Att jobba i stall..

Cillen89

Trådstartare
Ni som jobbar i stall, hur orkar ni både psykiskt och fysiskt?
Jag jobbar på en ridskola, är helt själv med 27 hästar (varav 7 privathästar som endast ska fodras, släppas ut och sedan tas in på eftermiddagen) Och resterande 20 ridskolehästar skall fodras, släppas ut, mocka till, strös när det behövs, lägga in eftermiddags hö+krafft, och sedan skall det sopas, krattas för att hållas snyggt på anläggningen och några dagar i veckan byta/fylla på vatten i hagarna.
2 dagar i veckan är det dessutom en handikappslektion efter lunch som jag ansvarar för och sedan tar jag in alla hästarna på eftermiddagen, utom fredagarna, då jag slutar vid lunch när stalljobbet är klart.
Nu är det så att jag kommit till en gräns, där jag faktiskt inte orkar mer, min kropp säger bara nej, nej, och åter nej.

Ni som jobbar i stall, hur mycket ansvar har ni och hur får ni orken och motivationen att räcka till?
 
Sv: Att jobba i stall..

Nu jobbar jag inte i stall men jag har hållt på mkt med praktiker osv..

Vad är det du inte orkar? Finns det inte sätt att effektivisera arbetet?
20 hästar är väl ändå en ganska normal mängd hästar.

Är det så att du inte klarar av ett fysiskt arbete/inte gillar arbetet kanske du ska söka dig någon annanstans. :)
 
Sv: Att jobba i stall..

*kl och kanske ot
Jag jobbar 1 dag i veckan på en av stockholms största ridskolor.
Just nu är vi 3 st på 56 hästar, men vi har plats för 60.
Först på morgonen städar vi "stalltorget" och skurar toaletterna och ser till att det finns papper och att papperskorgarna blir tömda.
Jag och 1 till börjar ca 06:30(då börjar vi städa) varannan söndag pga att jag måste sluta tidigare för jag rider lektion kl 12:00, och sen kommer den tredje kl 07:00 och då har jag och den andra nästan hunnit mocka 7 ponnyboxar var, för att sen ströa till dom som behöver ha av där vi mockat.
Sen går vi två över till häststallet och börjar mocka där, medan hon som började kl 07:00 mockar resterande 15 ponnyboxar.
Vid halv 9 tiden släpper vi ut de hästar som ska ut i hagen.
Och vi hinner väl mocka ca 12-14 hästboxar var innan hon är klar med sina ponnyboxar.
Sen ströas det i häststallet.

Vi har foderaautomater och sen går hästarna och ponnyerna på dygnsgiva på hösilaget.
Jag börjar fodra kraften lunch direkt i krubban och sedan fylls foderautomaterna på (morgon och kväll).
Medan dom andra två börjar fodra silaget.
Sen när de är klara med det så sopar de antingen för hand eller med sopmaskinen och fixar det sista.
Och vid halv ett tiden är det tänkt att vi ska vara klara.

Kan även säga att vi slipper springa med skottkärror då vi har gödselelevatorer (en lucka i golvet i varje box vi öppnar när vi mockar).

Sorry för ot.

åter till trådens ämne.
Ibland blir det riktigt tungt om hästarna är grisiga och det tar sin lilla tid trots allt. och nu är ju stallet nybyggt och modernt (hästarna flyttade in typ den 25/4), men det är ljust och fint och blir ändå en bra arbetsmiljö.
 
Sv: Att jobba i stall..

Nu jobbar jag inte i stall men jag har hållt på mkt med praktiker osv..

Vad är det du inte orkar? Finns det inte sätt att effektivisera arbetet?
20 hästar är väl ändå en ganska normal mängd hästar.

Är det så att du inte klarar av ett fysiskt arbete/inte gillar arbetet kanske du ska söka dig någon annanstans. :)

Börjar 8.00 på ridskolan, för att hinna fodra/släppa ut här hemma och sedan är det dryga 25 min med bil till ridskolan. Fodrar direkt när jag kommer dit vid 8.00, sedan är det fullt ös för att jag ska hinna vara klar till lunch så jag hinner sätta mig ned en liten stund och äta innan det är dags att ta in ponny som skall gå handikapp. Och sedan stressa in i stallet efter handikappslektion för att kasta in hästarna från hagarna så dem hinner äta sitt eftermiddagsfoder innan dem ska börja gå lektioner.
På fredagar är jag rejält mör i kroppen, mest nacke och axlar, som sedan precis hinner lägga sig under helgen då jag är ledig för att sedan på det igen på måndagen.

Jag funderar mest på om det är jag som är svag och lat eller om det faktiskt är så att det är ett för tungt jobb i längden.
Nu ligger det väl lite psykiskt också då jag faktiskt inte får något för detta alls mer än 1000 kr och får ha min ena häst där uppstallad gratis.
(Ja, jag var nog ganska desperat den dagen jag tyckte detta var en fair deal)
Men då jag inte har någon ridbana, ridhus här hemma utan måste köra i väg, är det värt rätt mycket att på ridskolan ha 2 ridbanor och 2 ridhus runt knuten! Men just nu tycker jag faktiskt inte det är värt att ha ett ridhus runt knuten mer, för oftast är jag rejält trött för att orka rida seriöst när jag hållit igång i ett på ridskolan hela dagen.
Sedan har jag min pensionerade ponny samt en lånad sällskapsponny här hemma som skall tas om hand också.
 
Sv: Att jobba i stall..

Menar du att du får 1000 kr i månaden för detta? Du blir ju utnyttjad ju.Sök något annat,vad som helst,så kan du betala uppstallningen istället.
 
Sv: Att jobba i stall..

Efter 9 så gick jag iv och var på praktik på en ridskola under höste som efter nyår blev mitt jobb då min praktik ledare hade en svår gravidetet.

Hade hand om lite mer än 20 ridskole hästar som skulle fodras, mockas, soppa, ut och in från hagen, borsta av det värsta om dom var leriga, om någon/några var piggare under en period så skulle dom rastas av under ryttare eller på lina (jag fick välja) och kolla så sömarna på utrusning inte var för slitna och tvätta vojlockar.

Och 10 private som skulle fodras, täcke på och ut i hagen efter ridskole hästarna.

Tror praktiken hösten innan gjorde mycke då jag han få upp tempot och bygga upp kroppen.

Men oxå att hästarna var i spiltor vilket gjorde det lättare att mocka och framförallt går det fortare och när ridskole hästarna skulle in och ut från hage så satte man upp en gata så man bara behövde släppa dom i stallet så sprang dom ut och vid insläp så öppnade man grinden och lät dom själva gå in i sina spiltor, var bara nya som hade svårt med att hitta och 2ponnyer som skulle in i andras spiltor och sno mat.
Så allt som kunde underlätta/korta ner tid gjorde man.

Det var ett bland det bästa jag har gjort, både roligt och lärorikt.

Kram
 
Sv: Att jobba i stall..

jag kan mycket väl förstå hur du känner. jag har haft olika hästjobb varav det senaste var att, 3 dagar i veckan, morgonfodra, släppa ut, mocka och göra mat åt ridskolehästar (extrajobb då jag pluggar). har haft andra jobb som varit heltid++ med mycket mer att göra men det här jobbet var fruktansvärt segt. för det första att vara själv om jobbet är faktiskt inte särskilt roligt i längden. sen var det dåligt planerat, hästar skulle kors och tvärs fram och tillbaka, vi fick bära vatten till 12 hästar från ett stall till det andra i djupsnö då vattnet frusit i första stallet i flera veckor i sträck, privathästar som inte hade iordninggjord mat m.m.
kontentan är väl att om man inte trivs och känner att man utvecklas så kan vilket jobb som helst slita hårt. det känns jobbigare i kroppen om det är jobbigt psykiskt! när dessutom lönen är så galet dålig som ditt är - då hade jag hittat ett nytt jobb, flyttat hästen och sagt tack och hej!
 
Sv: Att jobba i stall..

Har du ont i kroppen beror det förmodligen på att du antingen är otränad (jag fick sjukt ont i ryggen i början på mitt jobb. Mkt tunga lyft!), eller jobbar fel.
Just stallskötsel är ju väldigt ensidigt, tänk på att jobba lika mkt med båda sidorna!

Att du har hästar hemma att ta hand om är ingen ursäkt, det får alla med heltidsjobb och djur stå ut med ;)

Men om det bara är 1000:- du får i månaden tycket jag definitivt att du ska söka annat jobb! Ska man slita med kroppen ska man iaf få betalt för det!
Hur kan du leva på den lilla summan? Eller skrev du fel?
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag jobbar på en gård/stall i Danmark på heltid. Vi har islandshästar och bedriver avel, inridning, tillridning & utbildning, träning av täcvlingshästar och ridskola!

Men det är inte alls mycket stalljobb. Vi är 2 som jobbar på gården just nu plus hon som äger den! Jag har ansvar för att mocka och släppa ut 5 hästar + min egen, samt fodra ca 3-4 ggr i veckan, rida 4 hästar och hålla lektioner 1-3 dagar i veckan.

SÅhär ser en typisk dag ut för mig:
10.00 - Börjar jobba, släpper ut hästarna och mockar osv, fixar i stallet.
11.00 - 13.00 - Rider 2-3 hästar (eftersom de flesta är unghästar rids de inte så länge)
13.00 - 14.00 - Lunch
14.00 - 16.00 - Ledigt
16.00 - 18.00 - Håller ridlektioner

Sedan varierar dagarna då jag ibland tar fodringar när jag inte håller lektioner osv, de dagar rider jag även lite fler hästar. Vi har ca 50 hästar på gården men de flesta går på lösdrift och där mockas det inte och inga utsläpp osv. Har ett smart fodringssystem så det har inte särskilt lång tid att fodra heller !

Jag fullkomligt ÄLSKAR mitt jobb. Jag får så mycket tillbaka, både av hästar, ridskolebarnen, styrelse, föräldrar osv. Så jag har gott om motivation.
Jobbar mån-fre och även vissa helger då min chef just nu är bortrest under längre period.

Får ha med mig hästar gratis. Får ganska bra lön om man jämför med andra hästjobb och jag är mycket nöjd. Trivs verkligen!:D
 
Sv: Att jobba i stall..

Nu jobbar jag inte längre i stall men när jag var sådär 25 år jobbade jag på ett ställe m ca 35 hästar, bara privathästar samt försäljning och stall med fullservice. Det som fick mig att orka var:
- att jag inte jobbade ensam
-att vi fick en hel del träningar för kända tränare betalda
-att min häst fick bo billigt
-att vi hade trevliga människor inackorderade, varje morgon kom ett gäng och red, sen hade vi långfika tillsammans och de stod för fikabröd

Det funkade ett tag, men aldrig att jag skulle hålla på flera år. Jag blev gravid efter drygt ett och det var lagom att sluta då. Just den här årstiden var hemsk med all gegga ÖVERALLT...
 
Sv: Att jobba i stall..

Vi var 2 st 75% anställda på ca 22 hästar. Då var det fullservice. Vi hann med enbart på grund av effektivitet och att vi var två. Många hästar skulle gå skrittmaskin på väg till hagen, vilket tog en massa tid eftersom den bara rymde 4 hästar. Vi bytte täcken, lindade av/lindade, skottade och sandade vägarna fram till hagarna (jobbade vintertid), vägde upp mat, mockade, ströade, fodrade, sopade, fyllde på vatten osv

I första stallet jag jobbade var det ca 7 hästar, men där var det extraarbete så jag ensam hade ganska fullt upp ändå :P

På ett större stuteri var vi 2-3 pers på ca 20 hästar och 2-3 unghästlösdrifter där alla unghästar skulle bindas upp 2 grr om dagen när dom åt, och det var bilavstånd mellan lösdrifterna och stallet. då hade vi ändå ibland tid över att hjälpa dom andra stallen ibland.

Det är sjukligt olika!
 
Sv: Att jobba i stall..

Glömde:

På ett turridningsstall jag och en annan tjej jobbade på mockade vi lösdrifter och fyllde på hö fram till lunch, sedan red vi resten av tiden. Vi båda kunde hinna rida 8 hästar tillsammans utan stress på en dag :D
 
Sv: Att jobba i stall..

1000kr för allt det jobbet är ju väldigt lite sålänge inte stallhyran annars ligger väldigt högt. Så pga pengarna hade jag aldrig orkat med det där.

Annars om det är fysiskt du inte orkar så är det alltid en bra ide att träna vid sidan om stallet för att stärka sig. Det är viktigt att man tränar om man håller på med stallarbete så att man inte blir utsliten.
 
Sv: Att jobba i stall..

Bra förslag!

Till cillen 89
Vilket annat jobb som helst ger ju mer betalt än så! Eller sök dig till ett annat stall där du har arbetskamrater. Just att när det är så fysiskt tungt tror jag det är jätteviktigt att man känner att man har någon att dela bördan med.

Jobbade själv 3 månader i stall utomlands och lät mig glatt utnyttjas som många andra tonåringar. Jobbade galet långa dagar: normaltiden var 8-18 med en timmes lunch men den hölls så gott som aldrig; minst tre dagar i veckan när det var lektioner jobbade jag till 9-10 på kvällen och att sitta still mer än under lunchen hanns aldrig med. 1 dag i veckan var jag ledig och då fick jag oftast betala 200kr för att jag var tvungen att ta taxi till mataffären.

Behöver jag säga att jag blev ordentligt sjuk och sov massor när jag slutade det jobbet. Men trots allt vill jag inte ha det ogjort, fick ju massor av erfarenheter och jobbade med ett härligt gäng som höll varandra uppe.
 
Sv: Att jobba i stall..

Ni som jobbar i stall, hur orkar ni både psykiskt och fysiskt?
Jag jobbar på en ridskola, är helt själv med 27 hästar (varav 7 privathästar som endast ska fodras, släppas ut och sedan tas in på eftermiddagen) Och resterande 20 ridskolehästar skall fodras, släppas ut, mocka till, strös när det behövs, lägga in eftermiddags hö+krafft, och sedan skall det sopas, krattas för att hållas snyggt på anläggningen och några dagar i veckan byta/fylla på vatten i hagarna.
2 dagar i veckan är det dessutom en handikappslektion efter lunch som jag ansvarar för och sedan tar jag in alla hästarna på eftermiddagen, utom fredagarna, då jag slutar vid lunch när stalljobbet är klart.
Nu är det så att jag kommit till en gräns, där jag faktiskt inte orkar mer, min kropp säger bara nej, nej, och åter nej.

Ni som jobbar i stall, hur mycket ansvar har ni och hur får ni orken och motivationen att räcka till?

Nu har ja inte citerat det inlägg där du skrev din lön, men den låter ju förjävlig rent ut sagt. Lever du på 1000 kr i månaden?????

När det gäller jobb och ork så får man utgå från sin egen kropps förutsättningar, man tjänar i längden på att vara lite lat och inte jobba ihjäl sig. Jag är 18 nu och har redan förslitningsskador, bla är mina höfter snea och den ena hakar upp sig, samt ena knäet svullnar upp för att det läcker ledvätska om ja anstränger det för mkt.
Jag var 16 när ja började jobba i stall, i Tyskland. Klassiskt slavjobb med minst 60 h / vecka.
En dag:
7.30 Fodra, mocka, strö, byta täcken och sopa + 1a hästen på skrittbandet.
9.00 Frukost
9.30 Byta hästar på skrittbandet, träna alla. Ibland helt själv, ibland bara göra iordning och skritta fram + av til chefen. Bygga banor, släpa bommar mm.
13.00 Lunch
14.00 Träna resten och sedan allt öv som skulle göras ex bära fodersäckar/höbalar mm.
17.00 Tvätta träns, mocka, sopa byta täcken.
17.30-20.00 Slut på dagen. Kunde ibland stå och klippa hästar till 20-21 tiden. Oftast 10 h jobb / dag 6 dgr i veckan. 10-15 hästar.
Gjorde det i 9 månader, och slutade pga att vi inte kom överens. När kroppen vant sig var man inte trött av jobbet, men förslitningarna kom fort.
Jobbade sedan med turridning 3 månader. Jobbade ALLA dagar under 3 månader, aldrig ledig. Började 7.30 och slutade tidigast 20-21, men ofta 23-24. Men då ingick att underhålla gäster och att laga mat i arbetet, så trots långa dagar var jag pigg och tänkte inte på hur mkt ja faktiskt jobbade.

Jag ångrar inte att jag jobbade så hårt för så lite pengar, och ja planerar att göra om det, men i längden fungerar det inte. Jag är hopplös på att pressa mig själv till att arbeta, just nu pluggar ja gymnasiet, Teknik med MVG i nästan alla ämnen, plus jobbar halvtid plus att lillasyster bor hos mig (= laga mat, köra, hämta mm) plus att ja har en medryttarhäst och går på gym.
Visst är ja stolt över att mkt blir gjort, och ja kan inte sluta med ngt. Men inte fan är det värt det i längden!! Kroppen går ju sakta men säkert sönder...
Så vad vill ja säga?
Jo, jobba hårt men lyssna på din kropp och var inte rädd för att vara lite lat ibland. Alla har inte de fysiska förutsättningarna för att jobba hårt, och då får man acceptera det och hitta ngt man kan göra bra. Det betyder inte att man är lat, snarare smart.
Lycka till!!!!!
 
Sv: Att jobba i stall..

*kl*
Been there, done that...
Visst kan man jobba som du gör. Ett tag. Sen säger det stopp och man får söka något annat, det är inte ovanligt alls och har inget med lathet att göra.
När jag var 18 började jag på min utbildning som varade 5.5 år. Jag pendlade 20 mil om dagen till skolan och hade två hästar i träning som tävlades var och varannan helg land och rike runt.
Sen köpte vi eget ställe, där vi har ca 20 hästar och jag skötte ALLT själv, 7 dagar i veckan. Det gick i nästan 2 år och slutade med att jag nästan ville sluta med allt som hade med hästarna att göra. Jag var helt slut både fysiskt och psykiskt och bara orkade inte mer!

Jag la i handbromsen, la ner ribban på tävlandet, skaffade en anställd och började om. Nu är det kul igen, men vilken läxa jag fått lära mig. Jag är inte stålmannen och jag behöver inte vara det! Det gäller alla!
Såhär i efterhand sa kan jag inte förstå hur jag orkat med allt jag gjort tidigare i livet. Det känns jäkligt skönt att ha landat i det nu, men oj, vad jag har kännt mig otillräcklig innan jag kom till insikt.

Be om hjälp eller sluta där du är nu. Ingen kommer att tacka dig för att du jobbat bort både din fysik och glädjen för djuren.
Syrkekramar kommer här!
 
Sv: Att jobba i stall..

1000 spann i manaden ar inte tillrackligt for det jobbet - samt att det later som om det ar ett valdigt tungjobbat stall.

Satt att effektivisera det hela: konstantbaddar (men det ar ju inte ditt beslut antar jag >.<) Ordentliga fodervagnar + liten motoriserad sak att kora ho med i stallet (hade vi i danmark - underlattade Verkligen!!!) Led mer an en hast at gangen (i danmark ledde vi oftast 4 at gangen, men har vid behov lett 9 ponnies som mest... inget jag rekommenderar om man inte har superpli pa hastarna) Jobba liksidigt, ga aldrig tomhant nagonstans och se till att ha fasta rutiner pa ALLT. Om det sa ar kissepaus.

Jag har jobbat for mer eller mindre noll och inget (MEN hade lillhingsten installad dar, boende och mat fick jag, samt ridlektioner och mojlighet att rida mkt bra hastar!!) sa ar det tillrackligt med morotter for en mentalt sa pallar man. Daremot nar man bara sliter ont och inte far nagot for det sa tar det stopp och man blir helt slutkord. Vi var 2 som jobbade 2 dagar i veckan, resterande tid var det bara en pa runt 30 hastar. Bade unghastar, hingstar, lite avelsmarrar o diverse annat. Fodring kl. 7, sen mockades det, frukost for oss vid nio, sadla/rida/varma upp/skritta av/sadla av till lunch (daremellan packades lunchhoet, nar man hade ett "hal" mellan hastarna) lunch = en timme off, om man hunnit med allt, sen var det full rulle till fem-sex snaret, middagsmockning (som verkligen underlattade jobbet senare!) samma sadlingsvarv under eftermiddagen + ev. lektioner, och packning av natthoet, 6 snaret var det kvallsfodring, kvallsmockning, ev intagning om nagon fortfarande var ute, forbereda morgonmaten, sen kvallsmat for en sjalv. (Glomde att mellan frukostfodring och morgonmockning var det utslapp, och runt middag intag/utslapp vid behov)

Det hanns oftast med utan att man behovde stressa arslet av sig - men det gallde att morgonen flot pa, blev det tjall i morgonrutinerna hamnade man efter hela dagen... och Det var inte roligt alls! :cool:

Visst ar det full rulle nar man jobbar i stall, absolut, och det ar TUNGT. Men man maste kanna att man vinner nagot pa det sjalv - att det finns morotter. Jag har haft manga mkt bra chefer och jag ar valdigt tacksam over allt de lart mig, men med aldern kom ocksa hojda krav pa mina egna morotter. Jag ville ha mer lon, eller att det satsades mer pa mig. Nu sitter jag i limbo och vager, pa satt och vis onskar jag innerligt att jag hade tagit de j-kligt intressanta arbetserbjudanden jag fick nar jag slutade kuska runt som "proffs skitmockare", o andra sidan ar jag glad att jag inte gjorde det, de chanserna finns fortfarande kvar om jag far for mgi att jag ska in i den svangen igen. Naval, summan av vad jag sager ar: rutin, fysisk styrka och morotter. Far man inte tillracklig feedback/tillracklig lon sa orkar man inte i langa loppet - ska man jobba sa hart sa ska det vara roligt och utvecklande annars gor man alla, i synnerhet sig sjalv, en enorm otjanst.

Hade jag varit du sa hade jag sett mig om efter ett annat stalle.... faktiskt.... Slit inte ut kroppen for noll och inget alls!!! Man kan lara sig otroligt mkt via stalljobben - men det galler att det man far ar vart det man ger.

Och sa vill jag ge dig en JATTEKRAM! Det ar hart nar det inte ar roligt, nar kroppen varker och allt kanns bajs! Time to move on, om du kan.
 
Sv: Att jobba i stall..

Jag jobbar extra i ett tävlingsstall utöver mitt vanliga kontorsjobb. Passar mig perfekt då jag egentligen inte vill ha hästarna som jobb utan mer som hobby. Nu kan jag själv bestämma vilka dagar jag kan komma och inte.

Jag gymmar på kvällarna, annars hade jag nog aldrig orkat tror jag. Jag skulle inte kalla stalljobb för träning, snarare förslitning och jag måste träna min kropp utöver stallet, annars blir jag helt sne i ryggen av alla tunga lyft.

Psykiskt är det värre. Jag fäster mig så för hästarna och eftersom jag jobbar i tävlingsstall så blir det ju så att en del hästar åker därifrån. Vilket är lika tråkigt varje gång det är en häst man gillar.

Jag har inte jättemycket ansvar så att jag på något sätt bestämmer över vad hästarna ska göra men jag har eget ansvar att ta hand om hästarna jag blir tilldelad.

Motivationen hålls uppe när hästarna gör bra på tävling. Det är inte kul när det pissregnar, är mörkt och kallt och hästarna går dåligt på tävling. Men så fort det går bra då inser man ju varför man håller på med det.

En vanlig dag för mig ser ut så här

6.50 Kommer till stallet
7.30 Rider ut på första hästen
8.30 Rider ut på andra hästen
9.15-10.00 Fikar och gör i ordning hästarna efter ridningen
11.00-18.00 Åker antingen till kontoret eller sitter hemma och jobbar

En till två dagar i veckan jobbar jag eftermiddag och börjar då kl 17.00. Då fodrar vi, byter vattenhinkar och pysslar lite. Brukar vara klar till 19.00

Några kvällar i veckan åker jag till gymmet och går antingen på pass eller gymmar.

Två dagar i veckan är det tävlingar. Då hjälper jag till med starthästarna.

Det finns andra heltidsanställda i stallet som mockar, släpper in och ut och fodrar. Har jobbat med det också men insåg att det verkligen inte var min grej. Jag trivs bra som jag har det nu men har inga planer på att fortsätta såhär livet ut.
 
Sv: Att jobba i stall..

Tyvärr kan jag inte ge dig råd men jag förstår precis hur du känner dig!
Jag hamnade till slut precis där du är när jag under flera år jobbat i stall (ridskola, inackorderingsstall samt hos professionella travtränare), när arbetsdagen äntligen var till ända så var jag trött i både kropp och själ och orkade knappt ta hand om min egen häst..
Då började jag väga för- och nackdelar med att ha hästar som arbete, och tyvärr vägde nackdelar tyngre så jag bytte jobb och blev en vanlig kontorsråtta istället, med resultatet femsiffriga belopp på lönekontot varje månad samt enorm energi och lust att komma till stallet och ta hand om mina egna älsklingar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 478
Senast: Kjerulfia
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 261
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 195
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 877
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp