Att inte haka på trender/köpa i onödan

Gah!! Jag jobbar ständigt med mig själv att inte haka på det nya/det som är inne/det som verkligen ger effekt mm. PS-träns, Micklem, Vals-bett mm mm mm. Det är faktiskt jätte jättesvårt. Tillhör islandshästvärlden och märkes”hetsen” har kraftigt eskalerat på senare år. Gissar att andra inriktningar har haft högre anspänning än vi under längre tid. Vissa saker, som bred resårjord av valfri sort och ett vettigt anatomiskt träns med ett anpassat bett som inte är Pessoa, känns alldeles lagom. Men det liksom räcker inte. Köpsugen finns där ändå. Fast jag har det jag behöver och mkt mer. Hur hanterar ni detta? Finns det någon avvänjningskurs? ”Det räcker med tre fina träns, här är hur du nöjer dig!” Eller ”Lär dig rida som du ska istället för att köpa ny utrustning”

Eller ska man helt enkelt bara ge upp och köpa sig snygg, skicklig och nöjd?

Jag är inte så känslig för "märkes-trender" eller utrustnings-meck som olika bett, olika modeller på träns, olika former och fasoner på sadelgjordar, nya idéer om sadlar (singelkåpa, bomlöst med mera).

Däremot är jag "en sucker" för att köpa schabrak för att jag gillade färgen eller för att det var fint och på rea.
Det är knappast bättre det.
Men jag har "bestämt mig" för att nu får det räcka, eftersom jag redan har så löjligt gott om sådan utrustning. Möjligen att det kan vara OK att köpa tävlingsschabrak till JUF-SM i sommar.
 
Fast jag anser som sagt inte att det är överkonsumtion att ha 2-3 träns till nån häst vilket du flera gånger uttryckt det är. Än mindre konsumtionshets liksom 😅

Just nu använder jag fyra träns. Till 13 hästar. De får dela på träns, betslingen är standardmässig hos mig med tredelat tränsbett.
Så tre träns till en häst verkar ju onödigt.
 
Fast "sälj av" behöver man inte göra. Om man har tre träns tex, då behöver man inte köpa nytt när/om ett träns går sönder. Att ha rimliga reserver är inte dumt! (25 träns är såklart inte rimligt). Jag har nog 5-6 träns till två hästar. Använder alla i perioder.

Fast tre träns till en häst är väl onödigt? Kan absolut förstå att det blivit två - och jag använder visserligen (som jag skrivit i ett annat inlägg) just nu fyra träns till sammanlagt tretton hästar.
Men när det blir sommar kommer jag att plocka fram ett par till, till de tre hästar som vintervilar just nu.
Och så har jag särskilda "tävlingsträns" för att slippa att de där löjligt blingade pannbanden tappar stenar av att användas till vardags.

Så jag är absolut inte utan fläckar.
Men tre träns per häst - jösses vad träns jag skulle behöva ha!
Precis som om jag skulle "behöva" två-tre sadlar per häst.

Som det är nu, är det två sadlar jag egentligen använder till samma tretton hästar.
Så har jag en amerikansk sadel som används ganska sällan (men det kommer att bli mer igen när paddocken är framtinad, tillsammans med ett extra träns där westernstången sitter), och så har jag en sadel som jag enbart använder på tävlingar i bruks-ridning.

Jag har sex körbara hästar - och en enbetssele som jag använder som fungerar till alla med lite omställningar på gjordar. Har dock ett par enbetsselar hängande, som använts när unghästarna varit små men som inte behövs längre, och en parsele i storlek ponny som är för liten för hästarna nu när de är vuxna men som också använts som ren inkörningssele pga lite annan funktion än en "normal" enbetssele.
Huvudlag till körning har jag tre: ett mindre som behövs till två av hästarna, två lite större. Men det behövs ju två när jag kör par. Sedan har jag i och för sig några hängande som aldrig används, som har följt med när jag köpt parselar.

Jag har egentligen rätt mycket selar och sådant som inte används - men det beror mycket på att de behövts förut.

Massor av samma sak, däremot, har jag inte utom när det gäller schabrak (och i viss mån täcken - har massor av täcken som nästan aldrig används eftersom hästarna har sådan päls att täcken nästan aldrig behövs).
 
Fast tre träns till en häst är väl onödigt? Kan absolut förstå att det blivit två - och jag använder visserligen (som jag skrivit i ett annat inlägg) just nu fyra träns till sammanlagt tretton hästar.
Men när det blir sommar kommer jag att plocka fram ett par till, till de tre hästar som vintervilar just nu.
Och så har jag särskilda "tävlingsträns" för att slippa att de där löjligt blingade pannbanden tappar stenar av att användas till vardags.

Så jag är absolut inte utan fläckar.
Men tre träns per häst - jösses vad träns jag skulle behöva ha!
Precis som om jag skulle "behöva" två-tre sadlar per häst.

Som det är nu, är det två sadlar jag egentligen använder till samma tretton hästar.
Så har jag en amerikansk sadel som används ganska sällan (men det kommer att bli mer igen när paddocken är framtinad, tillsammans med ett extra träns där westernstången sitter), och så har jag en sadel som jag enbart använder på tävlingar i bruks-ridning.

Jag har sex körbara hästar - och en enbetssele som jag använder som fungerar till alla med lite omställningar på gjordar. Har dock ett par enbetsselar hängande, som använts när unghästarna varit små men som inte behövs längre, och en parsele i storlek ponny som är för liten för hästarna nu när de är vuxna men som också använts som ren inkörningssele pga lite annan funktion än en "normal" enbetssele.
Huvudlag till körning har jag tre: ett mindre som behövs till två av hästarna, två lite större. Men det behövs ju två när jag kör par. Sedan har jag i och för sig några hängande som aldrig används, som har följt med när jag köpt parselar.

Jag har egentligen rätt mycket selar och sådant som inte används - men det beror mycket på att de behövts förut.

Massor av samma sak, däremot, har jag inte utom när det gäller schabrak (och i viss mån täcken - har massor av täcken som nästan aldrig används eftersom hästarna har sådan päls att täcken nästan aldrig behövs).
Fast den ena hästen har tre olika träns som den använder varje vecka. Ett tvådelat med remont, ett rakt med tungfrihet med engelsk nosgrimma. Den andra är mindre och har två träns, dock bara olika bett. Så skulle dom ha ett träns var så skulle jag behöva bygga om tränsen inför varje ridtur. Det är jag för lat för. Och två av tränsen är nog inte värda mer än 100kr, så det finns ingen anledning att göra sig av med dom.

Jag gillar inte snabbknäppen för bett, annars skulle det absolut vara smidigare att byta så. Har dock varit med om att snabbknäppen på tyglar öppnat sig fyra(!) gånger, så det alternativet finns inte för mig.

Skulle jag jobba med hästar, vilket jag har gjort, då fungerar ofta samma kombination till flera hästar och det finns absolut ingen anledning att dom ska ha "egna" träns.

Jag har inte några problem att göra mig av med utrustning som inte används, så länge man kan få rimligt betalt för dom.
 
Fast den ena hästen har tre olika träns som den använder varje vecka. Ett tvådelat med remont, ett rakt med tungfrihet med engelsk nosgrimma. Den andra är mindre och har två träns, dock bara olika bett. Så skulle dom ha ett träns var så skulle jag behöva bygga om tränsen inför varje ridtur. Det är jag för lat för. Och två av tränsen är nog inte värda mer än 100kr, så det finns ingen anledning att göra sig av med dom.

Jag gillar inte snabbknäppen för bett, annars skulle det absolut vara smidigare att byta så. Har dock varit med om att snabbknäppen på tyglar öppnat sig fyra(!) gånger, så det alternativet finns inte för mig.

Skulle jag jobba med hästar, vilket jag har gjort, då fungerar ofta samma kombination till flera hästar och det finns absolut ingen anledning att dom ska ha "egna" träns.

Jag har inte några problem att göra mig av med utrustning som inte används, så länge man kan få rimligt betalt för dom.

Ja, det är klart att man kör olika träns med olika vidhängande bett. Håller med om att det är omständligt och onödigt krångligt att hålla på att byta (vilket ju också är skälet till att jag har ett särskilt träns/huvudlag till westernstången).
Nosgrimmor har jag rationaliserat bort för väldigt länge sedan - utom på tävlingstränsen, då, där det är obligatoriskt om man tävlar dressyr...
 
Ja, det är klart att man kör olika träns med olika vidhängande bett. Håller med om att det är omständligt och onödigt krångligt att hålla på att byta (vilket ju också är skälet till att jag har ett särskilt träns/huvudlag till westernstången).
Nosgrimmor har jag rationaliserat bort för väldigt länge sedan - utom på tävlingstränsen, då, där det är obligatoriskt om man tävlar dressyr...
Ja, skippar man nosgrimma så är det ju betydligt enklare, då är det ju bara höjden på sidostyckerna som ska ändras om hästarna har samma bett, då skulle jag nog absolut dela träns om dom använder samma bett! (Vilket mina två inte heller gör, jag gör ju att jag är omständig :laugh:)
 
Ja, skippar man nosgrimma så är det ju betydligt enklare, då är det ju bara höjden på sidostyckerna som ska ändras om hästarna har samma bett, då skulle jag nog absolut dela träns om dom använder samma bett! (Vilket mina två inte heller gör, jag gör ju att jag är omständig :laugh:)

Precis så. Ändra få hål på ena sidstycket, så passar det. Så slipper man smörja 2357436543546364 träns också.
 
Ja, det är solklart en nackdel (det ligger tre träns och en sadelgjord i köket och ser anklagande på mig just nu.. :cautious:). :laugh:
För att inte tala om parselar.
Ta en titt på mängden remmar där - om du vågar.
Två huvudlag, partömmar, två bakselar, fyra draglinor, två bröstor, två däcklar. Två bukgjordar, fyra j-a bukremmar. Och så spännen och söljor till f-annelse.
Dessutom har jag tre olika parselar.

Körsporten har sina nackdelar.
 
Jag köper nog också för mycket saker till min häst, men försöker iaf köpa allt begagnat och direkt försöka sälja iväg det jag ersätter. Så köper jag ett nytt träns så åker det gamla ut på annons etc. Försöker att inte samla på min för mycket grejer i skåpen.
Men jag måste erkänna att jag också har 4 träns till min häst, 2 med olika bett, ett bettlöst och ett till tömkörning då jag inte orkar ta av tyglarna av de vanliga :o
 
Fast tre träns till en häst är väl onödigt? Kan absolut förstå att det blivit två - och jag använder visserligen (som jag skrivit i ett annat inlägg) just nu fyra träns till sammanlagt tretton hästar.
Men när det blir sommar kommer jag att plocka fram ett par till, till de tre hästar som vintervilar just nu.
Och så har jag särskilda "tävlingsträns" för att slippa att de där löjligt blingade pannbanden tappar stenar av att användas till vardags.

Så jag är absolut inte utan fläckar.
Men tre träns per häst - jösses vad träns jag skulle behöva ha!
Precis som om jag skulle "behöva" två-tre sadlar per häst.

Som det är nu, är det två sadlar jag egentligen använder till samma tretton hästar.
Så har jag en amerikansk sadel som används ganska sällan (men det kommer att bli mer igen när paddocken är framtinad, tillsammans med ett extra träns där westernstången sitter), och så har jag en sadel som jag enbart använder på tävlingar i bruks-ridning.

Jag har sex körbara hästar - och en enbetssele som jag använder som fungerar till alla med lite omställningar på gjordar. Har dock ett par enbetsselar hängande, som använts när unghästarna varit små men som inte behövs längre, och en parsele i storlek ponny som är för liten för hästarna nu när de är vuxna men som också använts som ren inkörningssele pga lite annan funktion än en "normal" enbetssele.
Huvudlag till körning har jag tre: ett mindre som behövs till två av hästarna, två lite större. Men det behövs ju två när jag kör par. Sedan har jag i och för sig några hängande som aldrig används, som har följt med när jag köpt parselar.

Jag har egentligen rätt mycket selar och sådant som inte används - men det beror mycket på att de behövts förut.

Massor av samma sak, däremot, har jag inte utom när det gäller schabrak (och i viss mån täcken - har massor av täcken som nästan aldrig används eftersom hästarna har sådan päls att täcken nästan aldrig behövs).
Jag tycker nog det är skillnad på en häst eller flera. Jag rabblade upp i ett tidigare inlägg vad jag hade till en häst. Min andra häst är yngre och är inte riden lika mycket. Hon rids nu i repgrimma, kommer sedan ridas i samma bosal som den andra, för att sedan gå över till tränsbett.
Då kommer jag ha samma utrustning till två förutsatt att det passar, vilket det troligen kommer göra. Hade jag haft en tredje häst så hade jag haft samma där, men troligen skaffat något dubblett om jag har någon som vill med ut och rida på en av de.
 
Just nu använder jag fyra träns. Till 13 hästar. De får dela på träns, betslingen är standardmässig hos mig med tredelat tränsbett.
Så tre träns till en häst verkar ju onödigt.

Pja. Jag har en häst, ett träns med tredelat bett, ett kandarträns, och ett hackamore. Vet inte vad du tycker är så hemskt onödigt med det, särskilt inte som du i nästa inlägg skriver att du tycker det är helt förståeligt osv 👍

Tre träns till varje häst om man har flera är rätt överdrivet men är ju sällan folk heller har, vilket du själv ju vittnar om.
 
Jag hatar att shoppa. Jag har 2 hästar. Ett träns, en sadel, en sadelgjord, ett bett, två martingal (det ena är aldrig använt och inte ens uppackat. Tills i höstas hade de varsitt regntäcke, varsitt 100 grams täcke och varsitt flugtäcke. I höstas köpte jag varsitt regntäcke till för annars kunde jag inte byta. Varsin grimma. Delar på borstar. Schabrak har jag nog 5-6 stycken.
Förstår inte grejen med att shoppa saker och framförallt inte träns för tusentals kronor, eller schabrak för samma summa.
Nu kom jag på att jag har ett micklem-träns också, aldrig använt.

När jag handlar gör jag det på rea. Eller begagnat. Extremt sällan annars. Träns får absolut inte kosta mer än 500, inte täcken heller, schabrak kanske max 3-400 kr. Miklemtränset fick jag på kampanj ”köp ett täcke, få tränset gratis”- så jag köpte täcket för 700 kr, fick tränset, sålde täcket för 500 😁 . Mina rambotäcken jag har köpte jag för 300 kr st begagnat, haft varje säsong nu i 5 år.

Hatar prylar helt enkelt.
 
Älskar att shoppa, älskar att ha hästen fin. Men när det hängde 40 träns i sadelkammaren så sa jag nej nu tusan räcker det :o så för ett par års sen sålde jag av allt och har numera bara 2 träns till hästen. Och en extra nosgrimma för tex tävling som är lite finare. Jag varierar bett så orkar inte byta mellan tränsen därför har jag 2. Sedan har jag lärt mig att det är bra att variera. Jag säljer mkt begagnat...införde då att vill jag ha nytt in måste gammalt ut för samma värde. Och det har jag hållt. Jag köper gärna begagnat också.
 
Tycker det känns lite väl judgy och sitta och häckla folk hur mycket/lite utrustning de väljer att ha. Så länge en har råd med allt en köper så är det väl lite upp till var och en även om konsumtionshetsen är lovligt tröttsam.

Jag har rätt mycket grejer, men det är faktiskt inte så himla lätt att sälja begagnat, i synnerhet inte om en köpt lite billigare grejer även om en säljer billigt. Därför blir det lite mycket gammalt liggande och jag köper dyrare märkessaker istället eftersom det är lättare att sälja om jag inte skulle vilja behålla av nån anledning. Täcken är min drog och har massor (kanske runt 25), många schabrak (typ 15-20), tre sadlar, kanske 10 träns osv. Fastnar dock för favoritgrejer, men det varierar lite vad som är favoriterna :p.
 
Med åren har jag blivit mer kräsen och köper inget som jag inte behöver och som inte är precis så som jag vill ha det. Har tex letat efter det perfekta tränset i 5-6 år nu men inte hittat det ännu 🙄
Har även ”turen” att ha en stor häst på 176 i mkh och som har x-full på allt och skulle behöva typ xx-full på tex nosgrimmor för att det ska sitta riktigt snyggt. Och det är svårt att hitta saker i de storlekarna. Dessutom vill jag ha allt i brunt läder vilket gör det hela ännu svårare. Letar tex efter en brun remontnosgrimma i x-full men har inte hittat någon i vettig prisklass ännu. Så det blir inte mycket nytt inhandlat nu för tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp