Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

(Sen vet jag inte om jag tycker att MH-test säger så mycket. Visst, det kan ju sålla ut hundar som visat rädsla / aggressivitet, (ffa om det är ett genomgående mönster i flera led) men ett dåligt resultat på en hund behöver inte betyda att det speglar hundens temprament generellt. Den kan ha haft en dålig dag, eller ägare som påverkat hunden negativt..Likväl som det finns hundar som fått optimalt resultat men som i vardagen inte är särskilt trevliga hundar. Jag känner i alla fall att jag får mer ut av att träffa föräldradjuren, valparna och uppfödaren för att bilda mig en egen uppfattning. )

MH säger faktiskt en hel del om hundens grundegenskaper, och forskning visar hög arvbarhet när det gäller egenskaper som beskrivs på MH. Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

MH säger faktiskt en hel del om hundens grundegenskaper, och forskning visar hög arvbarhet när det gäller egenskaper som beskrivs på MH. Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar.

:bow::bow:
Att träffa föräldradjur, valpar o uppfödare skulle inte ge mig speciellt mycket om hundarna inte har genomgått MH, BPH eller arbetsprov, eller jo, det skulle visa om huruvida föräldradjuren var trevliga eller inte.
Dessutom är det ovanligt att uppfödare har både tik o hane hemma.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Självklart finns det väldigt mycket oseriösa annonser på blocket där uppfödare inte har någon som helst kunskap om sin ras, eller bara tagit en kull för "skojs skull". ( för att inte få några missförstånd ,du behöver inte vara mindre seriös för att du tagit en kull för "skojs skull" utan du kanske i alla fall har gett dina valpar en bra start och vill göra allt rätt, men det finns människor som inte alls är seriösa och vill bara tjäna pengar på sina valpar....)
Men där finns många seriösa uppfödare också. Uppfödare som läst på om sin ras, vet vad de vill med sin avel och har kunskap och kan hjälpa och lära sina valpköpare - om du som valpköpare inte kan så mycket om rasen än!
Jag kommer inte tveka att lägga ut mina valpar på blocket - jag vill annonsera att jag har valpar och på sätt kankse hitta en valpköpare som inte hade hittat mig annars. En av mina uppgifter som uppfödare är ju faktiskt att hitta bra hem åt min valpar!

Jag personligen tror att det inte finns mer oseriösa säljare än köpare på blocket.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Förstår absolut inte vad blocket har med hunden att göra. Jag som läst media har fått lära mig att man ska göra sig hörd och sedd överallt. Hur man väljer att marknadsföra sig själv är ju 90% för att man ska lyckas få det hela att gå runt. Och då är det väl bäst att göra det på så många ställen som möjligt. En uppfödare vill självklart tjäna pengar på sin avel, och få så många intressenter som möjligt. Blocket är ju ett super ställe att nå ut till folk, det betyder väl inte att man har dåliga hundar? Sen är det väl klart att det finns oseriösa människor var man än kommer.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

:bow::bow:
Att träffa föräldradjur, valpar o uppfödare skulle inte ge mig speciellt mycket om hundarna inte har genomgått MH, BPH eller arbetsprov, eller jo, det skulle visa om huruvida föräldradjuren var trevliga eller inte.
Dessutom är det ovanligt att uppfödare har både tik o hane hemma.

Vi hade helt klart en stor fördel av att hanhundens ägare bodde i närheten så vi kunde träffa honom, dessutom hade uppfödaren även mormor till valparna. Men inom min ras så är det svårt att få tag på bra valpar, vi stod i kö på flera olika kennlar och fick till sist våran på köplats eftersom en tilltänkt köpare fick lov att backa pga allergi i familjen. De valpar som kommer ut på blocket inom min ras är oftast från omeriterade föräldrar och därmed ganska så ointressanta.
Fast här hade ju även båda föräldrarna gått MH och en hel del jaktprov så det fanns ju även sånt att gå efter oxå, men det var även intressant att träffa föräldrarna nu när vi hade möjligheten.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Jag tycker inte annonsforumet är det viktigaste, det viktigaste är att man är noggrann när man sen väljer hund/häst/katt/whatever och i andra änden vara noggrann när man väljer köpare!
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Känd mental status säger ingenting, efter som många Collieuppfödare avlar på hundar med 5:or på skottet. Det lär man knappast få pga att hunden har en dålig dag, dito med usla resultat på spöken, dumpe o skrammel.


Om det är dåliga skottresultat hos båda föräldrar och/eller i flera led är det en sak, men inte när det är hos EN hund. Om den t ex får dåligt resultat på skottet, men i övriga moment reagerar på ett önskvärt sätt så skulle jag i alla fall inte haka upp mig nämnvärt på skottresultatet.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Som vallhund skrev så säger genomgånget MH ingenting - det är HUR hunden löser MH som jag intresserar mig för.
.

Det var ju inte så jag menade heller. Utan att även collievalpar på blocket lär ha föräldrar som genomgått MH, vilket man kan kolla upp lika bra som man kan kolla upp det från en kennel som inte annonserar på blocket.


Jag hävdar ändå att de uppfödare (i alla raser) som siktar lite högre än genomgånget MH och "trevlig soffkompis" oftast annonserar via sin rasklubb. En del annonserar också på Blocket, och det är väl inget fel med det, men som sagt, riktigt bra valpar hittar man via rasklubben och behöver inte sökas på Blocket. Varför uppmuntra folk att köpa via Blocket? Vad har Blocket som inte rasklubbarnas valphänvisning har?

Jag ber om ursäkt, ser nu att jag skrev otydligt. Jag menade att man kan träna vad man vill med vilken hund man vill, blandras som renras. Vill man sen komma lite längre så krävs det en del andra saker.

Och jag förstår fortfarande inte varför man INTE skulle kunna hitta dessa hundar på blocket, eller varför man inte skulle kunna annonsera ut dessa hundar på blocket.
Vad blocket har är PUBLIK.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

MH säger faktiskt en hel del om hundens grundegenskaper, och forskning visar hög arvbarhet när det gäller egenskaper som beskrivs på MH. Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar.


Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar? Det tycker jag låter som en ganska grov generalisering. Så en "bra" hund är alltid hundraprocentigt uppmärksam på appellplanen, går ALLTID hundprocentigt med nosen i backen i spåret, är ALLTID jättesugen när man bjuder upp till lek, etc?

En hunds mentalitet påverkas ju heller inte bara av arvet, utan till stor del av det sociala.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

:bow::bow:
Att träffa föräldradjur, valpar o uppfödare skulle inte ge mig speciellt mycket om hundarna inte har genomgått MH, BPH eller arbetsprov, eller jo, det skulle visa om huruvida föräldradjuren var trevliga eller inte.
Dessutom är det ovanligt att uppfödare har både tik o hane hemma.

Nu var det ju just MH jag pratade om , och inte tävlingsresultat.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Förstår absolut inte vad blocket har med hunden att göra. Jag som läst media har fått lära mig att man ska göra sig hörd och sedd överallt. Hur man väljer att marknadsföra sig själv är ju 90% för att man ska lyckas få det hela att gå runt. Och då är det väl bäst att göra det på så många ställen som möjligt. En uppfödare vill självklart tjäna pengar på sin avel, och få så många intressenter som möjligt. Blocket är ju ett super ställe att nå ut till folk, det betyder väl inte att man har dåliga hundar? Sen är det väl klart att det finns oseriösa människor var man än kommer.

:bow: .
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Om det är dåliga skottresultat hos båda föräldrar och/eller i flera led är det en sak, men inte när det är hos EN hund. Om den t ex får dåligt resultat på skottet, men i övriga moment reagerar på ett önskvärt sätt så skulle jag i alla fall inte haka upp mig nämnvärt på skottresultatet.

Har du haft en skotträdd hund?
Jag har en hemma nu och det är INTE roligt!
Det är ett av de allra viktigaste momenten på MHt, hur kan man bortse från det?

Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar? Det tycker jag låter som en ganska grov generalisering. Så en "bra" hund är alltid hundraprocentigt uppmärksam på appellplanen, går ALLTID hundprocentigt med nosen i backen i spåret, är ALLTID jättesugen när man bjuder upp till lek, etc?

En hunds mentalitet påverkas ju heller inte bara av arvet, utan till stor del av det sociala.

Fast nu handlade det om MH, inte tävling. Hur lydig eller spårnoga hunden är spelar ingen roll. Skulle tro att det som avsågs var att en modig hund inte bli rädd bara för att den "har en dålig dag". En hund går inte heller och blir skotträdd från en dag till en annan. De egenskaper som mäts ligger djupare än så.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Alltså, ett MH är så lätt att det är svårt att se att en vanligtvis bra hund inte skulle klara det, även under en dålig dag. Min tik hade en dålig dag på MH:t enligt mig, inte 17 fick hon en femma på skottet för det (däremot så fick hon en två pga ingen kamplust då hon var slut i skallen). En hund som har en 5:a på ett skott är något jag aldrig skulle avla på (om jag nu någon gång skulle få för mig att börja med det), speciellt inte om det var en tik.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Riktigt bra hundar har inga dåliga dagar? Det tycker jag låter som en ganska grov generalisering. Så en "bra" hund är alltid hundraprocentigt uppmärksam på appellplanen, går ALLTID hundprocentigt med nosen i backen i spåret, är ALLTID jättesugen när man bjuder upp till lek, etc?

En hunds mentalitet påverkas ju heller inte bara av arvet, utan till stor del av det sociala.

Nu pratar vi om egenskaper som mäts på MH, inte tävling. Och där står jag fast vid mitt uttalande. Hundar som går ner sig totalt vid löp, blir skotträdda när de är skendräktiga, tappar kamplusten osv för att de har en "dålig dag" är heller inte några riktigt bra hundar. De kan ju fungera bra i vardagen ändå, men det är inte en sån hund jag vill köpa valp efter. En bra hund kan gå MH i sömnen och ändå reagera på ett trevligt sätt - det är verkligen inga höga krav som ställs på hunden där.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Och jag förstår fortfarande inte varför man INTE skulle kunna hitta dessa hundar på blocket, eller varför man inte skulle kunna annonsera ut dessa hundar på blocket.
Vad blocket har är PUBLIK.

Visst skulle man kunna - poängen är att det inte görs (och om det annonseras på Blocket så annonseras det också via rasklubben i de allra flesta fall). Varför gå över ån efter vatten? Däremot, som jag skrev, vill man ha en sällskapshund och inte bryr sig direkt om vilken ras det blir, så kan man såklart gå via Blocket - och risken är att man stöter på en oseriös uppfödare, därför att parningen inte gått via valphänvisningen i rasklubben. Det är mycket svårare att hitta de seriösa på Blocket än via rasklubben.

Visst kan man chansa och ha tur, men jag föredrar att ha lite bättre odds än så.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Edit: Två på skottet då hon inte ville kampa mer, hade gjort det fin fint innan.

Sen just angående MH:t så har alla uppfödare/valpköpare olika krav, dock att de ska fullfölja MH:t och utan kvarstående rädslor tycker jag är en självklarhet.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Nu var det ju just MH jag pratade om , och inte tävlingsresultat.

Nu råkar varesig MH/BPH eller arbetsprov vara tävlingar, VP (vallprovet) är inte det, inte heller Korning o MT (mentaltest).
Hur det ser ut med andra prov, jakt, vatten, apportering t ex har jag ingen aning om.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Har du haft en skotträdd hund?
Jag har en hemma nu och det är INTE roligt!
Det är ett av de allra viktigaste momenten på MHt, hur kan man bortse från det? .

Ja det har jag, och det anser jag är mitt eget fel, då jag har påverkat hunden felaktigt under skotträning. Alltså skulle jag göra ett MH test på denne hund skulle hon inte få en 1-a på skott, men jag vet med mig att denna hund har ett stabilt psyke, så skulle jag använt denna hunden i avel så skulle inte det innebära att jag avlar på "dålig mentalitet", bara pga skottresultatet, och skulle således inte heller betyda att hennes valpar blir ostabila (Kan ju tillägga att våra första skotträningar gick utan problem, men som sagt gjorde jag fel) . Det är SÅ lätt att som hundägare påverka hunden (omedvetet eller medvetet) på det ena eller andra hållet, därav så behöver ett MH nödvändigtvis inte tala för hundens genetiska mentalitet, för den sociala biten påverkar väldigt mycket.


line_n;14946593 Fast nu handlade det om MH skrev:
Fast hur villig hunden är att spåra, lyda sin förare på appelplanen har ju också med mentalitet att göra, ellerhur? "Lek" som jag även nämde finns ju också med på MH, det är ju inte enbart "skrämselträning" i form av skott och spöken.
Ang. skotträdd läs ovan.
 
Sv: Att köpa hund på Blocket (eller djur överhuvudtaget)

Visst skulle man kunna - poängen är att det inte görs (och om det annonseras på Blocket så annonseras det också via rasklubben i de allra flesta fall). Varför gå över ån efter vatten? Däremot, som jag skrev, vill man ha en sällskapshund och inte bryr sig direkt om vilken ras det blir, så kan man såklart gå via Blocket - och risken är att man stöter på en oseriös uppfödare, därför att parningen inte gått via valphänvisningen i rasklubben. Det är mycket svårare att hitta de seriösa på Blocket än via rasklubben.

Visst kan man chansa och ha tur, men jag föredrar att ha lite bättre odds än så.


Nu handlade tråden förvisso om att många tycker det är oseriöst att överhuvudtaget köpa eller sälja hund på blocket, inte vad som går att hitta eller ej och/eller att det finns många "oseriösa uppfödare".

Jag tycker det finns flertalet seriösa som annonserar på blocket, och de raser , och/eller bland de specifika egenskaper man söker, inte finns där, så beror det kanske på stor del för att just många är så fördomsfulla mot att annonsera på Blocket.
Som jag skrivit tidigare, hittar man inte det man söker på Blocket, så kan man såklart inte köpa valp genom denna sida, men det gör ju inte själva annonseringen på Blocket oseriös, det säger ju enbart att det är ett dåligt utbud där, för "sin" ras.

Olika raser är ju olika populära, efterfrågan är olika stor. Skulle jag sälja en häst med sällsynt stam / väldigt efterfrågad stam, så hade jag kanske inte behövt annonsera. Men en häst efter en oprövad hingst, eller efter en hingst som har gott om avkommor blir det genast svårare att hitta intressenter.
Likadant med hundar. Söker jag på rottweiler så kan jag få hur många träffar som helst (oseriösa som seriösa uppfödare) , utbudet av rottweiler är större än efterfrågan. Medan det finns andra raser som säljer sig själva som kanske inte behöver annonseras ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Detta kanske har varit uppe här innan, men alltså... Alla dessa hundar som säljs på Blocket, vart tar dom vägen? Finns det verkligen...
Svar
8
· Visningar
2 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp