Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

DaydreamBeliever

Trådstartare
Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa.

Men varför skulle man vara mindre seriös för att man väljer att annonsera på den största annonsidan i Sverige - vilket alltså gör att informationen når fler potientiella köpare än om man "bara" har sin kennel synlig på rasklubbens hemsida?

Man vill ju få sina valpar sålda, ellerhur. Och med tanke på att det knappast råder brist på hundar i Sverige kan jag inte tänka mig att det alltid är så enkelt. Jag förstår inte varför det skulle vara oseriöst (och nu pratar jag inte om dessa hundratals amstaff/blandraser och andra oseriöst avlade hundar som vräkes bort, utan om kennlar med mål i sin avel, med friska och meriterade föräldradjur, registrerade valpar och uppfödare som är noga med var valparna hamnar)


Ju fler man når ut till, ju större chans att hitta ägare. Eller är det så att ni uppfödare som är anti-blocket anser att även alla köpare från blocket som oseriösa?

Ni som är emot valpförsäljning på blocket, ser ni likadant på t ex hästannonser på blocket, hästnet, buke, etc? Är det lika oseriöst att lägga ut en annons på blocket på t ex ett halvblodsföl?
Eller raskatter? Sällskaps/bondkatter?



Är bara lite intresserad av hur folk tänker kring detta, så upp till diskussion! :)
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag tänker att om jag skulle ha valpar till salu skulle jag vilja ha de bästa möjliga ägarna. För mig skulle dessa personer vara intresserade av rasen i fråga och kanske redan ha tagit kontakt med rasföreningen i deras område. Det skulle innebära att de logiskt sett skulle söka valp genom föreningen.

Att annonsera på säljsidor känns lite som "kom och köp, vem som helst."

Visst finns det säkert bra uppfödare och säljare där också, men jag söker ändå allid hund via kennelklubb/förening.

Med tanke på vilka mängder av bonkatter och korsningshundar som paras lite hur som helst (och som folk köpter och säljer lite hur som helst) så vill jag stöda de som avlar med förnuft.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Har du någon gång sett valpkullar från uppfödare där annonsen legat både på rasklubbens hemsida och på blocket? Visst händer det, men, de gånger jag kollat upp uppfödares blocket-valpkullar så är det INTE ovanligt att de av olika anledningar inte har valphänvisning av rasklubben och den absolut vanligaste anledningen till det är att avelshundarna inte lever upp till rasklubbens krav. De kan tex röra sig om att de visat stora rädlsor på MH, att de inte gjort hälsoundersökningar eller fått för dåligt resultat på hälsoundersökningarna.

Självfallet är det inte så att det automatiskt är "dåliga hundar" eller oseriösa säljare för att de ligger i annons på blocket, men det är nog kanske bara en promille av alla säljare på den sidan som är just seriösa.

Det är alltså en MYCKET större risk att man köper en hund av oseriös uppfödare om man köper hund på blocket jämfört med om man köper via rasklubbens valpförmedling.

Det är nog inte många som är emot själva försäljningen, det folk är emot är (som alltid) den oseriösa aveln. Många räknar inte avel som seriös bara för att man avlar på söta hundar som ser friska ut eller reggar hundarna i SKK, många vill dessutom se ordentlig hundkunskap hos uppfödaren, hälsoundersökta hundar med resultat som är U.A. osv.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nej, jag ser det inte som automatiskt oseriöst. Däremot tror jag man bör kolla upp köpare/säljare än noggrannare. Hittar man valp via rasklubbens valpförmedling har man ju redan där någon typ av kvalitetsstämpel (även om jag vill ha mer än så), och om man som uppfödare har en köpare som hittat en via rasklubben kan man förmodligen känna sig mer säker på att personen ifråga läst på om rasen.
Men sen finns det ju de som inte vet var man ska leta men som ändå är seriösa. Eller som tycker om att kolla på tex blocket utöver andra ställen (här passar jag in, även om jag inte lär köpa valp därifrån i första taget eftersom jag vill planera längre i förväg.

Jag föder upp kaniner och annonserar ibland på blocket. Men så ser jag alltid till att få en ordentlig uppfattning om mina köpare också.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Vad jag märkt lite så har seriösa uppfödare som annonserat på deras egna hemsidor men som har valpar kvar annonserat på blocket också. I mitt fall så köpte jag min förra hund (chihuahua) genom blocket, han var den enda av 7 valpar som annonserades på blocket eftersom han hade kroksvans så de fick svårt att få honom såld inom deras kretsar. Och jag anser varken att jag eller den uppfödaren är oseriös för det. Sen har jag även nu sett whippetvalpar som var med i rasklubbens valpförmedling ha annonserats ut på blocket. Jag själv anser nog inte så mycket om det. Jag vet att det finns massa, och säkert fler än färre, oseriösa köpare/säljare på blocket, men jag vet att det finns seriösa också. Men jag tycker nog att det är mindre "oseriöst" (tycker att det är ett lite hårt ord) att som köpare köpa från blocket än om en uppfödare annonserar på blocket, och det är väl mest för att jag då skulle börja undra varför den uppfödaren behöver annonsera på blocket (något fel på valparna/hundarna/kenneln?) Medan det finns många köpare som aldrig haft hund innan och alltså kanske inte vet att det finns något som valpförmedling osv, precis som jag inte visste..trots att jag hade läst på allt jag kunde hitta om själva rasen chihuahua, så det gjorde ju mig inte automatiskt till en okunnig och oseriös hundägare. Därför tycker inte jag att jag var oseriös som köpte från blocket. Nu har jag min fjärde hund (whippet) som jag hittade på rasklubbens hemsida. Jag har alltså ändå lärt mig med tiden att det finns väldigt mycket oseriöst på blocket, och nu fick jag många tips om var jag kan hitta en whippetvalp. Och även nästa hund skulle jag försöka hitta genom en rasklubbs hemsida. Men det är bara tack vare att jag först nu har mer seriöst och kunnigt hundfolk kring mig och på så vis har jag fått råd och tips..och ja, jag lär mig nåt nytt varje dag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Hittar man valp via rasklubbens valpförmedling har man ju redan där någon typ av kvalitetsstämpel.

Tyvärr inte helt säkert. Det finns rasklubbar där det inte finns några som helst krav för att få valpförmedling, samt klubbar där man rakt ut kan bryta mot rekommendationerna i RAS-dokumenten och ändå få valphänvisning. Kan röra sig om att man t.e.x. avlar på för tok unga hundar, använder en hane för mycket osv. Visst, några ser det kanske som "småsaker", men jag gillar inte att rasklubben inte ens själva bryr sig om hur de rekommenderar uppfödarna att bedriva sin avel.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

jag sålde min valp via blocket. annonserade även på köpahund.se och i lokalmedia.
min tanke är att köpahund kommer att ta mer plats i framtiden och ses som den mest framstående sidan för valpförmedling, men, som verkligheten ser ut idag, så känner inte köparna till köpahund.
min valp var ur min första kull, jag har få kontakter inom rasen, och absolut inget rykte än, så jag var helt enkelt tvungen att nå ut till folk på något sätt, och tycka vad man tycka vill, men blocket ÄR den självklara platsen att leta efter valp, hos gemene man. och för min del blev det ett lyckokast, fick världens mest underbara valpköpare och kan inte vara annat än supernöjd!
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Har du någon gång sett valpkullar från uppfödare där annonsen legat både på rasklubbens hemsida och på blocket? Visst händer det, men, de gånger jag kollat upp uppfödares blocket-valpkullar så är det INTE ovanligt att de av olika anledningar inte har valphänvisning av rasklubben och den absolut vanligaste anledningen till det är att avelshundarna inte lever upp till rasklubbens krav. De kan tex röra sig om att de visat stora rädlsor på MH, att de inte gjort hälsoundersökningar eller fått för dåligt resultat på hälsoundersökningarna.


Många räknar inte avel som seriös bara för att man avlar på söta hundar som ser friska ut eller reggar hundarna i SKK, många vill dessutom se ordentlig hundkunskap hos uppfödaren, hälsoundersökta hundar med resultat som är U.A. osv.

Fast MH-resultat, röntgen osv är ju officiellt, så det är ju enkelt för köpare att kolla upp själva.

Och sista raderna - vem har har sagt att man är oerfaren eller inte har gjort relevanta hälsokontroller på sina hundar bara för att man annonserar på blocket?
Jag tycker mig se flertalet valpannonser på blocket där föräldrarnas namn, och meriter är utskriva, ofta hänvisning till egen hemsida. Har man namnet på hunden är det ju bara gå in och kika i SKKs databas efter MH-test, röntgen, stam, tidigare kullar , och så vidare. Hittar man tidigare valpar kan man ju även försöka få tag på tidigare valpköpare.

Jag förstår helt enkelt inte hur seriös kan vara priveligerat rasklubbars kennel-listor.

Vi alla vet att det finns massa oseriösa hundannonser på blocket. Men oseriösa människor finns det överallt. Som på hästauktion. Många skulle nog rynka på näsan åt att köpa/sälja häst på den gamla sortens hästaution. (med alla möjliga sorters hästar, till skänkespriser) Men på flyinges eller SSHS auktion vimlar det av "seriösa" uppfödare och köpare, och ingen skulle höja på ögonbrynet om någon köpte sin häst där.
Tänk om man skulle slå ihop dessa båda sorters auktioner. De lite "finare" hästarna skulle fortfarande vara dyra. De "oseriösa" köparna/hästhandlare/slaktare, osv, skulle fortfarande köpa de billiga hästarna. (För vilken slaktare/hobbyryttare/oseriös hästhandlare skulle vilja köpa en häst för några hundratusen?)


Skillnaden mellan dessa auktioner och att sälja på blocket är att du inte säljer till högstbjudande. Du har möjlighet att välja vem som skall köpa din hund(häst,katt, etc)



Jag tror inte alls på att det måste vara fel på de SKK-registrerade valparna för att man säljer dem på Blocket eller inte står med på rasklubbens lista. Som seriös köpare kan man ju enkelt kolla upp hundens meriter/hälsotillstånd, osv. Jag tror helt enkelt att det kan vara svårt att få sålt sina valpar många gånger (speciellt med tanke på att många säljer oreggade rasrena hundar för ungefär halva priset) och då vill man nå ut till fler. Det är lättare som köpare att titta på en annonssida, än att sålla igenom en stor lista med hemsidor (där kanske många är inaktiva, har inga kullar planerade, osv)
Stora, väletablerade, välkända kennlar har kanske enkelt för att "bli av" med valpar, men många andra måste nog marknadsföra sig mer, genom t ex blocket och vilket som sagt, inte behöver betyda att de har sämre hundar eller är oseriösare.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Och sista raderna - vem har har sagt att man är oerfaren eller inte har gjort relevanta hälsokontroller på sina hundar bara för att man annonserar på blocket?

Har jag NÅGONSTANS sagt det? :confused:
Missade du att jag även skrev:
"Självfallet är det inte så att det automatiskt är "dåliga hundar" eller oseriösa säljare för att de ligger i annons på blocket, men det är nog kanske bara en promille av alla säljare på den sidan som är just seriösa."

Jag skrev även:
"Det är nog inte många som är emot själva försäljningen, det folk är emot är (som alltid) den oseriösa aveln."
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag skulle inte leta valp på blocket, tycker helt enkelt att det känns oseriöst. En bra uppfödare med bra avelsmaterial borde inte behöva annonsera på blocket. Bra valpar ur bra kombinationen säljer sig själva, till köpare som vet vad de vill ha.

Jag skulle heller inte annonsera själv på blocket. Om jag vore uppfödare skulle jag vilja ha köpare som är insatta och intresserade. En intresserad valpköpare söker upp uppfödaren själv, antingen via valphänvisningen eller redan innan kullen är utannonserad.

Ta tex uppfödaren av min Alice. Hon hade köpare till alla 14 valpar innan de ens var födda. Detta var den kennels första kull, men folk stod på kö i flera år just för att tiken är riktigt bra.
Samma nu när de planerar nästa kull (leverans ungefär om ett år). De har inte ens gått ut med tilltänkt hane, ändå har hon flera bokningar varav 5 är exporter.

Klart att det kan hända alla att man står med valpar kvar, framförallt icke korrekta. Men generellt tycker jag att man borde ha ordentlig koll på marknaden innan man ens parar tiken.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

jag sålde min valp via blocket. annonserade även på köpahund.se och i lokalmedia.
min tanke är att köpahund kommer att ta mer plats i framtiden och ses som den mest framstående sidan för valpförmedling, men, som verkligheten ser ut idag, så känner inte köparna till köpahund.
min valp var ur min första kull, jag har få kontakter inom rasen, och absolut inget rykte än, så jag var helt enkelt tvungen att nå ut till folk på något sätt, och tycka vad man tycka vill, men blocket ÄR den självklara platsen att leta efter valp, hos gemene man. och för min del blev det ett lyckokast, fick världens mest underbara valpköpare och kan inte vara annat än supernöjd!

Kan bara instämma och vi gjorde precis likadant på rekommendation av den uppfödarkollega som vi har som mentor. Ser med förtjusning fram mot att kunna presentera nästa kull på köpahund.se men kommer också att använda blocket. Kollade på vår ras för någon dag sedan och det fanns på rasklubbens hemsida 3 valpannonser och på köpahund.se 7 st. av dessa 7 var 2 samma som hos rasklubben. De övriga 5 var större och klart seriösa, väl beprövade kennlar som def följer reglementena men ändå inte fanns på rasklubbens sida. På blocket finns ytterligare annonser varav flera överensstämmer med köpahund.se och några av de övriga är uppfödare som har en eller flera valpar "över". DÄrmed blir de inte oseriösa. Det kan ju tom vara så att det blivit så därför att de just valt att avvisa någon spekulant.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nej jag tycker inte alls det är oseriöst. Vart skulle man annars annosera liksom förutom på rasklubbens hemsida? Man vill ju nå ut att man ha valpar. Men bara för det så säljer man inte dem till vem som helst. Det gör inte vi i alla fall. Vi är väldigt måna om vart valparna hamnar. Vi vill alltid träffa köparna innan och känns/låter det inte bra så säljer vi inget till dem. Då låter vi hellre valpen vara hemma lite längre tills den rätta köparen dyker upp. Oftast har vi redan 3-4 valpar sålda i varje kull innan ens valparna är födda. Och vi brukar genomsnitt få 6 st.
Nu har vi ju även en hemsida så människor får reda på att vi ha valpar där ifrån också. Men vi sätter ut annons på blocket med om det behövs. Men som sagt, bara för det så säljs inte valparna till vem som helst.
Sen sätter vi även ut annons på den nya sidan som skk gjort, köpahund eller vad den nu heter :angel:

Sen såklart finns det många oseriösa som annonsera där. Men bara för det så ska inte alla som annonsera där vara oseriösa.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

"Många räknar inte avel som seriös bara för att man avlar på söta hundar som ser friska ut eller reggar hundarna i SKK, många vill dessutom se ordentlig hundkunskap hos uppfödaren, hälsoundersökta hundar med resultat som är U.A. osv."

Det kändes lite där som du menade att de som säljer renrasigt på blocket, säljer "söta hundar" som är reggade och vet.besktigade, men inte mycket mer - dvs omeriterade föräldrar och okunninga uppfödare. Därav min kommentar.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Det är OFTA så ja, men absolut inte alltid.

Jag har själv sett en kull på blocket som jag utan tvekan skulle köpt hund från om jag bara kunnat, hade jag varit uppfödare hade jag själv säkert gjort samma parning om jag kunnat osv. En helt otroligt fin kull (och jag är så sjukt kräsen att jag knappt fattar hur jag ska kunna köpa hund igen ;))

Tycker du själv att det verkar som om det finns många seriösa uppfödare på blocket? Fler seriösa än oseriösa?
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag skulle inte leta valp på blocket, tycker helt enkelt att det känns oseriöst. En bra uppfödare med bra avelsmaterial borde inte behöva annonsera på blocket. Bra valpar ur bra kombinationen säljer sig själva, till köpare som vet vad de vill ha.

Fast gör de verkligen det? Som tidigare skrivet - väletablerade och välkända uppfödare har kanske det enklare att få sålt sina kullar, men det finns ju många bra uppfödare som kanske avlar i liten skala, är "nystartade", eller av någon annan anledning inte får sina valpar sålda enkelt. Det kan ju vara kanonhundar ändå.
Finns ju t ex hästuppfödare som får erbjudanden eller förfrågningar på sina hästar pga att de har rykte om sig att ha bra hästmaterial. Finns ju andra som fött upp supertalanger men som måste sätta ut annons för att någon ens skall veta att hästen existerar.

Jag skulle heller inte annonsera själv på blocket. Om jag vore uppfödare skulle jag vilja ha köpare som är insatta och intresserade. En intresserad valpköpare söker upp uppfödaren själv, antingen via valphänvisningen eller redan innan kullen är utannonserad.

Själv har jag köpt en blockethund. Jag anser mig inte själv vara mindre "insatt och intresserad" bara för att jag inte besökt en rassida efter kennlar.

Vi har även fött upp hundar under 90-talets sista hälft, och då var ju inte internet särskilt vanligt, och våra valpar sattes ut på vanliga radannonser. Inte var det svårt att hitta seriösa köpare.



Ta tex uppfödaren av min Alice. Hon hade köpare till alla 14 valpar innan de ens var födda. Detta var den kennels första kull, men folk stod på kö i flera år just för att tiken är riktigt bra.
Samma nu när de planerar nästa kull (leverans ungefär om ett år). De har inte ens gått ut med tilltänkt hane, ändå har hon flera bokningar varav 5 är exporter.

Klart att det kan hända alla att man står med valpar kvar, framförallt icke korrekta. Men generellt tycker jag att man borde ha ordentlig koll på marknaden innan man ens parar tiken.


Då har den uppfödaren lyckats bygga upp sig ett gott rykte och kontakter. Men det finns garanterat bra uppfödare/hundar som inte har det kontaktnätet.
Sen att valpköpare bokar valp innan de ens vet vad den ska "bakas med" känns väl inte helt seriöst, visst att man litar på "sin" uppfödare, men det är väl hunden man får och betalar för, inte uppfödaren?
Jag skulle t ex aldrig boka ett föl med ett sto innan ens uppfödaren valt hingst och jag sett fölet live. Genomtänkt avel är aldrig en garanti på vad man får för resultat.


Sen beror det ju också lite på vad man har för syfte med sin hund. För mig är det tillexempel viktigast med temprament och hälsa hos föräldradjuren, och att jag får ett kunnigt och positivt intryck av uppfödaren.
Att föräldrar har utställningsmeriter och dylikt känns inte lika viktigt för mig - då jag har min hund som min träningskompis, inte för avel eller utställning. Likadant med hästar - tävlingsryttaren letar efter en välstammad häst med kapacitet - hobbyryttaren vill kanske bara ha en trevlig kompis med stabilt temprament (utan att för dens skull köpa grisen i säcken hos en hästhandlare)

Sen kan det vara att utbudet är större än efterfrågan, eller som lågkonjukturen som varit som gjorde att folk höll i sina slantar. Då får man nog vara väldigt välkänd med kontakter för att kunna sälja utan att annonsera.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Och för övrigt - undrar även om ni anser att det är fel att sälja/köpa häst/föl på blocket? Får ni intrycket av att säljaren är oseriös och okunnig för att den inte kan få såld sin häst genom enbart hemsida och rasförening?
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

En person som är seriöst intresserad av ex en tollare, kommer gissingsvis att googla på "tollare" för att få fram information, där hittar hon/han info om SKK, om rasklubben etc. Så spinner det vidare därifrån.

En hundköpare som tänkter "aha, jag vill ha hund" och går in på blocket för att hitta första bästa känner jag viss misstro emot. Jag gillar inte impulsköp vad gäller djur. Har man inte tid och ork att vända sig till en seriös uppfödare så kanske hunden har det bättre hos någon annan.

Sedan måste ju inte blocketinköp alltid handla om impulser, men det är relativt få seriösa uppfödare som annonserar där. Är man intresserad av vart djuren hamnar så riktar man sig till främst till redan engagerade personer som gjort sin hemläxa, vilket ofta är personer som har kontakt med valpfömedlare.

Blocket är för mig detsamma som att gå in på Zoo och köpa en hamster/undulat, för att den var billig och man tyckte den var söt där i fönstret. Visst kan det bli en jätteduktig djurägare som verkligen anstränger sig, men det kan precis lika gärna vara någon som tröttnar två veckor senare. Har man däremot tagit sig tiden att leta fram information, kanske gått på någon utställning, talat med klubben... då är chansen större att man också har kvar engagemanget när hunden faktiskt kommer.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Och för övrigt - undrar även om ni anser att det är fel att sälja/köpa häst/föl på blocket? Får ni intrycket av att säljaren är oseriös och okunnig för att den inte kan få såld sin häst genom enbart hemsida och rasförening?

Ja, det ger (mig) ett oseriöst intryck.

Ursäkta, det är inte meningen att låta snobbig. Ägaren behöver inte vara okunnig, men jag gissar att det gäller en lite billigare häst. Med en del skavanker. Var den hel, frisk och fräsch så hade den blivit såld genom hästsidorna - där folk med egenintresse i just hästar går in.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Vi köpte vår renrasiga, fina valp av en mycket seriös uppfödare som bland annat annonserade på blocket.
Jag skulle (uppenbarligen) inte sortera bort en hund bara för att den annonserades på blocket, däremot för man ju sedan höra sig för angående uppfödaren osv och känna om det känns rätt.

Det enda jag egentligen tycker är lite "konstigt" att annonsera ut på blocket är sjukt dyra saker, typ Islandshingst, 300 000 kr
Jag tänker att har man en SÅ fin häst att den är värd så mkt pengar, då borde man redan ha potentiella köpare på kö. Som känner till den, sett den på tävling osv. Och satt jag med 300 K på fickan och skulle handla häst, då skulle jag nog inte ens kika på blocket-annonserna, för jag skulle inte vänta mig att finna den typen av hästar där.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

På kattsidan används ofta blocket även av fullt seriösa uppfödare. I början hade man nog samma uppfattning som dom flesta här har, men ibland får man omvärdera och inte vara så konservativ.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp