Att jobba sig rik.

Sv: Att jobba sig rik.

Sen att folk inte tycker att 35 000:- mycket eller ovanligt i grundlön är väldigt förvånade. Jag anser nog att man är rik (därmed inte sagt miljonär eller ekonomiskt oberoende) om man har råd att bo i flådigt hus, ha ett gäng hästar inackorderade, fin bil och tre ungar med dyra fritidsintressen.
Fast med 35.000:- i lön innan skatt har man knappast råd med allt det där du beskriver. Det behövs mer pengar än så för det.

Att bo i ett helt vanligt hus i Göteborg är lätt 10-15.000:-/månaden. Ska du ha flådigt ligger du på 20.000:- minst, efter att du fått ränteavdragen på skatten.
Ett gäng hästar inackorderade? Säg 2 st. Det är 10.000:- i bara stallhyran. Sen har du allting annat ovanpå det. Ska du dessutom tävla några gånger per år och räknar in bensinpengarna till och från stallet, samt allting du spenderar på hästarna, inkl försäkringar, så är det lätt 20.000:- i månaden för två hästar.
Fin bil är i alla fall 2000:- månaden om man har lån. Sen försäkring och service mm. Lätt 4000:-/månaden om man pressar kostnaderna.
Tre ungar med dyra fritidsintressen. Här hamnar man ju på allting mellan 10.000:- månaden och 1000:- månaden.

Säg att ungarna bara kostar 1000:- i fritidsintressen i månaden. Då har du ändå en kostnad på 45.000:- i månaden. Och då har du varken ätit, betalat elen, försäkringar, nöjen, kläder, hygien etc.

Förhoppningsvis är ni 2 st som har 35.000:- i lön varje månad och får då ut ca 27.000:- efter alla avdrag och sådär. Då kommer ni upp i 54.000:- tillsammans och går nätt och jämt ihop i vardagen. Det finns inget utrymme för resor....ifall ni inte har julbonus på jobbet då förstås.

Jag förstår hur du menar. Därför skrev jag i mitt ursprungliga inlägg 35 000:- och mer.

Jag tycker ändå att om man tjänar 35 000 så är man rik. Kanske inte rik så att man kan göra vad man vill, men tillräckligt rik för att unna sig vardagslyx som ett hembiträde bara kan drömma om.

Flera i tråden verkar vara väldigt naiva med hur lite folk faktiskt tjänar. Är man uppvuxen med "rika" (i mina mått) föräldrar så kanske dom inte ser det jag ser? Sen att människor med högre inkomster ska försvara sig med att dessa istället har så höga utgifter gör mig illamående. Vad ledsamt att man har en ny bil och ett dyrt hus...

Hade jag fått närmare 30 000:- efter skatt hade jag känt mig rik. Sen om jag väljer att spara 10 000:- i månaden eller skaffa dyrare intressen, bil på avbetalning och middagar ute är upp till mig. Men att man ens kan ha råd med det innebär för mig att man rik. Trots att man inte har en Ferrari.

Det är klart att man har mer valmöjligheter med högre lön. Själv mår jag bra när jag tjänar mycket pengar. Det är mindre viktigt för mig vad jag sysslar med för jag får en trygghetskänsla och en nöjdhetskänsla som är bättre än någonting annat när jag har det bra ställt.

Jag hade aldrig kunnat ha ett jobb där jag knappt överlevde, även om jobbet var jätteroligt. Det är inte värt det för mig. Då jobbar jag hellre med någonting annat och gör det bästa av den situationen och njuter av att ha mer valmöjligheter på min fritid istället. Däremot har jag inga kostnader som gör att jag måste tjäna multum för att gå ihop, men det är alltid roligare att göra det. ;)

Jag är socionom och tjänar över 35.000:-. Det är en ganska bra lön för en socionom, men med tanke på det ansvar jag har och att jag i stort sett alltid är tillgänglig är det inte en super-bra lön. Jag tog min examen 2005 och är 52 år. Min man har en gymnasieutbildning och tjänar några tusen mer än mig. Vi har gård (som är vår pensionsförsäkring) och lever ganska bra, men kan absolut inte säga att vi är speciellt rika rent ekonomiskt sett.

Du måste ju tänka på att det är väldigt stor skillnad på om man är en eller två som tjänar 35' såklart.

Jag tjänar nu inte 35' men inte långt därifrån. Jag har valt att jobba 80% större delen av året för att få resten av livet att gå ihop. Bor inte med mina barns pappa men har en sambo. Vi bor billigt.

Jag har en "ganska" dyr bil (sen ett år tillbaka, den första i mitt liv). Mina hästar driver jag i ett företag så de belastar inte privatekonomin.

Igår hade jag 64:- kvar på lönekontot. Jag lovar dig att jag inte gjort några som helst utsvävningar fen senaste månaden!

I natt pluppade barnbidraget in så nu går det några dagar till :-).

Jag har funderat lite och håller med dig. Spontant hade jag inte klassificerat mig som rik, men jag tjänar en bit över 35 tkr/månad och maken nästan lika mycket. Vi bor i vårt drömhus (som av olika anledningar även är ett väldigt billigt boende), vi har en hund, en fin (om än bättre begagnad bil) och vi kan dra iväg på en charterresa utan att behöva spara ihop pengarna till den först.

Jag inser att vi är privilegierade och är helt nöjd med det vi har. Jag blir personligen innerligt trött på konsumtionshetsen och väljer att försöka stå utanför den så gott det går. Det jag, till min besvikelse, inte klarar av att ställa mig utanför är lönehetsen. Trots att jag är nöjd med min lön kan jag känna stress över att halka efter.

Flera i tråden verkar vara väldigt naiva med hur lite folk faktiskt tjänar. Är man uppvuxen med "rika" (i mina mått) föräldrar så kanske dom inte ser det jag ser?
Ser man till SCBs lönestatistik från 2011 så är medianinkomsten för heltidsarbetande (den lön som ligger precis i mitten av samtliga löner i landet) det året 334300, dvs nästan 28 000 kr i månaden för samtliga i åldern 20-64 år . Ser man till de lägsta 10% så tjänar de i genomsnitt 241 100 dvs runt 20 000 i månaden. Så "folk" vilka det nu är, majoriteten, medelsvensson, tjänar alltså en bra bit över 25 000 i månaden av de som är heltidsarbetande och över 90% tjänar mer än 20 000 i månaden.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28871.aspx

Det är väl just det där med heltidsarbete... Inte helt enkelt att få en sådan tjänst inom vissa yrken! På mitt jobb är det stopp vid 80 % eftersom arbetsgivaren har bedömt att man inte orkar göra ett tillräckligt bra jobb om man jobbar mer. Jag tycker det hade varit mer givande att veta hur mycket folk i genomsnitt får ut på kontot.

Ser man till SCBs lönestatistik från 2011 så är medianinkomsten för heltidsarbetande (den lön som ligger precis i mitten av samtliga löner i landet) det året 334300, dvs nästan 28 000 kr i månaden för samtliga i åldern 20-64 år . Ser man till de lägsta 10% så tjänar de i genomsnitt 241 100 dvs runt 20 000 i månaden. Så "folk" vilka det nu är, majoriteten, medelsvensson, tjänar alltså en bra bit över 25 000 i månaden av de som är heltidsarbetande och över 90% tjänar mer än 20 000 i månaden.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____28871.aspx

Lyft bort 30% av dem som tjänar bäst och 30% av dem som tjänar minst så kommer man nog fram till en summa som stämmer överens med vad ungefär 40 % av vad de heltidsarbetande tjänar.

Sedan har man ju pensionärer, kapitalägare som även de har inkomster.;)

kl

Att diskutera vad definitionen för rik är blir ju egentligen lite som att diskutera hur långt ett snöre måste vara för att kallas snöre. Men jag gör ett försök!

För mig handlar nog inte rikedom om hur hög lön man har och hur många tusenlappar man spenderar på kläder varje månad, utan hur mycket kapital man har tillgång till utöver den månatliga budgeten, eller hur mycket man skulle ha kvar i kontanter om man sålde allt man ägde.

Om 35 000 är "mycket pengar" eller inte beror ju helt vad dessa 35 000 ska finanisera. Visst kan man som Petruska tidigare beskrev tänka "oj oj stackars liten" om någon som har hög lön och höga utgifter, men det beror ju lite på vad dessa 35 000 ska finansiera. (Även om det såklart inte behöver betyda att det för den sakens skulle är synd om en..)

Har man fyra barn, ett hus i storstadsområde, och lång pendlingstid, blir det betydligt mindre av de där 35 000 kvar varje månad än om man bor i billig hyreslägenhet på liten ort, utan barn och gångavstånd till jobbet.

Har man en lön på 20 000, 0 kronor på lönekontot kvar när månaden är slut, men en miljon efter ett arv placerade i exempelvis aktier, då är man rik anser jag.

Har man däremot 100 000 i lön, 0 kronor kvar när månaden är slut eftersom man tar taxi till jobbet och äter oxfilé till middag varje dag, och inte en krona sparad på banken, då är man inte rik anser jag. Ordenligt slösaktig är man däremot. Och särskilt synd om en är det inte heller.

Ferrari är ruskigt opraktiskt. Oergonomiska små bilar som ser dumma ut när de får ett sjucyklarsställ på taket och var stoppar man egentligen sin schäfer??
Dessutom går det inte att montera dit dragkrok på den, så vad sjutton gör man av hästarna? Med en Ferrari i garaget och en lön kring 35000 lär man inte ha så många slantar över att köpa hästbuss för :banghead:

Och jag kan inte se att det är viktigt för andra, sämre avlönade, att verkligen känna till verkligheten bakom mina högre inkomster, som min statliga inkomstskatt eller mina höga studiemedelsåterbetalningar. Som jag ser det är det betydligt viktigare att jag och andra som tjänar som jag känner till hur det är att leva med en bruttolön på tex 17 000 vid ett krävande heltidsarbete, än att de som lever så vet hur betungande min skatt är (vilket den alltså inte är).
:

Om man inte förstår vad man diskuterar är det meningslöst att driva diskussionen. Det gäller åt båda hållen.

Och nej, det gör inte mig som individ mindre högavlönad men det innebär också att jag knappast kan betraktas som rik, eftersom den lönen ska försörja 6 personer. Det ÄR ett livsval, så jag menar verkligen inte att någon ska tycka synd om mig - att jag inte får behålla min höga lön för mig själv. Lön definierar inte per automatik begreppet rikedom.

Personligen har jag både haft låglönejobb, studerat, varit arbetslös helt utan inkomst och sedan studierna haft bra välbetalda jobb. Många upplever en stor del av skalan genom livet. Även om man tenderar att glömma bort hur det var.

Så om jag tjänar multum men har ett jättejättedyrt hus och bestämt mig för att skaffa 14 ungar som jag vill ska gå på dyr privatskola så är jag egentligen inte rik? Eftersom jag kanske ändå inte har så mycket över till slut?

Ferrari är ruskigt opraktiskt. Oergonomiska små bilar som ser dumma ut när de får ett sjucyklarsställ på taket och var stoppar man egentligen sin schäfer??

Ja men en som är rik på riktigt väljer då en annan av sina bilar den dagen, tex sin Range Rover ;)

Min sambo har jobbat sig rik från ingenting. Tjänar 7 siffrigt belopp om året och har mindre utgifter än mig per månad.. jag får ut ca 17.000 på en 80% tjänst.

Och nej, det gör inte mig som individ mindre högavlönad men det innebär också att jag knappast kan betraktas som rik, eftersom den lönen ska försörja 6 personer.
Förlåt men buhu värre. Jag känner par som tjänar runt 17-18 och har flera barn som de ska försörja. De skulle absolut kalla dig rik, särskilt som du garanterat har en helt annan livssituation än de har.

Alltså jag blir helt fascinerad av folks nonchalans. Att folk har det så bra att de inte ens fattar hur bra de har det. Välkommen ut till min förort och träffa lite människor så ska du se att du förstår varför många skulle kalla dig rik, trots att du har en massa ungar.

Förlåt men buhu värre. Jag känner par som tjänar runt 17-18 och har flera barn som de ska försörja. De skulle absolut kalla dig rik, särskilt som du garanterat har en helt annan livssituation än de har.

Alltså jag blir helt fascinerad av folks nonchalans. Att folk har det så bra att de inte ens fattar hur bra de har det. Välkommen ut till min förort och träffa lite människor så ska du se att du förstår varför många skulle kalla dig rik, trots att du har en massa ungar.

Jag förstår inte att du blir så provocerad av att andra inte känner sig rika. Och vaddå buhu? Vem har klagat?

Kanske för att vi har otroligt mycket orättvisor i världen (och även i Sverige) och vissa får klara sig på absolut ingenting medan andra på fullaste allvar inte kan se hur bra de har det? Man behöver inte känna sig rik men det vore ju fint om man kanske kunde se hur bra man har det.

Buhu som i "jaha, du ska försörja barn" något Sjöberga knappast är ensam om i Sverige, eller världen. Massa människor försörjer ungar på långt mindre pengar än så.

Det är precis som Petruska skriver. SÅ många höginkomstagare hänvisar till sina utgifter för att på nåt sätt visa att nej, så fett har jag det inte. Som att det är utgifterna som avgör om man har det bra eller inte.

Så om jag tjänar multum men har ett jättejättedyrt hus och bestämt mig för att skaffa 14 ungar som jag vill ska gå på dyr privatskola så är jag egentligen inte rik? Eftersom jag kanske ändå inte har så mycket över till slut?

Vänta lite nu, för min del finns det en yta mellan fattig och rik. Om man väljer att inte betrakta det så, kan jag nog snarare betraktas som rik än fattig.

Om vi tar ett hypotetiskt exempel.

1. Person A tjänar 15.000 kr/mån och bor ihop med sin partner som tjänar 15.000 kr/mån. Båda är med andra ord låginkomsttagare. De äter en viss sorts mat, och andra utgifter som gör att de lever ett ganska bra liv. De har efter skatt 25000 kr att spendera på två personer = 12500 kr per person.

2. Person B tjänar 45.000 kr/mån och bor ihop med sin partner som tjänar 0 kr/mån, och 4 barn som ska försörjas (som tjänar 0kr/mån). B skulle med rätta betraktas som höginkomsttagare. De äter en viss sorts mat och andra utgifter som gör att de lever ett ganska bra liv. Faktiskt exakt samma per person som exempel 1. De har efter skatt 32000+4500 i barnbidrag kr att spendera på 6 personer = ca 6100 kr per person.

Båda personerna har exakt 1000 kr kvar varje månad efter sin nödvändiga utgifter, som har gett exakt samma nivå på livet för det som är giltigt i ekonomisk mening.

Varför i allsindar ska person B betraktas som ekonomiskt rikare än person A?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 824
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 955
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 608
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka