Att installera ett 'begagnat' XP

M

Millz

Att installera ett \'begagnat\' XP

Jag har hört illasinnade rykten att ett XP-OS endast kan installeras en gång från originalskivan, vid upprepad installation från samma skiva skulle vissa ting saknas :confused:

Då jag är fattig och snål har jag ingen lust att köpa ett nytt OS för 2000 kr, därför hade jag tänkt att låna en skiva.
Kommer det att gå?
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Det är bara att installera från den skivan du redan har...
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Alltså från en skiva som redan använts (dock inte av mig)?

Du har alltså aldrig hört att det skulle vara några problem? Det är nämligen ett flertal som påpekat detta och jag vill gärna få reda på VAD det är som kan gå snett.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Hur skulle det gå till rent praktisk?
En cd-skiva är ju ett medium som man bara kan läsa ifrån, hur ska skivan veta att du redan har installerat det en gång?
Iofs har väl MS något mickel med serienumren som man måste? registrera som ska förhindra att man installerar samma kopia på fler datorer.
Finns dock versioner som inte kräver detta!
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Det är nog just serienumrena (registreringen) som är problemet. Kan man kringgå det på något fiffigt (olagligt) sätt? :crazy:
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

du kan inte använda samma serienummer. nog går det att installera ändå, men du kan inte uppdatera ditt os med en nyckel som används på en annan dator. och ett ouppdaterat xp är ett hemskt sårbart xp... det går att kringgå problemet med serienummer, men det är, precis som du säger, olagligt.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Verkar krångligt det där, vet inte om jag vågar ge mig in på hur illegala aktiviteter som helst.

Gäller detta endast XP, eller även de äldre OS?

//Milla-Förvirrad och fattig.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Äldre OS brukar fungera bättre i det avseendet (beror iofs på hur äldre du menar :)). Är först på senare tid som ms börjat bygga in mer och mer för att förhindra piratkopior, men det går ju alltid komma förbi dom hindren på nått sätt (fast det blir krångligare och krångligare tyvärr :( ).
Men det är ju inte så himmla svårt att fixa till en giltig nycket till XP heller. Är ju roligare att köra det än att gå tillbaka till win 98 eller nått.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Som andra sagt innan det är inget "fysiskt" som kommer hända med skivan dock så är det så att i XP så är det inbyggt en massa uppdateringar som görs när man kopplar upp sig mot nätet (om man nu inte har bredband då dom sker lite när som) dessa är ganska svåra att komma åt och förhindra vilket kan leda till när en uppdatering sker så upptäcks att din version av OS't finns på flera datorer och då kan hända som det gjorde i mitt fall att datorn kraschar och moderkortet var tvunget att bytas ut. Dom har med andra ord lagt in något som "fysiskt" pajar din dator inte bara att starta om alltså. Så jag kör numera en laglydig variant. :smirk:
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

VAD är det som fysisikt pajade din dator?
Det låter enligt mig osannolikt eftersom (som du själv sa), inget fysiskt kan hända med skivan (som är bränd och klar, så att säga)
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Det finns ju som du säger en hel del nycklar att hitta på nätet.
Och visst är XP roligare än 98:an som jag harvar runt med nu...

Får se hur jag gör! :)

//Milla-snål
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

det där tror jag inte ett dugg på. kraschade din dator hade det inte men xp att göra ens om det var piratkopierat. :mad:

har du ett piratkopierat xp kommer du helt enkelt inte in på uppdateringssidorna, utan man får en sida där det står något i stil med att "du har ett piratkopierat xp, var god anmäl människan som installerat/sålt xp-skivan till dig". så enkelt är det.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

alla de nycklar som florerar på internet är i allmänhet blockerade som piratnycklar. du behöver ett alldeles eget privat serienummer till ditt xp för att vara säker på att det fungerar.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Finns lagliga versioner som inte behöver registreras!
Problemet är väl att komma över en sådan!
:angel:
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Det er bare å installere, samme serienummer som noen andre.. Ikke noe problem.. Bruk gjerne Kazaa eller lignende for å finne serienummer til XP..

Lykke til !
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Xp går bara (vad jag har hört) att installera 3ggr sen måste du ta kontakt med Microsoft. Väldigt dumt, speciellt om man har en dator som krånglar mycket.. :confused:
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

Tack för alla tips och all hjälp!
Nu har det ordnat sig!
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

såg att du skrivit att allt ordnat sig,. men måste iaf påpeka att jag o förmodligen minst 100st andra kör med samma version av win xp o vi använder även samma produktnyckel (serial) o jag personligen har aldrig haft några problem, kan även påpeka att jag aldrig någonsin skulle slänga ut ett öre på o köpa nått av microsofts OS då Linux finns att ladda ner helt gratis och destutom är ett stabilare OS.

Men Linux är visserligen lite krångligare att lära sig för den som inte har tålamod.
 
Re: Att installera ett \'begagnat\' XP

tja, om linux finns gratis och är så superbt, varför använder du windows alls..? även om det är gratis att lifta så betyder inte det att det är rätt att tjuvåka på bussen.

/moiran - lite trött på linuxnerdar som inte kan låta bli att med dåliga argument såga windows trots att de själva inte kan vara utan det.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
20 389
Senast: mandalaki
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 978
Senast: escodobe
·
IT & mobiler Är det svårt att byta språk på XP ? Alternativt hur svårt är det att grundinstallera det ? Kan ju förklar lite så att ni förstår, jag...
Svar
1
· Visningar
1 187
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp