Att hitta rätt ras (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Enligt min ena veterinär dras tollare med så mycket allergier att de knappt gör några undersökningar av mage-tarm längre utan sätter dem på kortison direkt. Det gjorde att jag valde bort rasen för många år sedan.
Oj vad konstigt, aldrig hört. Låter märkligt att strunta i utredning och ge läkemedel med mycket biverkningar bara grundat på rasen. Vi har nog kommit lite längre än så kan jag tycka.
 
Oj vad konstigt, aldrig hört. Låter märkligt att strunta i utredning och ge läkemedel med mycket biverkningar bara grundat på rasen. Vi har nog kommit lite längre än så kan jag tycka.
Det tyckte jag också! Hen sa det i samband med att min hund utreddes för allergi sådär lite i förbigående att hade jag haft en tollare hade vi inte behövt göra de här utredningarna utan hen hade satt honom på kortison direkt eftersom allergi och då främst foderallergier är så vanliga inom den rasen. Nu var jag inte intresserad av att sätta min då 1,5 år gamla hund på kortison oavsett utan utredningar och jag hoppas ju att ingen gör så utan kräver att det utreds om det faktiskt behövs innan. Kortison är ju inga sockerpiller direkt. Såklart jättebra när det verkligen behövs men inget man ska ge bara sådär.
 
Jag gick in på kelpieklubben och tittade på utställningsbilder - det tycks som om det ffa är hanarna som är tyngre, många av de mer framgångsrika damerna såg tämligen nätta ut. Så det kan vara "könskaraktär" som ställer till det.

Dessutom hur blank päls och ögon är beror inte på hur grov hunden är. Det gör faktiskt inte hur musklad den är heller.
Möjligt att det är så, och jag vill ju helst ha en hane :D

Nej, det är jag mycket väl medveten om. Men det jag menar är att jag tycker mig se två typer ändå. De som går bättre och de som går sämre på utställning. De som går bättre är mer ulliga i pälsen och har lite bredare ansikte som gör att ögon och öron ser mindre ut. Det är min uppfattning iallafall. Stämmer såklart inte alltid. Jag är på de flesta utställningarna i Sverige och Norden och de kelpies jag ser där är inte min smak. De jag ser på brukshundsklubbarna däremot faller mig i smaken.

Men det spelar ingen roll. Kelpie ÄR intressant. Även om jag tycker vissa är finare än andra :)
 
Träffade en Mudi idag och tänkte att det kanske kunde vara något för dig. Förig vallhundsmentalitet och en liten ras så inte så stor konkurrens på utställning. Man bör nog kolla mentaliteten noggrannt.
En kollega har haft flera Berger (både face rase och poil long). Ovanlig ras men de verkar vara lättlärda och ganska föriga.
Har du kikat något på dom?
Ja, jag har tittat på dem. Även Pumi. Pumi och Mudi har jag träffat några stycken av och jag gillar dem. Pumin är lite clownigare och lättare att hitta en bra mentalitet på är min åsikt. Men ja, även Mudi faller mig väl i smaken.

Berger har jag haft ögonen på men inte träffat så många. Även där är jag lite osäker på mentaliteten. Jag var dock och hälsade på i rasmontern i Stockholm och träffade en såååå trevlig Berger! Har hört många varma om rasen men hon som stod där i montern talade väldigt gott om rasen. Och ja, hennes hund var fantastisk.

Alla de här tre raserna är lagom stora och har den intensiteten jag vill komma åt. Kvicka, alerta, rappa.. Och vallhundar som jag gillar. Men det är ju som sagt mentaliteten som jag står och svajar på. Men jag ska försöka sätta mig in massor i raserna innan det är dags för en ny hund.
 
När jag skulle byta ras för snart 10 år sedan hade jag ägnat 3 år att fundera på vad för ras jag skulle byta till. Jag hade shar-pei på den tiden.
Jag ville ha en lite mindre hund, mer förighet och mer leklust och föremålsintresse. Korthårig, men inte frusen (alltså ha underull).
Det ble i slutänden bara två raser kvar att välja mellan och det var västgötaspets och lancashire heeler och båda har korta ben (dessutom ofta fula ben, där tassarna är lite utåtvinklade), vilket jag tycker är skitfult :p
Idag sitter jag med 4 hemmaboende heeler och är uppfödare :D

Jag har fått tumma på korta ben och jag har fått tumma på att rasen är lite skälligare än ja önskar - men resten överväger :love:
De (båda raserna) är inte helt borträknade men min uppfattning är att de är lite hårdare i skallen än många andra vallande raser? Visst är de nötvallare?
 
Ja, jag har tittat på dem. Även Pumi. Pumi och Mudi har jag träffat några stycken av och jag gillar dem. Pumin är lite clownigare och lättare att hitta en bra mentalitet på är min åsikt. Men ja, även Mudi faller mig väl i smaken.

Berger har jag haft ögonen på men inte träffat så många. Även där är jag lite osäker på mentaliteten. Jag var dock och hälsade på i rasmontern i Stockholm och träffade en såååå trevlig Berger! Har hört många varma om rasen men hon som stod där i montern talade väldigt gott om rasen. Och ja, hennes hund var fantastisk.

Alla de här tre raserna är lagom stora och har den intensiteten jag vill komma åt. Kvicka, alerta, rappa.. Och vallhundar som jag gillar. Men det är ju som sagt mentaliteten som jag står och svajar på. Men jag ska försöka sätta mig in massor i raserna innan det är dags för en ny hund.

Min kollega som har sin tredje Berger nu importerade faktiskt den senaste från Frankrike där de kommer ifrån. Hon hade dock också ögonen på Mudi och det var nära att det blev en sådan. Jag hjälpte henne att kika runt lite och hittade åtminstone en uppfödare i Sveirge som verkade vara väldigt seriös och även vallade med sina. Minns dock inte vad den hette men googlade mest runt lite och kollade Avelsdata. Finns säkert fler uppfödare i Ungern, du har ju importerat förr i alla fall :)
 
Jag känner två face rase och träffar regelbundet andra. Det är otroligt stor skillnad mellan allihopa, men de är generellt sett ganska lättkränkta hundar (gud förbjude att det fastnar något i pälsen..) men som ändå på något vis är sjukt kaxiga. Vissa har svårt med främlingar, andra med andra hundar, en hel del jakt och så skall så högt och ofta att man blir halvt döv :o

Med det sagt är de fantastiska träningsnarkomaner, pekar lika gärna finger åt föraren när det går fel som de glatt kommer och kör nästa försök. Den jag känt längst är både agility- och utställningschampion trots ett öra som gärna ställer sig upp :D

När de är bra så är de jäkligt charmiga. Funderade själv på en, men mentaliteten är väldigt spretig.
 
Min kollega som har sin tredje Berger nu importerade faktiskt den senaste från Frankrike där de kommer ifrån. Hon hade dock också ögonen på Mudi och det var nära att det blev en sådan. Jag hjälpte henne att kika runt lite och hittade åtminstone en uppfödare i Sveirge som verkade vara väldigt seriös och även vallade med sina. Minns dock inte vad den hette men googlade mest runt lite och kollade Avelsdata. Finns säkert fler uppfödare i Ungern, du har ju importerat förr i alla fall :)
Det låter bra. För mig spelar det inte så stor roll vart i världen den finns, importera kan jag som sagt :D men med tanke på mentaliteten så är det ju lättare att kolla upp i Sverige. Men respektive hemland har kanske mer att välja på.
 
Jag känner två face rase och träffar regelbundet andra. Det är otroligt stor skillnad mellan allihopa, men de är generellt sett ganska lättkränkta hundar (gud förbjude att det fastnar något i pälsen..) men som ändå på något vis är sjukt kaxiga. Vissa har svårt med främlingar, andra med andra hundar, en hel del jakt och så skall så högt och ofta att man blir halvt döv :o

Med det sagt är de fantastiska träningsnarkomaner, pekar lika gärna finger åt föraren när det går fel som de glatt kommer och kör nästa försök. Den jag känt längst är både agility- och utställningschampion trots ett öra som gärna ställer sig upp :D

När de är bra så är de jäkligt charmiga. Funderade själv på en, men mentaliteten är väldigt spretig.
Det lät till stor del som en beskrivning av mina dalmatiner :p Kan säkert passa mig bra då haha
 
Ja, jag har tittat på dem. Även Pumi. Pumi och Mudi har jag träffat några stycken av och jag gillar dem. Pumin är lite clownigare och lättare att hitta en bra mentalitet på är min åsikt. Men ja, även Mudi faller mig väl i smaken.

Berger har jag haft ögonen på men inte träffat så många. Även där är jag lite osäker på mentaliteten. Jag var dock och hälsade på i rasmontern i Stockholm och träffade en såååå trevlig Berger! Har hört många varma om rasen men hon som stod där i montern talade väldigt gott om rasen. Och ja, hennes hund var fantastisk.

Alla de här tre raserna är lagom stora och har den intensiteten jag vill komma åt. Kvicka, alerta, rappa.. Och vallhundar som jag gillar. Men det är ju som sagt mentaliteten som jag står och svajar på. Men jag ska försöka sätta mig in massor i raserna innan det är dags för en ny hund.

Vill du prata Berger och Mudi så får du gärna höra av dig! Känner en hel del både inrikes och utrikes :D
 
De (båda raserna) är inte helt borträknade men min uppfattning är att de är lite hårdare i skallen än många andra vallande raser? Visst är de nötvallare?
Dom är nötvallare ja och är inte alls som BC. Heelern ska typ fösa med nyp i trånga gångar mm. Ingen ras som ska hämta på långa avstånd. Dock inte många heeler som används praktiskt idag, men en hund som hänger med på det mesta som erbjuds :) Ser heeler som oftast väldigt förarvek ändå, även om den kan ha terrier-fasoner i vissa andra lägen.
 
Har tre roliga pumitikar, väldigt arbetsvilliga och lättlärda. Mycket energi, men har också lätt att koppla av 😊
Pumi har nog gått om Mudi på min intresselista nu på sistone. Jag uppfattar Pumin som lite clownigare och mer jämn/stabil än Mudin (både individuellt och som ras). Har du någon erfarenhet av Mudi och kan dela med dig av skillnaderna mellan raserna?

Hur är utbudet i Sverige kontra utomlands?
Är pumin 100% agilityhund eller kan den tänka sig att satsa på lydnad i första hand?

Berätta gärna lite mer om du har lust, både för- och nackdelar med rasen. Hur ska man vara för att älska att leva och träna med en pumi? :)
 
Håller med @Vastgota om att du borde prata med uppfödaren till våra hundar(som bor söder om Sthlm) om du är intresserad av korthårig collie. Jag har en kullsyster som är ännu mindre, 51-52 cm och 15-16 kg, men hon är väldigt liten.

Dock brukar tikarna vara nätta, tror inte att det är ofta de kommer upp till 25 kg som är den övre gränsen för idealvikt. Motsvarande vikt för hanar är 30 och min första hane som var på övre gränsen i mankhöjd(ca 62) och normalbyggd för rasen vägde 25-26. Min slanka hane som är lika hög väger 22.

Själv älskar jag rasen och så länge det går att få tag på mentalt bra kortisar kommer jag hålla mig till den.

Finns faktiskt en kull nu som jag skulle kunna tänka mig valp från om jag inte tyckte det räckte med två hundar...

:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 407
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp