Att inte täcka sina hästar

Det behöver man inte men man behöver å andra sidan inte heller tala om för folk som av olika skäl gör ett val att de är lata vilket du gjorde i ditt första inlägg. De flesta som har häst arbetar och har därmed begränsat med tid och jag tror nog hästen mår bättre av att ha ett lerskydd på sig och sedan bli ridna än att få pälsen genomborstad och sedan hamna i boxen.
Jag är helt ärligt jäkligt trött på den kultur som finns inom hästvärlden där folk försöker göra hästhållningen så bra de kan utifrån sina förutsättningar där omgivningen står och gråter krokodiltårar och säger " du tycker inte om din häst". Den typen av argument får man läsa om alldeles för ofta ett tag var det ju populärt att säga det om folk som hade djuren på helinakordering, vad hästen har för glädje av att just matte mockar har aldrig framgått.
Håller helt med. Det tycks vara något bra med att ha dålig arbetsmiljö runt hästar för att visa hur bra hästägare en är.
 
Det behöver man inte men man behöver å andra sidan inte heller tala om för folk som av olika skäl gör ett val att de är lata vilket du gjorde i ditt första inlägg. De flesta som har häst arbetar och har därmed begränsat med tid och jag tror nog hästen mår bättre av att ha ett lerskydd på sig och sedan bli ridna än att få pälsen genomborstad och sedan hamna i boxen.
Jag är helt ärligt jäkligt trött på den kultur som finns inom hästvärlden där folk försöker göra hästhållningen så bra de kan utifrån sina förutsättningar där omgivningen står och gråter krokodiltårar och säger " du tycker inte om din häst". Den typen av argument får man läsa om alldeles för ofta ett tag var det ju populärt att säga det om folk som hade djuren på helinakordering, vad hästen har för glädje av att just matte mockar har aldrig framgått.
Jösses vad du läser in saker i mina inlägg. Det visar ju bara tydligare att det krävs en halv doktorsavhandling för att tala om vad man tycker och samtidigt förhindra att folk läser in en massa i texten som inte står där. Trist!
 
Men att täcka en häst för att man är lat och inte vill erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar. Det anser jag vara att lägga på täcke i onödan.
Sedan är det oftast så att superleriga hagar beror på nederbörd så det löser sig själv rätt bra.
"erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar" efter 3 timmars borstande är min häst ganska trött på mig xD

Min häst en sån där extremt skit gris. Letar upp sitt lerhål, rullar sig så leran riktigt gnuggas in på djupet. Många av mina stallkompisar har fått chock och många skratt när det ska ta in min häst, han ser sinnessjuk ut när han verkligen har haft en lerdag. Folk brukar ta bilder och skicka till mig med skratt emoji, eller säga åt andra i stallet "gå till *** box och kolla hur han ser ut, haha"
När leran är torr kan det ta mig upp till 3 timmar att borsta honom ren nog för att kunna sätta på utrustning (han är alltså inte ens helt ren efter 3 timmar)
Om det är blöt lera så är det bara att ge upp och inte träna den dagen, går inte ens att duscha honom ren, bättre att låta leran torka, borsta nästa dag och sen duscha för att få honom ren.

Så hade det varit viktigt att kunna rida och träna min häst rätt dagar hade täcke varit ett absolut måste.
Och nu när jag har 2 hästar av samma ras men från olika stammar så inser jag att min 1:a häst troligen har en päls som leran fastnar bra på, för även om häst nr2 rullar sig i lera så fastnar inte leran på samma sätt och han blir aldrig lika skitig och svårborstad som nr1.
 
"erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar" efter 3 timmars borstande är min häst ganska trött på mig xD

Min häst en sån där extremt skit gris. Letar upp sitt lerhål, rullar sig så leran riktigt gnuggas in på djupet. Många av mina stallkompisar har fått chock och många skratt när det ska ta in min häst, han ser sinnessjuk ut när han verkligen har haft en lerdag. Folk brukar ta bilder och skicka till mig med skratt emoji, eller säga åt andra i stallet "gå till *** box och kolla hur han ser ut, haha"
När leran är torr kan det ta mig upp till 3 timmar att borsta honom ren nog för att kunna sätta på utrustning (han är alltså inte ens helt ren efter 3 timmar)
Om det är blöt lera så är det bara att ge upp och inte träna den dagen, går inte ens att duscha honom ren, bättre att låta leran torka, borsta nästa dag och sen duscha för att få honom ren.

Så hade det varit viktigt att kunna rida och träna min häst rätt dagar hade täcke varit ett absolut måste.
Och nu när jag har 2 hästar av samma ras men från olika stammar så inser jag att min 1:a häst troligen har en päls som leran fastnar bra på, för även om häst nr2 rullar sig i lera så fastnar inte leran på samma sätt och han blir aldrig lika skitig och svårborstad som nr1.
Jag har också två av samma ras varav den ena kletar in leran så den sitter som berget medan den andra är relativt lättborstad.
 
Hej!

Nu börjar det bli höst igen och jag börjar älta det här med om man ska täcka sin häst eller inte.

Själv har jag en fjording och en shettis som jag helst skulle vilja minska ner mitt täckesanvändande på. Hade varit inspirerande att få läsa lite om folks tankar som INTE täcker sina hästar. (Om de finns)

Förstår att man definitivt har delade åsikter men jag läser mest om folk som tycker att regn är lika med täcke. Hade varit uppfriskande att få höra en annorlunda åsikt 😊

Med bästa hälsningar
Jonna

Jag tycker det borde vara krav på att alla hästar har väderskydd i sin hage året om. Så länge hästen inte har det och tvingas stå mitt ut i snålblåst och nederbörd fattar jag att man väljer täcke men jag tycker det är att börja i fel ände.

Som inspiration till att inte täcka så blev min häst en helt annan häst sedan jag hittade en ny tränare. Så mycket stress och spänning rann av honom att han gick från att vara tokfrusen med fri tillgång på mat och dubbla, tjocka täcken med hals krävdes vintern igenom. Varenda dag med trist väder (och här blåser det mycket) tog han upprört skydd hela tiden (de fodras även i ligghallen så han tvingades aldrig stå ute). Till att nu vara en riktig ponny som visserligen fortfarande tar skydd rätt kvickt när det är nederbörd men inte argt och upprört och sedan står spänt och missnöjd i lä. Nu kan de komma springande på tvären men ställer sig direkt och sover inne eller står o tittar på när man pysslar i stallet. Och går sedan så fort det mojnat lite ut igen och betar.

Riktigt cool skillnad!
 
Varför ska man alltid behöva skriva en halv doktorsavhandling på buke för att folk ska inse att man egentligen har ganska lika åsikter i en fråga? Jag tycker att man ska täcka hästen för hästens skull. Täckets syfte är att erbjuda hästen termisk komfort samt i vissa fall skydd mot insektsangrepp. Täckets syfte är inte primärt att skydda hästen från att bli smutsig. Nu är det ju så att väldigt många hästar hålls på det sättet att de inte har tillgång till "lagom" lerig eller jordig yta att rulla sig på utan rullar sig i kletig lera som sätter sig över hela kroppen och blir både dammig och svår att borsta bort. Det kan vara en anledning att täcka hästen för att undvika det. Men att täcka en häst för att man är lat och inte vill erbjuda samhörighet och interaktion som en rykt skapar. Det anser jag vara att lägga på täcke i onödan.
Sedan är det oftast så att superleriga hagar beror på nederbörd så det löser sig själv rätt bra.
Är man lat ska man inte ha häst. För mig innebär det alltid att gör man något för bara sin skull så hästen kommer som nummer 2, då ska man inte ha häst.
 
Jag tycker det borde vara krav på att alla hästar har väderskydd i sin hage året om. Så länge hästen inte har det och tvingas stå mitt ut i snålblåst och nederbörd fattar jag att man väljer täcke men jag tycker det är att börja i fel ände.

Som inspiration till att inte täcka så blev min häst en helt annan häst sedan jag hittade en ny tränare. Så mycket stress och spänning rann av honom att han gick från att vara tokfrusen med fri tillgång på mat och dubbla, tjocka täcken med hals krävdes vintern igenom. Varenda dag med trist väder (och här blåser det mycket) tog han upprört skydd hela tiden (de fodras även i ligghallen så han tvingades aldrig stå ute). Till att nu vara en riktig ponny som visserligen fortfarande tar skydd rätt kvickt när det är nederbörd men inte argt och upprört och sedan står spänt och missnöjd i lä. Nu kan de komma springande på tvären men ställer sig direkt och sover inne eller står o tittar på när man pysslar i stallet. Och går sedan så fort det mojnat lite ut igen och betar.

Riktigt cool skillnad!
Men wow vad häftigt!
 
Till den här diskussionen kanske det skall nämnas;

I stallet jag står nu så har de flesta hästar* riktigt kort vinterpäls. Inte pga täckning eller värme inne utan pga vi har blå-tonat ljus tänt till ca 23 på kvällen varje dag. Detta verkar påverka och ge hästarna mer sommar-lik vinterpäls**. (det finns forskning som stödjer detta). Flera av hästarna klipptes inte under vintern pga behovet inte fanns, trots att de tränade mycket och hårt.

Detta påverkar ju naturligtvis om täcke behövs eller inte.

*Dock ingen skillnad på ponnysarna (som är av icke-ädelt slag)

**En häst som flyttade under senvintern satte däremot vinterpäls i det nya stallet i stället för sommarpäls. Det stallet var mkt mörkare och ljuset släcktes vid 18 på kvällen.
 
Men wow vad häftigt!

Eller hur?! Jag har alltid mått dåligt av att han varit så känslig sedan han flyttade till Skåne. Han var det inte i Halland, hade både bättre väder/skydd iom bodde i skogen och var mer avspänd pga var den lilla ungen med ett tryggt äldre sto som kompis. Så det är inte så att jag inte försökt ha mindre täcke utan jag har i panik fått köpa varmare för att han stått och skakat och mått dåligt av att frysa. Till att stirra på honom varje dag och hela tiden inse att nej, han ser jättenöjd och glad ut och reagerar inte öht när man tar på honom så han vill nog inte ha täcke idag heller. Och så gick månaderna och blev år 😅
 
Är man lat ska man inte ha häst. För mig innebär det alltid att gör man något för bara sin skull så hästen kommer som nummer 2, då ska man inte ha häst.
Ja, lite så tänker jag med, att hästens behov går först alltså. Hästar med täcke en varm solig dag för att man inte anser sig hinna borsta eller har lust att borsta är inte okej för min del. Och där stannar min åsikt.
 
Är man lat ska man inte ha häst. För mig innebär det alltid att gör man något för bara sin skull så hästen kommer som nummer 2, då ska man inte ha häst.
Lat eller rädd om sin hälsa?

Dammlunga: "Dammlunga orsakas av inandning av damm. Lungorna blir förhårdnade.", "inducerar fibros i lungan."
Har man som mig en häst som måste borstas i 3 timmar för att bli tillräckligt ren från leran så man kan sätta på utrustning, då blir det mycket inandat damm/lera.
Och jag tycker man ska respektera att alla inte vill ta risken att få dammlunga pga leriga hästar. Så länge hästen inte tar skada av täcket (tex täckas när det är för varmt ute är aldrig okej)

obs: han går inte i leriga hagar, han gör dock en extra lerig plats i hagen där han rullar sig som en gris. Jag har inte täcke enbart för att skydda emot leran, men jag respekterar om vissa väljer att ha täcke för att slippa andas in allt damm/lera som i långa loppet är skadligt för lungorn.
 
Ja, lite så tänker jag med, att hästens behov går först alltså. Hästar med täcke en varm solig dag för att man inte anser sig hinna borsta eller har lust att borsta är inte okej för min del. Och där stannar min åsikt.
Och där var tillbaka i att kalla folk för lata för att de inte vill riskera sin hälsa. För övrigt så är det väldigt sällan du behöver täcke för att skydda mot lera en varm solig dag så varför du tar det som exempel går över mitt förstånd men men det finns väl någon orsak till det.
 
Och där var tillbaka i att kalla folk för lata för att de inte vill riskera sin hälsa. För övrigt så är det väldigt sällan du behöver täcke för att skydda mot lera en varm solig dag så varför du tar det som exempel går över mitt förstånd men men det finns väl någon orsak till det.
Att inte anse sig hinna eller ha lust att borsta är inte att tänka på sin eller hästens hälsa för mig.
 
Att inte anse sig hinna eller ha lust att borsta är inte att tänka på sin eller hästens hälsa för mig.
Så hur mycket tid måste man ha varje dag enligt dig för att få ha häst?
Säg att du har 2-2,5 timme/dag, inkl transport till och från stallet, för hästen. Det går 30-40 min till att fixa mockning, foder och vatten. När du då tar in hästen har du ungefär 1,5 timme kvar. Ska du nu borsta lera av hästen (som sagt hälsoskadligt) så har du 30 min kvar = du får ställa in hästen i boxen och åka hem för rida hinner du inte.
Jag tycker också det är intressant att du gång på gång kommer tillbaka till det där att man täckar för att man skiter i djuret och bara tänker på sig själv när det finns rejält med anledningar till att man inte vill att hästen ska se ut som något man kan stoppa in i en krukmakares ugn. Varför hakar du hela tiden upp dig på att folk är lata och egoistiska istället för att inse att alla inte går i dina perfekta skor utan måste prioritera på olika sätt för både sin egen och hästens skull.
 
Att inte anse sig hinna eller ha lust att borsta är inte att tänka på sin eller hästens hälsa för mig.

Fast man kan ju borsta aven om man tackar hasten? Det ar ju dock skillnad pa en normal rykt och att rengora ett lermonster...
Jag ar ingen tackesfantast, och tycker generellt att folk tackar for mycket, men jag tycker absolutt att det ar rimligt att tacka en hast som gar i en lerig hage, salange tacket ar rimligt for utetemperaturen - alltsa ett tjockt utetacke i 10 grader och sol ar saklart inte OK, men ett tunt valventilerat tacke kan kanske vara rimligt osv
 
Jag tycker det borde vara krav på att alla hästar har väderskydd i sin hage året om. Så länge hästen inte har det och tvingas stå mitt ut i snålblåst och nederbörd fattar jag att man väljer täcke men jag tycker det är att börja i fel ände.

Som inspiration till att inte täcka så blev min häst en helt annan häst sedan jag hittade en ny tränare. Så mycket stress och spänning rann av honom att han gick från att vara tokfrusen med fri tillgång på mat och dubbla, tjocka täcken med hals krävdes vintern igenom. Varenda dag med trist väder (och här blåser det mycket) tog han upprört skydd hela tiden (de fodras även i ligghallen så han tvingades aldrig stå ute). Till att nu vara en riktig ponny som visserligen fortfarande tar skydd rätt kvickt när det är nederbörd men inte argt och upprört och sedan står spänt och missnöjd i lä. Nu kan de komma springande på tvären men ställer sig direkt och sover inne eller står o tittar på när man pysslar i stallet. Och går sedan så fort det mojnat lite ut igen och betar.

Riktigt cool skillnad!
Tycker jag med. Det vore det bästa. Men hästar rullar sig ju även om de har ligghall och eftersom folk använder täcke i syfte att hålla hästen ren så är risken rätt stor att man skulle lägga på täcke i alla fall.
 
Lat eller rädd om sin hälsa?

Dammlunga: "Dammlunga orsakas av inandning av damm. Lungorna blir förhårdnade.", "inducerar fibros i lungan."
Har man som mig en häst som måste borstas i 3 timmar för att bli tillräckligt ren från leran så man kan sätta på utrustning, då blir det mycket inandat damm/lera.
Och jag tycker man ska respektera att alla inte vill ta risken att få dammlunga pga leriga hästar. Så länge hästen inte tar skada av täcket (tex täckas när det är för varmt ute är aldrig okej)

obs: han går inte i leriga hagar, han gör dock en extra lerig plats i hagen där han rullar sig som en gris. Jag har inte täcke enbart för att skydda emot leran, men jag respekterar om vissa väljer att ha täcke för att slippa andas in allt damm/lera som i långa loppet är skadligt för lungorn.
Är man rädd för dammlunga i ett välventilerat stall borde du vara mycket mer rädd är andra saker i stallet/gården som utgör större risk för dammlunga, så stor risk att det till och med står i arbetsmiljöbeskrivningar. Tex damm (ta bort allt synligt damm i stallet), ridhusunderlag och sporer i grovfoder.
 
Jag fattar inte det här behovet av att döma andra som gör annorlunda. Om någon klär på sin häst för varma täcken så reagerar jag också, men sålänge täcket är anpassat efter temperaturen och sitter bra på hästen så spelar det väl ingen roll varför det används?
Den stora majoriteten av hästar mår ju INTE dåligt av välpassande täcken.
 
Hej igen! Har nu fått läsa alla kloka tankar och råd och kommit fram till att jag måste titta på mina hästar och se vad dem trivs med!

Men jag kommer definitivt ändra mitt utgångsläge från att täcka till att inte täcka. Det är många gånger som jag lagt på täcke på morgonen för att jag själv känt mig frusen och sen när jag har kommit ut i hagen vid 10 tiden har dem varit svettiga under täcket och har då fått täcka av och skämmas lite 😔 (OBS, jag har mina hästar bredvid min arbetsplats så jag sköter om dem parallellt med min arbetsdag!)

Men en häst som är grinig när man tar på den täcke, ska man tolka det som att den inte vill ha täcke eller bara som "trams". För mitt fjordsto hatar verkligen att bli påklädd med täcke men inga problem med t ex sadeln.

För övrigt så är mina hästar ute 12 h/dygn oavsett väder, så vidare det inte stormar, går i en skyddad hage och vi bor i nordvästra Skåne.

Med Vänlig Hälsning
Jonna 😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 906
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp