Att köpa äldre hus (renovering mm.)

Voeux

Trådstartare
På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden.

Som ni vet så växer de flesta städer utåt, och de områden som ganska nyligen var stugområden blir villaområden. Redan för 15 år sedan så visste jag var jag ville köpa hus när jag blev äldre, men tåget har tyvärr gått i det här området. Det har blivit alldeles för dyrt. De mindre hus som en gång fanns till salu där, de finns inte kvar, utan enbart stora nyrenoverade hus som vi inte har råd med. Men bebyggelsen kryper vidare och i grannområdet bygger nu kommunen ut och gör detaljplan för etapp 1, etapp 2 och etapp 3. I etapp 1 har kommunalt vatten och avlopp dragits, och i etapp 2 och 3 ligger det i plan att dras närmsta fem åren. Kommunen har även i plan att anpassa området för fler permanentboende genom upprustning av vägar, mer kommunaltrafik osv. för att sammanfatta det lite förenklat, och går de på samma linje som de gjort med grannområdena så kommer de även ge bra bygglov för tomter med kommunalt vatten och avlopp.

I dessa områden finns fortfarande både mindre hus kvar, och hus som inte är i toppskick. Det finns allt från vinterbonade stugor på 60-80 kvm, som med stor sannolikhet kommer gå att bygga ut. Det finns större hus i äldre skick som behöver renoveras en del. Med andra ord, det finns hus som vi har råd med, och allt tyder på att det kommer att vara en god investering med tanke på att även detta område kommer att vara ett fint villaområde inom en snar framtid.

Så vi tänker att vi ska börja gå på lite visningar för att börja bilda oss en uppfattning om vad vi behöver kunna, hur det känns, vad man behöver göra på olika hus osv. Jag älskar ju dessutom äldre hus, och vill mycket hellre ha ett gammalt charmigt hus än ett nybygge även om det är enklare. Dessvärre är ju vår kunskap om hus begränsad och jag vill inte riskera att vi köper något och i efterhand inser att vi tagit oss vatten över huvudet, eller att det blir mycket dyrare än vad vi planerat. Vi tänker såklart att man alltid tar in en extern besiktningsman innan köp, och vi tänker lite löst att vi får räkna med renoveringar för ungefär 1 milj över tid (helt beroende på vad vi köper då, men som en riktlinje att börja med).

Så Buke, vad hade ni tänkt på i vårt läge? Do´s and don´ts? Vad är hanterbara renoveringar och vad hade ni undvikit att ta er an? Vad ska man titta på när man är på visning och vad ska man fråga mäklaren om? Hur går en besiktning till, man får en lista på vad som behöver åtgärdas inom en viss tid? Tänker att jag ska bli husexpert närmsta året nu så vi har stenkoll den dagen vi väl klipper till :D Nackdelen (en av alla miljoner) med Stockholms bostadsmarknad är ju att husaffärerna går jävligt snabbt. Många kommer inte ens ut för visning, och de som kommer ut för visning säljs innan den hinner ske, och hinner den ske är affären i hamn sedan på två dagar. Så det kommer inte finnas tid att ta reda på en massa saker när man fått upp intresset för ett hus, då går det förlorat. Varför jag tänker mig att bli expert redan nu :D
 
Allting är ju hanterbara renoveringar, det är ju bara en kostnadsfråga. Många saker man tror kommer kosta skitmycket är inte alls så dyra. Mitt hus var tex väldigt snett, då grunden satt sig från mitten av 1800-talet när det byggdes. Min första tanke var att det behövde rivas, men en domkraft senare och en gubbe som visste vad han gjorde så blev det rakt igen för ett par tusenlappar.

Det enda är att all renovering tar tid. Det tar längre tid än man tänker att det ska ta. Men det fina är att ju mer man renoverar ju snabbare och bättre blir man. Ledorden är nog ändå att rom inte byggdes på en dag. Och att man är systematisk och gör klart på en plats innan man börjar på en annan. Annars blir hela huset snart ett halvfärdigt projekt som är övermäktigt.
 
Allting är ju hanterbara renoveringar, det är ju bara en kostnadsfråga. Många saker man tror kommer kosta skitmycket är inte alls så dyra. Mitt hus var tex väldigt snett, då grunden satt sig från mitten av 1800-talet när det byggdes. Min första tanke var att det behövde rivas, men en domkraft senare och en gubbe som visste vad han gjorde så blev det rakt igen för ett par tusenlappar.

Det enda är att all renovering tar tid. Det tar längre tid än man tänker att det ska ta. Men det fina är att ju mer man renoverar ju snabbare och bättre blir man. Ledorden är nog ändå att rom inte byggdes på en dag. Och att man är systematisk och gör klart på en plats innan man börjar på en annan. Annars blir hela huset snart ett halvfärdigt projekt som är övermäktigt.

Vi tänker som du, att det får ta sin tid. Huvudsaken är att vi köper ett hus som är beboligt och duger, så kan man ta saker efter hand man orkar och får råd. Och som du säger, en sak i taget och inte riva upp allt samtidigt så att hela huset är kaos flera år..

Gällande kostnader för renoveringar, går det att få sig en uppfattning efter att besiktningen gjorts? Jag tänker att då får man ju koll på vad som eventuellt behöver göras och när, men är det svårt eller enkelt att i samma veva mellan tummen och pekfingret förstå vad det innebär ekonomiskt? Jag tänker exempelvis om de säger att taket kommer behövas läggas om inom 3 år, hur vet man om det handlar om 200 tkr eller 600 tkr? Google?
 
Vi tänker som du, att det får ta sin tid. Huvudsaken är att vi köper ett hus som är beboligt och duger, så kan man ta saker efter hand man orkar och får råd. Och som du säger, en sak i taget och inte riva upp allt samtidigt så att hela huset är kaos flera år..

Gällande kostnader för renoveringar, går det att få sig en uppfattning efter att besiktningen gjorts? Jag tänker att då får man ju koll på vad som eventuellt behöver göras och när, men är det svårt eller enkelt att i samma veva mellan tummen och pekfingret förstå vad det innebär ekonomiskt? Jag tänker exempelvis om de säger att taket kommer behövas läggas om inom 3 år, hur vet man om det handlar om 200 tkr eller 600 tkr? Google?

Kan ni inte bara ta in offerter?

Edit: sorry fattade nu att du tänkte innan köp. Kanske går att göra ändå iofs
 
Kan ni inte bara ta in offerter?

Nja alltså, det är ju aktuellt när själva renoveringen ska ske sedan. Jag tänker att vi behöver ha, mellan tummen och pekfingret i varje fall, en uppfattning av vad renoveringarna av huset kan landa på när vi köper det. Alltså, är detta ett hus som kommer kosta oss 500 tkr eller eller 1,5 milj i renoveringar. Att ta in offerter på ett hus vi inte äger när beslutsprocessen kring köp oftast går på max en vecka går nog inte.
 
Nja alltså, det är ju aktuellt när själva renoveringen ska ske sedan. Jag tänker att vi behöver ha, mellan tummen och pekfingret i varje fall, en uppfattning av vad renoveringarna av huset kan landa på när vi köper det. Alltså, är detta ett hus som kommer kosta oss 500 tkr eller eller 1,5 milj i renoveringar. Att ta in offerter på ett hus vi inte äger när beslutsprocessen kring köp oftast går på max en vecka går nog inte.

Fattar! Har ni ngn som är hyfsat kunnig som ni kan ta med på visning kanske?
 
Fattar! Har ni ngn som är hyfsat kunnig som ni kan ta med på visning kanske?

Funderar också på om det är en bra idé, vi har några vänner som är riktigt duktiga. Dock gissar jag på att vi kommer gå på hutlöst många visningar... så vi kanske inte kan ta med folk hela tiden. Men om man bestämt sig för att buda så kanske man kan få be om en extra visning i så fall.
 
Går affärerna så snabbt till är det ju omöjligt att vara så värst noggrann. Åd hinne rman ju kanske bara titta och lukta på huset, om ens det.

Det mesta går ju att räkna på i förväg förstås. Ta ett exempelhus som test och räkna på det. Räkna meter lister, jobbtimmar, material för det ni vill ha gjort. Provräkna på ett större och ett mindre hus.

Tänk också på gårdsplanen och eventuella andra byggnader på tomten. Måste det dräneras, byggas om, finns det nån sorts krav på hur man får renovera och göra om? Staket? Trädgård?

Och som du säger, det är lite av ett evighetsprojekt. Och man gör ju alltid lite av en chansning.

Jag är alltid skitnervös då vi river eller bygger om hemma. Tänk om man hittar nåt skumt i väggarna :nailbiting: (bor i hus byggt på slutet av 1800-talet)
 
Funderar också på om det är en bra idé, vi har några vänner som är riktigt duktiga. Dock gissar jag på att vi kommer gå på hutlöst många visningar... så vi kanske inte kan ta med folk hela tiden. Men om man bestämt sig för att buda så kanske man kan få be om en extra visning i så fall.

Jag hade med mig en snickare/handyman på andra visningen på min lägenhet för att kolla upp om några grejer var genomförbara. Såklart dåligt exempel men kändes tryggt när jag själv inte hade riktigt koll mer än en vision liksom
 
Mitt största tips om ni köper ett gammalt hus, se till att ni letar upp hantverkare med kunskap om just gamla hus. Jag fick rådet att byta all panel på mitt hus av ett större byggföretag, skulle gå på en kvarts mille. När jag sen fick ut en hantverkare som hade koll på äldre hus sa han till mig att det är orginalpanel av riktigt bra virke (som du aldrig får när du sätter ny panel) och det behövdes byta enstaka nederdel av panelen. Äldre hus funkar på sitt eget sätt, och om du ändrar för mycket så kommer dom inte funka längre.
 
Går affärerna så snabbt till är det ju omöjligt att vara så värst noggrann. Åd hinne rman ju kanske bara titta och lukta på huset, om ens det.

Det mesta går ju att räkna på i förväg förstås. Ta ett exempelhus som test och räkna på det. Räkna meter lister, jobbtimmar, material för det ni vill ha gjort. Provräkna på ett större och ett mindre hus.

Tänk också på gårdsplanen och eventuella andra byggnader på tomten. Måste det dräneras, byggas om, finns det nån sorts krav på hur man får renovera och göra om? Staket? Trädgård?

Och som du säger, det är lite av ett evighetsprojekt. Och man gör ju alltid lite av en chansning.

Jag är alltid skitnervös då vi river eller bygger om hemma. Tänk om man hittar nåt skumt i väggarna :nailbiting: (bor i hus byggt på slutet av 1800-talet)

Bra idé, att göra lite exempelräkningar i förväg. Exakt koll kommer man ju aldrig kunna ha, och man vet ju aldrig vad som händer när man börjar riva runt. Men när man är så nya som vi är så är ju exempelräkningar ett jättebra sätt att åtminstone få lite ramar.

Visst är det synd att det går fort, man hade ju velat få tid på sig att fatta beslut. Men ju attraktivare objekt och ju bättre pris ju större chans att någon annan hugger in. Så var det när vi köpte lägenhet, man hade varit högsta budet i ett par dagar och började planera för kontraktsskrivning. Så kom det nån och budade högre. Flera gånger. Så vill man inte riskera att förlora det hus man vill ha, så gör man nog gott i att inte dra ut på tiden.
 
Jag har ägt två gamla hus med renoveringsbehov och nu ett nytt hus.
Jag har turen att komma från en snickarfamilj där två driver större byggföretag samt att ytterligare några arbetar som snickare.
Jag har även renoverat två bostadsrätter med en fd sambo.

Man kan ha tur och vissa jobb blir lättare, snabbare och billigare än man trott men oftast är det tvärt om. Det är inte billigt renovera. Ofta hittar man nya bekymmer när man börjar riva. Saker som dra ny el, byta ut gamla vattenrör, dränering, byta uppvärmning och tak är sånt som oftast behövs i "gamla billiga renoveringsobjekt".
Tips är att kolla upp vad sånt kostar redan nu i ert område (eftersom arbetskostnader kan skilja rejält beroende på var man bor) så man är realistisk med arbetet och kostnaderna. Se upp med krypgrunder, källare och köp aldrig ett hus med mögel i, ovasett hur begränsat det än påstås! Jag har varit på många visningar där mögel mörkats eller förringats av mäklare. Cigarettrök går dock att sanera rätt bra.
Stolpa upp vad ni tror att ni kan lösa själva och vad ni behöver ta in fackman till. Ibland är det verkligen värt pengarna att slippa själv och få det klart.

Båda mina hus blev ständigt pågående arbetsplatser pga kostnader och jag tyckte det blev påfrestande att bo i ett ständigt pågående renoveringsprojekt i längden. Pga röran, stressen över arbetet och pengarna. Charmen och glädjen försvann.
Idag bor jag billigare i ett nytt hus.
 
Mitt största tips om ni köper ett gammalt hus, se till att ni letar upp hantverkare med kunskap om just gamla hus. Jag fick rådet att byta all panel på mitt hus av ett större byggföretag, skulle gå på en kvarts mille. När jag sen fick ut en hantverkare som hade koll på äldre hus sa han till mig att det är orginalpanel av riktigt bra virke (som du aldrig får när du sätter ny panel) och det behövdes byta enstaka nederdel av panelen. Äldre hus funkar på sitt eget sätt, och om du ändrar för mycket så kommer dom inte funka längre.

Bra tips! Jag vill också gärna behålla så mycket som möjligt av original, det som går.
 
Jag har ägt två gamla hus med renoveringsbehov och nu ett nytt hus.
Jag har turen att komma från en snickarfamilj där två driver större byggföretag samt att ytterligare några arbetar som snickare.
Jag har även renoverat två bostadsrätter med en fd sambo.

Man kan ha tur och vissa jobb blir lättare, snabbare och billigare än man trott men oftast är det tvärt om. Det är inte billigt renovera. Ofta hittar man nya bekymmer när man börjar riva. Saker som dra ny el, byta ut gamla vattenrör, dränering, byta uppvärmning och tak är sånt som oftast behövs i "gamla billiga renoveringsobjekt".
Tips är att kolla upp vad sånt kostar redan nu i ert område (eftersom arbetskostnader kan skilja rejält beroende på var man bor) så man är realistisk med arbetet och kostnaderna. Se upp med krypgrunder, källare och köp aldrig ett hus med mögel i, ovasett hur begränsat det än påstås! Jag har varit på många visningar där mögel mörkats eller förringats av mäklare. Cigarettrök går dock att sanera rätt bra.
Stolpa upp vad ni tror att ni kan lösa själva och vad ni behöver ta in fackman till. Ibland är det verkligen värt pengarna att slippa själv och få det klart.

Båda mina hus blev ständigt pågående arbetsplatser pga kostnader och jag tyckte det blev påfrestande att bo i ett ständigt pågående renoveringsprojekt i längden. Pga röran, stressen över arbetet och pengarna. Charmen och glädjen försvann.
Idag bor jag billigare i ett nytt hus.

Tack för jättebra tips! Varför se upp med källare och krypgrunder?
 
Jag som är förtjust i gamla timmerhus hade nog köpt om tak och stomme är i bra skick. Och en värmekälla för ved finsn kvar. Gamla timmerhus är byggda med skorstensstock i mitten och genom att hålla den varm så drivs fukt ur grunden.

Får man tag i bra hantverkare så blir priset billigare.
Jag bytte tak på mitt uthus till en bråkdel av priset lokala byggaren offererat. Tog in en firma med polska killar som gjorde ett fantastiskt jobb. (Helt vitt ifall nån undrar) Bästa vännen ha anlitat samma killar till att bygga ut sitt hus och det är skitsnyggt!

Mycket beror också på hur man vill bo. Vill man ha allt skinande nytt och vitt med marmorbänkar i köket så kostar det naturligtvis mer.
 
Mitt största tips om ni köper ett gammalt hus, se till att ni letar upp hantverkare med kunskap om just gamla hus. Jag fick rådet att byta all panel på mitt hus av ett större byggföretag, skulle gå på en kvarts mille. När jag sen fick ut en hantverkare som hade koll på äldre hus sa han till mig att det är orginalpanel av riktigt bra virke (som du aldrig får när du sätter ny panel) och det behövdes byta enstaka nederdel av panelen. Äldre hus funkar på sitt eget sätt, och om du ändrar för mycket så kommer dom inte funka längre.
Det svåra är att veta vilka som har kunskapen, för det krävs att man själv kan en hel del eller att man personligen känner någon, och det finns en hel del inom byggnadsvård som inte är särskilt kunniga.
 
Jag som är förtjust i gamla timmerhus hade nog köpt om tak och stomme är i bra skick. Och en värmekälla för ved finsn kvar. Gamla timmerhus är byggda med skorstensstock i mitten och genom att hålla den varm så drivs fukt ur grunden.

Jag ryser när jag ser folk som kastat ut eldstäder ur gamla hus. Herregud, så dumt. Det är verkligen som att be om problem. För att inte tala om när man använder allehanda plastfärger över typ linoljefärg. :banghead:
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
975
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 164
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp