Att inte träna?!

C

Curly

Detta är säkert en dum fråga, men vad "händer" om man inte tränar med sin häst utan bara rider ut i skogen. Visserligen kan man göra en del i skogen också, men ändå...

Kan en hästs beteende försämras.. Är det stor risk att man rider "fel" när man inte tränar för någon som kan säga vilket?!

Jag är lite orolig för detta nämligen. Har inte mkt träningskunskaper utan rider bara i skogen med medryttarhästen...
 
Sv: Att inte träna?!

Personligen tränar jag hellre ute i skogen...man kan ju faktisk göra annat än att rida rakt fram i skritt, trav galopp....

skänkelvikning från kant till kant, halter och igånsättningar, tempoväxlingar, galoppombyten...det är bara att använda fantasin.

Sen är det ju bra att rida för någon ibland också, det är svårt att se vad man själv gör för fel och man behöver ju hjälp för att utvecklas i ridningen
 
Sv: Att inte träna?!

På medryttarhästen som snart fyller 4 rids bara i skogen.
Och han är som en liten mask, aldrig gör han ngt elakt eller liknande. man kan tro han har ngt fel i skallen för att han är så snäll. Räcker med en liten höjning i rösten o han lägger av direkt ! :love:
Så hans beteende är det inget fel på ! ^^
Som det redans sagts så är det bra att rida för någon regelbundet. För själv kanske man inte märker när man gör fel och då kan man ju förstöra..

Det finns ju också mycket "träningsredskap" i nature som träd, diken, stigar och en massa mera. Då tränar man ju Dressyr ! xD

Så jag tycker du ska fortsätta rida i skogen. :smirk:
 
Sv: Att inte träna?!

Variera skogsridningen!! Klättra, skritta på småstigar och över stock och sten, kör galoppintervaller, dressyra lite på en äng. Det finns massor att göra!!

Sen kan du ju variera detta med lite longering (inspänd) på stallplanen, tömkörning, vanliga myspromenader. När jag går promenader brukar jag gå i backar väldigt mycket och även passa på att ha lite social träning bland mycket folk och "konstiga" saker!!

Så visst går det!!:) :D
 
Sv: Att inte träna?!

Jag rider bara i skogen med mina hästar, men tävlar ändå. Man blir inte dålig bara för att man inte har ett ridhus. Däremot får man ofta en gladare och piggare häst med fin muskulatur och som inte är rädd för saker. :)
 
Sv: Att inte träna?!

Det händer väl ingenting med hästen, förutom att den dagen du bestämmer dig för att rida dressyr eller hoppning för instruktör så fårt du räkna med att hästen kroknar på framridningen. Eftersom den inte är tränad för den sortens ridning (om vi nu förutsätter att du bara rider i skogen i varierat tempo, men inte dressyr mellan träden och så vidare) så kommer den att behöva tid på sig innan den har rätt muskler och kondition nog för att orka ett pass för instruktör.

Ser inget fel i att bara rida i skog och mark, du väljer ju själv om du vill träna för tävling eller bara rida ut. En häst är inte skapt för varken eller, de är skapta för att ströva långa sträckor i långsamt tempo och någon gång ibland springa ifrån ett rovdjur eller två. (Och leka, förstås!) Den ridningen vi människor gör är helt och hållet vårat eget påfund. Så du behöver nog inte oroa dig för att hästens betéende kommer ta skada av det. :) Tvärtom, så har jag sett en större utsträckning av konstigt betéende hos hästar som bara rids på ridbana, och som aldrig får komma ut i varken en ordentlig hage eller på en skogsstig...
 
Sv: Att inte träna?!

Hej!

Min tjej har faktskt blivit bättre sen jag slutade rida på volt/i ridhus och för tränare..

Men så har vi 2 veckor till på böjda-spår-förbudet, så får vi se sen. Jag tycker själv att hon lyssnar bättre nu, och går inte lika lågt i formen.. Men jag rider dressyr "ute" o flänger inte bara runt.

/ lavinia
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 435
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp