Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Men då är ju din grundlön 20700, fast du jobbar 80% och tjänar därför mindre.

Jag kan ju säga att som kyrkogårdsarbetare tjänar man inte mycket mer, då finns i stort sett ingen möjlighet till OB eller övertid. Dock finns det ju såklart andra fördelar. Men ingångslönen ligger på 18500, en tusing mer om man har tidigare erfarenhet. Så parkarbetare osv har inte det så fett, dock är det massor av människor som gärna hade jobbat inom branschen.

Visst, men du skrev att de du kände, som jobbade som sjuksköterskor fick ut mellan 23 och 25 tusen och dessutom hade en massa(?) tillägg på det.

Som du skrev, en heltidslön på 20 700, är ganska långt ifrån 35 000 UT som ursrungsinlägget handlade om.

Jag säger inte att tex kyrkogårdsarbetare har det fetare i plånboken, men jag tycker faktiskt det är lite skillnad på att jobba som kyrkogårdsarbetare (där jag antar man mestadels jobbar med växter, gravar, buskar, gräs och grus) med att jämföra tex med människor där du har både ansvar för deras välbefinnande, deras rehabilitering, deras mediciner och vardag i allmänt. Att de ska vara trygga, att omgivningen ska vara trygga, att de inte ställer till bekymmer för andra eller sig själva, att de inte "rymmer" att de får en bra vård, där läkarkontakter mm ska skötas snyggt. Att undvika inläggningar när de blir sämre vissa perioder, att kämpa med deras rättigheter gentemot samhället mm. Att lägga till hot och våld som är vanligt förekommande av denna kategori människor jag jobbar med, ja, det gör att jag ser lönen som riktigt usel faktiskt. Sen är det ett riktigt spännande och givande jobb, men det gör ju inte att jag får mer i plånboken för det.

Något som slår mig är att flera här inte ser sig som rika, därför att de har skaffat höga utgifter.

Därför reagerar jag när folk tjänar så mycket mer än jag, men ändå känner att de inte har så mycket.

Jag tror kanske att du och Butros båda far efter samma sak som jag tänker, och det är just det där med att man tex tjänar 55 000/mån "men också har höga utgifter". Oj oj oj, stackars liten, då, tänker jag. Av någon underlig anledning har undersköterskor aldrig månatliga utgifter på de nivåer som personer som tjänar 55 000 har. Lyllos undersköterskorna!

Man samlar ju på sig utgifter utifrån vad man tjänar. Hade jag tjänat mindre hade jag inte haft häst, och vips! en massa jobbiga räkningar mindre att betala!

Jag ser mig som väldigt lyckligt lottad som kan ha så här höga fasta utgifter. Det kunde jag verkligen inte i yngre år.

Men jag är inte alls rik. Det blir man inte på att jobba (om man inte vill fortsätta leva med kostnader som en student), eftersom skatteuttaget är väldigt högt när man tjänar mer än 35.000 kr / månad. Plus studiemedelsåterbetalningar på stora tusenlappar varje månad.

Själv tycker jag snarare att skatten är lite oroande låg. Mycket i samhället tyder ju på att jag och andra som kan det borde betala mer i skatt. Jobbskatteavdragen oroar mig en hel del. Studiemedelsåterbetalningarna ser jag inte heller som någon direkt anledning att tycka synd om mig för, trots att det handlar om en rätt stor utgift. Innan jag hade stora inkomster, betalade jag betydligt mindre. Nu har jag råd att betala mer, och får, mycket rimligt, göra det också. Mina studier har möjliggjort mitt liv, en stor del av min identitet är kopplad till mina studier - det är lätt värt att betala för nu när jag kan.

Jag är inte heller rik, men det beror nog i första hand på att jag inte har ärvt någon förmögenhet. Att jag skulle bli rik om jag slapp betala skatt, tror jag inte på. Då skulle jag ju behöva köpa en helvetes massa försäkringar. De amerikaner jag känner lägger alla relativt sett mer på sjukvårdsförsäkringar, skolor osv än vad jag betalar i skatt för samma förmåner.

För att alla inte har möjligt att bli ingenjörer?

Det var mer en tankeväckare. Skulle alla bli ingenjörer i min nisch skulle snabbt mängden lediga jobb gå mot noll.

Det är mer att det faktiskt finns jobb som är välbetalda där det finns goda möjligheter. Istället för att gräva ned sig i arbetslöshet eller fortsätta vara missnöjd med sitt låglönejobb, om man bara har ambitionen, viljan och intresset.

Med möjlighet menade jag just det. Jag är absolut usel och sämst på matte, skulle aldrig klara av utbildningen.

Jag menar inte att skatten är för hög eller att jag är ovillig att betala tillbaka på det studielån som gav mig och mina barn ett drägligt liv även under studietiden.

Fast man kan ändå vara medveten om det när man pratar om nivå på inkomst. Att studier och skatt gör att en lönenivå "way over" den man själv har, kanske inte i netto är så mycket mer att förfoga över och att det inte innebär att man "blir" rik och förmögen.

Fast det är mer synd om dem som satsat på fleråriga studier och sedan inte ens får riktig möjlighet att betala tillbaka pga skitlöner inom kvinnoyrken.

Och sedan är det faktum att jag personligen skulle klassas som höginkomsttagare inte något som ger vid handen att vi som familj är rika och har stora pengar att spendera. Eftersom det är nästan den enda inkomsten vi har för 6 personer, blir det ganska lite pengar per person.

Fast rikedom innebär ju inte bara att ha mycket pengar till sitt förfogande, bor jag i ett slott som kostar 30000 i månaden, så har jag kanske inte så mycket mer att röra mig med sen, men det innebär ju inte att jag har lika ställt som nån som bor i en hyresetta och har lika mycket att röra sig med när den hyran är betald.

Vi bor t ex i en ganska liten lägenhet, men skulle i princip ha råd att köpa en rejäl villa. Menar du då att vi är rika nu, men skulle vara fattiga om vi bodde i en tjusig villa?

"Skitlön" skulle jag säga är en lön på typ 13000 vid heltid, före skatt. Vilken flerårig utbildning menar du leder till arbeten med såna löner?

Nej. Så menar jag inte.

Men varför skulle jag betraktas som rikare, som fördelar en inkomst på x kronor på 6 stycken medborgare, än den som fördelar en inkomst på x/6 på 1 st medborgare? Särskilt när skatten på den första sjättedelen är nästan noll och skatten på den sista sjättedelen är ca 70%.

På något sätt måste man sätta en lön i sitt sammanhang för att förstå om det gör att någon är rik eller inte.

Visst, men du skrev att de du kände, som jobbade som sjuksköterskor fick ut mellan 23 och 25 tusen och dessutom hade en massa(?) tillägg på det.

Som du skrev, en heltidslön på 20 700, är ganska långt ifrån 35 000 UT som ursrungsinlägget handlade om.

Jag säger inte att tex kyrkogårdsarbetare har det fetare i plånboken, men jag tycker faktiskt det är lite skillnad på att jobba som kyrkogårdsarbetare (där jag antar man mestadels jobbar med växter, gravar, buskar, gräs och grus) med att jämföra tex med människor där du har både ansvar för deras välbefinnande, deras rehabilitering, deras mediciner och vardag i allmänt. Att de ska vara trygga, att omgivningen ska vara trygga, att de inte ställer till bekymmer för andra eller sig själva, att de inte "rymmer" att de får en bra vård, där läkarkontakter mm ska skötas snyggt. Att undvika inläggningar när de blir sämre vissa perioder, att kämpa med deras rättigheter gentemot samhället mm. Att lägga till hot och våld som är vanligt förekommande av denna kategori människor jag jobbar med, ja, det gör att jag ser lönen som riktigt usel faktiskt. Sen är det ett riktigt spännande och givande jobb, men det gör ju inte att jag får mer i plånboken för det.

Nä, jag skrev att de får ut mellan 23-25 för att de har massa tillägg. Grundlönen är väl 25-26.

Sen kan man ju inte jämföra jobb sådär rakt av, det är jag absolut medveten om. Men det du beskriver är den glorifierade bilden av vad folk som jobbar ute gör, det är inte riktigt så. De går också ute i hällregn hela dagen eller utför rent ut farliga arbetsuppgifter. Alla jobb är viktiga.
Dock är det två låglöneyrken där man har små möjligheter att påverka sin lön, förutom att inom vårdyrken kan man arbeta extra och på obekväma tider.

Jag tror kanske att du och Butros båda far efter samma sak som jag tänker, och det är just det där med att man tex tjänar 55 000/mån "men också har höga utgifter". Oj oj oj, stackars liten, då, tänker jag

Petruska, ibland blir jag så kär i dig.

men problemet börjar ju inte där.valet gör du ju redan när du börjar skolan.
har du då inte föräldrar som har studievana och inser utbildningens värde då ligger du pyrt till redan från början.

Jag är uppvuxen med en ensamstående mamma, lågutvildad undersköterska, med tre ungar. Så jag kanske inte alltid haft den bästa förutsättningen menar du?

Nu är jag 29 år, precis avslutat KOMVUX med jättefina betyg. Ja, jag kanske är lite "sen" men det innebär väl inte att jag är dömd att tjäna lite pengar bara för att min mamma inte har studievana?

Jag ska försöka välja vad jag ska plugga vidare till. Därav den här tråden. Sen att folk inte tycker att 35 000:- mycket eller ovanligt i grundlön är väldigt förvånade. Jag anser nog att man är rik (därmed inte sagt miljonär eller ekonomiskt oberoende) om man har råd att bo i flådigt hus, ha ett gäng hästar inackorderade, fin bil och tre ungar med dyra fritidsintressen. Utgifterna har man själv valt och tjänar man 18 000:- så finns det knappast marginaler för allt det där.

Ansökan till polisen är gjord. Ett jobb som skulle vara givande men med urusel lön. Jag måste samtidigt bestämma mig om jag vill ha ett "kul" jobb med dålig lön eller hitta ett "okey" jobb också tjäna pengar.

Det vore skönt att kunna köpa ekologisk köttfärs, nya kläder, ha en finare bil och kunna resa utomlands någon gång per år... Jag har svårt att tro att alla välbetalda ingenjörer och jurister har sina yrken som ett "kall i livet" utan faktiskt vill tjäna pengar.

KL

För mig och sambon är 35000 mycket pengar. Jag får ut dryga 10 i månaden och han är student. Med två hundar och ett hus som renoveras så blir det inte mycket över till annat - men ändå lever vi inte dåligt. Däremot är det ju svårt att få lån när man har så låg lön - på gott och ont, vi har ju inte hälften så mycket i lån som en kompis och hennes sambo har som också renoverar och anlitar hantverkare (vi gör i stort sett allt själva).
Så hade vi, eller någon av oss 35 i månaden skulle vi verkligen känna oss rika.

Fast man kan ändå vara medveten om det när man pratar om nivå på inkomst. Att studier och skatt gör att en lönenivå "way over" den man själv har, kanske inte i netto är så mycket mer att förfoga över och att det inte innebär att man "blir" rik och förmögen.

I mitt hushåll är vi numera bara två personer. Jag som tjänar en bit över medellön, och min man som tjänar en bra bit under. Men det gör ju inte mig mindre högavlönad. Jag tänker mig att gränsen för höginkomsttagare går vid 500 000/år, och jag ligger en aning över den gränsen och är alltså höginkomsttagare. Jag tillhör också den del av den svenska befolkningen som har tjänat på den politik som förts i landet under senare år. Faktiskt lönar sig den politiken ganska exakt lika mycket för mig som den kostar min man, om man ser oss som två separata ekonomiska enheter, vilket är rimligt när det gäller våra inkomster och skatter o dyl.

Och jag kan inte se att det är viktigt för andra, sämre avlönade, att verkligen känna till verkligheten bakom mina högre inkomster, som min statliga inkomstskatt eller mina höga studiemedelsåterbetalningar. Som jag ser det är det betydligt viktigare att jag och andra som tjänar som jag känner till hur det är att leva med en bruttolön på tex 17 000 vid ett krävande heltidsarbete, än att de som lever så vet hur betungande min skatt är (vilket den alltså inte är).

Petruska, ibland blir jag så kär i dig.

:love:

Jag måste samtidigt bestämma mig om jag vill ha ett "kul" jobb med dålig lön eller hitta ett "okey" jobb också tjäna pengar.

Det vore skönt att kunna köpa ekologisk köttfärs, nya kläder, ha en finare bil och kunna resa utomlands någon gång per år... Jag har svårt att tro att alla välbetalda ingenjörer och jurister har sina yrken som ett "kall i livet" utan faktiskt vill tjäna pengar.

Genom att gå från ett arbete som utbildningsledare till att vara lokförare har jag kanske bytt ned mig socialt, samtidigt som jag har fått högre lön och bättre arbetstider. Jag kan inte påstå att det roligaste jag kan tänka mig här i livet är att köra tåg, även om jag är intresserad av järnvägar, men mitt arbete ger mig en hög livskvalitet. Till saken hör att jag är en urban eremit, som har ett ganska stort behov av ensamhet.

Jag brukar litet tillspetsat säga att jag gör det som intresserar mig på dagarna och kör tåg i stället för att titta på tv på kvällarna. Idealet är naturligtvis ett arbete som man brinner för, men om man inte finner det, spelar det kanske ingen roll vilket av ens intressen man får betalt för. Jag läser på fritiden och kör tåg på arbetstid, men någon annan har kanske satsat på en akademisk karriär och engagerat sig i en museijärnväg på fritiden.

I mitt hushåll är vi numera bara två personer. Jag som tjänar en bit över medellön, och min man som tjänar en bra bit under. Men det gör ju inte mig mindre högavlönad. Jag tänker mig att gränsen för höginkomsttagare går vid 500 000/år, och jag ligger en aning över den gränsen och är alltså höginkomsttagare.

Jag kan också tycka att jag är höginkomsttagare och klagar inte och tycker inte att någon skall tycka synd om mig ;)

Rik däremot tycker jag mig inte vara men det beror väl på vad man lägger in i det ordet. Rik tycker jag man är om man egentligen inte behöver jobba. Rika människor kör Ferrari.

Sjuksköterskeutbildning, jobbar med missbrukare som är inlagda under tiden de nyktrar till/tänder av. Lönen är inte extraordinärt hög, utan lönerna ligger ungefär där om man har lite erfarenhet. Jag tycker inte det är särskilt dåligt.

Visst är jobbet slitsamt, med patienter som såklart mår dåligt och kan bli våldsamma/aggressiva (ganska många som har psykiska problem utöver missbruket, men psyk kan inte ta emot dem förrän de nyktrat till/tänt av), men när man är ledig är man ledig, ingen som kräver att man ska fortsätta jobba när man väl åkt från jobbet, och jobbar man natt så kan man tillbringa förhållandevis få timmar på jobbet och ändå få ut en helt ok lön. Vidare en god arbetsmarknad, ingen osäkerhet huruvida man kommer få behålla jobbet utan en säker inkomst varje månad, tydligt definierade arbetsuppgifter, osv. Han trivs bra och har inga planer på att sluta.

Självklart inte ett jobb för alla, men vilket jobb är väl det? Den ene tycker det är toppen att tillbringa arbetsdagen framför en dator, näste att det vore rena tortyren, osv.

I serien slitiga jobb som har dåligt betalt skulle jag säga att telefonförsäljning är mycket, mycket värre - dåligt betalt, och dagarna i ända ska du försöka få kontakt med och sälja till folk som helst inte vill prata med dig alls.

Herrejävlar vilken makalöst nonchig inställning till ett yrke du inte har en ANING om hur det är att inneha och utöva! Det är fasen inte konstigt att ag håller lönenivåerna nere om de så bara delar en bråkdel av den inställningen med dig! :banghead: Vilken planet lever du på? Nä, svara inte på det, jag gitter inte ta den diskussionen med detta som grund för den diskussionen, sånt enormt tålamod har jag inte.

--------------------------------------------------

Många här i tråden säger att de !inte känner sig rika" trots bra inkomster.
Nä, det beror ju på vilka utgifter man har då.
Hade jag 35 papp i grundlön skulle jag känna mig jävligt rik. Då skulle jag kanske kunna betala alla mina räkningar varje månad. :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 824
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 956
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 611
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka