Att hyra häst!

W

Wobbler

Jag har några frågor angående hyrning av häst.

Vad innebär hyrning av häst?

Är det samma sak som att äga en häst, vad är skillnaden (förutom att hästen inte är din)?

Betalar ägaren till hästen om något skulle hända den?

Får man med alla hästens saker (träns och sadel, täcken och lindor, ryktsaker och stallapotek, grimma och grimskaft m.m) eller får man bara ridutrustning med?
 
När du hyr hästen så får du låna den mot att du betalar en bestämd summa per vecka / månad eller år enligt vad du och uthyraren kommit övernes om. Under denna tid så ska du ta hand om hästen på bästa sätt som din egen. Du står för samtliga kostnader som stallhyra, foder, skoningar m.m.
I vissa fall ingår försäkringen när du hyr hästen, det är viktigt att kolla upp det. Skulle hästen bli skadad hos dig, så är det vanligast att du betalar självrisken och det försäkringen inte täcker.
I vissa fall kan du få låna med utrustning till häsetn när du hyr den, och ibland ingår inget alls. Det bör du också kolla upp när du hyr den. Det kan bli ganska dyrt om du måste skaffa sadel och träns till en häst du bara ska hyra tillfälligt, (om du inte vill rida barbacka under den tiden ;))
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 264
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp