Att inte ha en smartphone

Modest

Trådstartare
Finns det någon här som har gått från smartphone till vanlig mobil? Eller kanske aldrig skaffat smartphone?

Jag funderar på att skaffa en vanlig mobil för jag är så himla trött på att vara smartphoneberoende. Jag sitter inte med telefonen ständigt men har det här klassiska plocka-upp-telefonen-ur-fickan-hela-tiden-beteendet, kan fastna i skrollande, etc och jag är SÅ trött på det. Å andra sidan så är ju swish, mobilbank, buss-/tågbiljetter och dylikt hur smidigt och användbart som helst. Jag startar liksom till och med bilvärmaren med telefonen.

Finns det någon som går i samma tankar som jag eller hur tänker ni kring det hela? Om ni har tänkt som jag och kommit ur det, hur har ni tänkt och gjort?
 
Jag har ingen smartphone. Fick en av mor för något år sedan men jag orkade INTE med att ladda skiten hela tiden, så den ligger i en låda och jag använder istället min lilla mobil utan internet och utan kamera som håller batteri i två veckor. :D
Folk blir lite irriterade över mina korta svar på sms, men allvarligt... den har inte ens T9. Vill de chatta får de vänta tills jag kommer hem!
 
Finns ju massa man kan göra, ändra till svartvit display och ställa in skärmminuter, har jag för mig...

Svartvit display har jag provat, det blev mycket tråkigare! :D Å andra sidan då svårt att utnyttja kamera etc och jag har ju ändå köpt en telefon för x antal tusen för att kunna använda den optimalt. Jag vill bara använda den.. mindre. :angel:
 
Jag har ingen smartphone. Fick en av mor för något år sedan men jag orkade INTE med att ladda skiten hela tiden, så den ligger i en låda och jag använder istället min lilla mobil utan internet och utan kamera som håller batteri i två veckor. :D
Folk blir lite irriterade över mina korta svar på sms, men allvarligt... den har inte ens T9. Vill de chatta får de vänta tills jag kommer hem!

De funktioner jag nämner i TS som ändå är fördelarna med smartphones, använder du inget sådant alls eller hur löser du det? :)
 
Svartvit display har jag provat, det blev mycket tråkigare! :D Å andra sidan då svårt att utnyttja kamera etc och jag har ju ändå köpt en telefon för x antal tusen för att kunna använda den optimalt. Jag vill bara använda den.. mindre. :angel:
Men kan du inte ställa in hur länge du "får" använda vissa appar? När man fyllt dagens kvot pausas appen för resten av dagen.
 
Jag har gett upp, jag är helt fast. I någon uppdatering kom det en funktion eller app som höll reda på skärmtiden åt en, den tog jag bort dag 1. :down:

En kväll i Grekland i höstas skulle jag ut och äta med en vän och glömde mobilen på rummet. Så långt ifrån den har jag inte varit på flera år.
 
Absolut men det är mycket svårare. Det kommer ju allt fler studier på hur mycket smartphones och sociala medier påverkar oss, lyssna på Anders Hansen t ex.

Ja, vissa saker är nog svårt.

Men en sak man kan göra är att slå av allt som kommer in och stör opåkallat. Sedan jag mer konsekvent gjort det på min smartphone har faktiskt störningar och stress gått ned markant, och effektiviteten på jobb och privat gått upp. Jag får inte notis om mejl eller meddelanden, utan det krävs att jag aktivt hämtar dem. No notiser här. Ljudlös är också en bra funktion. När jag är ledig kommer inga mejl och stör om jag inte aktivt väljer att arbeta och hämta dem.

Ganska små förändringar i hanteringen av apparaten kan göra stor skillnad.

Sedan vet vi ju alla att man inte behöver ha en massa social media som påkallar ständig uppmärksamhet - Buke räcker långt.

Mitt grundtips blir: se till att det är du som styr när du vill använda dig av apparaten istället för tvärtom.

Och handen på hjärtat till alla; hur många facebookuppdateringar eller foruminlägg var det verkligen nödvändigt att du fick ta del av inom några minuter för att lämna det du nyss var koncentrerad på? Eller ens alls?

(Not: min fru har ingen smartphone alls och vi har båda det gemensamt att vi nästan är beredda att gå över lik för att slippa byta telefon. Värsta mardrömmen är att behöva lära sig en ny pryl med fler finesser. )
 
Men kan du inte ställa in hur länge du "får" använda vissa appar? När man fyllt dagens kvot pausas appen för resten av dagen.

Det är safari jag använder mest (för buke, facebook och lite bloggar typ) och den känns väldigt opraktisk att begränsa. En del i min sanering är just att inte ha sociala medier-appar på telefonen. Men smart tips annars! :)
 
Jag har ingen smartphone. Fick en av mor för något år sedan men jag orkade INTE med att ladda skiten hela tiden, så den ligger i en låda och jag använder istället min lilla mobil utan internet och utan kamera som håller batteri i två veckor. :D
Folk blir lite irriterade över mina korta svar på sms, men allvarligt... den har inte ens T9. Vill de chatta får de vänta tills jag kommer hem!
Åh herrejisses så SKÖNT det låter! 😍

Jag är som de flesta andra fast i mitt smartphoneträsk, den är liksom min andra hjärna. Men det skulle vara så SKÖNT att inte vara så beroende av den. Jag har svårt att se att jag skulle få ihop min vardag utan den, men försöker ändra mitt beteende och inte släpa med den var jag än går. Ibland tar jag en walk on the wild side och lämnar den hemma när jag går till affären tre kvarter bort men det är en pärs. ☺

Tillägg: jag är dock inte fast i facebookträsk eftersom jag inte ens använder facebook längre.
 
Jag tycker att det är positivt att allt fler uppmärksammar att det finns problem med användandet av mobila terminaler som är ständigt uppkopplade. Inte bara de där forskarna som vridit och vänt på det länge som skapat larmrapporter - utan att det faktiskt är en aktiv diskussion bland användarna.

(Det är dock inte alltid en höjdare att inte alls ha tillgång till en smartphone - det finns så mycket som är så mycket lättare att genomföra med den)
 
Finns det någon här som har gått från smartphone till vanlig mobil? Eller kanske aldrig skaffat smartphone?

Jag funderar på att skaffa en vanlig mobil för jag är så himla trött på att vara smartphoneberoende. Jag sitter inte med telefonen ständigt men har det här klassiska plocka-upp-telefonen-ur-fickan-hela-tiden-beteendet, kan fastna i skrollande, etc och jag är SÅ trött på det. Å andra sidan så är ju swish, mobilbank, buss-/tågbiljetter och dylikt hur smidigt och användbart som helst. Jag startar liksom till och med bilvärmaren med telefonen.

Finns det någon som går i samma tankar som jag eller hur tänker ni kring det hela? Om ni har tänkt som jag och kommit ur det, hur har ni tänkt och gjort?

Jag har allvarligt övervägt att byta bort smartphonen under fritiden. Jag analyserade vad jag skulle behöva då och kommfram till att jag behövde köpa en klocka, ville ha en stegräknare och en knapptelefon... och en kamera. Där fastnade jag, eftersom jag inte lyckades fatta vilken sorts kamera jag behöver ha för att motsvara mobilens och inte är beredd att lägga massor med pengar. Men jag följer den här tråden med stort intresse!
 
Jag har gett upp, jag är helt fast. I någon uppdatering kom det en funktion eller app som höll reda på skärmtiden åt en, den tog jag bort dag 1. :down:

En kväll i Grekland i höstas skulle jag ut och äta med en vän och glömde mobilen på rummet. Så långt ifrån den har jag inte varit på flera år.

Men jag vill inte! Jag känner hur min gamnacke växer by the minute. :(

Det är för övrigt vid sådana tillfällen när jag glömmer telefonen som jag inser hur fast jag är. Känner mig alldeles fri efteråt. :D
 
Jag har allvarligt övervägt att byta bort smartphonen under fritiden. Jag analyserade vad jag skulle behöva då och kommfram till att jag behövde köpa en klocka, ville ha en stegräknare och en knapptelefon... och en kamera. Där fastnade jag, eftersom jag inte lyckades fatta vilken sorts kamera jag behöver ha för att motsvara mobilens och inte är beredd att lägga massor med pengar. Men jag följer den här tråden med stort intresse!

Den som kan svara på kamerafrågan och ger ett tips under typ 2000 får min största buke-like genom tiderna! :p
 
What? Hur då/var då? :D

finns olika appar som helt enkelt låser andra appar efter en viss tid. Vissa verkar man kunna ändra lite som man vill (typ du har satt 20 min på instagram men efter 20 min kan du gå in i appen och ändra till 40) medan andra är mer hardcore.
 
Ja, vissa saker är nog svårt.

Men en sak man kan göra är att slå av allt som kommer in och stör opåkallat. Sedan jag mer konsekvent gjort det på min smartphone har faktiskt störningar och stress gått ned markant, och effektiviteten på jobb och privat gått upp. Jag får inte notis om mejl eller meddelanden, utan det krävs att jag aktivt hämtar dem. No notiser här. Ljudlös är också en bra funktion. När jag är ledig kommer inga mejl och stör om jag inte aktivt väljer att arbeta och hämta dem.

Ganska små förändringar i hanteringen av apparaten kan göra stor skillnad.

Sedan vet vi ju alla att man inte behöver ha en massa social media som påkallar ständig uppmärksamhet - Buke räcker långt.

Mitt grundtips blir: se till att det är du som styr när du vill använda dig av apparaten istället för tvärtom.

Och handen på hjärtat till alla; hur många facebookuppdateringar eller foruminlägg var det verkligen nödvändigt att du fick ta del av inom några minuter för att lämna det du nyss var koncentrerad på? Eller ens alls?

(Not: min fru har ingen smartphone alls och vi har båda det gemensamt att vi nästan är beredda att gå över lik för att slippa byta telefon. Värsta mardrömmen är att behöva lära sig en ny pryl med fler finesser. )

Håller helt med dig! Jag har haft stör ej-läget på konstant i flera år, dvs det kommer aldrig ljud från telefonen förutom när det ringer. Alltid flygplansläge på natten. Problemet ligger inte där för mig, tror jag. Det är att jag ändå är där och klickar på den, som sagt är det svåraste att inte ta upp telefonen ur fickan t ex på jobbet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 504
Senast: Snurrfian
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 740
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 677
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 152
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp