Att köpa ny hund efter förra gått bort

Jag har fött upp schäfer och ser jag till samtliga individer som köpts al fötts upp så är det ca 35 st. Ingen med magproblem, klåda, allergier.

Ledproblem kan man göra mycket för att minimera risken för genom att välja rätt linjer och ge unghunden bra förutsättningar.
Väljer du från brukslinjer är 75% fria på lederna. Av de som har ledfel är det oftast av lindrig grad.
Det låter nästan för bra för att vara sant.
Jag tänker att grejen är att hitta en bra,vettig uppfödare?
Var hittar man sådana? Kan ju inte vara helt lätt,i djungeln av oseriösa...
 
Jag tycker ju personligen att 1-2 h promenader är en ganska normal långpromenad och inte låååång på något vis :D Men beror ju på hur ofta du tänker att hunden ska gå det?

Hur ofta tänker du att hunden ska få jobba med spår eller annat nosarbete och på vilket vis?

Jag säger inte att schäfer är fel. Men det finns många raser som klarar det där utan problem. Även mina småpluttar av sällskapsras hade gjort det. Men beror ju lite på vilken nivå man vill träna/tävla (?) på. Och vad man trivs med i vardagen. Många schäfrar har stark jaktlust men den brukar gå att styra upp med mycket inkallningsträning tex.

Om du dessutom söker en omplacering så är det ju ännu lättare att hitta rätt sas.
Det är lite olika,det där,hur ofta jag går långa promenader,men vissa dagar kan jag gå 4-5 timmar på en dag,och andra inte lika ofta. Kan schäfern anpassa sig på det sättet?
 
Det är lite olika,det där,hur ofta jag går långa promenader,men vissa dagar kan jag gå 4-5 timmar på en dag,och andra inte lika ofta. Kan schäfern anpassa sig på det sättet?

Schäfern är absolut anpassningsbar. Vissa dagar går jag bara rastningsrundor med min och andra dagar cyklar vi 2 mil och kör lydnad samt spår. Och ibland är vi ute 4-5 h på promenad istället. Jag upplever dock att en schäfer är som nöjdast om de får blåsa ur sig ordentligt några dagar i veckan både mentalt och fysiskt. Typ ett ordentligt dragpass, ett längre spår i jobbig terräng (alt asfalt), uppletande, sök osv.

Då har de lättare att koppla av även när man gör ingenting vissa dagar.

Men jag upplever att det där att "bröta ur sig" ordentligt några dagar i veckan är viktigare än att hålla sig till något minimum varje dag.
 
Schäfern är absolut anpassningsbar. Vissa dagar går jag bara rastningsrundor med min och andra dagar cyklar vi 2 mil och kör lydnad samt spår. Och ibland är vi ute 4-5 h på promenad istället. Jag upplever dock att en schäfer är som nöjdast om de får blåsa ur sig ordentligt några dagar i veckan både mentalt och fysiskt. Typ ett ordentligt dragpass, ett längre spår i jobbig terräng (alt asfalt), uppletande, sök osv.

Då har de lättare att koppla av även när man gör ingenting vissa dagar.

Men jag upplever att det där att "bröta ur sig" ordentligt några dagar i veckan är viktigare än att hålla sig till något minimum varje dag.
Låter som en hund för mig. Just detta med att vissa dagar så kör man hårt,och andra inte lika mycket.
Jag upplever nämligen att min hund var sådan att han behövde jobba varje dag i veckan,annars blev han lätt rastlös.

Hur är schäfern vad gäller ensamträning? Jag jobbade hårt med min gällande ensamträning, och han kunde vara ensam 5 timmar utan problem.

Upplever du att din är dyr i försäkringen? Har som sagt hört mig för och vad jag förstår,är schäfern kostsam att försäkra.
 
Låter som en hund för mig. Just detta med att vissa dagar så kör man hårt,och andra inte lika mycket.
Jag upplever nämligen att min hund var sådan att han behövde jobba varje dag i veckan,annars blev han lätt rastlös.

Hur är schäfern vad gäller ensamträning? Jag jobbade hårt med min gällande ensamträning, och han kunde vara ensam 5 timmar utan problem.

Upplever du att din är dyr i försäkringen? Har som sagt hört mig för och vad jag förstår,är schäfern kostsam att försäkra.

Ja sålänge de får ordentligt med mental träning så har de inga problem att ta det lugnt ibland. Bara promenader tröttar inte så mycket i det långa loppet.

Sen har de ju stora drifter som gör att de kan vara jobbiga ibland i vardagen. Men det där beror ju på vad man själv tycker är jobbigt/enkelt och hur lätt man styr upp hunden.

Jag tror schäfer ligger i medel ungefär vad gäller försäkring. Men där kan du ofta gå in på olika bolag och räkna på vad det kostar :)
 
Tack. Har lite fler frågor om rasen först,som jag nyss ställde till linnsan. Som du också får svara på om du vill,såklart:)

Schäfer ligger i medelspannet på försäkring hos de flesta bolag. Faktum är att min Dvärgschnauzer är tom lite dyrare än vad mina två sista Schäfertikar var.

De har varit lätta att ensamhetsträna. De har dessutom trivits utmärkt i hundgård.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 389
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 289
Senast: Araminta
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 268
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp