Att kalla en lärare "fröken" (utbruten från Ledighet från skolan)

Malibu_Stacy

Trådstartare
Vi har inte haft problem att få ledigt fem dagar när vi åkt iväg på de billigare veckorna :)
Det har även hänt att vi åkt på kortvecka, så att barnen bara är borta fyra dagar från skolan.

Barnen ligger bra till i skolan, och jag har pratat med fröken inför avfärd ifall om barnet behöver ta med sig hemuppgifter.

Edit. Det har gällt förskoleklass och ettan.
Fröken? Används det ordet verkligen fortfarande? O_o
 
Mina elever benämner mig med fröken eller mitt namn. Inte ropar de efter ”Grundskolläraren”!
Tycker bara att det känns väldigt gammalmodigt och konstigt i dagens samhälle. Speciellt eftersom lärare kan vara av alla kön och ”magistern” likväl kan vara en kvinna som en man. Barnen säger ju så för att de lärt sig säga så. Varför inte bara kalla sin lärare för det den heter?
 
Tycker bara att det känns väldigt gammalmodigt och konstigt i dagens samhälle. Speciellt eftersom lärare kan vara av alla kön och ”magistern” likväl kan vara en kvinna som en man. Barnen säger ju så för att de lärt sig säga så. Varför inte bara kalla sin lärare för det den heter?
Känns tråkigt att bli kallad gammelmodig och konstig bara för att min hjärna är trasig.

Det betyder inte att jag är dum eller obildad.
 
Tycker bara att det känns väldigt gammalmodigt och konstigt i dagens samhälle. Speciellt eftersom lärare kan vara av alla kön och ”magistern” likväl kan vara en kvinna som en man. Barnen säger ju så för att de lärt sig säga så. Varför inte bara kalla sin lärare för det den heter?

Helt ärligt så får vi även svara på mamma, pappa och morfar (den eleven pratade inte med mig på tre månader efter den).

Jag får heta fröken, mitt förnamn, min beteckning (så mitt namn ser ut på schemat), lite andra random namn (oftast på andra lärare med samma ämne), 'den andra mittnamn', "profesora", "jefe" mm. Tillslut svarar man liksom på allt som är rikitat åt ens håll.
 
Tycker bara att det känns väldigt gammalmodigt och konstigt i dagens samhälle. Speciellt eftersom lärare kan vara av alla kön och ”magistern” likväl kan vara en kvinna som en man. Barnen säger ju så för att de lärt sig säga så. Varför inte bara kalla sin lärare för det den heter?

Fröken är väl i så fall lika fel för gifta kvinnliga lärare?

Mina barn kallar all personal på förskolan för "fröken". Inklusive den manlige barnskötaren och den kvinnliga städaren och oavsett om personen är 23 och ogift eller 62, gift och mormor. Personalen kallar även sig själva för fröknar när de pratar med barnen (men pedagoger när de pratar med oss föräldrar).

"Fröken" som det används i skola och förskola idag känns väldigt långt ifrån en ogift kvinna. Att en 2-åring ska säga förskolelärare, barnskötare, eller pedagog känns ju ganska hopplöst!
 
Fröken är väl i så fall lika fel för gifta kvinnliga lärare?

Mina barn kallar all personal på förskolan för "fröken". Inklusive den manlige barnskötaren och den kvinnliga städaren och oavsett om personen är 23 och ogift eller 62, gift och mormor. Personalen kallar även sig själva för fröknar när de pratar med barnen (men pedagoger när de pratar med oss föräldrar).

"Fröken" som det används i skola och förskola idag känns väldigt långt ifrån en ogift kvinna. Att en 2-åring ska säga förskolelärare, barnskötare, eller pedagog känns ju ganska hopplöst!
Min 3,5-åring säger förskollärare 🙈 Dock inte vi som lärt honom det :p
 
Tycker bara att det känns väldigt gammalmodigt och konstigt i dagens samhälle. Speciellt eftersom lärare kan vara av alla kön och ”magistern” likväl kan vara en kvinna som en man. Barnen säger ju så för att de lärt sig säga så. Varför inte bara kalla sin lärare för det den heter?
Jag blir inte upprörd av att bli kallad fröken, som någon annan skriver blir jag också kallad mamma, eller blir tilltalad med föregående lärares namn.
 
Fröken är väl i så fall lika fel för gifta kvinnliga lärare?

Mina barn kallar all personal på förskolan för "fröken". Inklusive den manlige barnskötaren och den kvinnliga städaren och oavsett om personen är 23 och ogift eller 62, gift och mormor. Personalen kallar även sig själva för fröknar när de pratar med barnen (men pedagoger när de pratar med oss föräldrar).

"Fröken" som det används i skola och förskola idag känns väldigt långt ifrån en ogift kvinna. Att en 2-åring ska säga förskolelärare, barnskötare, eller pedagog känns ju ganska hopplöst!
Ja det skulle absolut vara lika fel.
Jag trodde väl bara att vi kommit från den beteckningen, det var länge sedan jag jobbade inom barnomsorg och skolan. Varför inte bara säga lärare eller pedagog eller helt enkelt namnet på personen det gäller?
Förstår inte varför det skulle vara svårare för ett barn att säga ”lärare” som ”fröken” eller ”Karin” eller ”Johan”.
Som sagt är det inte barnen själva som kommit på benämningen, utan det är vi vuxna som lärt barnen säga det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mina elever benämner mig med fröken eller mitt namn. Inte ropar de efter ”Grundskolläraren”!
Tror det är vanligare att mina elever säger du eller hörru om de inte säger mitt namn än att de säger fröken. Har dock gymnasieelever.
 
Ja det skulle absolut vara lika fel.
Jag trodde väl bara att vi kommit från den beteckningen, det var länge sedan jag jobbade inom barnomsorg och skolan. Varför inte bara säga lärare eller pedagog eller helt enkelt namnet på personen det gäller?
Förstår inte varför det skulle vara svårare för ett barn att säga ”lärare” som ”fröken” eller ”Karin” eller ”Johan”.
Som sagt är det inte barnen själva som kommit på benämningen, utan det är vi vuxna som lärt barnen säga det.
Som grupp kallar mina barn sin förskolepersonal för fröken (och jag därmed likadant). Det kommer från början från förskolan i vårt fall.
När de pratar med/om enskild person är det dock namn som gäller.
 
Ja det skulle absolut vara lika fel.
Jag trodde väl bara att vi kommit från den beteckningen, det var länge sedan jag jobbade inom barnomsorg och skolan. Varför inte bara säga lärare eller pedagog eller helt enkelt namnet på personen det gäller?
Förstår inte varför det skulle vara svårare för ett barn att säga ”lärare” som ”fröken” eller ”Karin” eller ”Johan”.
Som sagt är det inte barnen själva som kommit på benämningen, utan det är vi vuxna som lärt barnen säga det.
Idag har väl 'fröken' i betydelsen "pedagog eller annan personal inom skola, förskola och liknande verksamheter oberoende av kön" blivit ett helt eget ord som inte har andra kopplingar till betydelsen "ogift kvinna" än det historiska ursprunget. Så vad är det man har behov att komma ifrån?

Lärare o.dyl. fungerar ju inte att använda som direkt tilltal. Om man inte formulerar sig som "öh du läraren" eller liknande.
Finns nog en hel del situationer som barn inte alltid kan minnas namnet på all personal inkl. vikarier. Det kan nog vara relevant att ha ett ord för att påkalla uppmärksamhet och tilltala dem utan det.
 
Mina barn säger ibland fröken/fröknarna. Ofta används namn men när det blir mer allmänt/alla/nånvemsomhelst så används fröken.
Förskola.
De är 4 och 5 och vet ju givetvis inte ursprunget till uttrycket. För dom (och oss) är det bara ett annat ord för pedagog, vilket inte är helt lätt att säga.
Och det är inte på något sätt menat 'på fel sätt' utan som sagt som en synonym.
Och det är ju vi vuxna som använder ordet, därför förekommer det.
Kan absolut känna ibland att det låter ur tiden, men det är verkligen inte menat som nåt annat än ett enklare ord för pedagog.


När de börjar skolan blir det mer naturligt tycker jag att säga lärare/vid namn istället.
 
På dotterns förskola heter det Fröken när barnen är involverade. Pedagog när det bara är vuxna. De säger även båda Dagis och Förskola.

På sonens förra skola gick alla vuxna under gruppnamnet Fröken, inkl de flertalet manliga vuxna. Sonens mentor kallades vid förnamn.

I sonens nuvarande skola kallas samtliga vuxna för Mr/Ms Efternamn. Det görs ingen skillnad på om de kvinnliga vuxna är gifta eller ej. Eleverna vet knappt vad de vuxna heter i förnamn. Han går i Internationella Engelska Skolan.

Jag tycker faktiskt att alla varianter har funkat/funkar bra. Jag tycker det hade blivit stolpigt att hålla koll på vad alla har för titel i sitt anställningsavtal. Det är som att jag inte värst ofta benämner mina kollegor med deras titlar; Projektledare, Controller, Fastighetsskötare, Ekonomiassistent osv.

Mvh
 
Mitt barn har tilltalat personalen på förskola och skola fröken. Vilket är praktiskt om man som det ena barnet har svårt för namn. Fröken funkar alltid, även på vikarier. Det viktigaste måste vara att man lyckas kommunicera med varandra, barn och personal.

Själv tror jag att jag omnämner lågstadieläraren som fröken i hennes yrkesroll och med förnamn om jag talar om människan. T.ex. det är fröken som ger en läxa, men det är Kajsa som jag träffade på Konsum. Mellanstadielärare är så många att de omnämns med förnamn för att särskilja dem,
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 850
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 069
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp