Att inte klicka med hund...

Emor

Trådstartare
Ja, jag varnar redan innan för årets antagligen mest osammanhängande tråd. För ett halvår sedan köpte jag en storpudel, omplacering som min tilltänkta tränings och tävlingshund. Hunden i fråga är världens coolaste hund, har inte alls haft det illa utan är en trygg hund med aptit på livet. Han har allt det som jag vill ha, han har kamp, jaktlust, driv och tycker det är bland det roligaste som finns att jobba. Han älskar människor, iprincip mest i hela världen och går hur bra som helst med lillhunden här hemma.

Så, vad är då problemet? Det klickar inte, någonting gör att det bara inte fungerar, jag kan inte sätta fingret riktigt på vad det är då hunden är en väldigt okomplicerad hund, går bra med i princip vem som helst, men det är någonting som inte klickar. Jag är inte dummare än att jag förstår att problemet ligger hos mig, frågan är hur jag gör nu?

Sambon min är hur förtjust i hunden som helst, och jag tycker ju om honom, det går inte att göra annat. Problemet kvarstår dock, och jag har tuggat fast. I dagsläget har jag lämnat över allt ansvar i princip utav hunden på sambon, givetvis går vi promenader, busar och sådär, men den huvudsakliga träningen kommer han nu stå för. Så just nu ser ekvationen ut som så att jag står med samma lilla underbara sällskapshund som förr, sambon har iofs en träningshund som han kanske eg inte vill (inte intresserad på det sättet) men som han inte under några omständigheter kan tänka sig göra sig av med, vi har båda en gräns på 2 hundar, främst utav praktiska skäl och jag har fortfarande inte den träningshund som jag önskar.

Lilleman ligger inte på latsidan, vi spårar och tränar tricks, lydnadsmoment och annat, men han tycker inte det är sådär jättekul (jo, spår är verkligen hans grej) men jag är främst intresserad utav lydnad och agility, ev även söket och ingenting utav det intresserad herrn det minsta.

Så vad gör man?
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Svårt att säga när man inte har sett er träna tillsammans.

Är du medlem i en Brukshundklubb? De flesta klubbar har träningstävlingar, var med på en sådan tävling och se vad det står i protokollet. Och/eller be en instruktör eller erfaren tävlingsmänniska titta på när ni tränar och komma med konstruktiv kritik. Ett annat alternativ är att någon filmar när ni tränar, sen sätter du dig och tittar på filmen. Kanske kan du själv komma fram till vad som är fel när du analyserar filmen.

När det gäller agility är det t ex väldigt noga hur du handlar hunden. Att du har kroppen vänd mot rätt hinder, att du använder armen närmast hunden när du pekar t ex.

När det gäller lydnad kan det vara bra att ta första steget med vänster fot när hunden ska följa med och höger fot när den ska sitta/ligga kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte klicka med hund...

Jodå, jag är medlem, och är överlag väldigt aktiv med grabbarna! Vi är minst 1 gång i veckan ute och tränar och promenerar med andra hundar, ffa pudlar då det är de som våran bekantskapskrets består utav. Tanken var att vi skulle komma till start nu i vår, men jag vet helt ärligt inte om jag har lust längre när det verkligen inte vill sig, och låter därför träningen vara, ingen ide att traggla bara för att, då går det garanterat inte som man vill!

Filmkamera har vi, och har inte sett någonting. Hade gärna gått en kurs med grabben, men som det ser ut nu är det inte som passar, hittar vi en som jag kan pga arbetstider vara med på kan det nog vara en ide. (jobbar mycket kväll) utan vi har jobbat på och tränat i gruppen och vi utbytt tips och ideer med varandra.

Fast den stora kör jag inte agility med, eller jag kör inte agility med någon, den stora pga att vi inte funkar, och den lilla pga att han endast tycker om balanshindrena, de används dock som belöning i träningen! Den stora är främst tänkt som lydnadsträning och ev sök om jag lyckas få honom riktigt viltren. Nu under vintern så har vi istället koncentrerat oss och koncentrerar oss på dragträning, för att han ska få röra på sig ordentligt med minsta möjliga "kollition" då det är friare på ett annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte klicka med hund...

Kan du lägga in film på Youtube och lägga in en länk här, så är det säkert någon som kan tala om vad felet är.

Om inte BK har dagkurser så fråga Medborgarskolan. Kanske finns det även någon fristående i eller omkring din ort som håller kurser i privat regi.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Feltolkar jag din fråga nu kanske? Jag tolkar det som att det helt enkelt inte klaffar bara, inte så mycket träningsmässigt utan mer den där känslan?

Jag tror att det helt enkelt inte klickar med alla hundar. Jag tror inte det har med något fel att göra, som man rättar till med träning eller genom att se film på vad man gör. Fast det kanske bara är jag som tänker så. Men jag har varit hundvakt åt en hel drös hundar t.ex. Och det är få av dom som jag kan tänka mig att behålla själv. Även fast jag haft dom lång tid och verkligen lärt känna dom, så har det inte varit min hund. Min ena hunds bror t.ex. Han är en jättetrevlig hund, men jag gillar honom verkligen inte på samma sätt som jag gillar mina ena. Min andra hunds syster däremot grät jag när jag skulle lämna tillbaka, för hon var liksom "min". Och dessa är då samtliga av samma ras, så det är "bara" personligheterna som skiljer dom åt.

Hur som helst så tycker jag inte att det är något fel med det, det är bara så det är. Kanske växer det fram med tiden. Kanske klickar det helt enkelt aldrig.

Jag förstår ert problem dock. Svårt att svara på vad man gör bara, det finns nog inget enkelt svar. Jag antar att man kanske får ta diskussionen, om vad som är viktigast och för vem. Är det viktigast för dig att få en träningshund eller för din sambo att inte bli av med den större ni har nu? Kan ni verkligen inte tänka er en tredje hund? osv. Det är svårt det där. Här hemma är alla hundarna mina och min sambo har inget hundintresse alls, mer än att pussa och krama på dom då. Han gillar dom helt enkelt men vill inte ha något som helst ansvar. Så här är också hundar som alla är mina, och som följer med mig om det skulle ta slut mellan oss, och som passar ihop med mig. Sambon får finna sig i det. ;) I ert fall är det ju inte fullt lika "enkelt", men jag tror väl helt enkelt ni får sätta er ner och verkligen prata om saken och se vad som känns bäst och viktigast. Hoppas det ordnar sig på något vis. :)
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Du tolkar det precis rätt, det var nog jag som var otydlig.

Det är precis som du säger, jag har inte klickat med hunden på ett personligt plan, så det är ju inte så konstigt att träningen går därefter heller. Vi får nog sätta oss ner, igen, och se om vi kommer fram till en lösning.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Jag har hållit på med kaninuppfödning som jag tränade upp och tävlade med i hoppning. Så jag vet precis vad du menar med personkemi. Funkar det inte så funkar det inte. MEN jag har lärt mig hur JAG fungerar av det. Hunden jag har nu har saker som jag kan bli galen på ! Men hade jag INTE haft dessa utmaningar utan en lätt hund som din stora så hade jag nog varit ganska sval. Jag promenerade för ca 10 år sedan en 4 år gammal storpudeltik som en granne ägde. Hon var superenkel. Gick lös överallt, gick aldrig fram till någon. Sa aldrig ett pip. Men tur hon inte var min! Hon var trååååååkig! Inget bus, inget liv utan mer passande en pensionär. Hon var följsam och hade säkert varit duktig på lydnad men jag var bara promenadmatte.

Så jag är glad jag har min clown. Visst jag vill ha lite av storpudeltikens egenskapar i honom så vi jobbar hårt på det. Men aldrig att jag vill att han ska förlora hela sin barnsliga glädje och upptåg!

MEN det tog nog över ett halvår innan jag kände något djupare för min hund och jag tror nästan över 1 år innan jag kände att jag inte klarar av att omplacera honom trots att vi varit nära när maken inte engagerade sig alls!
Jag tar mycket längre tid på mig nuförtiden att fästa mig vid djur sedan jag fick barn. Djuren är liksom inte hela mitt liv längre.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Kan det inte vara så att hunden inte klickat med dej? Men med din sambo.

Vem ger hunden mat? Brukar vara den som den klickar med först. Är det inte så att sambon är mer lekfull än du o därmed ser hunden honom som roligare o gillar mer. Sambon kanske gör de enl hunden roligare sakerna o därför inte vill ge dej det du vill ha.

Kanske har du för höga krav.

Hur gammal var hunden när ni tog över den. Min golden är omplacering hon var 9 månader o det tog ca 4 månader innan jag kände att hon var "hemma"

//tror att djur till viss del blir som vi vill bara vi ger dom tid. Det är levande varelser o inga maskiner som man kan sätta på o stänga av.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Fast det är definitivt ingen tråkig hund den stora! Han har energi så det räcker och blir över och skulle aldrig säga nej till bus, tråkig hund, ja då snackar vi om lillhunden som på sin höjd kan leka själv med sin leksaksråtta, och ändå så skulle jag inte klara mig utan honom. För annars hade det varit en lösning, sällskapshunden som tar "plats" får flytta till en mysmatte...

Jo en del av mig känner att jag ger upp för lätt, om det nu är det jag gjort? Men en annan av mig vill inte hålla på och kämpa för sakens skull, iprincip alla som träffar hunden älskar honom, det är bara hos mig det inte klickar.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Det är ju mina hundar eg, jag som har hundintresset och därför jag som gör "allt" med dom (sambon hjälper till ibland när jag jobbar) jag som ger dom mat, går ut på långpromenader, far och tränar, träffar andra hundkompisar osv. Sambon tar dom till och från sitt jobb i princip.

Hunden var strax över 3 år då vi tog honom.
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Jag har ingen aning, men kan berätta om min och sambons hundar. Han passade bättre med min (oaktiva båda två) och jag passade bättre med hans (aktiva båda två). Vi bytte när hans hade stressproblem (den aktiva) och han "satt fast". Jag klickade totalt med henne trots att det i början kändes konstigt att "byta bort" min hund. Nu har dom båda fått ägare som passar dom bättre och det har funkat toppen :love:
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Vad härligt! Hoppas vi kommer på någon bra lösning på vårat lilla problem här hemma också, skulle vara så skönt!
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Har inte hunnit läsa alla svaren ännu, men om din sambo verkligen Inte vill göra sig av med den stora eftersom Han klaffar med den och är fäst vid den (om jag har förstått det hela rätt?) och har huvudansvaret för den... Och det är Du som inte klickar och vill ha en tränings/tävlingshund...
Varför gör du då inte dig av med den lilla då och skaffar en hund som du klickar och kan göra det Du vill med?

Du får helt enkelt prioritera, endera finna dig i det hela och försöka göra det bästa av situationen, eller så får någon (lilla?) ryka (eftersom ni har satt en maxgräns på 2 hundar i hushållet) och du skaffar en ny hund om träning/tävling är såpass viktigt för dig. :)
 
Sv: Att inte klicka med hund...

Ja det är frågan, det låter så enkelt. Men det är ungefär detta som vi kommit fram till, nu ska det bara dyka upp rätt pälsmonster...
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 391
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 369
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp