Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Jag var helt chockad då jag läste den tråden. Jag är glad om jag orkar dammsuga ens varannan vecka. Damma mattor? Aldrig. Tvätta golv? Ibland on jag blir inspirerad.

Mitt hem är inte gjort för att ha uppvisningar i, det är mitt hem där jag vill ha det lugnt och skönt. Det finns nån knäpp hysteri över att det ska vara så skinande rent och utställningsskick.

Och mat orkar jag aldrig laga. Jag äter varm mat på jobbet och nåt mellanmål hemma.
 
Jag var helt chockad då jag läste den tråden. Jag är glad om jag orkar dammsuga ens varannan vecka. Damma mattor? Aldrig. Tvätta golv? Ibland on jag blir inspirerad.

Mitt hem är inte gjort för att ha uppvisningar i, det är mitt hem där jag vill ha det lugnt och skönt. Det finns nån knäpp hysteri över att det ska vara så skinande rent och utställningsskick.

Och mat orkar jag aldrig laga. Jag äter varm mat på jobbet och nåt mellanmål hemma.
Jag får väl vara glad om jag dammsuger en gång i halvåret.

Och jag lever nästan helt på färdiga rätter från affärens frysdisk.

Jag trivs för övrigt inte alls i röra eller om det är smutsigt. Och så vill jag slippa skämmas när det kommer hit folk.
 
Jag får väl vara glad om jag dammsuger en gång i halvåret.

Och jag lever nästan helt på färdiga rätter från affärens frysdisk.

Jag trivs för övrigt inte alls i röra eller om det är smutsigt. Och så vill jag slippa skämmas när det kommer hit folk.
Ja men jag har fem hundar :laugh: och köper en hel del färdigmat.
 
Jag dammsuger aldrig. Sopar det värsta. Hatar att städa. Gillar inte att laga mat men gör storkok några ggr i veckan /äter /fryser in.
Jag vill inte lägga tid på något så tråkigt som o städa när jag kan vara utomhus och jobba med annat.
Förvisso sköter jag disk o tvätt bokföring allt annat pappersarbete pedantiskt.
 
Ja men jag har fem hundar :laugh: och köper en hel del färdigmat.
Har två katter. Långhåriga.

Och jag vill inte leva på färdigmat.

Jag dammsuger aldrig. Sopar det värsta. Hatar att städa. Gillar inte att laga mat men gör storkok några ggr i veckan /äter /fryser in.
Jag vill inte lägga tid på något så tråkigt som o städa när jag kan vara utomhus och jobba med annat.
Förvisso sköter jag disk o tvätt bokföring allt annat pappersarbete pedantiskt.
Låter som mer än vad jag klarar.
 
Man kanske inte ska jämföra sig med de som skriver i sådana trådar. Tänker lite att om man skriver där så är man en sån som städar och håller rent. Finns jättemånga som inte fixar att hålla det på den nivån och det är okej.

Jag städar för att jag har besök ofta och då vill jag ha det rent. Om jag inte har folk hemma hos mig regelbundet blir jag kass på att städa.
 
Man kanske inte ska jämföra sig med de som skriver i sådana trådar. Tänker lite att om man skriver där så är man en sån som städar och håller rent. Finns jättemånga som inte fixar att hålla det på den nivån och det är okej.

Jag städar för att jag har besök ofta och då vill jag ha det rent. Om jag inte har folk hemma hos mig regelbundet blir jag kass på att städa.
Ja och många kanske kunde fixa det men anser inte att det är värt det.
 
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
Jag funderade på att skriva hur jag (inte) gör i tråden men orkade inte... min ambition är att diskbänken ska vara ren på kvällen, det känns bättre när jag kommer ut i köket morgonen efter då. Har inte riktigt koll, men det lyckas inte ens hälften av kvällarna.
Ofta är jag så trött att jag inte orkar gå och borsta tänderna och gå och lägga mig. Blir sittande vid bordet med telefonen i handen i stället. Så dumt, jag blir ju inte alls piggare av det, men förmår mig inte... till slut tvingar jag mig till badrummet och tar ut linser, går på toaletten och använder munskölj om jag verkligen inte orkar borsta tänderna... tandsköterskan skäller på mig vid varje undersökning men det hjälper ju såklart inte.
Vad det gäller mat så har jag mina två soppor jag alternerar mellan till lunch. Till middag blir det ibland något lagat, men ofta yoghurt, keso, mackor. Vet att jag blir piggare när jag äter bättre, men det blir lite moment 22 över det hela.

Trots det tycker jag att jag orkar mycket och har ett bra liv 🙂 Jobbar (deltid), har mina hundar som jag tränar en del, har häst på deltid, träffar särbo och vänner ibland. Men allt går i ett helt annat tempo nu än innan utmattning och det får vara så, det är ok.

Apropå städtråden, jag ska prova ett par tips. Dels att plocka en stund varje dag. Med fokus på
1. plocka undan tvätt och disk
2. Plocka undan det som har en plats
3. Samla ihop det som inte har en plats (ska bara fundera ut en plats att lägga det på... måste ju tas om hand nån gång tänker jag🤔)
4. Slänga skräp.

De flesta dagar blir det nog max den första punkten... men nån dag kanske det inte finns så mycket tvätt och disk att plocka så jag orkar punkt 2. Och tror jag kommer byta plats på 3 o 4, känns lättare att slänga skräp än att ta hand om det som inte har en egen plats. När jag väl kommer dit i ordningen. Bra och tydlig prioritering i varje fall, tror jag har nytta av det.

Min robotdammsugare sköter golven. Ibland får jag ett ryck och tar fram den stora dammsugaren. Eller torkar golven. Inte så ofta som jag skulle önska, men jag uppskattar verkligen när jag gjort det.

Ursäkta för långt inlägg, vill mest säga att du är inte ensam.
 
Du är verkligen, verkligen inte ensam. Absolut inte. Själv klarar jag kanske att nå 70% om 100% är tip top. Om jag verkligen lägger tid och energi på det. Till vardags klarar vi kanske 40-50%. Jag kan inte få snygg finish på något och det ligger alltid högar hemma. Det är hopplöst och trist och inget kul att behöva släppa in folk hemma. Blä.
 
Ibland när jag hamnar i nån slags känsla av att jag ”borde” städa en massa, så lyssnar jag på podden med Agnes Wold. Hon uttrycker det typ att städning är att likställa med inredning, inget som öht behövs ur ett hälsoperspektiv, utan en rolig hobby för de som gillar att städa. Blir alltid gladare då. :)
 
Ibland när jag hamnar i nån slags känsla av att jag ”borde” städa en massa, så lyssnar jag på podden med Agnes Wold. Hon uttrycker det typ att städning är att likställa med inredning, inget som öht behövs ur ett hälsoperspektiv, utan en rolig hobby för de som gillar att städa. Blir alltid gladare då. :)
Det var ju ett lite radikalt perspektiv. Jag gillar inte att städa, men resultatet av städningen betyder mycket för mitt välbefinnande.
 
När jag inte orkar hålla den ordning jag vill hemma så brukar det innebära att jag har för mycket saker och rensar ut tills det finns tillräckligt lite grejer för att varje sak ska kunna ha sin plats utan större ansträngning. Man behöver ju inte slänga eller ge bort allt bara för att man inte vill ha det inne utan en del som kan vara bra att ha men jag inte använder så ofta åker ut i förrådet. Jag gillar att ha det superorganiserat men har inte orken för det just nu och då är det smidigt att kunna starta en robotdammsugare när jag går med hunden, plocka i diskmaskinen och sen dammtorka öppna ytor någon gång i veckan och det gör det det tillräckligt bra. Mat lagar jag inte varje dag utan gör storkok, ofta i crock-pot eller i ugnen, när jag väl lagar så det finns matlådor för ett par dagar. Orkar helt enkelt inte göra saker varje dag bara för att man "borde" utan gör det som fungerar för mig.
 
Ibland när jag hamnar i nån slags känsla av att jag ”borde” städa en massa, så lyssnar jag på podden med Agnes Wold. Hon uttrycker det typ att städning är att likställa med inredning, inget som öht behövs ur ett hälsoperspektiv, utan en rolig hobby för de som gillar att städa. Blir alltid gladare då. :)
Jag tycker hon har ballat ur helt. För några år sen var hon en frisk fläkt men nu känns det som att hon mest säger saker för att provocera.

Det är väl ingen nyhet heller att det inte är hälsovådligt att inte städa. Det är väl inte främst därför man städar. Det finns ju andra aspekter och anledningar att städa än att man tror att man ska bli sjuk om man låter bli.
 
Jag tycker som jag tidigare skrivit att det är mycket märkligt att du inte får mer hjälp från psykiatrin och socialförvaltningen. Du verkar inte alls ha det bra.
Tycker jag fått skapligt med hjälp ändå. Men socialen har jag ingen kontakt med. Vad skulle de kunna göra?
 
Det var ju ett lite radikalt perspektiv. Jag gillar inte att städa, men resultatet av städningen betyder mycket för mitt välbefinnande.
Känner så mycket igen mig i känslan av att må dåligt av röran.

Har insett att jag har en ganska lång startsträcka, men att den kan kortas av rutiner. Försöker nu starta diskmaskinen varje kväll (även om demontera är full). Har som mål att städa en hörna så det blir fint varje helg, och sen försöka hålla den hörnan ok. Fyller på med ny hörna när det känns överkomligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 145
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp