Att hyra in sig i stall

Evelinatravnörd

Trådstartare
Är ny inom att hyra
Och nu sista stallet va litet men företag
Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt
Fick dock aldrig kontrakt i början. Dumt av mig att inte kräva så klart
Men har tagit ut deras 3 hästar 70 dagar från juni till oktober
Gett frukost och lunch

Boxen ska rengöras varje dag men jag gör det tyvärr bara 2 ggr månad
Hagen mockas varje dag

Görs inte de så gör dom och lägger på hyra
Även träckprov tar dom och lägger på

Jag hyr in 1 häst
Dom har fixat vatten i hagen ca 3 dagar i veckan från juli till mitten av september
DDock lyft upp stor bal på lift 2 ggr med traktor
Fixat en väggkrok och låna ut en mojäng
Sågat plank för hage (totalt 8st)
Har fått ha våra 2 vagnar (Rockard och sulky) samt utrustning så klart
Även hästtransport sa dom va ok

Jag har skrivit upp allt vad dom gjort för oss och de vi gjort

Trots detta så är vi "skyldig" dom

Men alltså vad har man för rättigheter?
 
Se till med att ordna med kontraktet nu och utgå ifrån det datum ni skriver avtal och strunta i det som varit. I kontraktet ska det stå reglerat vad som ingår i hyran och vad tilläggstjänster kostar som mockning mm, det ska även framgå om du ska ta några in-/utsläpp och om det medför reducering av hyran isf. Uppsägningstid åt båda hållen, sommarbete, foder, träckprov, förvaring av vagnar, transport osv.
 
Klart att ni är i konflikt om du bara mockar 2 ggr/mån. Sen rättigheter finns ju givetvis inga utan kontrakt och avtal.
 
Du utelämnar mycket viktig info.
Utan kontrakt kan ni nästan göra precis vad ni vill från båda håll.
Med rengöra boxen hoppas jag verkligen du menar skura väggar och inte mocka, hade du stått hos mig och det gällde mockning så hade du åkt ut med huvudet före för länge sedan.

Med alla dessa trådar om stallproblem så är det konstigt att folk ens vill hyra ut eller att man ens ställer sig i stall utan kontrakt.
 
Du utelämnar mycket viktig info.
Utan kontrakt kan ni nästan göra precis vad ni vill från båda håll.
Med rengöra boxen hoppas jag verkligen du menar skura väggar och inte mocka, hade du stått hos mig och det gällde mockning så hade du åkt ut med huvudet före för länge sedan.

Med alla dessa trådar om stallproblem så är det konstigt att folk ens vill hyra ut eller att man ens ställer sig i stall utan kontrakt.
Jag gissar att stallägaren mockar åt TS och vill ha betalt för det?
 
Är ny inom att hyra
Och nu sista stallet va litet men företag
Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt
Fick dock aldrig kontrakt i början. Dumt av mig att inte kräva så klart
Men har tagit ut deras 3 hästar 70 dagar från juni till oktober
Gett frukost och lunch

Boxen ska rengöras varje dag men jag gör det tyvärr bara 2 ggr månad
Hagen mockas varje dag

Görs inte de så gör dom och lägger på hyra
Även träckprov tar dom och lägger på

Jag hyr in 1 häst
Dom har fixat vatten i hagen ca 3 dagar i veckan från juli till mitten av september
DDock lyft upp stor bal på lift 2 ggr med traktor
Fixat en väggkrok och låna ut en mojäng
Sågat plank för hage (totalt 8st)
Har fått ha våra 2 vagnar (Rockard och sulky) samt utrustning så klart
Även hästtransport sa dom va ok

Jag har skrivit upp allt vad dom gjort för oss och de vi gjort

Trots detta så är vi "skyldig" dom

Men alltså vad har man för rättigheter?

I de flesta stall är det normalt att man delar på gemensamma sysslor (t ex utsläpp, fodringar, insläpp, fylla vatten i hagar, hagmockning) OCH betalar hyra för sin box. Det är också normalt att man mockar sin egen box. De flesta stallägare brukar ändå vara för snälla för att ta ut full kostnadstäckning för lokaler och arbete.
 
I de flesta stall är det normalt att man delar på gemensamma sysslor (t ex utsläpp, fodringar, insläpp, fylla vatten i hagar, hagmockning) OCH betalar hyra för sin box. Det är också normalt att man mockar sin egen box. De flesta stallägare brukar ändå vara för snälla för att ta ut full kostnadstäckning för lokaler och arbete.
Det stämmer inte, i alla stall jag stått inackorderad har det ingått in- och utsläpp, fodringar och i vissa fall även mockning om det inte är kollektivt.
 
Det stämmer inte, i alla stall jag stått inackorderad har det ingått in- och utsläpp, fodringar och i vissa fall även mockning om det inte är kollektivt.

OK, här där jag bor är det mer ovanligt med helinackordering eftersom priserna för uppstallning tickar iväg till 5000 - 7000 eller mer i månaden om man köper så mycket service. 1500 av stallhyran i vårt stall går till personalkostnader för morgonfodring, täckesbyte och utsläpp på vardagar. Skulle vi lägga till mockning, insläpp och kvällsfodring samt helger med OB lär det ju bli 3000 kronor till.
 
" Boxen ska rengöras varje dag men jag gör det tyvärr bara 2 ggr månad "
Menar du att du bara mockar boxen 2 ggr/månad eller menar du rengöring på annat sätt? :confused:
 
Det stämmer inte, i alla stall jag stått inackorderad har det ingått in- och utsläpp, fodringar och i vissa fall även mockning om det inte är kollektivt.
Fast båda är ju normalt?
Delar på in/utsläpp och fodringar = kollektiv stall.
In/ustläpp, fodringar, och ibland t.o.m mockning ingår i hyran = helinackordering.
 
Fast båda är ju normalt?
Delar på in/utsläpp och fodringar = kollektiv stall.
In/ustläpp, fodringar, och ibland t.o.m mockning ingår i hyran = helinackordering.
Helinackordering inkluderar även mockning och täckestjänst, vanligast har varit när jag är inackorderad att man mockar själv och hjälps åt med ut- och insläpp på helgerna, dvs inte helinackordering. Inackordering med tillgång till ridhus kostade redan för 15 år sedan hyfsat centralt med goda kommunikationer i Sthlm från 5000 kr/månad.
 
Du utelämnar mycket viktig info.
Utan kontrakt kan ni nästan göra precis vad ni vill från båda håll.
Med rengöra boxen hoppas jag verkligen du menar skura väggar och inte mocka, hade du stått hos mig och det gällde mockning så hade du åkt ut med huvudet före för länge sedan.

Med alla dessa trådar om stallproblem så är det konstigt att folk ens vill hyra ut eller att man ens ställer sig i stall utan kontrakt.
Hyr själv inte ut och tänker inte hyra ut just på grund av att det är som att be om problem. Hade jag haft mer mark så skulle jag kunna tänka mig att arrenderar ut hage med ligghall och sedan upp till arrendatorn att sköta.
 
Är ny inom att hyra
Och nu sista stallet va litet men företag
Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt
Fick dock aldrig kontrakt i början. Dumt av mig att inte kräva så klart
Men har tagit ut deras 3 hästar 70 dagar från juni till oktober
Gett frukost och lunch

Boxen ska rengöras varje dag men jag gör det tyvärr bara 2 ggr månad
Hagen mockas varje dag

Görs inte de så gör dom och lägger på hyra
Även träckprov tar dom och lägger på

Jag hyr in 1 häst
Dom har fixat vatten i hagen ca 3 dagar i veckan från juli till mitten av september
DDock lyft upp stor bal på lift 2 ggr med traktor
Fixat en väggkrok och låna ut en mojäng
Sågat plank för hage (totalt 8st)
Har fått ha våra 2 vagnar (Rockard och sulky) samt utrustning så klart
Även hästtransport sa dom va ok

Jag har skrivit upp allt vad dom gjort för oss och de vi gjort

Trots detta så är vi "skyldig" dom

Men alltså vad har man för rättigheter?

Allting kostar. Du har ju grundhyran, vad ingår i den? Bara boxplats och hage?

Exempelvis kallhyra där in utsläpp ingår 1000 kr.

Hö a 3:50 kg säg 8kg dag x 30

Spån 75 per bal åtgång beror på hästen och hur boxen sköts men säg 6 balar per månad.

Krafft 3,50 per kg och dag.

Mockning säg 13 kr per dag och ggr 30.

Allting kostar du får se till att du får kostnadsuppgifter på vad dom olika posterna kostar i ditt fall och sedan räkna ut därifrån. Exempelvis om du ofta tar utsläpp och fodringar så har ju även det ett värde du kan dra av för övrig skötsel av hästen.
 
Jag fattar inte?
Vem är skyldig vad?
Vad är uppgjort ska ingå i hyran?
Vill du ha betalt för att du gjort lite småpill?

För mig är det självklart att man som inackordering hjälper till med småsaker utan ersättning.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 146
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp