Att inte haka på trender/köpa i onödan

Jag brukar tänka på hur produkten är producerad. Kommer den bidra till en massa plastutsläpp? Är det någon stackars östasiatisk barnarbetare som blaskar i cancerframkallande kemikalier istället för att gå i skolan? Kommer lädret från djur som fötts upp under vidriga förhållanden? Kan/vill jag dra ner på något annat för att kompensera för de utsläpp den här produkten ger?

Sådana tankar brukar dämpa min köplust betydligt.
Jag tyckte det var JÄTTESVÅRT när jag skulle köpa tömmkörningsgjord (har f.ö. tömmarna kvar..) vill så klart helst handla svenskt, typ Tärnsjö och tror att en sådan håller i 100 år. Men kunde inte motivera mig till att lägga 7000 för gjord + tömmar. Svinmycket pengar. Även om jag håller med dig och det är något jag vill tänka på.
 
Jag tyckte det var JÄTTESVÅRT när jag skulle köpa tömmkörningsgjord (har f.ö. tömmarna kvar..) vill så klart helst handla svenskt, typ Tärnsjö och tror att en sådan håller i 100 år. Men kunde inte motivera mig till att lägga 7000 för gjord + tömmar. Svinmycket pengar. Även om jag håller med dig och det är något jag vill tänka på.
Ja, det är svårt att hitta etiskt producerade grejor! Jag menar absolut inte att man är en ond människa om man köper standardproducerat (det är svårt nog att hitta nödvändig utrustning som passar både häst och plånbok), men just för att undvika den onödiga shoppingen är det ett bra perspektiv att ha med sig.
 
Jag tycker att jag bara köper det mest nödvändiga, och tänker mycket kvalitet och hållbarhet i relation till pris. Har ändå (eller därför..?) sadelkammaren full 🙃
 
Varför inte? Använder man inte vissa grejer är det bättre att sälja av dem än att de ska ligga och skräpa.
5-6 träns till två hästar låter i mina öron helt orimligt. Så lång tid tar det inte att tex byta bett. Känns som slöseri att ha så många till så få hästar.

Min veterinär, som även är vidareutbildad på tänder, säger att man bör variera både nosgrimma och bett. Så jag hade 2-3 träns, det underlättas ju av om man rider utan nosgrimma förstås!
 
Varför inte? Använder man inte vissa grejer är det bättre att sälja av dem än att de ska ligga och skräpa.
5-6 träns till två hästar låter i mina öron helt orimligt. Så lång tid tar det inte att tex byta bett. Känns som slöseri att ha så många till så få hästar.
Jag använder alla i perioder. Den ena har två träns och den andra tre(eller fyra). Jag skulle nog kunna göra mig av med 1-2, men iom att dom används ibland så är det inte nödvändigt? Och alla träns är äldre än fem år, så dom är inte "nyshoppade". Sen så har jag ett gäng extra nosgrimmor och bett också. Ska jag sälja dom så får jag "ge" bort dom. Då är det bättre att ha dom på lager ifall jag behöver dom, än att köpa nya.
 
Jag gillar att shoppa till både mig och hästen... Men handlar mycket begagnat, kastar mig inte iväg för att det dykt upp något nytt häftigt, utan är mer sån att jag kan få syn på nån sak (som kanske såldes för 2 år sen) och sen letar jag efter den saken läääänge - tills jag hittar den. Då är jag väldigt nöjd :p
Har ett gäng träns, men varvar mellan dem allihop - det är olika nosgrimmor, olika utformning på nackstycken osv.

Jag får ibland ryck och säljer av grejer, och nu inför en kommande flytt så tittar jag lite igen på vad jag kan sälja av. Men problemet nu är som @Buck beskriver: sakerna jag har nu är saker jag vill ha. Jag har redan rensat flera gånger och nu är det bara saker som jag verkligen vill ha kvar, saker jag valt ut och lagt energi på att få tag på.
Men - någon form av rensning ska det bli.
 
Gah!! Jag jobbar ständigt med mig själv att inte haka på det nya/det som är inne/det som verkligen ger effekt mm. PS-träns, Micklem, Vals-bett mm mm mm. Det är faktiskt jätte jättesvårt. Tillhör islandshästvärlden och märkes”hetsen” har kraftigt eskalerat på senare år. Gissar att andra inriktningar har haft högre anspänning än vi under längre tid. Vissa saker, som bred resårjord av valfri sort och ett vettigt anatomiskt träns med ett anpassat bett som inte är Pessoa, känns alldeles lagom. Men det liksom räcker inte. Köpsugen finns där ändå. Fast jag har det jag behöver och mkt mer. Hur hanterar ni detta? Finns det någon avvänjningskurs? ”Det räcker med tre fina träns, här är hur du nöjer dig!” Eller ”Lär dig rida som du ska istället för att köpa ny utrustning”

Eller ska man helt enkelt bara ge upp och köpa sig snygg, skicklig och nöjd?
Är det? Tycker det är väldigt enkelt att inte köpa nytt. Är nog lite tvärtom. Använder sakerna tills de är helt utslitna eller inte fyller nån funktion längre.
Har en pytteliten sadelkammare (ganska högt i tak iofs). Men vill inte ha mer grejer där. Det ska vara enkelt att hitta och smidigt att ta hand om. Ju fler prylar desto mer att sköta om.
Två har samma sadel men olika schabrak. Annars har alla en sadel och 2 träns var. Utom min privata hon har två sadlar, fyra träns och två grimmor :o
Täcken tar plats när de ska torkas men då hänger de i stora sadelkammaren, skulle aldrig få plats annars!
Tycker folk överlag har alldeles för mycket prylar, både i stallet och rent allmänt.
 
Jag tyckte det var JÄTTESVÅRT när jag skulle köpa tömmkörningsgjord (har f.ö. tömmarna kvar..) vill så klart helst handla svenskt, typ Tärnsjö och tror att en sådan håller i 100 år. Men kunde inte motivera mig till att lägga 7000 för gjord + tömmar. Svinmycket pengar. Även om jag håller med dig och det är något jag vill tänka på.
Fast det är bättre att köpa riktigt bra grejer för dyra pengar som man vet kommer hålla en evighet än köp-och-släng-prylar. Speciellt om man kanske tömkör flera ggr/vecka olika hästar
 
Jag köper inte så mycket prylar, hade nog haft egen häst i över sju år innan jag ens köpte första tränset. :o Schabrak köptes inte heller allt för ofta.

Nu har jag ny häst, majoriteten av prylarna passar fortfarande men täcken passar självklart inte. Så har fått köpa utetäcken. Köper mest för att ett behov finns. Ny grimma kan jag köpa ibland även om det inte är nödvändigt :o Men det kanske händer vart annat år eller så.
 
Jag tyckte det var JÄTTESVÅRT när jag skulle köpa tömmkörningsgjord (har f.ö. tömmarna kvar..) vill så klart helst handla svenskt, typ Tärnsjö och tror att en sådan håller i 100 år. Men kunde inte motivera mig till att lägga 7000 för gjord + tömmar. Svinmycket pengar. Även om jag håller med dig och det är något jag vill tänka på.
Hade också gärna köpt en Tärnsjö gjord och tömmar, men jag är inte gjord av pengar. (Behöver köpa en sadel också) Så det blir nog att jag köper en från Globus.
 
Ja, det var det som var mitt dilemma?
Sådant köper man ju verkligen inte varje dag och de håller och bättre passform än många andra så där ser jag absolut inget del i utan som en investering :)

Det är skillnad på att köpa lindor i regnbågens alla färger fast det redan finns lindor hemma, eller ett nytt schabrak fadt man redan har 20 st till en häst redan :cool:

Kommer specifikt att tänka på en person som alltid hade det senaste nästan. Kunde inte rida i omatchande utrustning och hade fem hjälmar osv osv. Kunde stå och prata om en sadelgjord hon köpt som skulle vara så fantastisk hur länge som helst.
Ridmässigt? -inte så imponerande :cool:
 
Hade också gärna köpt en Tärnsjö gjord och tömmar, men jag är inte gjord av pengar. (Behöver köpa en sadel också) Så det blir nog att jag köper en från Globus.
Globus är ju ändå helt ok och som du som har en häst funkar det ju :)

Det jag menade var att vissa prioriterar lite märkligt tycker jag istället för att köpa det som verkligen kommer att stå sig i längden
 
Ibland drabbas jag av ett starkt shoppingsug, men det brukar gå över efter nån timmes surfande på diverse onlineshops. Det brukar räcka att lägga en massa saker i kundvagnen och sedan gå igenom dem, typ "onödig", "dyr", "vid närmare eftertanke ful" och radera dem en efter en. Om jag behöver något (=om något gått sönder så att det inte går att reparera) så köper jag det i första hand begagnat. Det enda jag köpt nytt de senaste två åren är två foderhinkar, en klippmaskin och ett par barfotaboots (som jag inte hittade i rätt storlek begagnade).

Vidare har jag skalat ner nödvändig utrustning till ett minimum. Jag växlar mellan tre bett (två träns) och bettlöst (repgrimma). En sadel. En hjälm. Ett schabrak och en vojlock med perfekt passform! Jag är rädd om de saker jag har, lagar om något går sönder (lärde mig lädersömnad av den anledningen t ex). När en grimma eller ett täcke pajar totalt tar jag vara på ringarna och spännena. Pengarna jag sparat har jag lagt på dressyrträning. ;)
 
Ibland drabbas jag av ett starkt shoppingsug, men det brukar gå över efter nån timmes surfande på diverse onlineshops. Det brukar räcka att lägga en massa saker i kundvagnen och sedan gå igenom dem, typ "onödig", "dyr", "vid närmare eftertanke ful" och radera dem en efter en. Om jag behöver något (=om något gått sönder så att det inte går att reparera) så köper jag det i första hand begagnat. Det enda jag köpt nytt de senaste två åren är två foderhinkar, en klippmaskin och ett par barfotaboots (som jag inte hittade i rätt storlek begagnade).
Så där gör jag också, funkar jättebra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad äter ni för sill i påsk`?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp