Att inte haka på trender/köpa i onödan

Gry

Trådstartare
Gah!! Jag jobbar ständigt med mig själv att inte haka på det nya/det som är inne/det som verkligen ger effekt mm. PS-träns, Micklem, Vals-bett mm mm mm. Det är faktiskt jätte jättesvårt. Tillhör islandshästvärlden och märkes”hetsen” har kraftigt eskalerat på senare år. Gissar att andra inriktningar har haft högre anspänning än vi under längre tid. Vissa saker, som bred resårjord av valfri sort och ett vettigt anatomiskt träns med ett anpassat bett som inte är Pessoa, känns alldeles lagom. Men det liksom räcker inte. Köpsugen finns där ändå. Fast jag har det jag behöver och mkt mer. Hur hanterar ni detta? Finns det någon avvänjningskurs? ”Det räcker med tre fina träns, här är hur du nöjer dig!” Eller ”Lär dig rida som du ska istället för att köpa ny utrustning”

Eller ska man helt enkelt bara ge upp och köpa sig snygg, skicklig och nöjd?
 
Gah!! Jag jobbar ständigt med mig själv att inte haka på det nya/det som är inne/det som verkligen ger effekt mm. PS-träns, Micklem, Vals-bett mm mm mm. Det är faktiskt jätte jättesvårt. Tillhör islandshästvärlden och märkes”hetsen” har kraftigt eskalerat på senare år. Gissar att andra inriktningar har haft högre anspänning än vi under längre tid. Vissa saker, som bred resårjord av valfri sort och ett vettigt anatomiskt träns med ett anpassat bett som inte är Pessoa, känns alldeles lagom. Men det liksom räcker inte. Köpsugen finns där ändå. Fast jag har det jag behöver och mkt mer. Hur hanterar ni detta? Finns det någon avvänjningskurs? ”Det räcker med tre fina träns, här är hur du nöjer dig!” Eller ”Lär dig rida som du ska istället för att köpa ny utrustning”

Eller ska man helt enkelt bara ge upp och köpa sig snygg, skicklig och nöjd?
Jag var eller är raka motsatsen till dig. Köpte ingenting nytt om det inte gått sönder. Hur länge håller en 14-strängad gammal gjord? I evigheter såklart :mad:. Tyglarna fick jag ett gäng av en kompis som inte gillade gummi med pluppar, men de var ju precis vad jag behövde. Det enda som nöttes var eksemtäcken och skor såklart. Snösulorna höll i tre år. Bettlöst träns nöttes inte ut på 15 år så det såldes med sadeln. Ridbyxor var det enda jag nötte ut . Jag har egentligen råd att köpa men har så svårt att kasta fullt fungerande saker, som ridjackan jag köpte i början på 2000talet :crazy:, går inte att nöta ut. Den är vinterjacka sen 5 år.
 
Jag var eller är raka motsatsen till dig. Köpte ingenting nytt om det inte gått sönder. Hur länge håller en 14-strängad gammal gjord? I evigheter såklart :mad:. Tyglarna fick jag ett gäng av en kompis som inte gillade gummi med pluppar, men de var ju precis vad jag behövde. Det enda som nöttes var eksemtäcken och skor såklart. Snösulorna höll i tre år. Bettlöst träns nöttes inte ut på 15 år så det såldes med sadeln. Ridbyxor var det enda jag nötte ut . Jag har egentligen råd att köpa men har så svårt att kasta fullt fungerande saker, som ridjackan jag köpte i början på 2000talet :crazy:, går inte att nöta ut. Den är vinterjacka sen 5 år.
Helt rätt!!! Man SKA nöta ut saker! Jag är imponerad! Men även shopoholic på avvänjning. Så jag förstår "vill handla" perspektivet :laugh:
 
Jag tycker det svåra är att köpa tillräckligt bra kvalité så att det håller/ har bra passform. Men när jag väl har gjort det så köper jag inte nytt i första hand. Nöjer mig med ett träns, så länge det är bra, inte blir fult med tiden och tappar passform. Det orkar jag inte med.
Tycker det som är skönt med westernridning är att saker ska se gedigna och använda ut. I.a.f. inte de grenarna som jag håller på med.
 
Jag har inte förbjudit mig att köpa saker, däremot så måste jag göra mig av med någonting hyfsat motsvarande först innan jag får skaffa någonting nytt som inte är förbrukningsvaror. Fungerar hyfsat för mig i alla fall.
 
För mig funkar det ganska bra att köpa olika sorters hästgodis. Tänker att hästarna blir gladare för hästgodis än en till grimma. Dessutom så förbrukas det, är förhållandevis billigt och jag får ut ganska mycket av mitt köpbehov till hästarna.
 
Jag brukar försöka hålla mig till att köpa det nödvändiga. Men ger mig själv lite mer frihet att shoppa om det är rea eller begagnat. Tycker också att det är ett bra tänk att sälja av sånt man inte använder när man vill köpa nytt, så det åtminstone blir mer rotation än hamstrande.
 
@Gry jag har tack och lov intet sånt sug alls och det är väldigt skönt 😅

Jag tycker ofta att köpsug pga trender är det mer folk som inte hållt på så länge som fastnar vid senaste trender osv. Alternativt folk som har svinmycket pengar rakt av i kombo med stort shoppingintresse allmänt .
 
Jag brukade tänka på vad det kostar, hade inte så mycket pengar över när jag hade häst, så varje krona jag kunde spara var bra och då fanns inte riktigt köpsuget där, blev mer bara det nödvändigaste. :p
 
Jag brukar tänka på hur produkten är producerad. Kommer den bidra till en massa plastutsläpp? Är det någon stackars östasiatisk barnarbetare som blaskar i cancerframkallande kemikalier istället för att gå i skolan? Kommer lädret från djur som fötts upp under vidriga förhållanden? Kan/vill jag dra ner på något annat för att kompensera för de utsläpp den här produkten ger?

Sådana tankar brukar dämpa min köplust betydligt.
 
För mig funkar det ganska bra att köpa olika sorters hästgodis. Tänker att hästarna blir gladare för hästgodis än en till grimma. Dessutom så förbrukas det, är förhållandevis billigt och jag får ut ganska mycket av mitt köpbehov till hästarna.

Jag köper just inte hästgodis längre efter att tandläkaren visade hur det fastnade i tänderna vid ett besök :D
 
För mig är det mer ordning och reda på prylarna jag har som begränsar. Har inte plats för fler schabrak tex och inte heller behov av. Att handla det jag känner behov av är ganska starkt men sedan är jag nöjd oavsett om det gått 1 månad eller 3 år typ. Billiga schabrak o dyl är inget för mig tex. Jag vill se tydlig nytta och lång användning annars är det ointressant att köpa.
 
Jag gick från att under hela ponny tiden och första året med storhäst ha 2 schabrak och 1 träns. Sen exploderade det :o... som mest hade jag nog 20 schabrak 3 sadlar och 3-4träns i bruk, till 1 häst.. andra hästen hade 2 sadlar och 2 träns och hon reds inte ens.. hade ordning och reda och ingen riktig begränsning i förvaringsutrymme, så var inte ens att jag hade högar med grejor som tog upp plats.

Jobbar hårt nu med att minska ner antalet hästgrejor, rider sällan och nya hästen passar inte i mina gamla grejor så det mesta jag har används inte ens.
Sen kan det kanske hjälpa att jag börjat med körning istället och där är det inte lika mycket grejor som jag kan köpa utan att bli ruinerad :p.

Det dumma är ju bara att de saker jag har är köpta för att jag vill ha just det :/, så även om det inte passar så vill jag inte sälja, kan ju hända att jag får en stor häst igen.
 
Senast ändrad:
Jag köper en del begagnat numera, bra för både plånbok och miljö. Satsar hellre på kvalitetsgrejer som håller länge.
Fast visst- jag samlar på schabrak och har gett mig själv köpstopp på den avdelningen efter att ha hittat ett helt nytt, ouppackat schabrak i en påse som jag köpte i Falsterbo när jag städade i sadelkammaren för ett tag sen:angel:
 
Alltså, jag gillar ju fina saker men köper inte nytt bara för det är poppis.
Jag har ett träns till varje häst, mest för att det är olika Strl och inställningar på längden. Samt vardagsschabrak och benskydd har de också sina egna men delar tex tävlingsschabrak.
Satsar hellre på kvalité än kvantitet och grejerna håller läääänge eftersom jag sköter om dem.
Köper inte beg saker men lagar det som går att laga och slänger inte i onödan utan skulle tex ett täcke gå i sönder och det inte går att laga så sparar jag gjordarna, svansrem, spännen osv.
Vet flera här på buke som har en häst och typ 25 träns till samma häst. Pinsamt!

Summan av kardemumman. Sälj av det du inte använder och köp bara saker du kommer att använda. För varje ny grej så säljer du en "gammal".
 
Alltså, jag gillar ju fina saker men köper inte nytt bara för det är poppis.
Jag har ett träns till varje häst, mest för att det är olika Strl och inställningar på längden. Samt vardagsschabrak och benskydd har de också sina egna men delar tex tävlingsschabrak.
Satsar hellre på kvalité än kvantitet och grejerna håller läääänge eftersom jag sköter om dem.
Köper inte beg saker men lagar det som går att laga och slänger inte i onödan utan skulle tex ett täcke gå i sönder och det inte går att laga så sparar jag gjordarna, svansrem, spännen osv.
Vet flera här på buke som har en häst och typ 25 träns till samma häst. Pinsamt!

Summan av kardemumman. Sälj av det du inte använder och köp bara saker du kommer att använda. För varje ny grej så säljer du en "gammal".
Fast "sälj av" behöver man inte göra. Om man har tre träns tex, då behöver man inte köpa nytt när/om ett träns går sönder. Att ha rimliga reserver är inte dumt! (25 träns är såklart inte rimligt). Jag har nog 5-6 träns till två hästar. Använder alla i perioder.
 
När det gäller själva shoppingen så är det för min del letandet som är halva nöjet. Följaktligen går jag gärna runt på mässor och liknande i jakt på Det Perfekta Tränset. Eftersom jag vägrar köpa något onödigt som inte är perfekt har jag efter sisådär 7 års letande shoppat ett fint tävlingspannband till det befintliga tränset så länge.. :angel:
 
Fast "sälj av" behöver man inte göra. Om man har tre träns tex, då behöver man inte köpa nytt när/om ett träns går sönder. Att ha rimliga reserver är inte dumt! (25 träns är såklart inte rimligt). Jag har nog 5-6 träns till två hästar. Använder alla i perioder.

Varför inte? Använder man inte vissa grejer är det bättre att sälja av dem än att de ska ligga och skräpa.
5-6 träns till två hästar låter i mina öron helt orimligt. Så lång tid tar det inte att tex byta bett. Känns som slöseri att ha så många till så få hästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp