Att inte vara nyfiken/vetgirig?

haha - you got me! :D

Nej, antar att det är en himla massa?

ja det finns massor och de har vackra namn!
Dessutom kommer de ur lite olika berg och finns över hela världen. Jag är fascinerad av just turmaliner. Anledningen är precis så som den ska i en sån här tråd - kompisens första uppfödning är e. Turmalin ....tja och så ska den ha ett namn och så googlas det och så hittas det och så fastnar en
 
ja det finns massor och de har vackra namn!
Dessutom kommer de ur lite olika berg och finns över hela världen. Jag är fascinerad av just turmaliner. Anledningen är precis så som den ska i en sån här tråd - kompisens första uppfödning är e. Turmalin ....tja och så ska den ha ett namn och så googlas det och så hittas det och så fastnar en

Japp, precis så börjar det... ;)

Jag vet bara att turmaliner har olika färger och olika kemiska komponenter. Att jag vet det är pga min mamma som gillar stenar och alltid upplyste mig om dem när jag var liten. Hon hade i sin tur fått intresset av min farmor som älskade att köpa smycken. Farmor och farfar bodde i Indien och där var stenar billiga, så hos oss fanns många olika att titta på, beundra och känna på.

Precis som du säger, så har stenar så fina namn! Safir, beryll, ametist, diamant (såklart!), rubin, agat, topaz, smaragd, heliotrop - bara för att nämna några.

Namn är också ett intresse hos mig och jag har lärt mig hur namn på människor härstammar och relaterar till varandra. Sedan kommer stavning och därför blir språk och lite historia och kultur något man lär sig på vägen...

( PS. www.behindthename.com är underbar! ;) )
 
Senast ändrad:
Japp, precis så börjar det... ;)

Jag vet bara att turmaliner har olika färger och olika kemiska komponenter. Att jag vet det är pga min mamma som gillar stenar och alltid upplyste mig om dem när jag var liten. Hon hade i sin tur fått intresset av min farmor som älskade att köpa smycken. Farmor och farfar bodde i Indien och där var stenar billiga, så hos oss fanns många olika att titta på, beundra och känna på.

Precis som du säger, så har stenar så fina namn! Safir, beryll, ametist, diamant (såklart!), rubin, agat, topaz, smaragd, heliotrop - bara för att nämna några.

Namn är också ett intresse hos mig och jag har lärt mig hur namn på människor härstammar och relaterar till varandra. Sedan kommer stavning och därför blir språk och lite historia och kultur något man lär sig på vägen...

( PS. www.behindthename.com är underbar! ;) )
En sak till!

@cirkus - vad fick Turmalin-avkomman för tjusigt namn förresten?
 
På tal om killens beteende. Vissa personer är sådana. Jag har en nära killkompis som väldigt sällan frågar mig saker eller berättar utan att jag har ställt en fråga först. Men jag har insett att han bara är sådan.

Sen finns det ju en nästa nivå på det hela, de som har diagnoser som gör att man beter sig så. Jag har varit kontaktperson åt en kille i två år. Vi har setts ungefär en gång i veckan. Han har aldrig ställt en fråga till mig på två år. Förutom när jag berättade att jag skulle sluta, då frågade han "Kommer jag få en ny kontaktperson då?" Och jag blev överdrivet glad för han hade ju faktiskt ställt en fråga till mig!! :rofl:
 
Kunde inte låta bli när jag såg den här:angel:

11796408_1618501821698139_7152672363634015747_n.jpg
 
Tyvärr så är jag inte så nyfiken, jag önskar att jag var mer nyfiken! Men ibland så;) Jag gillar wiki för där kan man alltid klicka vidare i varje artikel. Som någon i tråden nämnde sushi och det kände jag kunde vara spännande att läsa om, slutade med att jag klickade vidare på allt som gick:angel:
 
Sen finns det ju en nästa nivå på det hela, de som har diagnoser som gör att man beter sig så. Jag har varit kontaktperson åt en kille i två år. Vi har setts ungefär en gång i veckan. Han har aldrig ställt en fråga till mig på två år. Förutom när jag berättade att jag skulle sluta, då frågade han "Kommer jag få en ny kontaktperson då?" Och jag blev överdrivet glad för han hade ju faktiskt ställt en fråga till mig!! :rofl:
Jag hade en kompis förut som faktiskt sa det till mig, hon tyckte det var tråkigt att jag var så ointresserad av hennes liv. Jag kände mig som ett frågetecken :confused: O_o Tydligen frågade jag aldrig henne om något, t.ex. vad hon gjort under veckan, om hon sett nån film på helgen, läst nån bok etc. Det där hade jag inte tänkt på själv, kan bero på att jag har Aspergers. :idea: (Visste inte då att jag har Aspergers).
Själv kan jag känna lite obehag om nån frågar saker om mig...kanske därför jag inte tänker på att visa intresse för andras liv. Jag trodde inte folk gillade att man frågade om personliga saker, eftersom jag inte gillar det själv.
Liksom...varför behöver någon annan veta vad jag gjort under helgen? Är det nödvändig info för dem? Vad ska de med den infon till? :confused:
De senaste åren har jag lärt mig att NT:s funkar lite annorlunda :angel: än oss aspies så nu blir jag inte fundersam om nån frågar såna konstiga :cautious: saker.

...

Stockholms läns landsting har en kurs för unga med Aspergers, lite info om den:

"Varje avsnitt innehåller en faktadel, bildspel med personliga berättelser och en del om hur personer utan Aspergers syndrom fungerar."

"Läs om beteenden som är typiska för människor utan AST"


Bra att de lär ut hur folk utan diagnosen fungerar. :up:

(Förkortningar:
NT= neurotypisk, alltså en person utan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
AST= autismspektrumtillstånd, omfattar även Aspergers syndrom)
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 965
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 735
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 346
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp