Att hitta rätt stallplats?

Sv: Att hitta rätt stallplats?

Det finns 50+are som är som fjortisar också tyvärr. Själv har jag nu upplevt på två ställen att med tiden så ändras uppstallningsvillkoren ganska markant, sedan tjurar man om det ifrågasätts.

Det första stället stod jag på i ca 2 år, i början sas det att "allt" ingick och alla var "bästisar", i slutet gjorde man mer i stallet än stallägaren som annars skulle sköta stall och inackorderingar. Utsläppen-i början vid 9-tiden, i slutet om hade man tur kom ens häst ut vid lunch, fodret som ingick var av dålig kvalitet ett år-om man sa det blev stallägaren arg-köpte eget dvs dubbel foderkostnad för mig, insläpp- ingick från början men ej i slutet, den som kom först fick ta in ca 15 hästar innan man kunde börja borsta.

Hittade ett nytt ställe där allt också verkade bra från början, har stått där 2,5 år nu och tyvärr händer liknande saker här. "Allt" som ingick har nu dragits ner till ett minimum och reglerna ändras efter hand (inget skriftligt finns). Det värsta är att ägaren är en uppfödare som ej hanterar sina egna hästar, ca 20 st, sedan förväntas det av inackorderingarna att de ska leda ut/in dessa halvvilda hästar.

Jag började fundera på ett nytt ställe efter nyår, så gissa om jag är lycklig nu då en som står i stallet köpt en gård, med stora hagar och ridhus!!! Vi har kännt varandra länge och med deras hästhållning vet jag att det kommer att funka i längden. Hästarna kan flytta den 1/7- jag har redan nedräkning. Jag har fortfarande en hyfsad dialog med stallägaren. Uppsägningstiden är en månad, jag bävar för den då jag vet hur elak hon blir mot de som ska flytta, jag undrar varför egentligen då hon snackar skit om dem och hur dumma de är som tror att det blir bättre någon annanstans? Synd att det blir så här för det är en fin anläggning.

Lycka till på det nya stället!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Har ni inget skriftligt avtal så finns det väl ingen anledning att säga något innan du flyttar? Det är kanske att bete sig illa, men om alternatiavet är att stallägaren kommer att vara dum och elak och eventuellt att det går ut över hästen så kan det kanske vara värt det? Att må dåligt över att åka till stallet är ju så fel!

Om det är så att ni har ett muntligt avtal som gäller uppsägningstid, så kan du också hävda att stallägaren har brutit mot kontraktet eftersom det verkar så enl ditt inlägg?

Önskar dig varmt lycka till!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Vad kul!!
Hoppas nu att det blir bra för Er!!
Å du, då flyttar vi samtidigt, flyttar min darling om 14 dagar!!!:banana:

Ååh jag längtar så till jag ska flytta!! Hoppas att du också kommer att trivas i ditt nya stall!:bump:
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag tycker stallägare och inackorderingar-relationer är väldigt svårt. Eftersom jag själv är rätt mesig och lätt blir "avskräckt" att säga till om saker om man måste börja tjata (att man sagt till om något 1-3 gånger redan men det inte efterföljs), att det man säger tas på fel sätt så det riskerar att bli irritation/aggressioner, eller att det inte GÅR enligt stallägaren trots att det är viktigt för mig.
Så kommunikationen med stallägarna känns ganska viktig. De stall jag trivts bäst i har varit just när jag haft bra relation till stallägarna - en granne som stallägare, en kompis till min pappa som stallägare.

Å andra sidan är det inte allt. Att rutinerna fungerar bra både på så vis att det inte blir orimligt med jobb för min del (just nu känns det tungt att behöva bära vattenhinkar till hagen åt två hästar dagligen! Blir minst 6 hinkar per dag om det ska räcka och skitsvårt när man ska rengöra karet! :crazy: När stallägaren hade kunnat ta vattenslangen och fylla på.) och att hästarna sköts bra. Helst ska det följa mina värderingar hyfsat. Och ridbana eller ridhus känns som ett krav för att jag inte ska bli stollig.

Tror aldrig man kommer hitta något som känns 100% perfekt, inte med mina krav iaf. Samtidigt så är ju vissa saker viktigare än andra. kommunikationen är en sån grej som kan ge en bra helhetskänsla, men kompenserar ändå inte t ex bristande säkerhetsrutiner.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag hade flyttat, stallägaren gör faktiskt ett brott, hon stjäl ditt hö! Även om man är inackorderad så ska man känna sig lika trygg som i ett eget stall. Det går väl an att ha en konflikt med någon man slipper träffa men inte med någon som står i samma stall.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag ska flytta min häst till ett nytt stall i slutet på maj! :D Känns jättebra, det jag står i nu har dålig luft och gammal, halvrutten inredning, plus aningens mögel på väggarna :crazy: Dock har jag där 50meter till stor ridanläggning med utebanor och ett ridhus (ett till på väg upp). Men jag ska pga luften och möglet flytta till ett mysigt, fint stall med helt okej vinterhagar och stooora sommarhagar :) Därifrån har jag ca 15 min bilväg till ridanläggningen. Men från där jag bor har jag lika långt till båda stallen. Jag tror att hästen kommer ha det mycket bättre i det nya stallet. Där ingår dessutom fodringarna och in-utsläppen och foder. Så jag kommer inte behöva hämta hö nå mera! :laugh: Och sen har dom en mindre ridbana så jag kan fortfarande träna rätt bra utanför stallet :) Hoppas flytten går bra till stallet du hittat! Är så trist när saker "försvinner"...
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

kl

jag har just flyttat från ett stall som varken var kul för mej eller hästen, men jag lärde mej något på kuppen, jag e mest ledsen för att jag inte hade ett skrivet kontrakt för då hade jag kunnat kräva det som utlovades.

tex så fungerarde inte ridbanan att rida på, den bestod av matjord, hur vågar man rida i den lervällingen. ridhuset är sådammigt så man kan inte rida i det alls, min häst skulle få 15 kilo hö perdag. konstigt hur får man till det på 4 fodringar när höpåsarna inte vägdemer än 2-3 kilo??? hästen fick dåligt foder den fick en massiv allergi chock av, vatten i hagarna var jag tvungen att påpeka att det behövdes, man ljög mej rakt upp i ansiktet om byte av täcken till kvällen.ströningen i boxen gav min häst liggsår på hasorna så lite strö var det. roligast av allt var att höra att jag ställt min häst i ett stall med ovaccinerade hästar, kommer aldrig mera stå på fullacordering

behöver jag säga att jag ringt på många boxplatser?? men nu har vi flyttat. en del stallägare har ju trott jag e galen när jag frågar om hästarna e vaccinerade i stallet, men jag har nu lärt mej en läxa att ha ALLT skriftligt vad som ingår, priser på allt , mm
så ibland behöver man få en smäll. jag har sluppit att stå inacorderad innan utan oftast drivit eget stall. så jag var inte riktigt berädd på detta..

Så mitt tips är fråga fråga fråga o se sedan till att dina frågor finns på pränt!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag tror att de som äger stallen där jag har varit och kollat tycker att jag är lite konstig... Jag har verkligen frågat om alla små "skitsaker" som kan orsaka så mycket irritation. Allt från staketet i hagarna, täckesbyten, om man får ställa fram eget foder osv osv... Hoppas att jag inte glömt något! Denna gången ska jag även se till att det finns en bilaga till det vanliga standardkontraktet där det står exakt vad som ingår/inte ingår, vilka tider som gäller, vilka hagar hästen ska gå osv. Allt för att undvika gnäll och bråk.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Ville bara skriva av mig lite, då jag egentligen bara har lust att skrika rakt ut...

Jag åkte förbi stallet nu ikväll för att lägga på min häst täcke för natten eftersom hon gått naken under dagen i det fina vädret. Nu ikväll hat stallägaren, eller mer troligen hennes dotter, lämpat ihop alla mina grejor i en hörna i stallet samt en hörna i sadelkammaren:crazy:. Suck. Vi kom i måndags överens om att jag skulle flytta 15 maj då de ska släppa sina hästar på bete då. Jag får heller inte mina nya plats förräns 15:e.

Det är nog inte det värsta dock. I morse hade stallägaren ringt till tjejen som skulle fodra på morgonen och sagt till henne att ge deras hästar av mitt hö:eek::eek:!! Det är nästan helt otroligt!! Min häst har heller inte fått lunchhö sen i onsdags. När jag igår skickade ett sms (det var vid åtta en fredagkväll, så jag ville inte ringa) och frågade varför hon inte fått hö fick jag detta fantastiska svar tillbaka: "Jag vet inte, jag fyller år och är full". Och nej hon fyller inte femton. Kan man annat än :eek::eek::eek:

Usch vad jag hatar detta!! Ska ringa till det nya stallet imorgon och kolla om det finns någon gnutta möjlighet att flytta dit tidigare. Eventuellt fanns det en reservbox, och just nu vill jag bara bort!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Måste bara berätta att jag har fått turen att ha tittat på mitt drömstall idag!:love:
1600 kr/mån=ALL fodring,in-utsläpp,hö,halm,foder.
paddock,1 gräshage,1 grushage.
4 boxar,mörkbrunt trä, jättefint!
+ MAX 10 min till ridanläggning och GUDOMLIG natur!!!:love::D:bump::banana::rofl:WEEEY!!!Var tvungen att skriva av mig!:)
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

är skitsvårt att hitta bra stall, hoppas det löser sig för dig! Står i ett stall nu som är nästan jätte bra, men saknar:
-ridvägar
-ridhus
-ordentlig paddock ( den vi har är helt klart godkänd, men är endast dränerad i halva och rätt mkt sten i den)
-mer träningsfolk, har nog inte möjlighet att få ut tränare.

Motivationen tryter emellanåt ridvägar är ett stort måste för mig, och här är det endast trafikerade småvägar och grusvägar, inte en skog eller backe så långt ögat kan nå och det börjar gå mig på nerverna.
Stallägaren är super, lyssnar mkt på mina åsikter, hagarna är bra, tillräckligt med bete nu i sommar, havre,hösilage,korn och betfor ingår även halm. Bra värden på hösilaget. Hästen trivs faktist och hästarna går ihop och de fungerar bra ihop.

Men om motivationen inte är på topp så räcker tyvärr inte allt detta :(
och inte hjälper det om man med hästen man ägt i lite mer än ett år stått i 3 olika stall. Hittar inte något som går ihop med alla mina önskemål.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Har ni inget skriftligt avtal så finns det väl ingen anledning att säga något innan du flyttar? Det är kanske att bete sig illa, men om alternatiavet är att stallägaren kommer att vara dum och elak och eventuellt att det går ut över hästen så kan det kanske vara värt det? Att må dåligt över att åka till stallet är ju så fel!

Om det är så att ni har ett muntligt avtal som gäller uppsägningstid, så kan du också hävda att stallägaren har brutit mot kontraktet eftersom det verkar så enl ditt inlägg?

Önskar dig varmt lycka till!

Det finns inget skriftligt avtal, och heller ej något muntligt från början. Hur som helst så flyttade en annan inackordering lite "plötsligt". Då sa stallägaren att enligt någon slags lag så hade man 1 månads uppsägning. Stallägaren har en advokat som hon hotade med, så tjejen betalade. Någon som vet vad som gäller? Nu i efterhand så har stallägaren då sagt att uppsägningstiden är 1 månad, så för att få så lite trubbel som möjligt tror jag att det är bäst att säga upp senast 30 maj och stå ut med en sur månad. Hellre det än att få advokat och brev om indrivning.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Oj, hoppas att du kan flytta tidigare! Det är lite sådana barnsliga "hämndaktioner" som jag är rädd ska hända när jag har sagt upp min plats, jag kommer åka till stallet flera ggr/dag för att kolla så att allt fungerar under min uppsägningsmånad.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Fick flytta hastigt å lustigt redan i söndags... Tur att nya stallet kunde ta emot oss:bow:
Känns underbart skönt, pållen verkar redan trivas. Inte ett dugg orolig. Han fann sig tillrätta på 5 min...

Lycka till med Er flytt!!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Ååh vad härligt för er!! Jag flyttar inom en vecka är räknar dagarna!
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Vi har ju eget stall som av någon anledning alltid är fullt... Till oss kommer helt enkelt folk och knackar på och frågar om stallplats!

En gång flyttade 3 personer sina hästar från ett annat stall efter att en person frågat hos oss, och vi hade 3 lediga boxar så de kom allihopa.
Någon gång har vi annonserat när det ekat tomt. Men oftast så kanske personer ringer på en annons, får veta att stallet är fullt men får tips på andra stall på det viset.

Det ringer/hälsar på några om året och frågar. Så testa den vägen! Då ser du ju direkt på plats om hagar och ridbana är något att ha, sen är det ju bara att fråga om plats finns, rutiner, pris osv. :)

(Såg nu att du redan har ny stallplats på g men nån annan kanske behöver tipset!)
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Kan bara berätta att det var precis så jag hittade denna stallplatsen! Hörde på ryktesvägen att de skulle hyra ut boxar så jag åkte dit och pratade med dom. De ska ta inte sammanlagt fem inackorderingar och jag kommer att vara den första. Längtar längtar längtar!

Efter vad som hände i stallet igår blev jag än mer övertygad om att jag vill flytta NU! Jag skulle åka ivägoch tömköra min häst, ridbanan vid stallet är ju oanvändbar... Gjorde iordningen hela hästen och skulle bara tränsa och sen åka iväg. Men jag kunde inte hitta mitt träns!! Efter att ha letat som en galning i 20 min i stallet, bilen och släpet kom stallägaren ridandes på stallplan. Och japp, ni gissar rätt; hennes häst hade på sig mitt dyra Dyonträns!! Jag fann inte ord, tog bara tränset och körde iväg. Vad ska man säga liksom?
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Kan bara berätta att det var precis så jag hittade denna stallplatsen! Hörde på ryktesvägen att de skulle hyra ut boxar så jag åkte dit och pratade med dom. De ska ta inte sammanlagt fem inackorderingar och jag kommer att vara den första. Längtar längtar längtar!

Efter vad som hände i stallet igår blev jag än mer övertygad om att jag vill flytta NU! Jag skulle åka ivägoch tömköra min häst, ridbanan vid stallet är ju oanvändbar... Gjorde iordningen hela hästen och skulle bara tränsa och sen åka iväg. Men jag kunde inte hitta mitt träns!! Efter att ha letat som en galning i 20 min i stallet, bilen och släpet kom stallägaren ridandes på stallplan. Och japp, ni gissar rätt; hennes häst hade på sig mitt dyra Dyonträns!! Jag fann inte ord, tog bara tränset och körde iväg. Vad ska man säga liksom?

Du skojar???? :confused: Hon verkar ju för f*n inte riktig i huvudet!
Jag hade sagt till på skarpen!

Tur att du har fått ny stallplats!! Hur gick det, kunde du flytta tidigare??
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

hej

du får väl snart sätta dej o skriva en faktura på allt, ink slitage på din utrustning, bevisligen har hon använt ditt träns och vad mer kan man ju fråga sig??

vissa stallägare tror sig verkligen vara förmer än oss dödliga hästägare.
 
Sv: Att hitta rätt stallplats?

Jag flyttade äntligen igår!! Känns kanon för hästens del. Men jag har samtidigt en klump i magen. Förra stallägaren hävdar bestämt att hon inte har tagit hö och att hon inte heller har ringt till den andra tjejen och sagt åt henne att ta hö av mig. Men jag tror verkligen helt och fullt på den andra tjejen-hon har ju ingen anledning att ljuga. Stallägaren säger också att hon trodde att tränset var den andra tjejens-trots att tränset fanns bland mina saker. Hon är också arg för att hon inte tycker att jag gjorde min box tillräckligt ren innan flytt. Jag mockade riktigt petigt, men lämnade ren halm kvar i boxen-det hon är arg för är att jag inte skurade väggen eftersom min häst bajsat upp mot väggen. Kan tillägga att stallet ska högtryckstvättas när hästarn släpps på betet.

Stallägaren är också helt säker på att jag anmälde henne för miljö och hälsa i höstas för att hennes häst var misskött. Saken är att det inte var jag som anmälde henne, men jag vet vem det var. Finns dock ingen anledning för mig att avslöja det för henne tycker jag.

Nu ska hon i alla fall skicka en faktura till mig på alla "skador" hon måste laga efter att jag varit i stallet. Jag kommer givetvis att bestrida denna fakturan, då jag verkligen inte orsakat några skador! Hon sa även att stallet, citerar "sett förjävligt ut" efter att jag varit där i två månader. Alltså var det bra de första två månaderna. Alla som känner mig vet dock hur extremt petig jag är i stallet och verkligen vill ha det snyggt! Jag blir så arg att hon ens kan anklaga mig för det!! Saken är dock att det väl var efter två månader som anmälan till miljö och hälsa kom in och efter det var allt mitt fel.

Suck. Suck. Suck.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 674
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 724
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp