Att hitta rätt stallplats?

Fiorano

Trådstartare
Ja, hur gör man för att hitta en stallplats där både man själv och hästen trivs? Jag känner mig lite villrådig faktiskt. I februari-07 flyttade jag och var då tvungen att flytta mina två hästar som hade stått hemma hos mina föräldrar till ett nytt stall. Fick då plats hos en arbetskamrat i hennes stall. Det var väl ganska okej där förutom att mina hästar fick gå i en alldles för liten hage samt att det inte fanns någon ridbana. Däremot var uteridningsmöjligheterna suveräna och servicen helt okej. Men när jag kom igång ordentligt med båda hästarna fungerade det inte med att inte ha en paddock att rida i. Tog för mycket tid och bensinpengar att hela tiden köra iväg.

Så jag flyttade till ett annat stall. Jag förklarade när jag flyttade dit att det som är viktigt för mig är bra hagar, att man kan ha öppet i stallet så att hästarna alltid kunde andas frisk luft. Jag har även eget hö och egen halm. Jag gillar att kunna ge mycket grovfoder och har fått nån noja att om hö ingår i stallhyran blir dom sura om jag ger för mycket. Enkelt sätt mao att förhindra slitningar.

I höstas märkte jag att mitt hö tog slut väldigt fort. Så en sen kväll åkte jag till stallet för att kolla upp det hela. Mycket riktigt så åt deras häst av mitt hö. Jag tog förstås upp detta med stallägaren och fick då svaret att hon antog att det var okej eftersom mina hästar åt av hennes hö i hagen. Efter det satte jag fram hökassar med mitt eget hö för att ge i hagen på dagen. Tyvärr fortsatte det försvinna hö...

Nu har jag varit lite mesig möjligen. Men jag vill verkligen undvika konfrontationer och bråk. Det ska vara kul att åka till stallet! Nu under våren har det fortsatt att försvinna hö. Jag har numera bara en häst och så köper en annan tjej hö av mig på helgerna samt skolloven när hennes häst är hemma. Men jag räknade lite på hur mycket hö det gått åt under våren, 3.3 ton är svaret. Det är med mina dåliga mattekunskaper ca 30 kg/dag.

I veckan körde jag och köpte småbalar istället och tänkte i mitt stilla sinne att nu måste de sluta ta av mig eftersom det blir så uppenbart. Jag hade fel. De forsätter att ta! En annan tråkig sak är att ridbanan inte går att använda då ungarna på gården har använt den som crossbana och den är inte harvad i år... Den är dessutom jättedjup i ena delen och hård i andra delen. Så jag måste köra iväg för att arbeta hästen nu också.


Det var lite bakgrundsinfo.

Nu vill jag ha era tips om vad man ska kolla, fråga och säga när man är i ett stall och kollar stallplats! Jag vill ju så gärna hitta ett bra ställe där jag verkligen trivs!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Fråga om dom kör med raka rör eller om dom går barkom ryggen och pratar skit, det gjorde jag. har haft det lika som dej, jag sa ifrån men då fick man bara skit så jag flyttade min donna till ett annat stall, men jag trodde jag skulle flytta med en gång, men icke. snart bor vi på gården med.

Fråga:
Raka rör? skitsnack?
Varför folk flyttat?
Vad som ingår? och betätta hur du gör och att du har stenkoll på ditt.

Lycka Till!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jobbigt!
Men jag tycker absolut du skall hitta något annat ställe att ha hästarna!

Jag hade gjort en lista på vad som måste ingå, det som är ett måste. ex ridhus, stora hagar, m.m
Sedan en annan lista med vad som hade varit bra att ha men inte nödvändigt..
En lista på vad man absolut inte vill ha.


Titta på många stall och gå på magkänsla. Kolla hur hästarna ser ut, om de ser glada och harmoniska ut brukar vara ett bra tecken.
Fråga om vilken box som är ledig och fråga vilka hagar din häst skall gå i. Försök att få fram exakt information! Fodringstider m.m

Det finns bra stall, man måste bara hitta dem!!

Lycka till!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Usch vad tråkigt! Det är verkligen inte roligt att känna att man kanske måste flytta på hästen återigen. :(

Du har ju redan fått några förslag på vad du kan fråga om. T ex vilka hagar din häst i så fall ska gå i, box etc.

Om inte alla hästar går tillsammans i en stor hage så kan du gott fråga om de går i samma hagar hela tiden och med samma hästar?

Själv var jag tidigare med om att en stallägare hade någon konstig idè om att alla hästar skulle lära känna varandra så hon släppte dem i olika hagar och med olika hästar lite då och då. Detta funkade inte alls utan det blev oro och bråk mest hela tiden.

Fler saker som skulle vara viktiga för mig att veta:

Hur lång utevistelse?
Har de vatten i hagen och hur funkar det?
Tillgång till mat i hagen? Hur mycket? (Vill ha lång tuggtid till pålle)
Hur tidigt och sent får man vara i stallet?
Skicket på staketen och sätts elen på alltid?
Är det ok att ha eget hö/halm/krafft etc? (Det vill jag också :))
Hur sköts ridbanan/ridhuset?

Om jag varit som du så hade jag börjat leta men ta tid på dig. Det verkar ju inte vara någon större fara för hästen än så länge. :)

Om du hittar något eller några stall som verkar vara intressanta så ha inte för bråttom ändå. Gör som någon sa - kolla hur hästarna som redan finns där verkar ha det.

Kolla hur staketen ser ut, har de vatten?, hur många hästar har man trängt ihop?, hur ser ridbanan ut just vid det tillfället när du är där?


Tyckte också någon kom med bra frågor ang. kommunikationen i stallet! Hur kommunicerar de? Raka puckar eller tissel o tassel?

Sen under tiden du letar stall tycker jag absolut du ska säga ifrån om ditt hö som försvinner!

Vet du vem det är som tar av det?
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Du har ju redan fått många bra tips! Jag står själv inför att flytta min pålle, vi flyttar om två veckor:banana:

Jag själv satte ut annons, fick många svar. Jag ringde och bokade tid för besök. Tog en dag att åka runt till de olika stallarna. Jag frågade om allt det som var viktigt för mig och kände in atmosfären. Gick på magkänsla.
Det stallet jag valde verkar att bli perfekt för mig och pållen. Lugnt stall med få inackorederingar och där var och en sköter sitt, jag orkar verkligen inte med tjafs och att vissa ska lägga sig i allt från hur man borstar till hur man rider..
Så fråga så mkt som möjligt och känn in hur det verkar;)
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Det är bara jag som är inackorderad och det är bara min och stallägarens häst i stallet om veckorna (två till på helgerna). Så vem som tar av höt är uppenbart. Det är det som är det värsta, hade det varit en annan inackordering tror jag att problemet hade varit lättare att lösa.

När jag tog upp detta höt i höstas med stallägaren blev hon så himla sur att jag verkligen inte vill göra om det! Igår så gick hon från stallet när jag kom dessutom... Troligen för att hon hittat lapparna under höbalarna som det stod "låt bli mitt hö" på. Lappar som hon inte hade hittat om hon inte tallat på mina balar.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

uch jag känner igen mig. har idigare stått i samma stall i flera år. sen började jag plugga på annan ort och jag tog med en utav hästarna.
Först fick jag i renpanik tag i ett stall som verkade relativt bra. Bar adet att vinern kom och det byttestill hagar som var fruktansvärda.

Efter många om och men hittade jag nog det perfekta stallet trode jag, nära till stan, bra uteridvägar både ridbana och ett litet ridhus.
När jag var och kollade på stallet visade de vilken hage min häst skulle få stå i, och all man ingick osv.
När jag väl flyttade dit, fick min häst inte alls gå i den hagen vi blivit lovade , utanist fick han gå i en liten lerig grushagar utan gräst och tillräckligt med gräs och roligare ting,

tillslut fick jag byta till den utlovade hagen efter lite tjat. Men då dök ennu ett problem upp. det ingick bara ett visst kilo hö i stallhyran. men det kunde man inte ha sagt innan, Stallägaren sa bara att allt foder ingick. så då hade jag tagit ett kilo för mycket
om dagen en vad som ingick. helt plötsligt vart jag skyldig en summa pengar som jag alls inte hade lust att betala när hon själv sagt att att ALL foder ingick.

Stämmningen förövrigt i tsallet var väldigt spä'nd, det pratade förvrigt om vad man gjorde med sin häst och inte gjorde bakom varandras ryggar.


Stösta felet jag gjorde var nog att inte fråga tillräckligt mkt. och verkligen försökra mig om hur saker och ting låg till jag tror det är väldigt viktigt att hälsa på flera gånger och känna av läget i stallet.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Det enda sättet att lösa konflikter på ett bra sätt är att köra med "raka puckar" i min mening. Att antyda och ta för givet att andra parten fattar och tar åt sig är i min åsikt inte fungerande.

Har du något intresse att vara kvar om du får det hela att fungera med höet?
Be då om ett "stallmöte" (även om ni bara är två) och förklara dina bekymmer med höet, men ta också upp att avsaknad av fungerande paddock gör att du funderar över en flytt.
Kanske hon värdesätter dig som hyresgäst och börjar sköta paddocken?
Höet får ni komma överens om vad som gäller. Om hon ska få ta av ditt hö är det anpassad stallhyra som gäller. Du packar ditt hö, oavsett vems häst det ska gå till (t ex hagarna).
Kanske anser hon att stallhyran ska höjas om hon inte får ta av ditt hö, kanske något att fundera över också.

Men kör med öppna kort! Inga lappar, inga antydningar... Sitt ner i ett planerat möte, inte i förbifarten när ni stöter ihop, och kom fram till åtgärder!

Förresten, väldigt bra att ha med någon "opartisk" (i bästa mån) som ser till att diskussionerna är vettiga och håller sig på en anständig nivå. Det har alltid en lugnande inverkan och kan hjälpa till att nå uppsatta mål med mötet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Det är jättetråkigt när det inte fungerar i ett stall.

Förutom de svar du redan fått så har jag upptäckt att det inte räcker med att fråga - gå själv runt och titta. Ser det stökigt och skitigt ut - då är det kanske si och så med rutiner i övrigt också.

Kolla hur fodret ser ut, hur hästarna ser ut, verkar det gå att prata med stallägaren? Vi stod nyss på ett ställe där allt verkade OK, där stallägaren visserligen gav "rätt" svar, men det ändå inte kändes rätt. När vi frågade om olika saker kom självsäkra, tvärsäkra, svar och mina frågor viftades liksom bort med kommentarer om att det löste sig, det och det var bäst, de hade så stor erfarenhet osv. Detta var ett stort varningstecken har jag förstått nu efteråt.

Lita på din intuition, det är ändå så att ni ska trivas med och kunna samarbeta med varandra.

Sedan tycker jag man kan be om referenser från TIDIGARE inackorderingar, de som står i stallet vågar kanske inte säga något negativt om stallet men det gör den som flyttat - och den har kanske flyttat av någon anledning som den tyckte var viktig men som de övriga inte bryr sig om.

Lycka till!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag skulle försöka hitta stallplats genom någon jag känner/en kompis-kompis eller liknande, för många stall verkar så himla bra men sen märker man efter ett tag att det inte stämmer. T ex hästarna tas in kl 14 istället för 15 som de ska, folk snackar skit (även ägarna) fast de klart och tydligt sa att "problem ska tas upp direkt för att undvika skitsnack".
Så någon form av referens tycker jag är bra! då får man veta hur det verkligen är.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Det är bara jag som är inackorderad och det är bara min och stallägarens häst i stallet om veckorna (två till på helgerna). Så vem som tar av höt är uppenbart. Det är det som är det värsta, hade det varit en annan inackordering tror jag att problemet hade varit lättare att lösa.

När jag tog upp detta höt i höstas med stallägaren blev hon så himla sur att jag verkligen inte vill göra om det! Igår så gick hon från stallet när jag kom dessutom... Troligen för att hon hittat lapparna under höbalarna som det stod "låt bli mitt hö" på. Lappar som hon inte hade hittat om hon inte tallat på mina balar.

Hmm, men hur du än gör så verkar hon redan sur och jag tycker verkligen inte att du ska bjuda henne på gratis hö.

Jag hade gjort så här: Hållt räkning ordentligt på hur många balar du har kvar och alltid "pricka av" när du själv tar hö.

Sen hade jag tagit upp höet med stallägaren igen och föreslagit att hon skriver upp hur mycket hö hon tar och att ni sedan drar av det på hyran. Alltså tar hon si och så många kg så multiplicerar du det med vad höet kostar per kg. Lägg till bensin och arbetskostnad också! :devil:

Det kostar både tid och pengar att hämta hö minsann! :)

Alltså jag hade blivit fullkomligt vansinnig! Och människan har mage att bli sur också .....

Ps. Håller med "Fredag" ang. lappar etc. Inga fler sådana utan ta diskussionen direkt med henne varje gång det inträffar något.
 
Senast ändrad:
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag skulle försöka hitta stallplats genom någon jag känner/en kompis-kompis eller liknande, för många stall verkar så himla bra men sen märker man efter ett tag att det inte stämmer. T ex hästarna tas in kl 14 istället för 15 som de ska, folk snackar skit (även ägarna) fast de klart och tydligt sa att "problem ska tas upp direkt för att undvika skitsnack".
Så någon form av referens tycker jag är bra! då får man veta hur det verkligen är.

Precis! Man kan tyvärr inte bara gå efter vad stallägaren påstår. :(

Stod i ett stall där stallägaren verkade så himla redig och bra. Sen visade det sig att hon var den värsta skitsnackaren av alla! :mad:

Så referenser är bra! :bump:
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Liten uppdatering...

När jag komm till stallet igår stod följande på tavlan i stallet:

"Säg åt din häst att inte äta upp *hennes hästs namn* hö ihagen. Se också till att betala halmen du använt tills nu."

Jag har erbjudit mig flera gånger att betala halmen jag använder och har hela tiden skrivit upp hur många balar jag har tagit. Dock har hon bara sagt att hon tar halm av mig sen.

Men givetvis gick jag in i huset för att få en förklaring på allt. Det jag fick var en riktig utskällning-för att jag var gnällig och helt fruktansvärd att jag anklagade henne för att stjäla hö av mig. När jag berättade hur mycket hö det gått åt för mig under våren kröp det dock fram att hon visst hade tagit hö. Men det skulle vi ha kommit överens om. Tydligen (detta har jag inget minne av alls) hade jag sagt att hon kunde ta hö av mig för att hennes häst äter långsammare i hagen... I höstas efter första hödiskussionen kom vi överens om att jag skulle ställa fram lunchhö till mina hästar. Men inte att hon skulle få "kompensationsta" till kvällsfodringen.
Efter denna, från hennes sida mycket hätska konversation ville hon dock fortfarande inte ta betalt för halmen jag tagit. En liten röst i mitt huvud säger mig att hon känner sig skyldig och inte har mage att ta betalt... Ska dessutom bli intressant att se om hon tagit hö av mig imorgon då hennes hö är slut.

Jag har tidigare i mitt liv varit en riktigt dålig hyresgäst rent ut sagt. Jag hade dåligt med pengar ställde hur mycket krav som helst osv. Eftersom jag nu i vuxen ålder har insett hur hemsk jag var har jag riktigt ansträngt mig för att inte ställa till besvär. Jag har hjälpt till ganska mycket, tagit in hästar, fodrat tidiga helgmorgnar osv. Det känns så konstigt att när jag verkligen ansträngt mig för att bara hjälpa till och sköta mig själv att jag då får tio gånger mer skit än när jag varit värd det!!

Var och kollade på ett annat stall igår, men det var pyttesmå vinterhagar (typ 15x30) där hästarna har gått i lera hela vintern och det känns inte så aktuellt för mitt energimonster. Så synd för det var ett kanonfint stall med bra rutiner och folket verkade okej.

Ska kolla på ett annat stall imorgon där det finns ridhus på gården. Hade sparat massor av tid, men vet inte hur hagarna är där. Det är så mycket som ska stämma!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag har numera eget stall och slipper jobbiga stallägare! :bow:

En period då mitt hö fick ben och tog slut på tok för snabbt la jag ner ett jättejobb på att märka varenda höbal.
Jag vägde alla balar och la dom i högar med tydliga lappar "Vecka12 93 kg" "Vecka 13 95 kg" osv. Och den högen jag gav av märkte jag varenda bal. Vad den vägde, vilka utfodringar den skulle räcka till osv.

Jag la ner mycke tid på att märka varenda bal med hö och trots det försvann det flera balar. :mad: Men då hade i alla fall jag stenkoll på varenda kg hö och det var bara en som hade tillgång till mitt hö och jag visste exakt hur mycke som hade tagits.

SKITJOBBIGT!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Flytta ska du iaf göra! men det verkade du förstå själv så....

välj det stall som verkar mest seriösa med maten.
jag anser att det är allra viktigast att dom får sin mat, o det dom ska ha, samt på regelbundna tider. Jag kan hellre ta en mindre hage, bara maten sköts. Det är A och O. Och om du trivs med att ha ridhus och anser dig spara tid på det, så är även det ett plus i kanten. För tid sparar man verkligen av att ha det på plats.
Men ridhus är ju mest för ens egen bekvämlighet. Som sagt, fodringarna/maten först o främst. Sedan hage. (så hade jag valt iaf)
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Liten uppdatering...

När jag komm till stallet igår stod följande på tavlan i stallet:

"Säg åt din häst att inte äta upp *hennes hästs namn* hö ihagen. Se också till att betala halmen du använt tills nu."


Ooo, jag avskyr verkligen människor som ska skriva sådana meddelande på en tavla.
Hur svårt kan det vara att ta en diskussion till dig istället. :mad:

Håller tummarna att du lyckas hitta ett bra stall, vet själv hur svårt det är.
Satt i samma sits för 3 år sen.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Idag har jag nog hittat Stallet! Var idag och kollade på stall nummer två och pratade med ägaren. Det verkar vara kanon med bra folk, bra rutiner och jag kommer att få en ordentlig hage till mitt monster. Hon kanske inte får sällskap, en ska jag välja mellan att hon ska ha kompis och gå i lite lerhage och ensam med gräs, så vinner gräset! En annan liten nackdel vara att de inte byter täcken, men jag får väl köpa ett till tjockt vintertäcke, så är inte det heller längre ett problem!

Längtar tills jag kommer dit om ca två veckor!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Liten uppdatering...

När jag kom till stallet igår stod följande på tavlan i stallet:

"Säg åt din häst att inte äta upp *hennes hästs namn* hö ihagen.

Men herregud! Ja visst är hon sur alltid :crazy:

Det går ju inte att få millimeter-rättvisa med höet i hagen så det där var ju löjligt!

Min pålle delar hage med en annan häst och vi lägger ut var sin påse med hö till lunch men hästarna byter ju hög själv som de vill.

Eller egentligen ..... pålle och hans hagkompis står först tätt intill varandra och äter upp den ena högen och sen fortsätter de till den andra. :D

Min häst äter lite snabbare än stallägarens så jag fyller min påse lite mer för att hennes häst någorlunda ska få i sig tillräckligt.

Kanon att du hittat ett annat stall! Hoppas nu bara att det inte blir en besvikelse. Allt kan ju kanske inte bli perfekt till 100 % men bråk och sura miner kan man vara utan.

Lycka till! :)
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Riktigt sur är hon, men jag kan ändå tycka att hon är lite pinsam som skriver så. Hon är ju en vuxen människa på 40+ och det ar ganska mycket fjortisvarning på det.

Om jag hade varit stallägare och tycket att min hyresgäst inte skötte sig hade jag ju gått ut i stallet när denne kom för att prata. Inte smitit in i huset och väntat på att hyresgästen skulle komma. Hon hade verkligen byggt upp sin ilska ordentligt!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Vad kul!!
Hoppas nu att det blir bra för Er!!
Å du, då flyttar vi samtidigt, flyttar min darling om 14 dagar!!!:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 696
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 016
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 088
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp