Att inte täcka sina hästar

KerstinJonnaOlivia

Trådstartare
Hej!

Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte.

Själv har jag en fjording och en shettis som jag helst skulle vilja minska ner mitt täckesanvändande på. Hade varit inspirerande att få läsa lite om folks tankar som INTE täcker sina hästar. (Om de finns)

Förstår att man definitivt har delade åsikter men jag läser mest om folk som tycker att regn är lika med täcke. Hade varit uppfriskande att få höra en annorlunda åsikt 😊

Med bästa hälsningar
Jonna
 
Det är väl upp till var och en? Det är väl ofta ett större problem att folk övertäckar sina hästar. Mitt 4-åriga halvblod är uppvuxen på lösdrift och har aldrig haft täcke. Däremot kommer hon nog få ha det i höst/vinter, efter att hon fått regnskållor förra hösten som tog hela vintern att bli av med är jag inte så sugen på en repris.
 
Att täcka eller inte handlar inte bara om mina önskemål och vädret. Hästen/ponnyn och dess önskemål/behov är ju det som bör styra användandet av eventuellt täcke, och hur det ser ut i hagen.

Vissa hästar är frusna. Vissa är frusna under vissa specifika förutsättningar (kraftig vind tex. Eller nederbörd). vissa är inte frusna alls. Man får hålla koll på dem, helt enkelt.

Min Tant behövde inte täcke alls ner till ett par plusgrader. Om det var torrt. Vid nederbörd fick hon ofodrat regntäcke mellan typ +5 och 0-gradigt. 50-100g täcken är det hon hade på sig större delen av vintern, ibland även pga min bekvämlighet eller pga vädret dagen innan (vi hade inte möjlighet till täcke på/av/byte osv i det stallet).

Fröken, å andra sidan. Var hemskt frusen. Vid nederbörd behövde hon täcke redan vid 18 grader. +10 grader och regn? 200g täcke med hals.

Titta på dina hästar.
 
Frågan är väl vad dina hästar behöver och mår bra av? Både utifrån hur frusna individerna är och hur förutsättningarna ser ut i hagen.
Jag struntar i hur andra gör med täcken sålänge hästarna mår bra. Vill man klara sig utan täcken så mkt som möjligt får man kanske tänka mer på vind/väderskydd och foder i hagen 😊
 
Mina går utan täcke så mycket det går. Orka knöla med täcken i onödan när det bara tillför negativa saker för djuren.
En av mina har varit en riktig fryslort men de senaste åren så har det tack och lov ändrat sig så nu går bägge utan täcken större delen av tiden. Tidigare frös hon så hon skakade väldigt lätt men nu verkar hon klara det mesta.
 
Att täcka eller inte handlar inte bara om mina önskemål och vädret. Hästen/ponnyn och dess önskemål/behov är ju det som bör styra användandet av eventuellt täcke, och hur det ser ut i hagen.

Vissa hästar är frusna. Vissa är frusna under vissa specifika förutsättningar (kraftig vind tex. Eller nederbörd). vissa är inte frusna alls. Man får hålla koll på dem, helt enkelt.

Min Tant behövde inte täcke alls ner till ett par plusgrader. Om det var torrt. Vid nederbörd fick hon ofodrat regntäcke mellan typ +5 och 0-gradigt. 50-100g täcken är det hon hade på sig större delen av vintern, ibland även pga min bekvämlighet eller pga vädret dagen innan (vi hade inte möjlighet till täcke på/av/byte osv i det stallet).

Fröken, å andra sidan. Var hemskt frusen. Vid nederbörd behövde hon täcke redan vid 18 grader. +10 grader och regn? 200g täcke med hals.

Titta på dina hästar.
Håller helt med! Min häst, när hon var två år, gick ner i vikt trots super kvot på ensilaget, fri tillgång och ligghall dagtid samt stod inne på box med fri tillgång nattetid. Det tog sådan energi för henne att klara kylan på hösten att hon ändå inte kunde hålla hullet. Täcke på och hon stannade i vikt och kunde sedan även lägga på sig lite.
 
Två av mina tre går utan täcke typ jämt. Min bekvämlighet avgör när de får på sig något. Den tredje fryser och spänner sig och har täcke.
 
Jag har ingen ridhäst just nu så mina går huvudsakligen utan täcke. Stora fryser om det är regnigt/blaskigt + blåsigt + kallt, speciellt på våren när hon fällt av vinterpälsen. Lilla fryser mer sällan (övervuxen ponny) men också vid visst väder, så då är det täcke på, har mest tunna regntäcken. Stora har något mer tjockt täcke pga mer frusen.
 
Har aldrig haft täcke på min shettis. Hon hade päls så det räckte för tre ponnysar och var helt oberörd av vädret vare sig det var ösregn, blötsnö eller -35. Nu gick hon som sällskap och lättare ridning i bland. Hade hon varit i träning hade jag behövt raka henne och då hade hon så klart behövt täcke.
Mitt nuvarande halvblodssto hade varit rakad och täckad hela sitt liv innan jag köpte henne. Jag fortsatte ha henne täckad så länge jag red henne av bekvämlighetsskäl, men när jag slutade rida henne så provade jag att inte täcka henne och hon fick tjock och fin päls och klarar sig bra oavsett väder. Enda gången hon behöver täcke är nu på hösten när det regnar innan hon fått riktigt vinterpäls men det ändå är kallt. Men sedan klarar hon sig utmärkt utan täcke hela vintern, trots temperaturer ner till -35 i bland. Men de har alltid grovfoder i hagen.
C-ponnyn skulle nog klarar sig utan täcke också, hon har fått en helt annan vinterpäls sedan hon flyttade hit upp till norr mot för vad hon hade när hon kom från Skåne, hennes päls när hon kom till oss i februari såg ut som sommarpäls. Men hon får ha ett 100 gram på vintern, dels för att inte få allt för tjock päls (om det nu hjälper) men mest för att hon ska vara torr och ren vid ridning plus att hon lätt blir lite spänd över ryggen.
Russet vi lånade ett år hade aldrig täcke. Men dottern uppskattade inte att försöka få ren och torr pälsen före ridning, och inte jag heller 🙈
Hade en fjording på foder för längesedan och han hade aldrig täcke.
Min erfarenhet är att de allra flesta hästarna klarar sig utmärkt utan täcke om de inte är rakade, alla fall här uppe i norr. Söderut där det kan regna och blåsa mycket under vintern kan jag tänka mig att fler hästar behöver ett täcke på sig ute.
De hästar som jag ridit och tränat har jag rakat på vintern och därmed även haft täcke på. Men eftersom att jag alltid har grovfoder i hagen så har de inte behövt särskilt tjocka täcken. 200g har räckt ner till ca -15 ofta.
 
Jag har mina två på lösdrift, dvs de har alltid tillgång till att få regn- och vindskydd. Hittills har de inte varit klippta och inte ridits superhårt vintertid, och jag har inte haft täcke på dem. Jag får se hur det blir denna vintern när i alla fall hästen kommer ridas mer ordentligt. När det gäller ponnyn hade hon nog kunnat må bra av att klippas utan att täckas - hon har redan börjat få tjock mammutpäls inför vintern :grin:
 
Mina har inte täcken om de inte behöver.
Dvs fryser.
Men så tävlar tränar jag inte direkt för tillfället heller och klipper inte eller så.

Den frusna hästen(welsh klarar sej så länge det inte blir -20 länge eller blötsnöar. Typ.
Och det är stor skillnad på om hon satt sin vinterpäls ännu, så hon är mycket känsligare på hösten än på vintern tex.

Tvååringen (swb) har aldrig haft täcke öht men klarar sej också fint. Hade tippat på att den skulle varit känsligare dock men det verkar faktiskt inte så.

Jag tycker jag har bra koll på hästarna och sätter absolut på täcke när det behövs.

Däremot har mina hästar vindskydd som de använder när de behöver så jag behöver inte ha panik för att de inte kan söka väderskydd vid behov.
 
Täckar ytterst sällan mina hästar, förutom flugtäcke på den känsliga. Två islandshästar och två minishettisar. Dom går på lösdrift och går in om dom vill.

Helklipper dock min ena islandshäst i feb/mars och då täckas han efter väder såklart eftersom jag klippt bort hans naturliga skydd. Men annars inte.
 
Jag har aldrig haft täcke på min nuvarande häst. Han sätter en rejäl vinterpäls och jag klipper halvklippning. Hästens egen päls är ju egentligen det bästa skyddet de kan ha. :) På lösdriften vi hade när jag växte upp hade vi en blandad flock av araber, engelska fullblod och travare och alla satte tillräckligt med päls för att klara sig utan täcken. Sen hade de ju ordentligt med grovfoder och en ligghall att gå in i vid behov.

Sedan är allt en individfråga såklart. Som allt annat. Ett av fullblodsstona vi hade föll ur när hon gick med föl och då fick hon givetvis ett täcke, eftersom hon behövde ett. Men mitt utgångsläge är alltid att ha dem otäckade.
 
Min shettis har aldrig täcke medan min stora måste ha täcke nästan jämt för att må bra. Min tredje får på sig täcke vid ihållande kallregn eller blötsnö men klarar vanlig nederbörd och 30 graders kyla utmärkt.

Man måste se vad individen behöver. Det är det enda som spelar roll.
 
Om mina hästar inte klippts har jag inte täckat. Däremot får de mer grovfoder vid sträng kyla och ska ha tillgång till vindskydd. Är det dåligt väder flera dagar i rad tas de in någon natt för att torka upp.
 
Jag har islandshästar, just nu två stycken, som är 4 och 7. Båda rids, men 4-åringen betydligt lättare än 7-åringen. 7-åringen har redan satt mammutpäls, så honom har jag klippt (hals, bringa, bog och under magen). 4-åringen har fortfarande nästan sommarpäls och är därmed inte klippt, kanske att han kommer få en minimal klippning i vinter om han svettas mycket vid arbete.

Målet är att kunna ha båda på lösdrift i vinter UTAN täcken. De kommer att kunna gå in om och när de vill och kommer att fodras baserat på hur mycket de arbetar och vad det är för temperatur. Eftersom de går tillsammans och kan få för sig att leka en del så tycker jag att täcke är en onödig säkerhetsrisk som jag gärna undviker. Päls har de ju så det räcker - det ska bara funka med träningen o pälsmängden också! :D
 
Min shettis har aldrig täcke. Han tycker inte om det. Han har dessutom extremt tjock vinterpäls, så han behöver det inte heller.

Min new forest har ett tunt, ofodrat regntäcke på sig ute typ november-mars. Det är mest för att hon rids och det känns trevligare att hon i alla fall är torr när sadeln läggs på. Hon har så pass tjock päls (klipps inte i nuläget) att hon av "fryssynpunkt" inte behöver det egentligen. Skulle det vara riktigt, riktigt kallt kan hon ha ett stalltäcke under. Bor i södra Sverige, har ytterst sällan snö och massa minusgrader, men däremot ofta temperaturer runt nollan, storm och ösregn.
 
Har fjordhäst som klipps med islandsklippning så behöver inget täcke som så. Hagen de går i under stallperioden har dessutom lösdrift så enstaka gång får hon på regntäcke om det är flera dagars regn och jag vill att hon ska få va torr nån dag, vid ihållande snöslask alt, enstaka gång för att hon ska va torr och ren vid ridning; hon har absolut inte regntäcke varje dag i veckan hon rids. Vintertäcke äger hon inget; blir det ordentligt kallt är det i min värld bättre att lägga ut mer hö alt. halm då ju ätandet ger hästarna värme! :).
 
Hej!

Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte.

Själv har jag en fjording och en shettis som jag helst skulle vilja minska ner mitt täckesanvändande på. Hade varit inspirerande att få läsa lite om folks tankar som INTE täcker sina hästar. (Om de finns)

Förstår att man definitivt har delade åsikter men jag läser mest om folk som tycker att regn är lika med täcke. Hade varit uppfriskande att få höra en annorlunda åsikt 😊

Med bästa hälsningar
Jonna

Hej!

Mitt arabsto täckas endast om det öser ner eller snöar mängder. Hon har bott i utebox nästan hela sitt liv och har en magisk päls (redan). När det är riktigt skitväder står hennes päls inte riktigt pall, så då får hon täcke. En av förra vinterns oväder missades täcke, men hon frös inte ändå.

Hennes KWPN-brorsa (import Nederländerna) får täcke långt tidigare än henne. Han spänner sig och får ont i ryggen när han blir kall och blöt och har dessutom en riktigt fånig päls - inte alls anpassad för vårt klimat. När vi köpte honom frös han i vindstilla och +10 grader (utan sol), nu fryser han när han är blöt. Så täcke på vid regn/snö, annars naken.

Vi täckar bara om det verkligen behövs, store hästen har dessutom fri tillgång i hagen så han kommer gissningsvis klara sig bättre i år än tidigare år.

Hade dom haft längre/bättre päls hade dom fått vara nakna och såklart om dom själva kan välja när de går in eller står ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 491
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp