Att hjälpa en alkoholist

Ja, hur gör man...? Mina syskon och jag planerar att konfrontera vår mor angående hennes alkohol beroende då vi alla givetvis mår dåligt över det.

Är det någon som har några erfarenheter med att hjälpa en anhörig med alkohol beroende? Några tips? Vad ska vi tänka på?

:cry:

Man kan ju tyvärr inte hjälpa en alkoholist förrän hen själv vill ha hjälp.
Men tänker att det kanske blir en bra ögonöppnare för henne.

Mina anhöriga (och buke :D ) har försökt hjälpa mig, och sagt åt mig många gånger.
Men det var inte förrän jag själv kände mig redo som det gick.
 
Vi valde att gå varligt fram. Vi samlades inte i grupp, utan jag tog upp det enskilt med vår närstående. Man får vara beredd att hen kan inta en defensiv position. Hen var medveten om problemet, och hade redan tagit hjälp av sjukvården när hen ändå hade varit där på annat ärende. Men det var också tydligt att hen inte riktigt uppfattade det som lika stort problem som vi andra uppfattade att det var.

Vi pushade inte på ytterligare trots att det fortsattes att dricka. Nu går hen på antabus efter eget initiativ sen några veckor tillbaka.
 
Tillägg: jag tror att det kan vara väldigt viktigt att ta nån form av anhörigstöd i detta. Allt ska inte behöva spilla över den närstående, och det är nyttigt att kunna prata med proffs för att kunna få lite distans och reda ut sina känslor och tankar kring situationen istället för att riskera att allt riktas mot den närstående. För min del hade jag redan psykologkontakt. Vår relation hade nog kunnat bli ordentligt skadad om jag inte hade haft det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 829
Senast: Thaliaste
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 814
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 061
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp