Att inte täcka sina hästar

Fast det går ju åt mer mat vid de lägre temperaturerna. Tuggandet genererar ju värme.
Nej, tuggandet i sig genererar inte mycket värme, däremot behövs mer energi för att däggdjur ska genom sin automatiska kroppstemperaturreglering hålla värmen när det är kallt. Därav kräver också varmblodiga djur som däggdjur mer föda än t.ex. reptiler. Huruvida hästar äter mer när det är kallt är avhängigt på deras hull, hårkam, rörelse (stå stilla = mer hungrig när det är kallt konstigt nog), och huruvida de har skydd från vind och hårt väder (vilket kan innefatta täcke).
 
När min förra häst stod i hällregnet utanför ligghallen och skakade så att han inte kunde tugga i ösregnet så bör man lägga på minnet att hästar fungerar olika. Hade det varit ett knott hade han gått in i ligghallen direkt . Vi sätter hästar i hagar, vad hästen klarar tycker jag är lägstanivå på hästhållning. Hur kan vi göra det bästa för hästen är för en del hästägare en självklarhet. Sen finns det ett brett spann med övertäckta hästar, skitiga blöta täcken som inte byts utan skall torka på hästen och hästar som skulle må bra av att skyddas från dålig väderlek med rätt och rent täcke.
 
Första vintern med vår mini och hon har redan satt rejäl päls, så tvivlar på att hon kommer behöva täcke sen. C-ponnyn brukar sätta mammutpäls och har hittills inte behövt täcke ens kallaste vinterdagar. Han rids 3-4 dagar i veckan, men inga tuffa träningspass utan skogsturer framförallt.
Dom har möjlighet till vindskydd och torrt underlag om dom vill.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! I höst börjar gymnasievalet för min del och tänkte att det kan vara bra att navigera runt lite i tid. Drömmen hade varit att gå...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Blossom
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
747
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp