Att köpa häst

Eurydome

Trådstartare
Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit regelbundet på snart 20 år, innan dess var jag i början medryttare och hjälpte till i tävlingsstall (upptog i princip all min fritid i åldern 14-20) och därefter red jag på ridskola i några år.

Men det är ju en annan sak att ha en egen häst. Jag har exempelvis aldrig själv tagit fram en foderstat eller har närmare kunskap om foder generellt, jag har inte fattat större beslut om skötsel, har dåligt koll på vilka skador och sjukdomar som kan uppkomma och hur man förebygger dem, jag kan ingenting om utrustning såsom bett och sadlar eller hur man vet vad som passar. Jag har heller inte tillräcklig kunskap för att ens bedöma en häst vid en provridning eller vet vilken typ av häst som skulle passa eller om priset är rimligt.

Hur gör man alltså om man inte har kunskap om ovan? Jag tänker att alla som köper häst väl inte kan allt från början. Går det att hitta en tränare som kan hjälpa en med provridning/inköp och att liksom komma igång med det praktiska och även förslag på veckoupplägg för ridning?
 
Jag skulle råda dig att börja med att ta upp ridningen igen. Har du inte ridit någorlunda regelbundet på 20 år, så vet du rimligtvis inte riktigt var du står eller vilken typ av häst som passar dig. Det är ju också så att har man en gång varit en hyfsat bra ryttare så betyder det mycket att komma igång igen - du kan säkert känna dig som en nybörjare i början, men tror det går fort att höja nivån eftersom du en gång kunnat. Så om du börjar med att t.ex. rida på ridskola och/eller vara medryttare så hinner du få den perioden innan du köper din häst och kan därmed kanske köpa den häst som passar dig på lite längre sikt, istället för en som passar just precis nu (när du är ringrostig).

Har du funderat något på typ av häst eller inriktning på din ridning? Och var/hur du skulle ha din häst? Om du känner att du inte kan så mycket kring hästens skötsel i början kan det vara guld värt att hamna i ett stall med bra och kunniga ägare och/eller flera andra hästägare runtomkring dig. Då behöver du inte kunna "allt" från början utan kan be om råd med det som känns svårt. Och börjar du som medryttare har du ju också möjlighet att snappa upp en del kunskap innan du köper din häst!

Det finns väldigt många bra böcker om hästens vård, skötsel, foder och sjukdomar - börja med att skaffa någon/några grundläggande böcker och utöka efter hand. Vissa saker, som sadelinpassning, se om en häst haltar, upptäcka sjukdom osv, kommer med erfarenhet, men det finns också en hel del kunskap som du kan läsa dig till och det kan du ju börja med på en gång, redan innan hästen står i stallet!
 
Hitta någon bra tränare eller hästmänniska du kan rida för och fråga om annat runtomkring. Börja ta tex privatlektioner så du känner vad du kan och inte samt vad du vill ha för typ av häst. Eftersom du har varit aktiv tidigare är du antagligen bara ringrostig i början, det kommer släppa allt eftersom.

Köp hästböcker och läs lite om exempelvis foder, sjukdomar, anatomi, ridning, arbete från marken, utrustning osv. Det finns även en hel del gratisföreläsningar/webinarium att hålla utkik efter.

Man måste inte kunna precis allt från början, man kan ta in tjänsten att räkna foderstat av en foderrådgivare osv. Det viktiga är att man kan sköta om och hantera sin häst på ett bra sätt och att man tar hjälp när det behövs. Fråga, läs på och ta hjälp om problem uppstår.

Vid provridning skulle jag ha tagit med någon som är duktigare än mig själv och som vet vad jag söker för häst.
 
Ett tips som jag har fått av min medryttarhästs ägare är att man ska omfamna sig med hästmänniskor som har haft häst ett tag eller kan mycket om hästar i sig. Det hjälper dig väldigt mycket om du skulle behöva ha stöd i dina frågor om din egna häst.

Håller dock med ovan att du kanske bör börja rida på ridskola först eller ett privatstall som medryttare först. 😁
 
Jag håller med om att det kan vara läge att rida ett par månader innan du köper häst, men om du kan hitta ett ställe med full service/helinackordering och en bra tränare, tycker jag det är helt ok att bli hästägare trots att man har kunskapsluckor. Det gäller ju verkligen att hitta ett bra ställe med kunnigt folk man kan lita på, men sådan ställen finns. Är man vuxen och har god ekonomi och är ödmjuk med vad man inte kan tycker jag att man är i en helt annan position än t.ex en tolvåring som bara MÅSTE ha häst NU.
 
Jag skulle inte ha häst alls. Kunde, som du, nästan inget om arbetet utanför ridningen. Hade inte ridit på två år. Men när jag såg att min gamla medryttarhäst var på annons ringde jag en vän som har stall och det slutade med att kraken stod på hennes gårdsplan bara timmar senare. Bästa jag gjort.
Men ett helt hopplöst dumt sätt att skaffa häst.
Jag skulle säga att allt sånt lär man sig, har du människor runt omkring dig som är villiga att lära ut så är det inte problemet.
Fundera ordentligt på vad du vill ha ut av ridningen, är du fortfarande intresserad av att tävla eller vill du hellre motionsrida? Vilken typ av häst du är ute efter; någon lugn och sävlig, eller en större utmaning. Jag vet folk som tagit med sin tränare på provridning så det är en bra idé.
Sen är det väl bara att köra, provrid olika sorters hästar och ställ mycket frågor.
Lycka till!
 
Jag vet inte om jag missade det, men hur ofta och var rider du nu? Slår ett slag för att vara medryttare.Då kan man oftast bredda sina kunskaper på flera plan ( foder, lastning, utrustning)och verkligen känna efter om man är motiverad till att orka med egen häst.Sen tycker jag också att man behöver inte vara proffs på allt ( vem skulle då kunna ha häst, bara veterinärer???).Vissa baskunskaper behöver man ha, men viktigast ATT man förstår NÄR man ska tillkalla veterinär.Och man kan alltid ringa en gång extra...Jag har lärt mig mkt om hovar och hovvård av min hovslagare.Ibland har jag tagit ut massör bara för att få en check av hästen;har den spänningar, hur är den musklad, hull osv. Sadelutprovare finns och även sådana som räknar foderstat mot betalning.Det var mkt jag hade dålig koll på vid hästköpet men man lär sig hela tiden.(Och så hade jag turen att köpa en snäll, robust och frisk häst!) Lycka till med häst-köp!🙂
 
Jag skulle säga att allt sånt lär man sig, har du människor runt omkring dig som är villiga att lära ut så är det inte problemet.

Jag skulle vilja trycka lite extra på ovanstående. Jag upplever från många runt omkring mig att det blir alltfler okunniga hästägare i stallarna och det förväntas att de som kan mer ska ställa upp och hjälpa till. Men dessa personer kanske inte alls har tid/lust med detta. Så köper du häst, se till att ha någon som själv säger att hen vill vara din mentor.
 
Inget fel i att köpa häst utan större kunskap sålänge man stallet upp i ett stall där hjälp finns.
Men kom du på från en dag till en annan att du vill ha häst?
Det är ju en enormt krävande livstil.
Jag har själv haft häst och kan inte tänka mig egen häst igen blev helt knäckt av sista hästen med alla skador och veterinärräkningar förutom tiden det tog 🤢
Så har man intresset och orken är det helt fantastisk med egen häst men en egen häst kan även ta knäcken på en annan :)
 
Sällar mig till skaran som rekommenderar att börja som medryttare. Toppen för att komma igång med både ridning, hästvana och stallkunskap. Jag har ett helt annat intresse och vilja att söka kunskap nu än när jag hade egen häst som tonåring. Att läsa böcker, rida medryttarhäst och få träna för tränare är den bästa uppvärmningen inför ev egen häst som jag kan tänka mig. :)
 
Jag tänker att alla som köper häst väl inte kan allt från början.
Såklart har vi alla varit nybörjare en gång i tiden, men det fina är att man lär sig massor under tiden man har häst.

Foderstat och sånt där finns vi på Bukefalos till att hjälpa dig med. Alternativt stallägaren. Sen beror det på vad man har för filosofi och vad man tycker om saker och ting själv. Jag tex tror på fri tillgång på grovfoder, men det finns många som har en helt annan uppfattning. Jag gillar att ge havre och lucern, eftersom jag köper billigt från grannen som är lantbrukare, men det finns sådana människor som aldrig skulle köpa en fodersäck under 500:-. Vi är alla olika med olika tycke och smak. Och sen beror det ju på vad man ska ha hästen till. En presterande tävlingshäst behöver en annan typ av vård än en häst som går på stor lösdrift och bara rids ut ett par dagar i veckan. Vad vill du göra med din häst?

Hur utrustning passar tycker jag att man tar hjälp av tränare. Alla tränare är villiga att hjälpa till. Förhoppningsvis får du med ett träns med bett som hästen har nu så du vet att det passar och du vet att hästen tycker om det. Jag skickar alltid med ett komplett träns ifall köparen vill, det är ju småpengar i det hela.

Såklart att du ska köpa häst. Du är tillräckligt ödmjuk för att veta att du behöver hjälp i början och då är du på helt rätt väg. Ingen av oss blir någonsin fullärd, men med rätt attityd kommer vi långt. Och glöm inte att även analfabeter och totalt outbildade människor har lyckats hålla hästar i flera tusen år, och det har också gått bra. :)
 
Kom på en sak. Hur mycket vi lär oss om hästarna handlar mycket om vilka förutsättningar man har. Jag som tex aldrig haft skadade hästar i någon större utsträckning är mycket okunnig om anatomin och olika skador, medan de som har haft oturen att äga en skadebenägen häst är experter på sådant. Jag som haft mycket unghästar har blivit bra på det, medan de som haft turen att kunna köpa fina välutbildade hästar har kunnat få tävla höga klasser och blivit bra på det där finliret jag inte har. De som har hästvana föräldrar har också fått en annan start än vi som började på ridskolan. Och de som är uppvuxna på landsbygden i glesbygd med sin ponny hemma, har inte alls haft samma förutsättningar att prova på en massa olika grenar för tränare som kommer till en större klubb i storstadsområde.

Men ingenting är fel, bara annorlunda. Och kommer vi tillsammans och hjälps åt blir vi så djävla smarta och duktiga. Men många hästfolk är tyvärr väldigt snabba på att döma och tycka att de är världsbäst och ingen annan klarar av någonting. Se bara på några av svaren i denna tråden. Vem är det som ska få köpa häst liksom? Bara proffsen? Märkligt att folk i alla tider lyckats få hästarna att överleva och prestera, oavsett vilken kunskapsnivå de har. Hästar fungerar som alla andra däggdjur - mat, vatten, skydd. Utöver det finns det massor med hjälp att få, internet, böcker, tränare, kurser på SLU etc. Idag är det ju lätt att googla fram det mesta man vill veta. Jag har ridit i 40 år och haft egen häst i över 20 år och jag har aldrig stött på en enda hästaffär med så otrevlig personal att de inte hjälper dig med alla frågor du har om utrustning, utan de är bara glada att få hjälpa till.
 
Klart du skall köpa häst! Med din ödmjukhet kommer du dessutom långt!

Jag tycker @Ramona uttryckte sig väl, och har inget i övrigt att tillägga.

Eller jo, ta hjälp att köpa häst!

Jag hjälper just nu en god vän som vill ha häst eftersom det ena barnet har en ponny.

Hon är novis men har ambitionen att rida för tränare och vi är många i stallet som gärna hjälper till.

Det jag har äran att göra är att följa med som provryttare tillsammans med det ridande barnet.

Jag vet ju vad hon behöver i en första-häst och barnet kommer med tiden att växa ur sin ponny, så de behöver matcha.

Det är såååå kul att hjälpa till och det blir ett särskilt fokus tillsammans när man letar.

Så, fråga någon som levt hästliv och som vet vad du vill.

Vi är säkert fler än du tror som bara tycker det är roligt att hjälpa till.
 
Inget fel i att köpa häst utan större kunskap sålänge man stallet upp i ett stall där hjälp finns.
Men kom du på från en dag till en annan att du vill ha häst?
Det är ju en enormt krävande livstil.
Jag har själv haft häst och kan inte tänka mig egen häst igen blev helt knäckt av sista hästen med alla skador och veterinärräkningar förutom tiden det tog 🤢
Så har man intresset och orken är det helt fantastisk med egen häst men en egen häst kan även ta knäcken på en annan :)
Ja jag vet hur mycket tid det tar, det är därför jag planerar att vänta tills förutsättningarna är bättre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Andromedae
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 992
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 465
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp