen en remiss till ortopeden.

Genetisk utredning ser lite olika ut beroende på var du bor i landet men sannolikt en remiss till kirurgen för vidare remiss till klinisk genetik. Bor du i Skåne tror jag dock att du kan skriva en egen remiss via 1177.se till klinisk genetik.
 
Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC?

Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården men vet inte vart jag ska vända mig.

1, skruvarna på mitt ben har börjat skava = jag tror de flyttar på sig och behöver tas ut. VC? Kirurgen? Ortopeden? Barnmorska?

2, båda mina föräldrar har nu drabbats av samma sorts bröstcancer. Jag behöver kolla om det finns en genetisk komponenet (som drabbat mig). VC? Nån annan stans?

Angående skruvarna kan du nog höra av dig till ortopedmottagningen i din stad och höra efter. På mitt sjukhus hade du fått komma till ortopeden direkt utan att behöva någon mellansväng på vårdcentralen men det där kan nog se lite olika ut.

Genetisk utredning ser nog lite olika ut beroende på var i landet du befinner dig. Jag hade nog valt vårdcentralen först om inte någon av klinikerna som behandlar dina föräldrar kan svara på frågan.
 
Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC?

Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården men vet inte vart jag ska vända mig.

1, skruvarna på mitt ben har börjat skava = jag tror de flyttar på sig och behöver tas ut. VC? Kirurgen? Ortopeden? Barnmorska?

2, båda mina föräldrar har nu drabbats av samma sorts bröstcancer. Jag behöver kolla om det finns en genetisk komponenet (som drabbat mig). VC? Nån annan stans?

Jag ringer ortopeden direkt min arm börjar tjorva. Det är en ganska färsk skada, men det kanske inte spelar nån roll.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 667
Senast: Trott
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 048
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp