Att jobba sig rik.

Aliide

Trådstartare
Jag och sambon har under kvällen diskuterat olika jobb. Och nu undrar jag om det finns några här som faktiskt tjänar 35 000:- och mer?

Ni som tjänar pengar, vad är ni utbildade till och vad har ni för arbetsuppgifter? Som det ser ut idag kan jag tycka att det verkar vara en omöjlighet att faktiskt jobba sig rik. Ska man bli rik idag så ska man ärva eller vinna pengar.

Med tanke på att en nötcremé för kanske 20 år sedan kostade 50 öre och idag kostar minst det fyrdubbla.. Det är inte så att lönerna har fyrdubblat sig under dessa år! :p
 
Sv: Att jobba sig rik.

Menar du att man är RIK om man tjänar 35 000:- och mer?? Det är väl en rätt normal lön för en akademiskt utbildad person med en del erfarenhet.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag vet inte vilken värld du lever i. Men inte fasiken är man fattig om man tjänar 35 000:- och mer. De flesta jag känner kanske tjänar 20-24 tusen i månaden. Med några undantag.

Men nej, man kanske inte är "rik" i benämningen att man kan köpa sig vad man vill när man vill. Men man har pengar så man klarar sig och mer där till.

Sen skrev jag ingen övre gräns ;)
 
Sv: Att jobba sig rik.

Menar du att man är RIK om man tjänar 35 000:- och mer?? Det är väl en rätt normal lön för en akademiskt utbildad person med en del erfarenhet.

Jag håller med, på 35000:- i månaden blir man inte rik och som du säger är det inte en speciellt hög lön för en akademiker, inte ens i halvstora städer (+100 000 invånare).
 
Sv: Att jobba sig rik.

Vad är du utbildad till?

Man kan inte påstå att man är fattig om man tjänar såpass mycket. Det vore att spotta större delen av befolkningen i ansiktet. Sen handlar såklart allt om inkomst och utgifter.

Vissa yrken har dessutom en urusel löneutveckling.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Varken jag eller athena har väl sagt att man är fattig, men man är inte rik. Jag tjänar lite mer än så, men jag kan inte köpa allt jag vill.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag tjänar inte 35', men jag tycker att ju mer jag tjänar desto mindre pengar har jag kvar:p

Däremot har jag vänner och kollegor som tjänar över 35', de flesta jobbar som chefer inom olika myndigheter. En vän är redovisningsekonom på ett privat företag och tjänar runt 35. 3-5 års utbildning och arbetsuppgifter som medför mycket ansvar känns som gemensamma nämnare.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Fast det är väl ingen som har påstått att man är direkt fattig om man tjänar runt 35 000. Det är man såklart inte. Men det är kanske ingen lön att låta ögonbrynen fara i höjden åt heller, beroende på vilka kretsar man rör sig i. Och om man väger in utbildning, erfarenhet, bransch, typ av tjänst etc.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag har en universitetsutbildning inom naturvetenskap, men ingen examen.

Jag har aldrig sagt att jag är fattig, jag har aldrig varit fattig. Jag har dock jobbat inom en hel del olika yrken och tjänat betydligt sämre än jag gör nu. Men att kalla mig rik (jag betalar ju inte ens statlig skatt!) tycker jag är helt fel. Jag lovar dig, jag lever inget flådigt liv!
 
Sv: Att jobba sig rik.

Okey. Om det är begreppet "rik" det handlar om så får man nog bestämma vad det innebär först.

För mig behöver inte rik vara att man nödvändigtvis tjänar såpass mycket att man kan ha två stora villor, fem lyxbilar och ett jetplan.

Men låt oss istället fokusera på min fråga; vad jobbar man med? Kan man jobba sig rik idag? Inom vilka yrken?
 
Sv: Att jobba sig rik.

För att jobba dig rik måste du vara chef på ett jättestort företag eller möjligtvis jobba med aktier, du kan inte bli rik på ett helt vanligt jobb. Ska du bli rik som vanlig människa så är det arv eller lottovinst som gäller.
 
Sv: Att jobba sig rik.

En undersköterska tycker nog att ni är hyffsat rika. Så allt är såklart relativt.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag och sambon har under kvällen diskuterat olika jobb. Och nu undrar jag om det finns några här som faktiskt tjänar 35 000:- och mer?

Ni som tjänar pengar, vad är ni utbildade till och vad har ni för arbetsuppgifter? Som det ser ut idag kan jag tycka att det verkar vara en omöjlighet att faktiskt jobba sig rik. Ska man bli rik idag så ska man ärva eller vinna pengar.

Jag gick Linjen för personal- och arbetslivsfrågor. Gick ut 1995 och jobbade sen bland annat som rekryterare, rehabiliteringshandläggare på Försäkringskassan och handledare för arbetslösa innan jag fick jobb på nuvarande arbetsplats.

Sökte och fick i våras jobbet som personalchef. Och ja, jag tjänar mer än 35000 kronor i månaden idag.

Men "jobba sig rik" - tja, det beror ju på vad man menar med rik. Vi har en god ekonomi, absolut, men "rik"... Det är ju inte så att jag sparar ihop till några miljoner på banken i ett kick. Man (i alla fall jag) skaffar sig ju utgifter i relation till inkomster också. Med hus, två småbarn, varsin (gammal! men jag funderar på nyare nästa år) bil mm så .... vi behöver absolut inte vända på kronorna, jag behöver inte fundera en massa "har jag råd att beställa de här kläderna nu, jag kanske ska spara i tre månader först" osv.

Bekvämt och bra, hyfsat bra med pengar, men att vara "rik" är nog för mig något annat.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag står nämligen och velar lite kring mitt framtida yrkesval.

Jobba med ett spännande och intressant jobb, men med urusel lön samt löneutveckling.

Eller hitta något som är "helt okey" och tjäna bra med pengar.
 
Sv: Att jobba sig rik.

De flesta jobb blir ganska tråkiga i längden, det som har störst betydelse för om ett jobb är kul är kollegor och chefer.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag är yrkeschaufför och tjänar runt 34' netto/månad och jag känner mig inte rik på pengar men har ändå ett rikt liv kan man säga. :)
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag står nämligen och velar lite kring mitt framtida yrkesval.

Jobba med ett spännande och intressant jobb, men med urusel lön samt löneutveckling.

Eller hitta något som är "helt okey" och tjäna bra med pengar.

Ofta är ju de jobben som är spännande och intressanta också hyfsat välbetalda.

Jag tjänar klart över 35 000 men känner mig inte rik alls.
 
Sv: Att jobba sig rik.

Jag och sambon har under kvällen diskuterat olika jobb. Och nu undrar jag om det finns några här som faktiskt tjänar 35 000:- och mer?

Ni som tjänar pengar, vad är ni utbildade till och vad har ni för arbetsuppgifter? Som det ser ut idag kan jag tycka att det verkar vara en omöjlighet att faktiskt jobba sig rik. Ska man bli rik idag så ska man ärva eller vinna pengar.

Med tanke på att en nötcremé för kanske 20 år sedan kostade 50 öre och idag kostar minst det fyrdubbla.. Det är inte så att lönerna har fyrdubblat sig under dessa år! :p

Visst kan man bli rik på arbete. Andras arbete.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
584
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: Exile
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 148
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 800
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp