Att köpa ny hund efter förra gått bort

@nullo-modo husdjur inte sällskapsdjur :)




Jag bara vände mig emot det som tidigare skrevs där det kändes grovt förenklat "korsningar blir inte friskare".

Rent genetiskt är dock heterosiseffekten inget hokuspokus utan fakta.

Självklart ska all avel vara noga kontrollerad och styras efter vettiga avelsmål. Jag avlar inte buskhundar ;)

Jag tror effekten är helt borta efter tredje generationen om jag inte minns fel.

Heterosiseffekten är fakta. Men de båda individer osm korsas måste vara genetiskt obesläktade. Annars blir det ingen heterosiseffekt.
 
@nullo-modo husdjur inte sällskapsdjur :)




Jag bara vände mig emot det som tidigare skrevs där det kändes grovt förenklat "korsningar blir inte friskare".

Rent genetiskt är dock heterosiseffekten inget hokuspokus utan fakta.

Självklart ska all avel vara noga kontrollerad och styras efter vettiga avelsmål. Jag avlar inte buskhundar ;)

Jag tror effekten är helt borta efter tredje generationen om jag inte minns fel.
Nej korsning blir inte alltid friskare.

Har själv avlat med heterosiseffekten när jag avlade slaktkaniner.
heterosiseffekten funkar även inom samma ras, om rasen är tillräckligt stor vill säga.

Avel är intressant, men på sällskapsdjur skulle jag skippa heterosiseffekten om inte rasen var tillräckligt stor och jag kunde ta in avelsdjur inom samma ras för att få fram heterosiseffekten
 
Min älskade vän lämnade mig för två år sedan. Det har tagit såhär lång tid att bearbeta sorgen efter honom.
Han fick ett bra och långt liv,14 år,men han är mycket saknad.

I början tog jag emot hundar i mitt hem som jag satt hundvakt åt,när ägarna var på jobb.

Nu börjar jag mer och mer sakna hundträning och hundpromenader med egen hund.

Har tittat på lite olika raser.

Vet ni någon ras som gillar det jag söker, personspår,lydnad och långa promenader? Ska helst inte ha så många rasbundna sjukdomar,som det tyvärr finns gott om.

Min var en blandis,han var inte så farligt sjuk,bara lite damm,kvalsterallergisk,men det var "bara" att bada honom ofta, och ge allergispruta en gång/månaden. Han höll sig förhållandevis frisk med detta. Han hade inga höft/armbågsproblem. Var aldrig halt en dag i sitt liv. En sådan hund vill jag ha igen. En som håller sig någorlunda frisk i 14 års tid.

Är blandisar friskare än renraserna?
Kanske inte så enkelt att svara på,men jag behöver lite andra input,än mina egna tankar om detta,känner jag.
Såg att du senare nämnde att du är intresserad av schäfer. Schäfer är ju en bruksras och är en aktuell ras att skaffa sig om man verkligen vill träna hund, dvs mer strukturerad träning där man gärna har en plan. Som jag ser det behöver en brukshund utmanas mer i träningen än tex en aktiv sällskapshund. Absolut att du kan traggla med tex en schäfer MEN den kommer inte bli trött och nöjd av sådan träning direkt. Det krävs, enligt mig, mer strukturerad träning för att göra en brukshund nöjd (att träningen blir svårare, ökar tiden osv - dvs att träningen utmanar till åtminstone viss del).

Är man dock ute efter att träna hund ordentligt så kan absolut schäfer vara en mkt lämplig ras. Då kommer man till nästa steg att kolla upp MH, röntgen resultat, MT, bruksmeriter osv på avelsdata. Allergier är ju dock svårare att kolla upp.
 
Har hört mig för hos ett försäkringsbolag,och de säger att schäfern är den ras som är allra dyrast att försäkra....jag tänker att det finns en anledning till det?
Rasen är populär och det finns mycket skitavel, det brukar ha med saken att göra. E-schäfer har väl generellt också betydligt fler problem än brukstypen, vilken variant är det du tänker dig när du skriver schäfer?
 
Rasen är populär och det finns mycket skitavel, det brukar ha med saken att göra. E-schäfer har väl generellt också betydligt fler problem än brukstypen, vilken variant är det du tänker dig när du skriver schäfer?
Jag strävar efter att få tag på en så frisk individ som det bara är möjligt. Så jag antar att jag då är ute efter brukstypen?
 
Jag strävar efter att få tag på en så frisk individ som det bara är möjligt. Så jag antar att jag då är ute efter brukstypen?
Det beror ju helt på arbetsnivå också. De skiljer sig ju rejält även på den fronten, så då handlar det ju om en brukshund som behöver arbeta för att må bra. Så beror ju främst på hur mycket du vill/planerar att lägga ned på träning av hunden. :)
 
Det beror på om du är intresserad av att aktivera hunden så mycket som en schäfer av brukstyp behöver. Annars är det nog en annan ras du borde sikta in dig på.
Jag misstänker nästan det du beskriver,att schäfern kanske är en aning för "jobbig" för mig. Jag är noga med att vara ärlig mot mig själv i valet av ras.
Ok...om vi slår schäfern ur håven...vad finns det för andra raser som skulle passa mig? Som kanske inte kräver lika mycket som schäfern gör?
INGA små raser!:D Och ska kunna andas ordentligt. Labbe vill jag inte heller ha.
 
Om du är intresserad av omplaceringar så är kanske inte rasen det viktigaste? Vid 2 år så har man ju koll på om det är en schäfer som är lite lugnare än genomsnittet eller en labbe som är mindre intresserad av folk tex.
 
Jag misstänker nästan det du beskriver,att schäfern kanske är en aning för "jobbig" för mig. Jag är noga med att vara ärlig mot mig själv i valet av ras.
Ok...om vi slår schäfern ur håven...vad finns det för andra raser som skulle passa mig? Som kanske inte kräver lika mycket som schäfern gör?
INGA små raser!:D Och ska kunna andas ordentligt. Labbe vill jag inte heller ha.

Så en stor hund, som vill gå lång promenader, spåra och träna lydnad?

Jag tycker att man ska fundera över vad rasen man är intresserad av är framavlad för att göra. T.ex. om rasens ursprungliga användningsområde innebär ett nära samarbete med sin förare eller om den förväntas fatta egna beslut och jobba sjävständigt. Detta påverkar hur rasen generellt sett är att arbeta med. En del ersoner vill ha en hund som jobbar i nära kontakt med människan och andra vill ha en hund som är mer självständig. I lydnadsträningen vill du ju att hunden ska vilja jobba med dig i nära kontakt. I lydnaden vill du ju ha will to please.
 
1. Pälsvård=Nej tack,gärna kort,lättskött päls. Ingen långhårig.

2.Lynne :Inte för glad i främmande människor. Får gärna vara lite reserverad och eftertänksam till vem hen hälsar på. Ska kunna tränas att ha lös i skog och mark,komma när jag ropar. Inte ha för mycket jakt i sig,utan hen ska ha fokus på mig när vi är ute. Ha koll på var jag är.

3.Storlek: Labbe/schäfer storlek.

4. Aktivitetsnivå: Mår väldigt bra av att använda huvudet, älskar att ta långa skogspromenader, och då menar jag låånga promenader på 1-2 timmar per gång. I de promenaderna varvar jag sök,spår,lydnad. Men ska också bara kunna gå ut och gå vanligt utan träning vissa dagar.

Blev det bättre så? ;)

Då föreslår jag följande raser

Jag misstänker nästan det du beskriver,att schäfern kanske är en aning för "jobbig" för mig. Jag är noga med att vara ärlig mot mig själv i valet av ras.
Ok...om vi slår schäfern ur håven...vad finns det för andra raser som skulle passa mig? Som kanske inte kräver lika mycket som schäfern gör?
INGA små raser!:D Och ska kunna andas ordentligt. Labbe vill jag inte heller ha.
Med viss kompromiss gällande pälsvård så föreslår jag att du tittar mer på följande:

Kelpie
Groenendal
Chodsky pes
Schnauzer - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.
Airedaleterrier - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.
Soft coated wheaten terrier - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.
Grosspitz
Finsk lapphund

Andra intressanta raser kan vara:
Storpudel
Pumi

Inga av dessa raser är särskilt lika en spaniel/retriever i temperamentet utan är istället mer avvaktande och reserverade. Pudeln och pumin är förvisso inte reserverade raser men långt ifrån en labrador.
 
Senast ändrad:
Jag misstänker nästan det du beskriver,att schäfern kanske är en aning för "jobbig" för mig. Jag är noga med att vara ärlig mot mig själv i valet av ras.
Ok...om vi slår schäfern ur håven...vad finns det för andra raser som skulle passa mig? Som kanske inte kräver lika mycket som schäfern gör?
INGA små raser!:D Och ska kunna andas ordentligt. Labbe vill jag inte heller ha.
Själv är jag mycket förtjust i olika spetsar och pudel.
Spetsarna brukar ju vara friska hundar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Då föreslår jag följande raser


Med viss kompromiss gällande pälsvård så föreslår jag att du tittar mer på följande:

Kelpie
Groenendal
Chodsky pes
Schnauzer
Airedaleterrier
Soft coated wheaten terrier

Andra intressanta raser kan vara:
Storpudel
Pumi

Inga av dessa raser är särskilt lika en spaniel/retriever i temperamentet utan är istället mer avvaktande och reserverade. Pudeln och pumin är förvisso inte reserverade raser men långt ifrån en labrador.

Kelpie? En Kelpie kräver rätt mycket aktivering för att bli nöjd. Det ör en brukshund precis som schäfern. Och TS kan nog tycka att de är små då de är max 50 cm höga och väger 20 kg. Och många av de Kelpies jag känner älskar människor och blir överlyckliga om de får hälsa på nån ny person. Av de fem Kelpies jag lärt känna har en kunnat beskrivas som möjligtvis reserverad. Men han tyckte om folk och gick gärna fram och hälsade. Han var bara inte så översvallande lycklig att träffa folksom de andra varit/är.
 
Då föreslår jag följande raser


Med viss kompromiss gällande pälsvård så föreslår jag att du tittar mer på följande:

Kelpie
Groenendal
Chodsky pes
Schnauzer - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.
Airedaleterrier - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.
Soft coated wheaten terrier - självständig och kan bli utmanande i lydnadsträning. Bra spårhund.

Andra intressanta raser kan vara:
Storpudel
Pumi

Inga av dessa raser är särskilt lika en spaniel/retriever i temperamentet utan är istället mer avvaktande och reserverade. Pudeln och pumin är förvisso inte reserverade raser men långt ifrån en labrador.
Kelpien är ju dock också en brukshund och ska INTE vara reserverad. De ska älska folk, dock finns det även sociala rädslor i rasen som gör att vissa kanske felaktigt upplevs som reserverade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 388
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 288
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 267
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp