Att hitta rätt ras

Jag tänker på tysk jaktterrier om han vill kunna ha den på gris och samtidigt rå. Annars tycker jag att beaglar är suveräna i skogen och samtidigt väldigt härliga familjehundar.
 
Jag tänker på tysk jaktterrier om han vill kunna ha den på gris och samtidigt rå. Annars tycker jag att beaglar är suveräna i skogen och samtidigt väldigt härliga familjehundar.

Min ytterst begränsade erfarenhet av tysken är inte att det varit en trevlig familjehund. Det var en hundgårdshund som käkade upp ett par katter när den kom lös, och kunde bara vara i huset när husse var hemma för alla andra var rädda för den... Men den backade inte i grytet kan man säga. Den slogs med grävlingen till sista blodsdroppen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tysken ja. Den brukar man väl säga att man ska akta sig för att ta in i möblerade rum :D

Haha nej då - de tyskar som jag träffat och vars ägare jag pratat med har fungerat bra i hushållet eftersom de har sysselsatts med riktig jakt. Men det är VERKLIGEN ingen nybörjarhund, ens för jägare. Den kräver sin förare och en ordentligt konsekvent uppfostran. Det är heller inget jag skaffat om jag haft andra djur typ katt eller kanin osv.
 
Jag tänker på tysk jaktterrier om han vill kunna ha den på gris och samtidigt rå. Annars tycker jag att beaglar är suveräna i skogen och samtidigt väldigt härliga familjehundar.
Här var tysk poppis i började när grisen kom hit. Kan ju säga såhär att den jägaren som hade rasen längst var en vars sambo var veterinär, balansen mellan mod och dumdristigt finns inte riktigt i rasen och betar gör stor skada.
 
Ja alltså, jag är absolut inte omöjlig på en labbe till. Men tydligen så har dom för långa ben och med tanke på att jag tidigt implementerar så långt in i ryggraden på hundarna att ljuda under arbete är lika förbjudet som att svära i kyrkan så lär han inte få ur dom så mycket som en halv suck.

skämt och sidor. Vi har faktiskt börjat forska lite mer i Normanderna så vi får väl se om vi gillar det vi hittar så småningom, dock verkar det inte finnas en uppsjö av uppfödare på nära håll så att träffa ett gäng olika är nog en orimlig tanke.
 
Ja alltså, jag är absolut inte omöjlig på en labbe till. Men tydligen så har dom för långa ben och med tanke på att jag tidigt implementerar så långt in i ryggraden på hundarna att ljuda under arbete är lika förbjudet som att svära i kyrkan så lär han inte få ur dom så mycket som en halv suck.

skämt och sidor. Vi har faktiskt börjat forska lite mer i Normanderna så vi får väl se om vi gillar det vi hittar så småningom, dock verkar det inte finnas en uppsjö av uppfödare på nära håll så att träffa ett gäng olika är nog en orimlig tanke.

Ja, nej, labradoren ska så klart inte användas för klövvilt i så fall, utan för ännu mer fågeljakt och träning :D
 
Jag anser absolut att tyskarna har lite väl dåligt rykte nu, aveln har gjort stor skillnad på bara tio år. Drevern var ju också en "en gud förbjude att ta in i hemmet-ras" till för inte allt för länge sedan.

Givetvis kräver de en hel del precis som alla jakthundar. Både worsthrar och taxar är då kända som betydligt större kattdräpare häromkring. Många här använder worsthrar som släpphundar vid eftersök pga deras otroliga skärpa att kunna att snabbt kunna avsluta lidandet för tex rådjur och älgkalvar.

Men om vi kikar på jakten och hur din sambo vill jaga: Är det med en drivande hund som driver länge 45min+ eller är det mer åt stöthundshållet ca 15min+? Kommer han att jaga själv eller kommer han jaga i lag?

Jag antar att terriers överlag inte är alternativ såsom borderterrier? Jag hade nog gjort det enkelt för mig om jag kände att jakten inte var hög prioritet i livet och lagt ner mycket tid i träningen och därmed skaffat mig en drever. I princip alla drevrar jagar. Du kan nästan plocka vilken som helst och få en hyfsat god jakthund utan att lägga ner mängder med tid.

De olika Bassethundarna kan också vara bra jakthundar men det kräver i större utsträckning att man väljer rätt linjer. Det är inte kul när man köpt en "jakthund" och den inte jagar det går åt en otrolig mängd träning om man ens lyckas då.
 
Jag lever med beagle och tillägger att will to please är ett närmast okänt begrepp :angel: och inte en hund jag skulle räkna med att kunna ha lös. Eller instängd i en normal hundgård, vi har galler även över och under.

Men de är supersöta!

09691111-FB7B-4100-9C41-23EAE40E13CF.png
 
Jag lever med beagle och tillägger att will to please är ett närmast okänt begrepp :angel: och inte en hund jag skulle räkna med att kunna ha lös. Eller instängd i en normal hundgård, vi har galler även över och under.

Men de är supersöta!

Visa bifogad fil 62758
Det är nog väldigt individuellt, min beagle vill inte ens förstöra sina egna tuggben😂 Man ska absolut ha bra lydnad på sin jakthund det är helt klart men enligt mig är det också en risk om det finns FÖR mycket will to please hos en drivande hund. De måste vara väldigt självständiga och ha bra sök samt vilja att driva. Min ligger på 60-90 min beroende hur vilttätt det är.

Jag kan ha min lös om jag har kontakt med henne men släpper jag den så jagar hon så klart och så tror jag de flesta jakthundar gör. Min hundgård är väldigt enkel med sektioner fästa med vanliga buntband och hittills har ingen hund rymt. Då har vi en labbe, en foxterrier, en beagle och en drever/beagle korsning.

Men som sagt det är ju en individfråga man har ju hört om mardrömmscenarion också men det gäller nog alla raser:)
 
Det är nog väldigt individuellt, min beagle vill inte ens förstöra sina egna tuggben😂 Man ska absolut ha bra lydnad på sin jakthund det är helt klart men enligt mig är det också en risk om det finns FÖR mycket will to please hos en drivande hund. De måste vara väldigt självständiga och ha bra sök samt vilja att driva. Min ligger på 60-90 min beroende hur vilttätt det är.

Jag kan ha min lös om jag har kontakt med henne men släpper jag den så jagar hon så klart och så tror jag de flesta jakthundar gör. Min hundgård är väldigt enkel med sektioner fästa med vanliga buntband och hittills har ingen hund rymt. Då har vi en labbe, en foxterrier, en beagle och en drever/beagle korsning.

Men som sagt det är ju en individfråga man har ju hört om mardrömmscenarion också men det gäller nog alla raser:)
Ja, de är väldigt styrda av sin näsa. På gott och ont.
Mamman och brodern till vår förra ställde björn. Det hade vår gjort också om han bara hade fått en chans på det.
 
Vi är i lite liknande sits som dig TS. Har en golden idag och sambon vill skaffa en hund till, mer lämplig att ha med i jakten. Vi har dock ingen egen gård.
Vår golden jagar ju men det finns nog bättre jakthundar om man säger så. Hon är kortdrivande och tycker nog bara det är askul att springa efter djur.

Wachtel tilltalar oss inte heller. Sambon har två i sitt jaktlag och de är lite för mycket hund för oss. Jag upplever att de har en ständig på-knapp. Men det kan ju också vara för vi bara träffat dem i skogen.

Sambon är nu inne på vorsteh. En hund som estetiskt tilltalar oss båda. Men jag har inte träffat så många och vet lite om rasen.
Hundarna kommer bli en del av familjen sas och spendera mest tid med oss och barnen. Ingen hundgård.
 
Vi är i lite liknande sits som dig TS. Har en golden idag och sambon vill skaffa en hund till, mer lämplig att ha med i jakten. Vi har dock ingen egen gård.
Vår golden jagar ju men det finns nog bättre jakthundar om man säger så. Hon är kortdrivande och tycker nog bara det är askul att springa efter djur.

Wachtel tilltalar oss inte heller. Sambon har två i sitt jaktlag och de är lite för mycket hund för oss. Jag upplever att de har en ständig på-knapp. Men det kan ju också vara för vi bara träffat dem i skogen.

Sambon är nu inne på vorsteh. En hund som estetiskt tilltalar oss båda. Men jag har inte träffat så många och vet lite om rasen.

Vad vill ni jaga med hunden? Är det kortdrivare på vorsthen då också som är tanken eller blir det en renodlad fågelhund?
 
Det är inte kul när man köpt en "jakthund" och den inte jagar det går åt en otrolig mängd träning om man ens lyckas då.
En självständigt jobbande jakthund kan man som människa inte träna upp till jakt.
Antingen finns jaktegenskaperna och det enda man då gör är att ge hunden skogstid, så att de utvecklas på egen hand, eller så finns de inte och då finns det inget att göra för att få hunden att jaga.
 
Vi är i lite liknande sits som dig TS. Har en golden idag och sambon vill skaffa en hund till, mer lämplig att ha med i jakten. Vi har dock ingen egen gård.
Vår golden jagar ju men det finns nog bättre jakthundar om man säger så. Hon är kortdrivande och tycker nog bara det är askul att springa efter djur.

Wachtel tilltalar oss inte heller. Sambon har två i sitt jaktlag och de är lite för mycket hund för oss. Jag upplever att de har en ständig på-knapp. Men det kan ju också vara för vi bara träffat dem i skogen.

Sambon är nu inne på vorsteh. En hund som estetiskt tilltalar oss båda. Men jag har inte träffat så många och vet lite om rasen.
Hundarna kommer bli en del av familjen sas och spendera mest tid med oss och barnen. Ingen hundgård.
Jag upplever det som vorsteh kräver mer än en wachtel men det är nog en smaksak.
 
En självständigt jobbande jakthund kan man som människa inte träna upp till jakt.
Antingen finns jaktegenskaperna och det enda man då gör är att ge hunden skogstid, så att de utvecklas på egen hand, eller så finns de inte och då finns det inget att göra för att få hunden att jaga.
Där går helt klart vara åsikter och erfarenheter isär. Visst är den helt totalt utan jaktlust så absolut då håller jag med men enligt mig kan man helt klart båda öka och sänka självständigheten som samt öka och minska sök. Men som du säger så är det tid i skogen som är det allra viktigaste.

Jag tycker att om någon skulle behöva hjälp med att få en självständigare hund eller mindre självständig för den delen att söka hjälp av ett proffs. För en viss "självhjälp" rekommenderar jag podden jakthundar och jakt där tar de emellanåt upp problemet.
 
Vi är i lite liknande sits som dig TS. Har en golden idag och sambon vill skaffa en hund till, mer lämplig att ha med i jakten. Vi har dock ingen egen gård.
Vår golden jagar ju men det finns nog bättre jakthundar om man säger så. Hon är kortdrivande och tycker nog bara det är askul att springa efter djur.

Wachtel tilltalar oss inte heller. Sambon har två i sitt jaktlag och de är lite för mycket hund för oss. Jag upplever att de har en ständig på-knapp. Men det kan ju också vara för vi bara träffat dem i skogen.

Sambon är nu inne på vorsteh. En hund som estetiskt tilltalar oss båda. Men jag har inte träffat så många och vet lite om rasen.
Hundarna kommer bli en del av familjen sas och spendera mest tid med oss och barnen. Ingen hundgård.
Utan att veta så mycket om just wachteln så vill jag ändå påstå att en vorsteh är rejält mycket hund..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 068
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 285
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 515
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp