Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Ms_Antrop

Trådstartare
Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först:

- Kallblodstravare, 14 år
- Får tjock men inte lång vinterpäls
- Svettas väldigt lätt och väldigt mycket
(typ såhär, observera att detta är INNAN ridning, han har endast åkt i transporten:angel: :
nyss-kommit-in.jpg

- Rids ca 3-4 dagar i veckan (vinter)blandat ridbana-uteritt, åker iväg på träning 1-2 ggr i månaden. Rids alltså oftast utomhus, men på träning i ridhus
- Står i kallstall, ute ca 10-11 timmar per dygn (vinter)

Jag funderar på att filt/täckes-klippa, för jag vill slippa täcka alltför mycket + att jag vill ha kvar päls över rygg/länd. Han är inte speciellt känslig av sig, har dock vart lite sned bak i korset förut, men det är uträtat nu.
Eftersom han svettas väldigt mycket på just halsen och bringan så funderar jag på om man skulle klippa hela halsen, men kan det vara skadligt på nått sätt? Om jag inte minns fel så har jag läst nånstans att hästen inte avger nå speciellt med värme via halsen, och att det därför ska vara onödigt med t.ex halstäcken, stämmer det eller minns jag helt galet? Kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg det :o
Jag är verkligen i valet och kvalet ang. klippning i år. Har ägt honom i två vintrar nu och det är jobbigt att han blir så himla svettig så fort man rider (han blir ju det på våren/sommaren/hösten också, men när det inte är jättekallt så är det inte lika besvärligt), eftersom jag blir orolig att han ska bli kall när det tar så lång tid för honom att torka...:crazy:

Så vad tror ni? Klippningarna jag kan tänka mig: Filt-, spår- och halvklippning, ev mindre än så... Har fått lite idéer av diverse trådar här, men jag känner att jag behöver mer kött på benen :idea:
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Bara att klippa. Hästar har bra blodcirkulation, så det är oftast inte nödvändigt med halstäcke, men lite extra värme över ryggen av ett täcke kan man ersätta för förlorad päls där du klippt.

Men jag tycker att klipper man bör man ha täcke, om det inte är minimal klippning, men det räcker nog inte på din häst. Vårt kallblodssto kan inte ens skrittas i skogen utan att bli sjöblöt. Filtklippning? :) Har hästen pälsen kvar över ryggen måste man inte ha så jättetjocka täcken, kanske räcker med regntäcke vid regn, sen 100-150 foder när det är vinter. Under den kallaste perioden brukar jag köra tunnare vintertäcken, typ 200-250 gram. :)

Brukar köra filtklippning eller spårklippning, kolla här tex:http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tank-efter-fore-sa-klipper-du.htm

Eller så helklipper jag, men då får man täcka lite tjockare!
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Min d-ponny helklipptes alltid på vintern förr och stod i kallstall med ett vanligt täcke utan hals, inga problem! :)
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

kl

Jag hade helt klart klippt den hästen! Om den ser ut sådär INNAN ridning så måste det ju bli jättejobbigt för den att arbeta i den pälsen.

Här ser du olika sätt att klippa hästar på. Kanske en spårklippning vore lämpligt så slipper du klippa hela hästen? Då behöver den inte lika mycket täcken på sig och blir inte lika känslig.
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Jag hade absolut klippt den hästen, det mår den bättre av...:laugh:

Men jag hade kanske börjat med filtklippning eller bara hals/bog och sedan utvärderat om det räcker.
Halstäcke behöver du inte fundera på, jag har aldrig använt det på mina även om de varit klippta. Haft det på någon gång då det hällregnat en hel dag och jag vill minimera risken att det rinner in vatten vid bogen. Men för kylans skull så...ne...

Filtklipper du (sparar rygg/rumpa) så behöver du inget jättetjockt täcke. Helklipper du måste du täcka mycket tjockare.
Klipper du endast bog/hals är det inte säkert du behöver täcke alls om det inte är en frusen häst.

Mvh Domino_s
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Jag tycker du ska klippa spårklippning! Alltså klippa hela halsen, halva hästen på sidorna (alltså klippa underifrån och sedan upp på halva magen), och sedan typ halva ljumsken och någon/några dm på bakbenen.

Min häst (halvblod) har kort men jättetät päls. Jag har haft henne helklippt förut på vintern, men i år tänkte jag spårklippa. Min häst är frusen, något jag aldrig förut haft, så det är något helt nytt för mig! :p Nu har jag i och för sig aldrig sett hästen frysa vintertid, det har varit på hösten eller våren när det regnat, men jag förutsätter att hästen får använda lite väl mycket energi på att hålla värmen vintertid också när hon är helklippt.

Nåväl, i vinter när hon ska börja ridas tänkte jag spårklippa. Min häst blir svettig på vintern när jag ridit, jag vill inte att hon ska stå och vara blöt i kylan i transporten efter träning eller i hagen när jag ridit vintertid!
Klippt häst torkar ju på några sekunder!

Jag har använt halstäcke två eller tre gånger, minns inte vilket. Det har då varit när jag ridit träning och det varit minusgrader och nederbörd och hästen ska gå ut i hagen efter ett rejält träningspass. Jag har då varit rädd att de varma musklerna ska ta skada om det blir kallt och blött!
I övrigt använder jag aldrig halstäcke i hagen, ser inte någon anledning.
Använder halstäcke på fleecetäcke i transporten efter träning om det är minusgrader.

Hästar som svettas på vintern och sedan ska försöka torka tycker jag bara leder till att hästen är blöt i det närmaste hela dygnet! Vilket jag inte tycker är nyttigt, tycker man tigger om att få ringorm och sådant då! :crazy:

Kompisen har en luden nordis, hon spårklipper, sedan behöver han bara täcke om det är extremt kallt, typ -15 grader eller om det är nederbörd.

Vilken fin häst du har förresten!
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

Bara klipp, min kallblodstravare klipper jag hals - bog- en bit bakom sadel gjorden.

Lite hackig klippning men ha överseende - hästen stod inte helt stilla när jag klippte + ovan klippare:p.
sluthlsning.jpg


Han går på lösdrift och har fleecefodrat regntäcke om han är svettig efter ridning, aldrig annars. Har ALDRIG sett honom frysa, och då har han varit klippt så i alla fall 5 vintrar.
Behövs tror jag man kunde klippa hela halsen utan att det gjorde nånting. Många islänningar är ju klippta så och går utan täcke.
 
Sv: Att klippa eller inte klippa, det är frågan...

delvis kl - alltså till alla ;)

Tack för alla svar! :bow: (och tack Kopparberg för komplimangen, säger Pärlan ;))

Jag har aldrig vart med om att denna häst nånsin har frusit, oavsett väderlek eller temperatur. Tidigare vintrar har han gått utan täcke i 30 minusgrader och har aldrig vart påverkad av det... Så det blir nog att klippa nån variant av filtklippning och lämna ganska mycket över rygg/rumpa :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 528
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 209
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 215
Senast: Åsa A
·
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 851
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tälta med hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp