Att inte ha försäkring?

Bonica

Trådstartare
Är det någon här inne som valt att inte ha försäkring?
Jag hade räknat ut att jag betalar över 12 000/år i försäkring för mina hundar samtidigt som jag har ett privat sparkonto för just hund med dubbelt så stort belopp som försäkringen skulle betala ut om något hände.
Jag har två friska sunda raser och har aldrig behövt uppsöka veterinär med dessa hundar i annat syfte än vaccinering,röntgen och ögonlysning så jag funderar helt enkelt på att säga upp försäkringarna och ta ifrån egna pengar om något skulle hända🤗
 
Är det någon här inne som valt att inte ha försäkring?
Jag hade räknat ut att jag betalar över 12 000/år i försäkring för mina hundar samtidigt som jag har ett privat sparkonto för just hund med dubbelt så stort belopp som försäkringen skulle betala ut om något hände.
Jag har två friska sunda raser och har aldrig behövt uppsöka veterinär med dessa hundar i annat syfte än vaccinering,röntgen och ögonlysning så jag funderar helt enkelt på att säga upp försäkringarna och ta ifrån egna pengar om något skulle hända🤗

Nope. Ytterst korkat i mina ögon att inte ha försäkring. Har bara gått plus på att ha hundarna försäkrade. Dom typ 48 tusen jag lagt på försäkringen under hundarnas livstid har jag fått igen flera gånger om.

Har även ett sparkonto till hundarna. Men är ju fett jobbigt om man skulle göra slut på sparkontot och inte ha hunden försäkrad.
 
Nope. Ytterst korkat i mina ögon att inte ha försäkring. Har bara gått plus på att ha hundarna försäkrade. Dom typ 48 tusen jag lagt på försäkringen under hundarnas livstid har jag fått igen flera gånger om.
Ja jag förstår att du tänker så om du nyttjat försäkringen,själv har jag bara betalat år efter år efter år och har dessutom många hundar.
 
Ja jag förstår att du tänker så om du nyttjat försäkringen,själv har jag bara betalat år efter år efter år och har dessutom många hundar.

Jag har tre stycken. Ibland är olyckan framme och då kostar det. Kostade typ 10 000 per natt min ens hund var inlagd. Och han var inlagd kanske 9 dagar sammanlagt under förra hösten. Sen tillkom andra kostnader.
 
Jag har haft hund sedan ,1985. första blev 11 år, andra blev 13 och den vi har nu är 10 år. Jag har aldrig använt försäkringarna! Jösses vad jag skulle sparat pengarna, om jag haft dom på kontot istället för att betala premier.
Jag hade också häst i 19 år, och inte heller där har jag använt någon försäkring...
Jag kanske har haft tur?
Men samtidigt känns det bra att ha en försäkring, då vet jag att jag har möjlighet att hela ett trasigt djur :crazy:
Jag är kluven, men kommer förmodligen att ha försäkringar i framtiden också🤔

* Jenny *
 
Min hund var försäkrad - och vi utnyttjade försäkringen för mindre summor en eller två gånger under hans 13 år, eftersom han var så frisk och inget hände honom. Katterna däremot var inte försäkrade..... Vi förlorade två som åkte in akut med njurproblem. Det hade kostat 10 000:- per natt att lägga in dem, mer över helgen (djur blir orimligt ofta sjuka på fredag eftermiddag...) och sedan själva veterinärkostnaderna ovanpå det. Hur gärna jag än velat hade jag inte de pengarna. Det var så, så bittert. Nu hade de förmodligen inte gått att rädda ändå, men vi får aldrig veta. Mina kommande katter (och hund givetvis) ska försäkras.
 
Jag har haft hund sedan ,1985. första blev 11 år, andra blev 13 och den vi har nu är 10 år. Jag har aldrig använt försäkringarna! Jösses vad jag skulle sparat pengarna, om jag haft dom på kontot istället för att betala premier.
Jag hade också häst i 19 år, och inte heller där har jag använt någon försäkring...
Jag kanske har haft tur?
Men samtidigt känns det bra att ha en försäkring, då vet jag att jag har möjlighet att hela ett trasigt djur :crazy:
Jag är kluven, men kommer förmodligen att ha försäkringar i framtiden också🤔

* Jenny *
Jag är inne på min tredje hund, de två första använde sina försäkringar ordentligt och jag hade aldrig haft råd att betala allt de kostade. Ville har inte belastat sin försäkring mer än jag har videochattat med veterinär. Men med en aktiv jakthund så räknar jag kallt med att något kommer hända.
 
Det hjälps inte att ha en frisk hund den dagen man får en skadad hund. Min faster har på 8 mån haft sin hund inne för förgiftning, skada i benet i samband med lek, rehab och till sist livmodersop. Totalkostnad 170 000:-. Tack vare försäkring behövde hon "bara" pröjsa 20 000- nånting ur egen ficka.
Jag skulle aldrig ha hunden helt oförsäkrad.
Mina blandraser hade jag dock bara olycksfall och rehab på.
 
Jag har mina djur försäkrade för att försäkra mig om (pun intended) att inte fullständigt ruinera mig om olyckan skulle vara framme. Och då vill jag påstå att jag har godare ekonomi än medelsvensson. Olyckor kommer ju dessutom sällan ensamma, så skulle det ske något med hunden så sker det väl sen något med katten och sen brinner huset så står man där på bar backe. :meh: :D

Även enklare undersökningar kan snabbt bli dyra. Återkommande behandlingar lika så, mediciner, specialfoder, rehab. Operation och inläggningar drar snabbt iväg.
 
Sista åren när de skulle ha 12000 kr för en hund så hade jag bara en högst begränsad olycksfallsförsäkring a 800 kr per år.

Jag har tre katter och en häst nu. Alla försäkrade. Blir alla svårt sjuka eller skadade samtidigt eller bilen pajar samtidigt så äts det där sparkontot upp med blixtens hastighet.

Har haft alla tre katterna för tandsanering och vacc hos min billiga hemmavet. Bara det är nästan 7000 kr. Lägg till en simpel kolik på hästen för 5000 så är vi uppe i 12 000 kr. Utan att något större eller allvarligt hänt. Blir en katt inlagd på djursjukhus imorgon och bilen går sönder t ex är det verkligen inte kul längre. Risken är liten absolut men det är inte uteslutet

Så djur där jag vill kunna "göra allt" har jag försäkrade. Men tex den fs hemlösa katten som är så rädd för åka bur osv har en mindre omfattande och därmed billigare försäkring (typ 1200 per år). Helt enkelt för han aldrig ska behöva ligga på djursjukhus. Tanterna som är mer sociala har mer omfattande och därmed betydligt dyrare försäkring. Som jag än gått våldsamt back på - men det är för mig värt att veta att OM olyckan är framme så kan jag ge dem all vård som krävs. Och har dessutom möjlighet att ta från sparkontot om försäkringen är slut.
 
Mitt skägg blev ju ormbiten förra sommaren. En natt på djursjukhus motsvarade försäkringsbelopp för nästan 2 år.
 
På ett år har jag gjort en svanskupering pga skada, en buköppning där de tog 20cm tarm pga svald strumpa (på jourtid) samt efterföljande vård i några dygn, haft en hund inlagd pga påkörd där vi fick göra täta återbesök med röntgen samt lägga om bandaget flera gånger och nu senast blev en huggormsbiten (på jourtid) och fick spendera en natt på djursjukhus.
Dvs, inga sjukdomar alls utan skador och olyckor. Hade varit helt ruinerad utan försäkring. Har fått betala en hel del ur egen ficka trots försäkring, och är väl uppe i typ 50’ i privata utlägg.
Mina tre hundar kostar mig för närvarande typ 8000/år i försäkring, så även om de alla blir åtminstone 10 år gamla har jag nog tjänat in deras försäkringspengar bara detta året.
 
På ett år har jag gjort en svanskupering pga skada, en buköppning där de tog 20cm tarm pga svald strumpa (på jourtid) samt efterföljande vård i några dygn, haft en hund inlagd pga påkörd där vi fick göra täta återbesök med röntgen samt lägga om bandaget flera gånger och nu senast blev en huggormsbiten (på jourtid) och fick spendera en natt på djursjukhus.
Dvs, inga sjukdomar alls utan skador och olyckor. Hade varit helt ruinerad utan försäkring. Har fått betala en hel del ur egen ficka trots försäkring, och är väl uppe i typ 50’ i privata utlägg.
Mina tre hundar kostar mig för närvarande typ 8000/år i försäkring, så även om de alla blir åtminstone 10 år gamla har jag nog tjänat in deras försäkringspengar bara detta året.
Det är sånt här jag läser och hör om överallt men det händer aldrig mina hundar något år efter år klarar dom sig från såväl olyckor som sjukdomar medans en själv råkar ut för det ena efter det andra :)
 
Det är sånt här jag läser och hör om överallt men det händer aldrig mina hundar något år efter år klarar dom sig från såväl olyckor som sjukdomar medans en själv råkar ut för det ena efter det andra :)

Ja, alltså, ibland har man tur och ibland har man otur. Det beror säkert också på vilken typ av hund man har också. Våra wachtlar har alltid varit skadebenägna i den meningen att de smakar på allt, är nyfikna och energiska. Dessutom är de jakthundar och frontar vildsvin, älgar och är lösa i skog och mark vilket så klart ger en betydligt större skaderisk än hundar som inte används på det sättet.
Min labbe har (peppar, peppar!) bara skurit upp en trampdyna en gång, vilket läkte utan vetbesök. Min wachteltik har också varit hyfsat skadefri medan min förra wachtelhane hade klippkort hos veterinären pga sprättad i halsen av ett vildsvin, körde ner en gren och punkterade svalget på 7 ställen under ett drev, tyckte att det var en bra idé att bryta sig in på en kattvind och äta råttgift osv.
Wachteltiken åt upp en dörrpost i fjol pga att det fastnat en mus i väggen bakom, men renovering täcks ju inte av försäkringen ;)
 
Funderade på att ta bort försäkringen på min äldre hund i våras men gjorde inte det som tur var. I somras hade vi veterinär kostnader på 30 000 under en vecka pga. Hältutredning och ormbett. Det slutade med avlivning och tack vare livförsäkringen betalade vi inte en krona själva i slutänden. Kommer aldrig ha en oförsäkrad hund eller katt tror jag trots hyffsat god ekonomi.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 835
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp