Att inte ha försäkring?

Mina hundar och hästar har alltid varit försäkrade, jag har inte en enda gång behövt ta ut försäkring (och då köpte jag första hästen när jag var tretton år. ) men ser det väl som en investering eller nåt. Just nu är båda mina hundar seniorer dock, och när det blev aktuellt att byta bolag pga utlandsflytt valde jag att inte försäkra om dem, det är helt enkelt för många reservationer på så gamla djur för att det ska vara värt premien så vi lever försäkringslöst på gott och på ont. Det finns ju också en gräns på hur invasiv vård jag skulle låta dem gå igenom nu.
Nästa valp komer att försäkras såklart. :)
 
Jag har i dagsläget samtliga djur veterinärvårdsförsäkrade med minimalt livvärde men överväger också om det är värt pengarna. Hittills har det absolut inte varit det utan jag hade gått med extremt mycket plus om jag istället hade köpt fonder eller aktier för dom pengarna. I det enda fall då jag haft ett djur som kommit upp till försäkringens självrisk pga sjukdom så täckte ändå inte försäkringen den åkomman så det kommer nog bli så att jag säger upp försäkringen för alla utom dom två yngsta. De äldre är helt enkelt såpass gamla eller har ett psyke som gör att får de en sjukdom eller skada som kräver mer avancerad behandling så kommer de tas bort istället.
 
Jag har tio hundar försäkrade. Kostar mig ca 11000 om året. Senaste två åren har jag fått ut nära 300.000 på försäkringen.

Skulle aldrig falla mig in att inte ha dem försäkrade.
Och så finns det folk som påstår att de inte kan ha hundarna försäkrade för att dom har så många (typ fem-sex)... Sen är det panik då hunden bryter benet/äter nåt giftigt/blir ormbiten.

Mvh har alla fem hundar försäkrade och har använt försäkringen på samtliga. Är nog på plus eller plus minus noll.
 
Det fina med försäkring tycker jag är att beloppet fylls på, år för år. En buffert tar ju sin tid att spara ihop igen.

Precis detta. Om det händer något och sparkontot töms på ett djur, måste jag alltså gå med andan i halsen tills jag återigen sparat ihop en buffert. Det är stress och ångest jag mer än gärna skippar genom försäkring.

Det beror säkert på vilka medel man har, men har man ett sparkonto på säg 50 000 kr som töms efter en operation med tillhörande inläggning och eftervård, så behöver man stoppa undan över 4000 kr i månaden i ett år innan man kommit upp i den summan igen. Om något mer händer under de tolv månaderna eller om komplikationer sker, så står man ju på bar backe. Om man inte lånar från familj/vänner eller tar ett banklån (som sedan också ska betalas tillbaka utöver de där 4000 i månaden).

Jag har två hundar och två katter. No way José att jag leker med min privata ekonomi på det sättet.
 
Allt beror ju på ens egna ekonomi, djurets värde i ens ögon och vilken vård som är rimlig att ge. Hur snabbt man kan få ihop pengarna igen om något händer och vilken vård man faktiskt vill kunna ge sitt djur. Att ens behöva tänka tanken om man har råd vill jag inte. Det kan vara tillräckligt med det som försäkringen inte tar, även det kan bli höga summor på kort tid om man har otur. Min väl försäkrade häst med fast självrisk som fanns då kostade trots det 60000 kr utöver självrisk under det år hon var sjuk. För vård som var nödvändig men som försäkringen alltså inte tog. Vi maxade taket två gånger och trots det gick det inte att rädda henne. Jag är väldigt tacksam för att hon var försäkrad.
Inget av mina andra djur har behövt så dyr vård att jag har gått plus på försäkringarna men jag vill ha tryggheten försäkringar ger. Men, kan man lägga undan och ha en buffert på iallafall en 100000 kr/djur och snabbt kan återställa den bufferten (och, såklart, aldrig behöva röra djurens buffert till något annat som händer) så visst kan man vara utan försäkring. Allt handlar ju om vilka risker man är villig att ta och vilken ekonomi man har. Det är ju det en försäkring handlar om. Att betala en mindre summa/år för att ha möjligheten att få hjälp den dagen något händer.

Det är lite lustigt i mina ögon att börja fundera över vad man lägger ut i försäkring för att man inte har utnyttjat den. Jag är glad om jag slipper utnyttja försäkringen och jag har aldrig hört någon säga att de har betalat si och så mycket i husförsäkring och gått minus på det men med djurförsäkringar är det inte alls ovanligt att folk tänker så. Som sagt, jag är glad om jag slipper använda försäkringen. Jag vill inte behöva gå plus på något sådant. Där vill jag gå minus.
 
Som jag ser det så är det skillnad i synsättet att se en försäkring som något man ska tjäna på, och se försäkringen som just en försäkring mot alltför höga oförutsedda kostnader.

Jag har t ex frisktansvård. Jag betalar en summa var månad för att slippa få en dyr tabdläkarräkning om något händer. Det är oftast och förhoppningsvis dyrare än det skulle varit att betala mina ordinarie besök per år. Men det är en kostnad för att vara trygg att OM det händer, så...

Jag ser på alla mina försäkringar lika. Olycksfall, sjuk, bil, tänder, hem, lösöre, katt, häst mm. Att I bästa fall är det en fast förutsebar kostnad för att veta att... I VÄRSTA fall är det en ekonomisk täckning när olyckan är framme. Men det är ju POSITIVT om jag "går back" på mina försäkringar. Då hände inget otrevligt och allt och alla mår bra.

Det blir för mig lite bakvänt se der som någon slags investering som "ska" gå plus.
 
Sen får man väl även lägga in en bedömning i vad som är möjlig veterinärvård när man bedömer en försäkrings vara eller icke vara, bor man så till att det är många timmars väg till en klinik så kanske man inte är i så stort behov av en försäkring som täcker en buköppning av häst för man kommer ändå inte att lasta och köra så långt.

Alla kan inte gå plus på en försäkring, då skulle bolagen lägga ner. När jag hade fast självrisk och mitt sto med föl hamnade på Ultuna kostade det mig 2500 kr och försäkringsbolaget över 70 000 kr. Utan den försäkringen hade hon aldrig åkt ambulans utan avlivats hemma. Andra hästar jag haft har med råge betalat både hennes och andra hästars veterinärräkningar.
 
Är det någon här inne som valt att inte ha försäkring?
Jag hade räknat ut att jag betalar över 12 000/år i försäkring för mina hundar samtidigt som jag har ett privat sparkonto för just hund med dubbelt så stort belopp som försäkringen skulle betala ut om något hände.
Jag har två friska sunda raser och har aldrig behövt uppsöka veterinär med dessa hundar i annat syfte än vaccinering,röntgen och ögonlysning så jag funderar helt enkelt på att säga upp försäkringarna och ta ifrån egna pengar om något skulle hända🤗

Har inte haft försäkring på de nio senaste hundarna.
 
Hundarna som jag har ihop med pappa är försäkrade så mycket det går. Är jakthundar och jakten bedrivs ofta när det är dyrast att besöka vet.

Skaffar jag en sällskapshund kommer jag kolla upp olika försäkringar och efter det avgöra om det blir försäkring eller inte. Mina hästar har en begränsad vetvård och bilen trafik.
 
Jag har försäkring, men dom ser lite olika ut beroende på hund. Gammelhunden har en lite lägre veterinärvård för på henne kommer jag inte göra några enorma operationer och hon är dessutom kastrerad. Går alltid i koppel.
Hanhunden har jag en högre veterinärvård på då han är en mycket aktiv kille och dessutom är lös mycket. Även om han är en lydig hund, så är det lättare med skador på en lös och aktiv hund som leker högt och lågt. Han är dessutom bara 3 år och har hela livet framför sig :)
Valpen har en mellanförsäkring då hon är delad och är försäkrad på två håll. Kommer ändras med tillägg avelsförsäkring om hon visar sig vara duglig i avel framöver.
Helt tan försäkring skulle jag inte vilja vara, för rik är jag då inte om något rejält skulle hända :nailbiting:
 
Hela försäkringssystemet går ju ut på att man aldrig kan förutspå vad som kommer hända. Även friska raser kan drabbas av freak accidents och ren otur.

Vår valp på 11 veckor har redan spenderat 2 nätter på klinik (två lördag->söndag dessutom!) samt opererats. Totalt mer än 35000 förutsatt att operationsläkningen går som den ska.

Jag är så jäkla glad att jag betalade lite mer i premie och har låg fast och rörlig självrisk. Visst, hon kanske är kärnfrisk resten av livet men en bra försäkring ger mig SÅ mycket trygghet och lugn i att aldrig ens behöva ta ställning till den ekonomiska aspekten av det.
 
Hela försäkringssystemet går ju ut på att man aldrig kan förutspå vad som kommer hända. Även friska raser kan drabbas av freak accidents och ren otur.

Vår valp på 11 veckor har redan spenderat 2 nätter på klinik (två lördag->söndag dessutom!) samt opererats. Totalt mer än 35000 förutsatt att operationsläkningen går som den ska.

Jag är så jäkla glad att jag betalade lite mer i premie och har låg fast och rörlig självrisk. Visst, hon kanske är kärnfrisk resten av livet men en bra försäkring ger mig SÅ mycket trygghet och lugn i att aldrig ens behöva ta ställning till den ekonomiska aspekten av det.

Vilken trist start på valpägandet!
 
Ja jag förstår att du tänker så om du nyttjat försäkringen,själv har jag bara betalat år efter år efter år och har dessutom många hundar.
Min hund är frisk och pigg men med en känslig mage. Han blir lite krasslig i magen ibland men inget hann mått så dåligt av, Sen en dag blev han väldigt sjuk och las in på veterinärkliniken, jag fick betala 3000 kr för undersökningarna och 5000 kr för 5 timmars dropp. Då var jag glad för försäkringen .
 
En sak att ha i åtanke är hur snabbt försäkringen förnyas kontra hur snabbt jag klarar att fylla på det egna sparkontot igen efter att ha tömt det. En försäkring är inte ett engångsbelopp som man sen måste spara ihop till igen utan det fylls ju på med nya pengar utan att man själv måste spara och knega. Med fördel kan man ju ha både försäkring och sparkonto, men så länge jag inte skiter pengar i orimliga mängder så vågar jag inte vara utan försäkring.
 
Jag skulle aldrig ha några av mina djur oförsäkrade. Katt, hund och häst.

Vad man väljer för typ av försäkring/belopp osv är värt att lägga tid på att fundera över samt noga jämföra olika bolag osv, innan man försäkrar beroende på vad man prioriterar. Men försäkring som täcker veterinärvård - alltid för min del.
 
Skulle aldrig låta djuren gå oförsäkrade då jag inte har möjlighet att punga ut tiotusentals kronor bara sådär. En fraktur så ryker 40000 kr lätt. Tömmer sparkontot och så för man hoppas att inget händer under tiden man sparar ihop pengarna igen.

Har en katt som utreds för allergi. Hudbiopsi: 5000 kr, HESKa-test: 5000 kr, immunterapi: 5000 kr (behöver snart en ny sats=5000 kr till), 350 kr för Itrafungol och så Atopica för 340 kr/mån plus perioder när hon även behöver kortison. Vad hudcytologin gick på kommer jag inte ihåg, antagligen småpengar i sammanhanget. Nu har hon börjat tappa tänder så det blir besök till tandläkaren, vilket om jag har tur går på försäkringen annars ryker kanske 5000 kr. Klarar jag det ekonomiskt? Ja, men satan vad nervös jag skulle vara så fort de andra fiser.

Jobbar på djursjukhus och ser dagligen djur avlivas för att ägarna inte har råd att behandla dem. Åkommor som lätt kan åtgärdas med god prognos men som kostar en slant.
 
Monster levde på billig traumaförsäkring sitt sista år, en av anledningarna till det var att om något hände ville jag absolut inte ha alternativet att behandla och utreda i någon stor grad. Han hade inte mått bra av det. Så om/när han blev sjuk ville jag inte ha den frestelsen. När det väl hände fanns inte ens tankarna där, jag tror inte jag hade övervägt att utreda honom vidare om han varit försäkrad för det utan jag tog den väg som kändes bäst för just honom.

Totoro är försäkrad till max. Jag har allt på honom - och dyrt som stryk är det - av egentligen samma anledning: jag vill ha alla möjligheter att välja det som är bäst för honom, om det behövs. Inte det som är bäst för mig. Jag hoppas verkligen det kommer att vara bortkastade pengar som jag aldrig har användning för, men om något skulle hända så vet jag att jag inte behöver avliva honom för att jag inte har råd att behandla. (Om vi inte snackar något väldigt extremt, peppar-peppar...)

Och som sagt, ett år senare har jag råd med samma resa igen då, om det skulle bli otur dubbelt upp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 018
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 333
Senast: cassiopeja
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp